×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-12-06

Białko utrzymujące młodość

Kolagen jest bardzo cennym białkiem. Nadaje wytrzymałość i elastyczność skórze, kościom, mięśniom, chrząstce stawowej i więzadłom.

Obecnie stał się przedmiotem intensywnego marketingu: kremy z kolagenem, napoje, kolagen w proszku, różne suplementy diety. Każdy oczywiście chciałby mieć tyle kolagenu, co dzieci, które mają mięciutkie policzki, brzoskwiniową skórę i elastyczne stawy.

Niestety tak nie jest. Z wiekiem organizm produkuje coraz mniej kolagenu. Ponadto białka kolagenowe obecne w naszym ciele ulegają rozpadowi pod wpływem promieniowania słonecznego, zanieczyszczeń, wolnych rodników i niezdrowej żywności.

Kolagenowi szczególnie nie służy nadmiar cukru. Niszczą go także produkty końcowe zaawansowanej glikacji (AGE, ang. advanced glycation end products). AGE to toksyczne związki zawarte w grillowanym mięsie i produktach smażonych, których nadal spożywamy zbyt dużo.

Ponieważ kolagen się nie odnawia, u osób starszych zachodzi swego rodzaju proces ogólnego niszczenia organizmu. A to stwarza problem we wszystkich aspektach: pojawia się osteoporoza, choroba zwyrodnieniowa stawów, starzenie tkanek (powstawanie zmarszczek).

Czy zwiększenie spożycia kolagenu może rozwiązać te problemy?

Oto, co pokazują wyniki badań naukowych:

Wpływ kolagenu na bóle stawowe

Kolagen jest niezbędnym składnikiem ścięgien, więzadeł i chrząstek. W badaniu z 2009 r.1 wykazano zmniejszenie objawów choroby zwyrodnieniowej stawów o 40% u osób, które przyjmowały suplement diety z kolagenem typu II (był to ekstrakt z szyi kurczaka)2.

Starsze badanie, z 1993 r.3, w którym użyto takiej samej suplementacji, wykazało zmniejszenie objawów u osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów w bardzo zaawansowanym stadium. Co godne uwagi, spośród 60 uczestników badania, u czterech osób odnotowano całkowitą remisję. W tym badaniu zastosowano kolagen niezdenaturowany, czyli niepoddawany działaniu wysokich temperatur, więc jego aminokwasy nie uległy rozdzieleniu.

Wpływ kolagenu na kości

Bardzo wysokiej jakości badanie z 2018 r. (randomizowane, z podwójnie ślepą próbą, obejmujące 131 kobiet po menopauzie) wykazało, że wskutek stosowania suplementu diety zawierającego 5 g kolagenu dziennie wyraźnie wzrosła gęstość kości w kręgach i w szyjce kości udowej9.

Wpływ kolagenu na skórę i zmarszczki

Jedną z najbardziej znanych (i popularniejszych) funkcji kolagenu jest wpływ na skórę i zmarszczki.

Badanie opublikowane w 2014 r., przeprowadzone na grupie kobiet w wieku od 35 do 55 lat wykazało wzrost elastyczności skóry po 4 tygodniach suplementacji hydrolizatu kolagenu4.

Ten sam producent przeprowadził w 2014 r. kolejne badanie, które wykazało zmniejszenie zmarszczek po ośmiu tygodniach suplementacji5.

Kolagen kontra cellulit

Cellulit pojawia się wówczas, gdy warstwa tkanki tłuszczowej pod skórą naciska na tkankę łączną. Powstają nierówności zwane pomarańczową skórką.

To zjawisko może wzbudzać zaniepokojenie, ale cellulit ma od 80 do 90% kobiet: jest to więc normalne. Cellulit nie jest chorobą ani wadą.

Badanie przeprowadzone w 2015 roku, obejmujące 105 kobiet w wieku od 24 do 50 lat, wykazało znaczną poprawę wyglądu skóry po sześciu miesiącach suplementacji kolagenu6.

Kolagen pomaga spalać tłuszcz i budować mięśnie, ponieważ zawiera dużo glicyny. Glicyna jest aminokwasem budującym kreatynę, która jest źródłem energii dla mięśni w trakcie wysiłku fizycznego. W badaniu przeprowadzonym w 2015 roku z udziałem 53 starszych mężczyzn z sarkopenią (spadek masy mięśniowej związany z wiekiem), u uczestników zażywających kolagen zwiększyła się masa mięśniowa i zmniejszyła tkanka tłuszczowa, w porównaniu z grupą otrzymującą placebo7.

Wpływ kolagenu na układ trawienny

Badanie z 2003 roku wykazało, że osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego mają niski poziom kolagenu. Być może uzupełnianie kolagenu będzie pomocne w odbudowywaniu tkanek wyścielających przewód pokarmowy i poprawie stanu jelit8.

Jak zwiększyć spożycie kolagenu zawartego w żywności?

Kolagen występuje w tradycyjnych potrawach, które obecnie wyszły z mody lub w ogóle zostały zapomniane. Zaliczymy tu bulion z kury lub bulion z ryb (z ośćmi), kości ze szpikiem kostnym, jajka w galarecie, głowy cielęce, pieds paquets (marsylska potrawa z owczymi nóżkami i faszerowanymi podrobami – przyp. tłum.).

Młodsze pokolenia nie lubią tych potraw, ponieważ są dla nich zbyt oślizgłe. Odrzuca ich od galarety.

Ale nasi dziadkowie zajadali się takimi potrawami. Znali ich właściwości wzmacniające. Moja mama nigdy by nie pozwoliłaby wyrzucić kości z kurczaka, ponieważ na nich gotuje zupę!

Nasi przodkowie na podstawie własnego doświadczenia zauważyli, że wszystkie potrawy zawierające kości gotowane na niewielkim ogniu poprawiały zdrowie. Osobom chorym i wracającym do zdrowia po chorobie podawano oczywiście bulion/rosół. Pozostałe wyżej wymienione potrawy wzmacniające jadali np. robotnicy oraz bon vivanci z czerwonymi policzkami i mocnym uściskiem.

Jeśli nie masz możliwości ugotowania bulionu na kościach, możesz kupić żelatynę w proszku. Anglicy z takiej żelatyny przygotowują desery (takie jak Jell-O).

Kolagen jest obecnie jednym z najpopularniejszych suplementów diety. Większość producentów sprzedaje hydrolizowane peptydy kolagenowe (hydrolizat kolagenu), co oznacza, że aminokwasy są już rozdzielone, aby ułatwić ich trawienie i wchłanianie.

Jednak cudów nie oczekujmy. Badania pokazują, że suplementy dają efekty u osób starszych i cierpiących na choroby takie jak choroba zwyrodnieniowa stawów. Natomiast osoby zdrowe, które się zdrowo odżywiają, nie zauważą różnicy.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

 

Historia człowieka, któremu udało się odwrócić postęp choroby Parkinsona

  • Niewielu pacjentom udaje się cofnąć objawy choroby Parkinsona bez leczenia;
  • Prawie wszyscy pacjenci, nawet jeśli mają lżejszą postać choroby, w ciągu 8–10 lat od diagnozy nie są już w stanie chodzić.
  • U pacjentów stosujących leczenie farmakologiczne, leki średnio po 5 latach przestają działać.
Tymczasem...
 
Poznaj niesamowitą historię Johna Peppera. Temu Brytyjczykowi udało się samodzielnie pokonać chorobę Parkinsona!
 
Przedstawimy Ci ją już wkrótce, w najnowszym wydaniu miesięcznika Zdrowie, Witalność i Długowieczność. Terapie młodości - medycyna anti-aging.
 
O tym, jak zdobyć ten miesięcznik sprawdź tutaj

 

---

Źródła:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2764342/

2) Il existe de nombreuses formes de collagène, exerçant des fonctions différentes dans le corps.

3) https://science.sciencemag.org/content/261/5129/1727.long

4) https://www.karger.com/Article/Abstract/351376

5) https://www.karger.com/Article/Abstract/355523

6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4685482/

7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/

8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14600124

9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793325/

---

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Jak się zmotywować?

Cieszę się, że z taką wytrwałością czytasz kolejne newslettery Poczty Zdrowia i że na temat medycyny naturalnej już tak... czytaj więcej

Te krowy karmione są… cukierkami!

Mięso produkowane w USA jest pełne hormonów, GMO i... no właśnie. Odkąd znaczna część kukurydzy wykorzystywana jest do produkcji... czytaj więcej

Narkotyki – o tym nie przeczytasz nigdzie indziej

Uzależnienie od narkotyków twardych przedstawiane jest jako rodzaj choroby dotykającej niewinne ofiary, w podobny sposób jak na... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.