×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-11-06

9 oznak niedoboru jodu

Instytucje zdrowia publicznego tak długo grzmiały o zagrożeniach wynikających ze spożycia soli, że powróciła choroba, którą uznawano już za przeszłość. Chodzi o wrodzony zespół niedoboru jodu, zwany dawniej kretynizmem!

Miliony Europejczyków dotyka niedobór jodu, między innymi w wyniku wzrostu cen ryb i owoców morza oraz zmniejszenia spożycia soli jodowanej. Tymczasem wiele osób nawet nie wie, że brakuje im niezbędnego dla zdrowia mikroelementu.

Takie same objawy jak przy niedoczynności tarczycy

Zmęczenie, nieuzasadnione przybieranie na wadze, wypadanie włosów, sucha i łuszcząca się skóra, uczucie zimna: wszystkie te objawy mogą wskazywać na niedobór jodu.

Takie same objawy występują w niedoczynności tarczycy (niedobór hormonów tarczycy).

Jod jest niezbędny do produkcji hormonów tarczycy. Bez jodu tarczyca źle funkcjonuje, powiększa się, a w skrajnych przypadkach pojawiają się wole. Wole to powiększenie tarczycy, które jest widoczne na szyi i może powodować jej deformację.

„Kretyn alpejski!”

Z powodu niedoboru jodu spada poziom energii i obniża się IQ (iloraz inteligencji).

Dawniej chorobę tę nazywano kretynizmem. Obraźliwe określenie „kretyn” wynika z tego, że ludzie cierpiący na kretynizm wydawali się głupi.

Określenie „kretyn alpejski” wzięło się stąd, że na kretynizm chorowali głównie mieszkańcy obszarów górskich. Nie mieli dostępu do soli, ryb, alg i owoców morza, więc brakowało im jodu.

Problemy zaczynają się już u płodu, ponieważ hormony tarczycy odpowiadają za proces wzrostu, za naprawę komórek i uczestniczą w wytwarzaniu energii.

Pod koniec XIX wieku wole nadal było bardzo powszechne. Tytułowy bohater powieści Balzaka pt. Lekarz wiejski całą wioskę leczył z kretynizmu. Badania dzieci w wieku szkolnym mieszkających w Szwajcarii pokazywały, że wole występowało wówczas u 20 – 100% populacji, zależnie od miejsca zamieszkania1.

Wiwat sól jodowana

Dopiero w latach dwudziestych ubiegłego wieku zorientowano się, że tę chorobę można zwalczyć solą wzbogaconą jodem. Po prostu. Problem zniknął natychmiast. Jednak obecnie w rejonach Europy zlokalizowanych daleko od morza zmniejszyło się spożycie ryb i soli jodowanej, dlatego problem powraca.

We Francji eksperci mówią o umiarkowanym niedoborze jodu. Jednak sytuacja jest szczególnie poważna u kobiet w ciąży, ponieważ u nich średnie spożycie jodu wynosi mniej niż 50% zalecanego spożycia2 (w odniesieniu do ANC, czyli do obowiązującego we Francji zalecanego spożycia składników odżywczych – przyp. tłum.).

Te same problemy pojawiają się w Szwajcarii, Niemczech i Anglii. W Szwajcarii co szósta kobieta ma niedobór jodu3. W Polsce, szacuje się, że zbyt niski poziom jodu ma ok. 40 proc. mieszkańców. W Niemczech roczny koszt opieki zdrowotnej z tego tytułu szacuje się na 1 mld EUR4. Jedno z badań wskazuje, że zwykła suplementacja jodu pozwoliłaby zaoszczędzić w Anglii 5800 euro na leczenie jednej kobiety w ciąży5.

Co powinniśmy zrobić?

Przede wszystkim rozpoznać problem.

Oznaki niedoboru jodu

9 oznak niedoboru jodu to:

1) rosnące wole w obrębie szyi;

2) nagły przyrost masy ciała, mimo utrzymania tego samego trybu życia;

3) zmęczenie, osłabienie, brak energii, szczególnie rano;

4) wypadanie włosów;

5) sucha i łuszcząca się skóra, słabe pocenie się;

6) uczucie zimna, zwłaszcza rano po przebudzeniu;

7) spowolnienie rytmu serca, skłonność do omdleń;

8) problemy z uczeniem się i pamięcią;

9) obfite i nieregularne miesiączki.

Źródła jodu

W naturalnych warunkach jodu jest bardzo dużo w wodzie morskiej.

Co oznacza, że bardzo dużo jodu znajdziesz w rybach (morskich), algach, owocach morza i soli morskiej. Regularne spożywanie tych produktów chroni przed niedoborem jodu.

Za to bardzo rzadko lub w ogóle nie znajdziesz jodu w jakichkolwiek innych produktach. To wyjaśnia, dlaczego jedna trzecia światowej ludności cierpi na niedobór jodu – to zarazem duża część ludności mieszkającej daleko od morza6.

Jeśli nigdy nie jesz produktów pochodzących z morza, bardzo ważne, abyś spożywał sól zawierającą gwarantowaną ilość jodu.

Ile spożywać?

Zalecane spożycie jodu u młodzieży i osób dorosłych wynosi 100–150 mikrogramów dziennie, a u dzieci 100 mikrogramów.

Pół łyżeczki takiej soli dziennie (3 gramy) powinno wystarczyć, aby uniknąć niedoborów. Ale uwaga: z danych przygotowanych przez organizację Comité des Salines de France wynika, że jod zawarty w soli wchłania się tylko w 47%7.

W przypadku stwierdzenia niedoboru we krwi (poniżej 10 mikrogramów na decylitr krwi), należy rozważyć suplementację jodku potasu lub przyjmowanie suplementów diety zawierających jod.

To bardzo ważne dla utrzymania równowagi w organizmie. I jest wręcz naszym obowiązkiem zadbać o to, aby dzieci miały odpowiedni poziom jodu.

Być może nie wiesz, że taki punkt został wpisany do Konwencji o prawach dziecka z 1989 r. (Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych):

Każde dziecko ma prawo do odpowiedniej ilości jodu, zapewniającej mu prawidłowy rozwój. Każda matka ma prawo do odpowiedniej ilości jodu, aby zapewnić swojemu przyszłemu dziecku prawidłowy rozwój umysłowy.

Zdaję sobie sprawę, że prawie nikt o tym nie mówi. Ale to nie powód, aby o tym nie wiedzieć i nie myśleć.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

 

Chcesz żyć długo i zdrowo?

Sprawdź, co masz w kuchni!

Wyniki badań szokują! Niezdrowe odżywianie się jest przyczyną śmierci setek tysięcy Polaków rocznie!

Choroby układu krążenia, otyłość, cukrzyca, zawał serca, wylew, nowotwory – te wszystkie choroby są powiązane ze sposobem odżywiania się.

Ryzyko, że Ty i członkowie Twojej rodziny umrzecie w wyniku chorób wywołanych nieodpowiednim odżywianiem, jest niezmiernie wysokie!

W roku 2010 aż 89% wszystkich zgonów w Polsce spowodowanych było chorobami przewlekłymi.

A przecież można je zminimalizować. To kwestia Twoich codziennych wyborów dokonywanych zarówno w sklepie, jak i w kuchni.

Nowy miesięcznik „Jedz na Zdrowie” jest pełen przepisów na zdrowe potrawy, porad ekspertów na temat odżywiania się, diet i ich rzeczywistego wpływu na zdrowie. Jeśli więc chcesz uniknąć kłamliwych informacji i mitów rozprzestrzenianych przez żądny zysków przemysł spożywczy, to jest to miesięcznik dla Ciebie.

Jeśli to Ty odpowiadasz w swojej rodzinie za przygotowywanie jedzenia, pomyśl jak wiele możesz zrobić dobrego dla zdrowia swojego i najbliższych.

Wystarczy, że zaczniesz stopniowo wprowadzać do Waszych posiłków zasady i produkty, o których przeczytasz w miesięczniku „Jedz na Zdrowie” oraz wyeliminujesz szkodliwe substancje, których pełno jest w dostępnych w sprzedaży produktach.

Nadszedł właściwy czas, żeby odzyskać kontrolę nad swoim zdrowiem!

Aby teraz zaprenumerować nowy miesięcznik, kliknij: Chcę otrzymywać miesięcznik „Jedz na Zdrowie”.

Uwaga: Jeśli zdążysz to zrobić TERAZ, wykorzystasz aż 45% rabatu na prenumeratę oraz otrzymasz w prezencie najnowszy raport specjalny „20 dodatków do żywności, których powinieneś unikać”. Sprawdź teraz

 

---

Źródła:

1) https://www.letemps.ch/sciences/liode-cretin-alpes
2) https://www.em-consulte.com/en/article/76817
3) https://www.letemps.ch/sciences/liode-cretin-alpes
4) Patrick L., «Iodine: deficiency and therapeutic considerations», Altern. Med. Rev., 2008, 13 (2): 116-127. PMID 18590348.
5) Monahan M., Boelaert K., Jolly K., Chan S., Barton, P., Roberts T.E., «Costs and benefits of iodine supplementation for pregnant women in a mildly to moderately iodine-deficient population: a modelling analysis», The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2015-01-01, 3: 715-722. doi:10.1016/s2213-8587(15)00212-0
6) https://www.em-consulte.com/en/article/76817
7) AFSSA, Évaluation de l’impact nutritionnel de l’introduction de composés iodés dans les produits agro-alimentaires, 2005, p. 53.

---

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Wyznanie kardiologa – polecane diety są złe!

My, lekarze, przy całym naszym doświadczeniu i autorytecie, często stajemy się zarozumiali i z trudem zauważamy, że nie mamy racji. Więc teraz... czytaj więcej

Groźna epidemia fomo

Choroba zaczyna się nagle, przypływem zazdrości. Uścisk w gardle. Napięcie schodzi do żołądka, zaciska jelita. Czujesz się stłamszony,... czytaj więcej

Moja prawdziwa miłość

Opowiem Ci dziś o najmniejszej z kapust, której powinieneś zrobić wiele miejsca w swoim życiu! To rzepak. Tak,... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.