×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-01-11

Banany: dobre czy nie?

Zjedz banana, zawiera dużo magnezu – mówiła moja mama.

Potem przeczytałem wiele informacji ostrzegających przed bananami: są zbyt dojrzałe, zawierają za dużo cukru, są przesiąknięte pestycydami i przyczyniają się do wylesiania.

Czytałem także, że nie należy jeść więcej niż jednego banana dziennie, ze względu na cukrzycę, otyłość i problemy z sercem.

Jak jest naprawdę? Czy można jeść banany?

Banany zawierają dużo potasu

Powinienem skorygować słowa mojej mamy, ponieważ banany zawierają dużo potasu, a nie magnezu.

Banan w 100 g (tyle zwykle waży jeden średniej wielkości banan bez skórki) zawiera:

  • 360 mg potasu,
  • 35 mg magnezu1.

Dziesięć razy więcej potasu niż magnezu. To dobrze, ponieważ nasze zapotrzebowanie na potas jest wyższe: 2000 mg dziennie, podczas gdy zapotrzebowanie na magnez wynosi 375 mg2.

Ale i jednego, i drugiego potrzebujemy.

Współczesnemu człowiekowi ogromnie brakuje i potasu, i magnezu. Ich niedobory są szczególnie niekorzystne dla serca. W obu przypadkach zatem jedzenie bananów może tylko pomóc.

Dużo witaminy B6, miedzi, manganu i błonnika w bananach

Banan zawiera również 33% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6, 10% dziennego zapotrzebowania na miedź, 14% dziennego zapotrzebowania na mangan oraz 3,1 grama błonnika (to dużo).

Cukier w bananach

90% wartości kalorycznej bananów pochodzi z węglowodanów. Banany zawierają niewiele białka i bardzo mało tłuszczu.

Przypomnijmy, że banan jest owocem – dlatego składa się głównie z wody. Dojrzały banan w 100 g zawiera 75 gramów wody i 15 gramów cukru.

Jeśli jesteś na diecie odchudzającej i bardzo lubisz banany, wybieraj plantany (banany warzywne).

Plantany to duże, zielone banany przeznaczone do gotowania. Istnieje wiele przepisów na smaczne dania z tych bananów bogatych w skrobię i skrobię oporną. Skrobia oporna to rodzaj węglowodanów, których człowiek nie jest w stanie strawić i która zachowuje się jak błonnik.

Plantany zmniejszają apetyt

Z uwagi na obecność skrobi opornej, plantany doskonale hamują głód. Zjadamy kilka krążków i basta, nie jesteśmy w stanie zjeść więcej.

To zjawisko zostało potwierdzone w badaniach naukowych3.

Oporna skrobia zwiększa wrażliwość na insulinę u osób cierpiących na zespół metaboliczny4.

Poza tym tą skrobią żywią się dobre bakterie w naszych jelitach, co jest korzystne dla naszego zdrowia5.

Z tych powodów banany warzywne pomagają schudnąć. Zupełnie odwrotnie niż twierdzi większość ludzi.

Czy banany negatywnie wpływają na zdrowie?

Banany nie wywołują problemów zdrowotnych.

Osoby chore na cukrzycę, które obawiają się skoków poziomu cukru we krwi, powinny wiedzieć, że banany nie mają bardzo wysokiego indeksu glikemicznego: od 46 do 62, w zależności od stopnia dojrzałości bananów. Indeks glikemiczny służy do oceny wpływu żywności na wzrost poziomu cukru we krwi po posiłku.

Diabetycy mogą więc jeść banany. Powinni tylko unikać dużych ilości bardzo dojrzałych bananów, co jest zresztą zwykłym, zdroworozsądkowym zaleceniem.

Co do zasady, mogą zjeść jednego banana jednorazowo, ale nie więcej niż cztery banany dziennie. Muszą pamiętać o zmierzeniu poziomu cukru we krwi, jak po każdym posiłku zawierającym dużo skrobi lub cukru.

Jedz jabłka, gruszki i śliwki!

Często ze zdziwieniem obserwuję, jak klienci supermarketów wypełniają sklepowe wózki bananami, pomarańczami, klementynkami, a nawet mango i kokosami, podczas gdy mało kto sięga po jabłka, gruszki i śliwki.

Jabłka z mojego sadu miesiącami leżą w skrzynkach w piwnicy i nie wywołują zbytniego entuzjazmu. Często proponuję je dzieciom, ale w odpowiedzi słyszę, że wolą sztuczny deser z supermarketu lub banana niż moje pyszne jabłuszka!

Owszem, niektóre z jabłek są małe, niekiedy niekształtne, a w gnieździe nasiennym często mieszka robak.

Ale te jabłka smakują wyjątkowo! Są wspaniale kwaskowate! I aromatyczne! Wraz z każdym ugryzieniem jabłka wracają do mnie wspomnienia z dzieciństwa, ponieważ przypominają mi się jabłka z sadu moich dziadków.

Ale tak już jest.

Poza tym owoce egzotyczne – domyśl się, dlaczego – kosztują mniej niż lokalne owoce, mimo, że są sprowadzane z daleka.

Dobrym rozwiązaniem będzie niewątpliwie kompromis: sałatka owocowa z owoców egzotycznych i lokalnych!

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

 

Wyniki badań szokują!

Niezdrowe odżywianie się jest przyczyną śmierci setek tysięcy Polaków rocznie!

Jeśli więc chcesz żyć długo i zdrowo – sprawdź, co masz w kuchni.

Choroby układu krążenia, otyłość, cukrzyca, zawał serca, wylew, nowotwory – te wszystkie choroby są powiązane ze sposobem odżywiania się.

Ryzyko, że Ty i członkowie Twojej rodziny umrzecie w wyniku chorób wywołanych nieodpowiednim odżywianiem, jest niezmiernie wysokie!

Na przykład w 2010 r. aż 89% wszystkich zgonów w Polsce spowodowanych było chorobami przewlekłymi.

A przecież można je zminimalizować. To kwestia Twoich codziennych wyborów dokonywanych zarówno w sklepie, jak i w kuchni.

Jeśli to Ty odpowiadasz w swojej rodzinie za przygotowywanie jedzenia, pomyśl jak wiele możesz zrobić dobrego dla zdrowia swojego i najbliższych. Nadszedł właściwy czas, żeby odzyskać kontrolę nad swoim zdrowiem!

Wystarczy, że zaczniesz stopniowo wprowadzać do Waszych posiłków zasady i produkty, o których przeczytasz w nowym miesięczniku „Jedz na Zdrowie” oraz wyeliminujesz szkodliwe substancje, których pełno jest w dostępnych w sprzedaży produktach.

W „Jedz na Zdrowie” znadziesz najlepsze inspiracje na lecznicze potrawy, porady ekspertów na temat odżywiania się, diet i ich rzeczywistego wpływu na zdrowie. To wartościowe źródło wiedzy dla osób, które chcą odżywiać się naprawdę zdrowo, aby zminimalizować ryzyko niedoborów żywieniowych i zapadnięcia na choroby przewlekłe.

W najnowszym numerze Jedz na Zdrowie między innymi:

  • Jajko – fakty i mity. Największe kłamstwo dotyczące jajek!
  • Olej z czarnuszki leczy skórę
  • Czerwone mięso jeść czy unikać?
  • Wędliny na liście oskarżonych!
  • Naturalne konserwanty na bazie selera lub buraków
  • Zrób sobie kefir
  • Jeśli łapie Cię skurcz...
  • Sól i jej wpływ na zdrowie
  • Niebieskie złoto – alga sprzed miliona lat
  • Spirulina powinna się znaleźć w zestawie do walki z HIV
  • Produkty z długim terminem przydatności do spożycia
  • Kuchenka mikrofalowa i jej wpływ na żywność
  • Spożycie soi pod kontrolą
  • Olej kokosowy a namnażanie się Candida albicans
  • Tłuszcz mleczny jest równie szkodliwy jak tłuszcz zawarty w drożdżówkach

Aby zaprenumerować nowy miesięcznik „Jedz na Zdrowie”, wystarczy wejść na tę stronę.

Uwaga: Jeśli zdążysz to zrobić TERAZ, wykorzystasz świąteczny rabat na prenumeratę oraz otrzymasz w prezencie najnowszy raport specjalny „20 dodatków do żywności, których powinieneś unikać”. Sprawdź teraz

---

Źródła:

1) https://www.aprifel.com/fiche-nutri-produit-composition-banane,24.html
2) https://fr.wikipedia.org/wiki/Apports_journaliers_recommand%C3%A9s
3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19285600
4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20536509
5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11709851

---

Komentarze

witold tyc 2019-01-16 02:26
banany - to co doniemiec tu sprowadzaja, aby tylko taniej, to sa banany, ktorymi tubylcy np na . kostaryce (stamtad jedzie przewaga) skarmisja bydlo i trzode. jadalne banany sa w drogich sklepych z zielonym i kosztuja srednio 4-5 x drozej. smacznego.

jadamy rzadko, nie z powodu ceny lecz zdrowia malzonki, tylko# nie za dojrzale, stad kupujemy jeszcze niedojrzale aby

dojrzaly w domu.

wszytkiego dobrego unowym rokiem

gwt´´´´

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Nowy dowcip: „bon na warzywa”

Po latach niepowodzenia programu „pięć porcji owoców i warzyw dziennie”, państwo francuskie znalazło wyjaśnienie. Ludzie... czytaj więcej

Reumatoidalne zapalenie stawów: działaj szybko i zdecydowanie

...Dolegliwości bólowe nasilają się nocą i rankiem. Często powodują przebudzenie się w drugiej części nocy. Mogą trwać ciągle,... czytaj więcej

Zrzucić kilka kilogramów... ryzykując życie

Dzisiejszy newsletter został zredagowany przez mojego przyjaciela François Merciera, eksperta w dziedzinie roślin i dietetyki. Życzę... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.