×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Czy masz to wszystko w swojej kuchni?

Opublikowano dnia: 2020-01-10

Produkty niezbędne w kuchni

Łatwiej dbać o zdrowie, jeśli mamy pod ręką dobre składniki i odpowiedni sprzęt kuchenny.

Oto dwanaście podstawowych produktów, które warto mieć w swojej kuchni.

Warto, aby nigdy nie zabrakło żadnego z nich: korzystnych dla zdrowia tłuszczów i przypraw, a także różnego rodzaju nietoksycznych przyborów kuchennych. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych toksyn i składników szkodliwych dla zdrowia.

Zdrowe tłuszcze i oleje spożywcze

  • Oliwa z oliwek: zawiera kwasy tłuszczowe, które pomagają ograniczyć ryzyko chorób serca. Wbrew rozpowszechnionej opinii, bardzo dobrze nadaje się do smażenia. Uważaj jednak na oliwy podrabiane, sfałszowane. Jeśli masz taką możliwość, kupuj od drobnego, zaufanego producenta.
  • Olej rzepakowy i olej lniany: dobre do sosów sałatkowych. Bogate w omega-3 (nie należy ich poddawać obróbce termicznej, gdyż pod jej wpływem omega-3 ulegają rozkładowi: utleniają się i przekształcają w produkty toksyczne).
  • Olej kokosowy: nadaje się do smażenia, ponieważ jest stabilny w wysokiej temperaturze. Jego punkt dymienia wynosi 177°C, co oznacza, że poniżej tej temperatury nie wytwarza żadnych toksycznych związków (punkt dymienia oleju rzepakowego i słonecznikowego wynosi 107°C, kukurydzianego 160°C, oliwy z oliwek 191°C). Jest doskonałym źródłem energii, z uwagi na zawartość trójglicerydów średniołańcuchowych (MCT). Te trójglicerydy ulegają strawieniu i zostają przekształcone przez wątrobę w szybko dostępną energię.
  • Tłuszcze zwierzęce: tłuszcz kaczy, masło bio.

Mrożone warzywa

Fasolka szparagowa, szpinak, groszek, bób, itd... Zawsze powinniśmy mieć je w zamrażalniku i nie zapominać je jeść.

Producenci mrożonek ze względów ekonomicznych dbają o to, aby:

  • warzywa pochodziły ze zbiorów w szczycie sezonu (kiedy jest ich najwięcej i są najtańsze);
  • mrozić je w pobliżu miejsca zbioru (im szybciej zostaną zamrożone, tym tracą mniej wody i witamin);

Mrożonki łatwiej transportować niż produkty świeże i nie tracą jakości na półkach sklepowych.

Z tych wszystkich powodów, paradoksalnie dochodzimy do następującego wniosku: lepiej i taniej jest kupować warzywa mrożone niż świeże. Ponadto, warzywa mrożone są na ogół lepszej jakości, zarówno pod względem smakowym, jak i odżywczym.

Pamiętajmy, aby nie zostawiać zbyt długo otwartych i niewykorzystanych do końca opakowań mrożonek, ale regularnie je opróżniać, robiąc z nich dobrą, zieloną zupę-krem.

Konserwy

Czerwoną i białą fasolę, fasolę flageolet oraz ciecierzycę warto kupować w puszkach. Podobnie jak w przypadku mrożonych zielonych warzyw, taka opcja jest tańsza, a często także dużo lepsza niż kupowanie tych produktów świeżych.

Są gotowane w wielkich zbiornikach, co powoduje dużo mniejsze zużycie energii niż gdyby każdy z nas gotował je w domu. Poza tym są lepiej ugotowane niż wtedy, gdy robimy to samodzielnie, ponieważ nam zdarza się je rozgotować, zwęglić na dnie garnka albo będą za twarde. Osoby zajmujące się tym zawodowo sprawdzają uwodnienie i czas gotowania w sposób naukowy, aby fasola i ciecierzyca były ugotowane idealnie, aby były miękkie i zarazem jędrne, co samodzielnie niezwykle trudno uzyskać.

Jeśli ktoś nie miał babci, która mu przekazała swoje sekrety gotowania, raczej trudno mu będzie ugotować równie dobre cassoulet, jak to z puszki od dobrego producenta, np. „La Belle Chaurienne” (w cenie porównywalnej do innych).

Wyjątkiem jest soczewica.

Nie wiem dlaczego, ale soczewica w puszkach zazwyczaj jest wodnista, zbyt miękka, i zdecydowania gorsza niż soczewica ugotowana samodzielnie w garnku z wodą.

Orzechy włoskie, migdały, orzechy laskowe

Można je dodawać do sałatek, podawać jako deser, przegryzkę, albo przekąskę do aperitif, zdecydowanie zdrowszą niż ciasteczka, słodkie desery i cukierki...

Sól himalajska

Sól ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie komórek (przekazywanie substancji chemicznych i impulsów elektrycznych) oraz na równowagę kwasowo-zasadową.

Jednak między solą rafinowaną a solą himalajską istnieje duża różnica.
90% soli morskiej jest obecnie zanieczyszczona mikroplastikami [1].

Chociaż nie ma pewności jakie wywołują konsekwencje dla zdrowia, chyba nikt nie ma ochoty posypywać swoich posiłków mikrodrobinami plastiku...

Za to sól himalajska jest nierafinowana, czystsza i uważana za jedno z najlepszych źródeł naturalnych składników mineralnych. Zamiast rafinowanej soli kuchennej ja polecam sól himalajską.

Czarny pieprz

Czarny pieprz wspomaga trawienie i hamuje rozwój wielu patogenów, w tym gronkowców, Helicobacter pylori i E. coli. Badania sugerują, że piperyna, aktywny składnik pieprzu, może również hamować rozwój nowych komórek tłuszczowych.

Zamiast pieprzu mielonego, wybieraj pieprz ziarnisty, ponieważ można go przechowywać naprawdę bardzo długo i nie traci swoich właściwości. Pieprz mielony traci ulega przeterminowaniu po trzech miesiącach. Poza tym, kupując pieprz mielony, nie masz gwarancji co naprawdę się w nim znajduje.

Dodawaj pieprz dopiero na koniec gotowania, aby zachować zawarte w nim olejki eteryczne.

Gorczyca

Gorczyca należy do tej samej rodziny, co brokuły i również ma właściwości przeciwnowotworowe.

Podobnie jak brokuły, zawiera sulforafan (o działaniu przeciwnowotworowym), a także mirozynazę, enzym dodatkowo zwiększający możliwości przeciwdziałania nowotworom.

Przyprawy lecznicze

Kurkuma: Jest tak wiele powodów dodawania kurkumy niemal do każdego pożywienia, że nie sposób opisać je tutaj szczegółowo. Kurkuma należy do „superżywności” w Indiach i w Chinach. Działa antyoksydacyjnie, detoksykująco, przeciwzapalnie i chroni przed wieloma poważnymi chorobami.

Kolejną przyprawą jest imbir, od tysięcy lat używany w Indiach i w Chinach, zarówno w żywności, jak w napojach (sok imbirowy, napar imbirowy, itd.). Działa wzmacniająco. Jest klasycznym, popularnym remedium na bóle głowy i nudności. Łagodzi również m.in. problemy trawienne oraz bóle mięśni i stawów.

Kumin (kmin rzymski) jest drugą najczęściej spożywaną przyprawą na świecie, po czarnym pieprzu. Pobudza wydzielanie enzymów trzustkowych, które są niezbędne do trawienia i przyswajania składników odżywczych. Ma również właściwości przeciwnowotworowe i przeciwcukrzycowe, z uwagi na zawarte w nim terpeny, fenole i flawonoidy.

****************

Te proste produkty,
które możesz mieć w kuchni, LECZĄ

Już Hiporates twierdził, że pożywienie może być najlepszym lekarstwem. Odpowiednio dobrane uzupełnia braki składników odżywczych i pozwala Twojemu organizmowi szybciej dojść do siebie.

Czym się kierować, przygotowując zdrowe posiłki?

Najlepsze inspiracje znajdziesz w nowym miesięczniku – Jedz na Zdrowie  pełnym przepisów na lecznicze potrawy, porad ekspertów na temat odżywiania się, diet i ich rzeczywistego wpływu na zdrowie. To wartościowe źródło wiedzy dla osób, które chcą odżywiać się naprawdę zdrowo, aby zminimalizować ryzyko niedoborów żywieniowych i zapadnięcia na choroby przewlekłe. 

Z najnowszego numeru Jedz na Zdrowie dowiesz się między innymi: 

  • Czarny czosnek – bomba przeciwutleniająca
  • Żywność produkowana przemysłowo zaburza odporność
  • FODMAP- dieta na jelita drażliwe
  • Czy głodówka jest dobrym pomysłem?
  • Niedobór, który może prowadzić do jedzenia gąbki!
  • Posiłek przed wysiłkiem fizycznym- czy to dobre rozwiązanie?
  • Przyczyny nadwagi - nie zawsze takie same. Poznaj swój profil
  • Olej z wiesiołka - produkt obowiązkowy
  • Permakultura- co to takiego?
  • Nowa odsłona kiszonek
  • i inne

Aby zaprenumerować miesięcznik „Jedz na Zdrowie”, wystarczy wejść na tę stronę.

Uwaga: Jeśli zdążysz to zrobić TERAZ, wykorzystasz rabat na prenumeratę oraz otrzymasz w prezencie najnowszy raport specjalny „20 dodatków do żywności, których powinieneś unikać”. Sprawdź teraz

****************

Naczynia i przybory kuchenne

Naczynia i przybory, jakich używamy w kuchni, również mogą wpływać na zdrowie.

Aby chronić swoją rodzinę, wybieraj noże ceramiczne, zwłaszcza jeśli kroisz produkty ulegające utlenianiu (warzywa, owoce, mięso). Za to nie używaj noży ceramicznych do krojenia sera, ponieważ ser będzie się do nich przyklejał.

Garnki i patelnie również powinny być ceramiczne albo wykonane z innych materiałów obojętnych. Powłoki zapobiegające przywieraniu, które zawierają fluoropolimery PFA, są prawdopodobnie rakotwórcze.

Te substancje po podgrzaniu uwalniają kwas perfluorooktanowy, który ma wpływ na choroby tarczycy, niepłodność i uszkodzenia narządów organizmu. Niebezpieczne toksyny powstają już po dwóch - pięciu minutach podgrzewania.

Garnki i patelnie ze stali nierdzewnej, aluminium i miedzi również mają swoje wady i narażają na działanie toksyczne.

Ceramika jest wykonana wyłącznie z ziemi i wody, nie wydziela żadnych gazów i zapachów, nawet po rozgrzaniu do bardzo wysokiej temperatury.

Do przechowywania żywności używaj pojemników wykonanych ze szkła, terakoty lub porcelany. Pojemniki plastikowe, zwłaszcza z giętkiego plastiku, mogą zawierać ftalany, bisfenol A i bisfenol, PVC i styreny, które zaburzają gospodarkę hormonalną.

Wszystkie plastiki są potencjalnie niebezpieczne dla zdrowia i należy ich unikać, zwłaszcza jeśli masz dzieci. Szkło jest całkowicie obojętne i można go używać nieskończoną ilość razy, chyba że się stłucze (wówczas przeznaczamy je do recyklingu).

---

[1] https://www.nationalgeographic.com/environment/2018/10/microplastics-found-90-percent-table-salt-sea-salt/

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Woskowinę zostaw w spokoju!

Każdego roku miliony osób udają się do lekarza w celu usunięcia z ucha czopu woskowinowego. W internecie można również... czytaj więcej

Twoje zdrowie: spójrz mu prosto w twarz

Prawdę trudno udźwignąć, ale jeśli stawimy jej czoła, okaże się lżejsza Jeśli zadzwonisz do przyjaciela, który mieszka w Strasburgu,... czytaj więcej

Schudnij, jedząc "po indyjsku"

Wprowadź indyjskie przyprawy do swojego menu Tradycyjnie mieszkańcy Indii są szczupli, zwinni i bardzo zdrowi! Na ich dietę w dużym stopniu... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.