×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2015-02-27

Czy staniesz się chodzącą rafą koralową?

Założenie, że wapń, który spożywa się wraz z pokarmem, wnika w kości, jest jednym z najbardziej zakorzenionych spośród niebezpiecznych mitów w dziedzinie medycyny.

W rzeczywistości wapń pochodzący z pokarmu nie ma żadnego powodu, aby wnikać w kości!

Droga, którą przebywa, jest zazwyczaj o wiele prostsza. Dostaje się on do krwi, po czym osiada w tętnicach. Tam łączy się z cholesterolem, płytkami krwi oraz innymi składnikami krwi i tworzy twardniejącą i poszerzającą się z czasem blaszkę miażdżycową.

Kiedy taka blaszka się rozprzestrzeni, Twoje tętnice stają się niemalże tak twarde jak wapień i na zdjęciu rentgenowskim przypominasz chodzącą rafę koralową!

Kardiolog oznajmi, że cierpisz na miażdżycę i że możesz w każdej chwili umrzeć na zawał serca lub udar mózgu, co będzie zgodne z prawdą.

Zmusi Cię to do zastosowania przygnębiającej diety bazującej na gotowanych warzywach i pełnych ziarnach zbóż bez tłuszczu, do połykania statyn w formie tabletek, które wywołują bóle mięśni i zaniki pamięci, do uprawiania sportu, co jest bardzo bolesne, gdy tętnice są zatkane. A wszystko to bez najmniejszej gwarancji, że problemy znikną. Wręcz przeciwnie takie działania prędzej czy później doprowadzą do pomostowania aortalno-wieńcowego, umieszczenia w naczyniach krwionośnych stentu, a ostatecznie zgonu.

Badania, których wyniki opublikowano w 2010 roku w poważanym czasopiśmie medycznym British Medical Journal dowiodły, że osoby przyjmujące wapń jako suplement diety mają podwyższone ryzyko zawału serca1.

Co gorsza, w tym samym czasie kości tracą coraz więcej wapnia, co je osłabia (osteopenia), a następnie czyni je bardziej porowatymi (osteoporoza). W związku z tym przy najmniejszym uderzeniu kości mogą się złamać – niczym ołówek – w nadgarstku, biodrze czy szyjce kości udowej.

Dlatego trzeba działać tak szybko jak to możliwe, aby wapń przyjmowany z pokarmem trafił we właściwe miejsce, czyli do kości, a nie do tętnic.

Żeby lepiej zrozumieć, jak uniknąć opisanego wyżej przykrego zjawiska, pozwolę sobie przytoczyć kilka podstawowych faktów na temat kości.

Podstawowe fakty dotyczące kości, które należy znać

Kości składają się z macierzy kolagenowej, to znaczy ze struktury, w której zawieszone są minerały. Przywodzi to na myśl żelbet – żelazo odpowiada kolagenowi, a beton minerałom.

Kolagen nadaje kościom elastyczność. Minerały (wapń, magnez, fosfor) nadają z kolei twardość. Bez kolagenowej struktury zapewniającej giętkość kości łamałyby się tak łatwo jak kreda, której używa się do pisania na tablicy. Kreda ma gęstą, ale bardzo kruchą strukturę i dlatego nie jest trwała.

Komórki ciała, łącznie z komórkami kostnymi, stale się odnawiają. Stare komórki muszą zostać zlikwidowane, aby zrobić miejsce dla nowych. W kościach za ten proces odpowiedzialne są osteoklasty, które „zjadają” stare komórki kostne.

U kobiet to hormony żeńskie – estrogeny – kontrolują aktywność osteoklastów. Spadek poziomu estrogenów w czasie menopauzy może być brzemienny w skutki. Osteoklasty zwiększają swoją aktywność, eliminują zbyt wiele komórek kostnych, a w rezultacie kości stają się pełne małych dziur i wyglądają jak gąbka.

Inny hormon żeński, progesteron, pomaga w wytwarzaniu nowych komórek kostnych nazywanych osteoblastami, które wypełniają luki powstałe w wyniku usuwania starych komórek. Wraz z zatrzymaniem owulacji jajniki przestają wydzielać progesteron, w związku z czym osteoblasty nie będą działały tak sprawnie jak wcześniej.

Aby spowolnić utratę masy kostnej, lekarze zalecają kobietom spożywanie większych ilości bogatych w wapń wyrobów mlecznych oraz przyjmowanie wapnia w postaci suplementu diety.

********************

Mieć skórę jak u młodej dziewczyny... nawet po 50-tce

To istotna informacja zarówno dla kobiet po 50. roku życia, jak i dla 30-latek.

Naukowcy odkryli, że można opóźnić starzenie skóry. Warunkiem jest właściwy dobór odpowiednich składników aktywnych i rozpoczęcie ich stosowania możliwie jak najwcześniej.

Wspaniałe regeneracyjne serum

Dlatego w najnowszym, lipcowym numerze miesięcznika Rośliny i Zdrowie powiemy Ci między innymi o olejach roślinnych, które zawierają najwięcej substancji aktywnych o działaniu anti-aging (przeciwstarzeniowym).

Zaprezentujemy olej z ogórecznika, a także inne, mniej znane, które stanowią znakomite źródło witamin (A, D, E, K, H, PP) i kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, takie jak olej arganowy, olej z opuncji figowejmacerat z korzenia marchwi

Więcj informacji znajdziesz w nowym wydaniu miesięcznika. Zamawiając go do piątku 17 czerwca, do godziny 23:59, otrzymasz oprócz pełnej 12-miesięcznej prenumeraty aż 4 wyjątkowe prezenty:

  1. Numer majowy miesięcznika Rośliny i Zdrowie,
  2. Numer czerwcowy miesięcznika Rośliny i Zdrowie,
  3. Numer specjalny miesięcznika Rośliny i Zdrowie,
  4. Rabat na zakup prenumeraty w wysokości 52 zł.

Najlepiej sprawdź i zamów już teraz.

********************

Jednak istnieje zagrożenie, że wapń pochodzący z pokarmów czy suplementów diety odłoży się w tętnicach (proces omówiony wyżej) i innych tkankach, prowadząc do ich sztywnienia, powstania kamieni nerkowych i żółciowych oraz innych problemów zdrowotnych.

Niezbędna witamina D

Zdając sobie sprawę z tego zagrożenia, wielu lekarzy zaleca przyjmowanie witaminy D, aby pomóc pacjentom w przyswajaniu wapnia.

Jest to krok we właściwym kierunku, gdyż witamina D wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu w jelitach. Bez niej minerały te po przejściu przez cały układ pokarmowy trafiałyby prosto do toalety!

Jednak działanie witaminy D jest jak miecz obosieczny, ponieważ:

  • pomaga jelitom w przyswajaniu wapnia i fosforu, ale także
  • pomaga nerkom w ich wydalaniu z organizmu pod wpływem parathormonu (PTH).

Zwróć uwagę, że ta druga funkcja jest absolutnie niezbędna. Zbyt duże jednoczesne natężenie fosforu i wapnia we krwi może prowadzić do wytrącania się fosforanu wapnia w formie kryształków blokujących naczynia włosowate, inaczej kapilary. (Kapilary to małe, cienkościenne naczynia krwionośne zasilające oczy oraz inne narządy i tkanki).

Pojawia się więc następujący problem: kiedy już wapń znajdzie się we krwi dzięki witaminie D, jak zapobiec jego wydaleniu przez nerki (w postaci moczu) i jego odkładaniu się w tkankach, a zwłaszcza w tętnicach oraz jak skierować go do kości?

Rozwiązanie polega na przyjmowaniu:

  • witaminy K2 jednocześnie
  • z wapniem i
  • witaminą D.

Tajemnicza witamina, która dostarcza wapń do kości

Witamina K2 działa jako ważny kofaktor dla enzymu gamma-karboksylazy. Umożliwia karboksylację osteokalcyny – białka kostnego zawierającego kwas gamma-karboksyglutaminowy. Bez karboksylacji osteokalcyna jest niezdolna do związania się z hydroksyapatytem.

W kontrolowanym badaniu klinicznym na 172 kobietach dotkniętych osteoporozą podawano codziennie w sposób losowy witaminę K2 (45 mg/j), witaminę D3, obie naraz lub placebo przez 24 miesiące.

Jednoczesne leczenie witaminą K2 i D3 pozwoliło na znaczny wzrost gęstości mineralnej kości (4,92 (+/-) 7,79%), podczas gdy stosowanie samej witaminy K2 wiązało się ze wzrostem o jedyne 0,135% (+/-) 5,44%, co nie stanowi dużej zmiany w stosunku do wartości początkowych.

Po upływie 18–24 miesięcy gęstość mineralna kości u kobiet z grupy przyjmującej witaminę K2 była o wiele większa niż u grupy stosującej placebo. Niemniej jednak połączenie witamin K2 i D3 okazało się bardziej skuteczne niż leczenie każdą witaminą z osobna2.

Inne badanie przyniosło podobne wyniki:

92 kobiety po menopauzie w wieku 55–81 lat zostały losowo podzielone na cztery grupy, którym codziennie podawano witaminę K2 (45 mg), alfakalcydol (prekursor czynnej witaminy D3) (0,75 mcg), kombinację obu witamin lub mleczan wapnia (2 g). Po upływie dwóch lat gęstość mineralna kości u kobiet z grupy przyjmującej witaminę K2 i grupy przyjmującej alfakalcydol wzrosła w porównaniu z grupą stosującą mleczan wapnia. Natomiast leczenie obiema witaminami naraz miało charakter synergiczny i pozwoliło na znaczny wzrost gęstości mineralnej kości równy 1,35%3.

Nie zapominaj o innych „cegiełkach” wchodzących w skład kości

Zwróć uwagę, że do prawidłowego działania witamina K2 wymaga odpowiedniego poziomu magnezu, krzemionki, kwasów omega-3 i pierwiastków śladowych (cynku, miedzi) w organizmie. Każdy z tych składników wchodzi w skład chemiczny kości.

  • magnez – znajdziesz go w dużych ilościach w gryce, migdałach i gorzkiej czekoladzie (polecam czekolady o zawartości kakao równej 70% lub większej);
  • witamina C – występuje w świeżych owocach i warzywach;
  • krzemionka – znajduje się w skrzypie i pokrzywie (napary z tych roślin można kupić w sklepach zielarskich i bio), jak również w papryce, lucernie, owsie i pomidorach;
  • kwasy omega-3 – występują w tłustych rybach, oleju z orzechów włoskich, oleju rzepakowym, portulace pospolitej, jajach kur karmionych nasionami lnu;
  • pierwiastki śladowe takie jak cynk i miedź – wchodzą w skład wód mineralnych.

Rozruszaj kości

Na koniec chciałbym wspomnieć, że aktywność fizyczna, która prowadzi do uciskania i rozciągania kości, jest absolutnie niezbędna. Kości, podobnie jak mięśnie, stają się twardsze, kiedy pobudza się je do wysiłku.

Stąd też: bieganie –  wzmacnia kości, pływanie – nie wywiera na nie żadnego wpływu, a zaleganie na kanapie – skutkuje rozmiękaniem kości.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

******************************************

Jak dobrze korzystać z rozwiązań ukrytych w naturze? Sięgnij po dobroczynne działanie roślin!

Przygotowaliśmy dla Ciebie publikację, w której co miesiąc otrzymasz wiele przepisów i porad, jak samodzielnie sporządzać skuteczne napary, okłady i maści, a także smaczne potrawy.

Poznasz mieszanki olejków roślinnych, ziół i zestawów roślin korzystnych dla Twojego zdrowia.

Uwaga! Już tylko przez 2 dni czeka na Ciebie Specjalna Oferta Powitalna. Sprawdź teraz

******************************************

Źródła:

1) BMJ 2010; 341; http://www.bmj.com/content/341/bmj.c3691

2) Ushiroyama T. et al., Effect of continuous combined therapy with vitamin K2 and vitamin D3 on bone mineral density and coagulofibrinolys function in postmenopausal women, Maturitas, 2002, 41:211-221.

3) Iwamoto I. et al., Treatment with vitamin D3 and/or vitamin K2 for postmenopausal women with osteoporosis, Keio J. Med., 2003, 52: 147-150.

Komentarze

Grażka 2015-02-27 08:05
Nareszcie dostęp do rzetelnej wiedzy.
Marzena Sowińska 2015-02-27 15:34
Witam. Podpisuje się pod tym artykułem, jedynie mogę dodać, że nie bójcie się jeść tłuszczy, skórek zwierzęcych, bo chude mięso jest mało wartościowe, to białko, a nam potrzeba dużo kolagenu, bo on jest potrzebny w całym organizmie, nie tylko w żyłach. Więcej wapnia potrzebują dzieci, im człowiek starszy to potrzebuje więcej magnezu, żeby utrzymać wapń, utwardzić wapń. K2 forma MK7 , najbardziej skuteczna, z tętnic wywala wapń do kości. Pozdrawiam.
Bolek 2015-02-28 13:03
Kilka brakujacych informacji: vit K2 występuje w dwóch postaciach MK4- szybki okres rozpadu połowicznego trzebą brać co 4-5 godzin MK7- co 24 godziny, jest nieco drozsza ale dłużej działa Vitamina K2 rozpuszcza się w tłuszczach, wiec przed połknieciem jej trzeba zjeść coś tłustego. Blokują jej działanie leki rozrzedzające krew!
arni321 2015-03-07 10:52
Dobrze gdyby o tym wiedzieli lekarze. Wiedzę mają, ale tylko akademicką. Innej alternatywnej wiedzy nie rozwijają (bo po co. Przecież są wyedukowani....) Po za tym. Powinno wdrożyć się do szkół naukę zdrowego stylu życia, zdrowego żywienia. Zmusić nasz rząd do kategorycznego zakazu stosowania"chemii" w żywności przez koncerny.... Proponuję posłuchać (na youtube) pana Jerzego Ziemby, który również wydał znakomitą książkę: Ukryte Terapie. Można również posłuchać panią doktór Jadwigę Kempisty, która znakomicie przedstawia. Jak zdrowo jeść. WARTO. Ponieważ nasz żołądek, to nie śmietnik!!!
arni321 2015-03-07 10:57
Gdzie kupić witaminę k2 z podziałem na mk4 i mk7? (w aptekach k2 nie ma) Wiem, że występuje w NATTO. Spożywane głównie przez Japończyków.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz 2015-03-13 14:06
we wszystkim jest chemia wszystko ma skład chemiczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Stewia: 7 razy lepsza od cukru!

Jeżeli masz cukrzycę, nadwagę, nadciśnienie, nietolerancję glukozy lub po prostu chcesz zachować zdrowie, zainteresuj się stewią. Z pewnością już... czytaj więcej

Ukryte niebezpieczeństwa tatuaży

Kiedy byłem mały, czasem zdarzało mi się widzieć tatuaż na ramieniu jakiegoś mężczyzny. Niebieski krzyż, kilka nieregularnych liter,... czytaj więcej

Uczta dla włosów

Jeśli zastosowałeś moje rady na temat olejów, na pewno używasz do smażenia już tylko oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia. Jest to... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.