×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Czy menopauzy trzeba się obawiać? Tak!

Opublikowano dnia: 2021-02-26

Tak, ale istnieją również dobre strony menopauzy

Na poniższej grafice widzimy kobietę oraz wskazane obszary ciała, na które wpływa (negatywnie) menopauza.
Powiedzmy wprost i wyraźnie.

To dosłownie kaskada. Od głowy do stóp, włącznie z sercem (tętnice stają się bardziej sztywne), mózgiem (pogarsza się m.in. koncentracja, nastrój, pamięć), krwią, kośćmi, itd.

mnopause_7ea4f7146d78fae7d2da1832baf50fa7.jpg

Co z tym można zrobić?

Daj sobie czas, aby tę prawdę „przetrawić”

Po pierwsze, daj sobie czas, aby tę prawdę „przetrawić”. Tak, życie jest ciężkie, a ten moment życia jest szczególnie ciężki.

Oznacza to, że trzeba dać sobie czas i energię, aby przez to przebrnąć. Bądź dla siebie życzliwa i cierpliwa. Nie zmuszaj się do działania „jakby nic się nie działo” i do robienia wszystkiego tak, jak do tej pory. A tym bardziej nie wymagaj od siebie dwa razy więcej niż wcześniej, bojąc się przyznać do osłabienia!

Ten czas wyrozumiałości i akceptacji liczymy w latach.

Menopauza nie pojawia się z dnia na dzień.

„Oficjalnie” uznaje się, że kobieta jest po menopauzie dopiero wtedy, gdy upłynął jeden pełny rok bez menstruacji. To długo. Zanim to nastąpi, zazwyczaj kobieta doświadcza znacznie dłuższego czasu, gdy miesiączki stają się nieregularne, a odstępy między nimi stopniowo się zwiększają. Wiemy, że pierwsze oznaki mogą się pojawiać już od 40 roku życia, gdy obniża się płodność.

To daje czas, aby przyzwyczajać się do faktu, że powoli zbliża się menopauza.

Zamiast unikać myśli na ten temat i uciekać od negatywnych emocji, warto przyjąć strategię odwrotną: świadomie o tym myśleć i zdobywać wiedzę na temat menopauzy. To pozwoli zrozumieć objawy i zawczasu rozpocząć oswajanie się z niektórymi trudnościami, które się pojawią. A także nauczyć się dostrzegać dobre strony menopauzy.

Dobre strony menopauzy?

Oczywiście! Menopauza ma swoje dobre strony, mimo iż okres przejściowy jest nieprzyjemny.

Pierwsza korzyść jest ewidentna: koniec z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, koniec z miesiączkowaniem i wszelkimi niedogodnościami, jakie się z tym wiążą.

Koniec z bólem piersi, endometriozą i obfitymi miesiączkami, które u wielu kobiet powodują naprawdę trudne kilka dni w miesiącu!

Koniec z tematem antykoncepcji oraz dni w miesiącu, kiedy kobieta czuje się „niedysponowana”.

Koniec z obawami przed zajściem w ciążę.

Dzięki temu w trakcie przytulania się i pieszczot pojawia się całkowite odprężenie. Z badań wynika, że „wiele kobiet ma po menopauzie więcej orgazmów, a nawet orgazmów wielokrotnych” [1].

Po menopauzie zmniejsza się potrzeba snu. Kobieta z zaskoczeniem stwierdza, że budzi się wcześniej niż zwykle i nie czuje z tego powodu większego zmęczenia.

Dzięki temu ma więcej czasu, który może wykorzystać do realizacji swoich celów i projektów.

To właśnie po menopauzie wiele kobiet maksymalnie wykorzystuje swoje talenty artystyczne, szczególnie w muzyce, malarstwie i poezji, w działaniach wymagających czasu i koncentracji.

W jednym z moich newsletterów pisałem kiedyś na temat sławnych osób, które swoje dzieła stworzyły w drugiej połowie swojego życia. Dotyczy to zwłaszcza kobiet po 50 lub po 60 roku życia. Warto o tym pomyśleć i nie wychodzić z założenia, że dotyczy to wyłącznie innych.

Nowy początek

Pod wpływem menopauzy zmienia się charakter, co może być okazją do nowego startu w życiu.

Wahania nastroju i przygnębienie mogą być bolesne, ale pobudzają do refleksji, introspekcji i podejmowania decyzji.

Dla wielu kobiet ten nowy start jest punktem zwrotnym, niemalże nowymi narodzinami. Jest okazją do przedefiniowania tego, kim są, jakie mają wartości i cele. Okazją do odrzucenia tego, co je wcześniej powstrzymywało i do pozostawienia przeszłości za sobą.

 „Menopauza jest początkiem wolności”, jak mówi dr Bernadette de Gasquet [2].

Jak sobie pomóc?

Medycyna oferuje - lub narzuca - szereg leków dla kobiet po menopauzie. W szczególności są to leki przeciwko osteoporozie.

Powiem wprost: odradza się stosowanie tych leków, podobnie jak odradza się suplementowanie wapnia.

Osteoporozę pokonuje się przede wszystkim nie za pomocą pigułek, ale sportu. Kości, podobnie jak mięśnie, trzeba poddawać napięciom, naciskom, a nawet wstrząsom. Dzięki temu stają się mocniejsze i pozostają mocne.

Jedz dużo warzyw i owoców, które są bogate w magnez i potas. Spożywaj buliony gotowane na kościach szpikowych, dzięki temu dostarczysz do organizmu kolagen niezbędny dla kości.

Prowadź „przeciwzapalny” tryb życia, aby utrzymać dobry stan wszystkich narządów organizmu. Unikaj nadmiaru cukru i soli, nadmiaru mięsa, wędlin, smażonych potraw, tłuszczów uwodornionych i przypalonych, glutenu i produktów mlecznych. Zabezpieczaj się przed hałasem, papierosami i promieniowaniem elektromagnetycznym.

Jeśli chodzi o zioła, dzięgiel chiński (dong quai) ułatwia krążenie krwi i reguluje cykl menstruacyjny.

Szałwia lekarska (Salvia officinalis) pomaga zwalczać uderzenia gorąca. W 2011 roku przeprowadzono w Szwajcarii badanie, w którym zastosowanie szałwii przez 8 tygodni (po jednej tabletce dziennie) zmniejszyło o dwie trzecie intensywność uderzeń gorąca i znacząco zmniejszyło częstość ich występowania [3]. Dawkowanie: jedna kapsułka suchego ekstraktu od 180 mg do 360 mg, 3 razy dziennie.

Żeń-szeń i imbir działają wzmacniająco i stymulująco, pomagają w razie zniechęcenia, spadku energii i spadku pożądania. W razie problemów z suchością, pomaga olej lniany i witamina E, a także istnieje wiele żeli, które są naturalne i bezwonne.

Kozłek lekarski w kapsułkach pomaga w razie nerwowości, stresu, niepokoju i pobudzenia psychicznego. W badaniu przeprowadzonym w 2011 roku, u 30% kobiet w wieku 50-60 lat poprawiła się jakość snu, dzięki stosowaniu 530 mg skoncentrowanego wyciągu z kozłka lekarskiego dwa razy dziennie [4].

Dziurawiec zwyczajny i pluskwica groniasta uzupełniają działanie kozłka lekarskiego.

Menopauza: „najlepsze dopiero przede mną!”

 „Najlepsze dopiero przede mną”. Takie słowa wypowiedziane z ironią usłyszałem niedawno od osoby, którą czeka przejście przez menopauzę.

Jestem mężczyzną, więc nie muszę przez to przechodzić, dlatego mogłem odpowiedzieć jedynie uśmiechem oraz okazać serdeczność i życzliwość.

Jakikolwiek mój komentarz byłby śmieszny, dlatego tu także nie zamierzam go dodawać.

Chciałbym jedynie zapewnić, że wiem, iż to nie jest łatwe i że absolutnie nie umniejszam rozmiaru trudności, jakich doświadcza wtedy kobieta. Pisząc swoje „dobre rady”, czuję się zażenowany, że nie mam więcej metod i rozwiązań, które mógłbym zaproponować.

Mogę jedynie powiedzieć, że jestem z Tobą i współczuję tego trudnego wyzwania, nawet jeśli nie jestem oczywiście w stanie wyobrazić sobie tego, co dokładnie ono oznacza.

Zdrowia życzę,

Jean Marc Dupuis

Czy można uchronić się przed utratą słuchu?

Do 2050 roku liczba osób niedosłyszących może wynosić miliard! Prognozy Światowej Organizacji Zdrowia są alarmujące. Hałas męczy uszy każdego dnia. Utraty słuchu i szumów usznych można jednak uniknąć. Jeszcze jest czas, aby za pomocą skutecznych środków zachować swój zasób, jakim jest słuch.

Jakie metody pomoga Ci zachowac dobry słuch na lata? Co pomoże przy szumach usznych?

Szczegóły znajdziesz w najnowszym wydaniu miesięcznika Zdrowie po 50-tce.

W nurzerze marcowym m.in.:

  • Migrena: utajone ryzyko po 50.roku życia
  • Uchyłki w jelitach – nowa choroba XXI wieku? 
  • Zacznij działać, zanim pojawi się reumatoidalne zapalenie stawów 
  • Co wiemy o „niebieskiej tabletce”? 
  • Czy warto kupić pas rozgrzewający plecy?
  • Jak chronić oczy przed promieniami UV? 
  • Lubisz, gdy w domu pachnie czystością? Nie popełniaj tego błędu! 
  • Aspiryna: naturalna, ale czy bezpieczna? 
  • i inne

Aby zamówić prenumeratę miesięcznika Zdrowie po 50-tce wejdź na tę stronę.

Źródła:

[1] https://www.generations-plus.ch/?q=magazine/sant%C3%A9forme/m%C3%A9nopause/les-bons-c%C3%B4t%C3%A9s-de-la-m%C3%A9nopause
[2] https://www.santemagazine.fr/sante/menopause-et-andropause/menopause/a-la-menopause-voir-la-vie-du-bon-cote-175796
[3] Bommer S., Klein P., Suter A., « First time proof of sage’s tolerability and efficacy in menopausal women with hot flushes », Adv. Ther., 2011.
[4] Taavoni S., Ekbatani N., Kashaniyan M. et al., « Effect of valerian on sleep in postmenopausal women : a randomized placebo-controlled clinical trial », Menopause, 2011.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

„Kiedy mi grożą, mam ochotę wybuchnąć śmiechem”

Otrzymałem wiele odpowiedzi na newsletter „Dlaczego już się nie mogę doczekać, kiedy będę miał 80 lat”. Niektórzy... czytaj więcej

Zadziwiająca tajemnica mistrza alpinizmu

Ueli Steck to szwajcarski alpinista. Wsławił się w 2004 r., zdobywając szczyt Excalibur w Szwajcarii bez asekuracji. Ueli Steck... czytaj więcej

Nowy zamach na medycynę naturalną

Medycyna naturalna padła ofiarą nowego i gwałtownego ataku, który tym razem przyszedł ze Stanów Zjednoczonych. Dwie badaczki,... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.