×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-12-13

Czy pomijanie śniadań ma wpływ na masę ciała?

„Jedz śniadanie jak król, obiad jak książę, a kolację jak nędzarz”.

To słynne zdanie sformułowała dietetyczka Adelle Davis w połowie XX wieku.

Powstało dużo wcześniej niż hasła typu „śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia”, używane jako chwyt marketingowy w reklamach płatków śniadaniowych (Corn Flakes, Smacks, Choco Pops, Frosties, Special K, Cheerios, itd.).

Jednak badania naukowe przeprowadzone w tym zakresie nie dały bardzo wyraźnej odpowiedzi.

W przeszłości badania wskazały, że obfite śniadanie pozwala:

  • przyspieszyć metabolizm w ciągu dnia, tj. dać więcej energii, a zatem spalić więcej kalorii; [1]
  • zmniejszyć napady głodu w ciągu dnia i zmniejszyć ilość pożywienia spożywanego podczas pozostałych posiłków.

Poza tym, dobre śniadanie umożliwia dzieciom i młodzieży prawidłowy wzrost, a także dobrą koncentrację uwagi w szkole przez całe przedpołudnie. [2]

Jeśli chodzi o mnie, jadam rano spore śniadania, zazwyczaj na słono (np. jajka na miękko, awokado, bekon lub fasolka szparagowa i soczewica – połączone w formie sałatki). Takie śniadanie pozwala mi spokojnie pracować co najmniej do godziny 13. Jeśli nie zjem śniadania lub jeśli muszę się zadowolić tylko kawą i tostem z konfiturą, mam niższy poziom koncentracji, a mój żołądek daje o sobie znać już od godziny 10 lub 11.

Co do korzystnego wpływu obfitego śniadania na masę ciała, kwestia nie jest wcale ewidentna.

Niedawno w „British Medical Journal” opublikowano nowy przegląd badań, jaki wykonali australijscy naukowcy. Wynika z niego, że obecnie nie ma wystarczających dowodów, które uzasadniałyby zalecanie obfitych śniadań osobom, które chcą schudnąć lub po prostu dbać o prawidłową masę ciała [3].

Naukowcy z Uniwersytetu Monasha w Melbourne przeanalizowali 13 randomizowanych badań z grupą kontrolną, porównując osoby spożywające śniadanie z osobami pomijającymi ten posiłek.

Stwierdzono, że osoby jedzące śniadania spożywają średnio o 260 kalorii dziennie więcej niż ci, którzy śniadań nie jedzą. Ci pierwsi ważą średnio pół kilograma więcej niż pozostali.

Badaczka kierująca badaniem zastrzega jednak, że osoby spożywające śniadania mają także inne zachowania ogólne w życiu, które różnią się od zachowań osób pomijających śniadania, co może uzasadniać różnicę w masie ciała.

Osoby niespożywające śniadań często bywają bardziej zestresowane, cechuje je większa aktywność i napięcie. Później chodzą spać i często się spieszą. Oczywiście to pokazuje ogólną tendencję, a nie absolutną regułę.

Z kolei osoby, które rano jedzą solidne śniadanie, więcej czasu spędzają przy stole, doceniają dobre jedzenie, dbają o siebie, a zwłaszcza o swój żołądek...

Wniosek jest taki, że jedzenie śniadań lub ich niejedzenie najprawdopodobniej nie wpływa na masę ciała lub wpływa w bardzo małym stopniu. Postępuj jak chcesz. Postępuj jak czujesz. A przede wszystkim nie przejmuj się tym. Istnieje wiele innych kwestii, które mają znacznie większy wpływ na zdrowie (np. mniej cukru, więcej żywności ekologicznej, zażywanie witaminy D).

 

Jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć wprowadzać zmiany w Twoim sposobie odżywiania, pomocny Ci będzie cykliczny przewodnik.

Mam na myśli miesięcznik „Jedz na Zdrowie”, pełen porad ekspertów na temat odżywiania się, diet i ich prawdziwego wpływu na zdrowie.

Czy wiesz, że każda pora roku ma swoje smaki? Zimą powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi jak najwięcej witamin i składników, które wzmocnią naszą odporność. Na szczęście ratują nas kiszonki i inne przetwory, które zawierają cenne bakterie probiotyczne. W najnowszym numerze znajdziesz spis żywności zimowej, który warto uwzględnić podczas zakupów.

Możemy też wspomagać się suplementami diety. Ale czy wiesz jak prawidłowo czytać ich etykiety? Nauczyliśmy sie już sprawdzać składy żywności. Teraz czas na suplementy! Sprawdź co oznacza np. miareczkowanie i substancja aktywna. Dzięki temu nie kupisz preparatu zawierającego same wypełniacze.

Czy wiesz, że żywność prozapalna uszkadza nasze żyły? To może grozić poważnymi konsekwencjami! Dowiedz się, co możesz zrobić, aby uniknąć niedogodności związanych z niewydolnością żył.

Najlepiej zamów "Jedz na zdrowie" już dzisiaj, bo jest w bardzo korzystnej ofercie. Sprawdź teraz

Zdrowia życzę,

Jean-Marc Dupuis

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23472903
[2] https://www.cdc.gov/healthyschools/nutrition/facts.htm
[3] https://www.bmj.com/content/364/bmj.l42

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Czy masz to wszystko w swojej kuchni?

Produkty niezbędne w kuchni Łatwiej dbać o zdrowie, jeśli mamy pod ręką dobre składniki i odpowiedni sprzęt kuchenny. Oto dwanaście... czytaj więcej

Zdrowe i zupełnie oryginalne smoothie

Dziś bardzo smaczny przepis na napój z awokado, szpinaku, ananasa i kiwi. Zdrowia życzę, Jean-Marc Dupuis --- Zdrowe i zupełnie... czytaj więcej

„Ekologiczna” rewolucja staje się szaleństwem

Do wyprodukowania jednego hamburgera potrzeba jednego litra ropy naftowej1. Tyle paliwa zużyją ciągniki, maszyny i ciężarówki wykorzystywane... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.