×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Błędne przekonania na temat otyłości

Opublikowano dnia: 2020-02-14

Dlaczego 98% diet kończy się porażką?

Już w 1959 roku badania naukowe wykazały, że nie udaje się od 95 do 98% prób odchudzania. Co gorsze, dwie trzecie osób stosujących diety odchudzające przybiera na wadze więcej kilogramów niż uprzednio straciło! [1]

Przyczyny są natury biologicznej.

Gdy tylko przestajesz jeść, ciało wchodzi w "tryb głodu"

Od 1969 roku wiemy, że ciało przechodzi w „tryb głodu”, jeśli otrzymuje mniej kalorii.

Oszczędza energię. Obniża temperaturę wewnętrzną. Magazynuje tłuszcze. Zalewa hormonami głodu, aby wymusić skoncentrowanie się na jedzeniu.

W żołądku zaczyna burczeć. Zmysł węchu staje się wrażliwy jak u psa myśliwskiego. Człowiek jest w stanie wyczuć nawet najmniejszy zapach jedzenia, co powoduje wydzielanie śliny. Pokarm smakuje intensywniej, daje więcej przyjemności i nie można mu się oprzeć.

Innymi słowy, ciało zażarcie walczy, aby nie dopuścić do utraty swojej masy. I będzie prześladować przez całe życie, wymierzając jako karę okropne poczucie „umierania z głodu”, jeśli uparcie będzie się go pozbawiać jedzenia.

Nie przestaniesz być głodny, dopóki nie odzyskasz poprzedniej masy ciała i...odrobinę więcej

Wystarczy stracić 3% swojej masy ciała, aby metabolizm zwolnił aż o 17%.
Wszystko wróci do normy dopiero wtedy, gdy... wrócisz do początkowej masy ciała. W miarę możliwości z małym „dodatkiem”, które ciało traktuje jako rodzaj zabezpieczenia na ciężkie czasy, czyli na wypadek ponownego odchudzania!

Uproszczone i nieskuteczne porady jak schudnąć

Lekarze, którzy mają diagnozować i doradzać osobom otyłym, niekoniecznie dysponują w tym zakresie bardzo dużą wiedzą. W trakcie studiów medycznych przewidziano średnio tylko 19 godzin zajęć na temat żywienia.

To wystarczy, aby dowiedzieć się z grubsza czym się różni omega-3 od omega-6, oraz polifenol od aminokwasu, ale nie daje pełnej, eksperckiej wiedzy o żywieniu!

Efekt jest taki, że udzielane przez nich porady w zakresie odchudzania bywają często nazbyt uproszczone, wywołujące poczucie winy i nieskuteczne.

Widać to w statystykach. Od 1980 r. liczba osób otyłych wzrosła w 113 krajach, a w 73 krajach wzrosła dwukrotnie. W tym okresie w żadnym kraju na świecie nie odnotowano spadku w tym zakresie. Mimo prowadzonych przez większość krajów kampanii informacyjnych skierowanych przeciwko „kaloriom”, zachęcających społeczeństwo do kontrolowania masy ciała i unikania tłustych produktów.

Jemy coraz mniej i jemy coraz mniej tłusto!

Jednakże nie chodzi ani o kalorie, ani o tłuste produkty. Społeczeństwo Stanów Zjednoczonych spożywa mniej kalorii niż w 2003 r., a roczne spożycie tłuszczów jest o 3,5 kg niższe niż w latach 70. XX wieku. [2]

Problem tkwi w tym, co ludzie jedzą.

Nadmiar fruktozy, a w szczególności syropu glukozowo-fruktozowego obecnego w większości ciastek, ciasteczek, batoników zbożowych, słodkich deserów i past do smarowania pieczywa, uszkadza wątrobę i zmniejsza wrażliwość na insulinę bardziej niż inne substancje słodzące o takiej samej liczbie kalorii.

U osób, które cztery razy w tygodniu jedzą nasiona roślin oleistych (orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, orzechy brazylijskie), zachorowalność na cukrzycę jest o 12% niższa, a ryzyko zgonu o 13% niższe niż u innych osób, niezależnie od ich masy ciała.

60% naszych kalorii pochodzi z produktów wysoko przetworzonych

Żywność wysoko przetworzona to produkty wytworzone przemysłowo i zawierające tak dużą ilość składników, że w trakcie spożywania trudno dokładnie rozpoznać składniki wiodące.

Weźmy jako przykład chipsy Pringles, parówki, ravioli w puszce albo ciastka Prince.

Jeśli nie przeczytamy listy składników, nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić z czego zostały wykonane i jakich dodatków do żywności użyto.

Te produkty stanowią około 60% spożywanych przez nas kalorii. Z nowego francuskiego badania, obejmującego 44 551 dorosłych Francuzów powyżej 45 roku życia, wynika, że każdy wzrost o 10% wiąże się ze wzrostem ryzyka przedwczesnego zgonu o 14%. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie medycznym „JAMA Internal Medicine” z 11 lutego 2018 r. [3].

Nie dość, że trudno zgadnąć co naprawdę znajduje się w produktach wysoko przetworzonych, najczęściej zawierają składniki bardzo niskiej jakości, zaliczane do najtańszych składników dostępnych w sprzedaży: rafinowanej mąki i rafinowanych olejów, utwardzonych tłuszczów, cukru i syropu glukozowo-fruktozowego, soli, skrobi kukurydzianej lub ziemniaczanej, odtłuszczonego mleka w proszku, jajek w proszku, margaryny, barwników i środków słodzących.

Całość jest grillowana, smażona lub ekspandowana („nadmuchana”), aby nadać produktom większą objętość, co pozwala sprzedawać je w większych opakowaniach. Dzięki większym opakowaniom wydają się droższe, zatem można je sprzedawać po wyższej cenie.

Takie produkty zawierają mało błonnika pokarmowego, witamin, dobrych tłuszczów i dobrych białek. Mają bardzo wysoki indeks glikemiczny, dlatego są niebezpieczne dla trzustki i sprzyjają powstawaniu cukrzycy.

Same chęci nie wystarczą

Żywność wysoko przetworzona jest jak broń masowego rażenia, wobec której nasze „chęci” i „wysiłki”, aby schudnąć, okazują się niewielkiego kalibru.

Jedyny skuteczny sposób polega na tym, aby udało się wrócić do regularnych posiłków, bez produktów wysoko przetworzonych. Czyli do posiłków na bazie produktów świeżych, nieprzetworzonych, całych, ekologicznych, sezonowych, w miarę możliwości lokalnych. I między tymi posiłkami żadnych „śmieciowych” przegryzek.

Wymaga to nie tylko wiedzy, chęci i dyscypliny. Potrzebne jest także sprzyjające otoczenie (społeczne i rodzinne), które narzuci odpowiedni rytm i dzięki któremu nikt nie zostaje sam ze swoimi zachciankami i chęcią podjadania.

Prawda jest bowiem taka, że walka jest z góry przegrana, jeśli człowiek zostanie sam w konfrontacji z atakującymi reklamami i śmieciowym jedzeniem, które jest niemal na wszystkich sklepowych półkach i każdym rogu ulicy.

Wiesz, że powinieneś zjeść selera gotowanego na parze i kilka listków botwiny polanych sokiem z cytryny i olejem rzepakowym. Ale otwierasz szafkę i widzisz otwartą paczkę ulubionych, lekko kwaskowatych, wielokolorowych cukierków Haribo. Wyciągasz rękę i zjadasz jednego. Od razu w ustach bezwiednie wydziela się ślina i masz ochotę zjeść jeszcze jeden, drugi i trzeci, aż do opróżnienia całej paczki...

Podobnie jak ze wszystkimi innymi fundamentalnymi zmianami w życiu, nie wystarczy pewnego pięknego ranka po prostu wstać, aby te zmiany się rozpoczęły. Jak wiemy, dobre postanowienia rzadko się udaje zrealizować, a w przypadku tych dotyczących odchudzania jest jeszcze trudniej. 

Potrzebne jest wsparcie wykwalifikowanego dietetyka, który będzie empatyczny i zaangażuje się w to, aby się udało. W badaniu z 2017 r. wykazano, że potrzeba było 12 spotkań z dietetykiem, aby znacząco obniżył się wskaźnik stanu przedcukrzycowego i ryzyka sercowo-naczyniowego [4].

Wniosek jest wyraźny: ludzka obecność, towarzyszenie i wsparcie o wiele bardziej pomogą schudnąć niż jakikolwiek wysiłek woli. Sami w swoich czterech ścianach jesteśmy dość słabi. Od dawna wiadomo, że „człowiek jest zwierzęciem społecznym” - dotychczas nic się w tym względzie nie zmieniło.

Odchudzanie i zdrowie są nierozłączne

Dlatego proponuję Ci program Jak zdrowo stracić na wadze?

Dzięki niemu schudniesz bez uszczerbku na zdrowiu, a potem utrzymasz swoją wagę. I w rezultacie odzyskasz wigor, kondycję i przede wszystkim zdrowie – a przecież to jest główny cel.

Nie obiecuję Ci, że stracisz 5 kg w 14 dni – to byłoby kłamstwo. Gwarantuję Ci za to, że nie będziesz musiał liczyć kalorii ani drastycznie ograniczać ilości spożywanego jedzenia.

W ramach programu dostaniesz aż 18 książek w wersji elektronicznej, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez wszystkie etapy procesu odchudzania.

Tylko teraz możesz otrzymać kompleksowy program „Jak zdrowo stracić na wadze?” z ponad 50% zniżką!

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej

Zdrowia życzę,

Jean-Marc Dupuis

[1] https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/562795
[2] https://www.foodnavigator-usa.com/Article/2013/01/04/Americans-are-eating-10g-less-fat-a-day-than-they-did-in-the-late-70s
[3] https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2723626
[4] https://www.uspreventiveservicestaskforce.org/Page/Document/RecommendationStatementFinal/obesity-in-adults-interventions

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

900 milionów ludzi cierpi na niedobór tego składnika odżywczego

W krajach uprzemysłowionych prawie co czwarta kobieta i co szósty mężczyzna cierpi na niedobór magnezu. Istnieje więc... czytaj więcej

Jak szybko zarobić miliardy?

Bank BNP Paribas został zobowiązany (przez amerykański trybunał) do zapłacenia 9 miliardów dolarów odszkodowania za rzekome... czytaj więcej

9 pokarmów dla wzmocnienia włosów i paznokci

Oto lista pokarmów, których spożywanie zapewni Ci mocniejsze włosy i paznokcie. Te dwa elementy idą ze sobą w parze, gdyż... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.