×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-11-04

Dieta odmładzająca tętnice

Jeśli o Twoich tętnicach można powiedzieć, że nie są w najlepszym stanie, to przyjmowanie leków i takie zabiegi jak pomostowanie, angioplastyka czy transplantacja przyniosą Ci jedynie tymczasowe rozwiązanie.

Tego typu operacje są skuteczne tylko w nagłych przypadkach takich jak zawał, zakrzepica, niektóre rodzaje udarów mózgu oraz w innych zagrożeniach życia. Jedynym pewnym sposobem na poprawienie kondycji serca i tętnic na długie lata jest zmiana sposobu życia:

 

  • uprawianie sportu,
  • prawidłowe odżywianie i
  • rzucenie palenia.

Leki mające obniżyć poziom cholesterolu we krwi są tak naprawdę nieskuteczne.

Po przyjęciu statyn, czyli leków mających na celu obniżenie poziomu cholesterolu, jego stężenie spada nagle o 10-30%, bez żadnej zmiany w trybie życia czy sposobie odżywiania.

Czy przyjęcie takiego leku zmniejsza ryzyko zgonu? Odpowiedź niestety brzmi: nie.

Sprawa nie jest aż tak prosta

Statyny jedynie zatrzymują produkcję cholesterolu przez wątrobę. Nie chronią jednak serca, ponieważ zawał tego organu wywołany jest najczęściej powstałym zakrzepem. Cholesterol nie ma nic wspólnego z powstaniem zakrzepu.

Obniżenie poziomu cholesterolu we krwi nie eliminuje ryzyka wystąpienia zawału. Co gorsze – działa wręcz odwrotnie! Ze względu na to, że cholesterol jest składnikiem niezbędnym dla błon komórkowych, a obniżenie jego poziomu we krwi może osłabić komórki śródbłonka naczyń, a tym samym tętnice.

Obecnie uważa się, że statyny podnoszą ryzyko wystąpienia krwotocznego udaru mózgu1 (wylewu krwi do mózgu wywołanego pęknięciem tętnicy, co może doprowadzić do tak poważnych konsekwencji jak paraliż, a nawet do zgonu). Podejrzewa się także, że mogą one sprzyjać rozwojowi nowotworów2.

Środki masowego przekazu podają, że problem polega na tym, że cholesterol zwęża światło tętnic, tak jakby gromadził się on w naczyniach krwionośnych jak kamień w rurach.

W rzeczywistości podobne przesłanki to nic innego jak mit nieznajdujący żadnego naukowego potwierdzenia.

To prawda, że niezdrowe tętnice stają się coraz węższe. Zjawisko to nazywa się stenozą. Jednak nie jest ona wywołana nagromadzeniem cholesterolu, a twardnieniem tętnic, które pokrywają się bliznami.

Wewnątrz takiej blizny kumulują się kryształki cholesterolu, wapnia oraz włókna kolagenu i powstają blaszki miażdżycowe.

Twardnienie tętnic i tworzenie się blaszek miażdżycowych nazywane jest przez lekarzy miażdżycą, ale nie ma ona nic wspólnego z cholesterolem. Cholesterol występujący we krwi nie wywołuje miażdżycy, a jedynie stanowi jeden z elementów składowych płytek miażdżycowych i odpowiada za 10% ich składu.

Właśnie dlatego obniżanie poziomu cholesterolu jest tak mało skuteczne w zwalczaniu miażdżycy.

Uszkodzenia błony tętnic wynikają z procesu starzenia, ekspozycji na dym papierosowy, zanieczyszczeń powietrza, nieprawidłowego odżywiania, braku aktywności fizycznej. Błona ta, zwana śródbłonkiem lub endothelium jest zbudowana z komórek wrażliwych na wymienione wyżej czynniki. Zwłaszcza regularne uprawianie sportu sprzyja odnawianiu enodthelium.

Zaniedbywanie śródbłonka nieuchronnie prowadzi do powstawania w tętnicach stanów miażdżycowych.

Miażdżyca występuje wskutek niezdrowego, siedzącego trybu życia i niewłaściwego odżywiania, a zwalcza się ją nie lekarstwami, a zbilansowaną dietą i higieną życia, w tym częstym uprawianiem sportu.

Sprawdzona dieta przeciwko chorobom serca

Zdrowe odżywianie jako środek przeciwdziałania miażdżycy nie polega wcale na obniżaniu poziomu cholesterolu. Wszystkie badania kliniczne, zarówno oparte na zmianie diety, jak i na leczeniu farmakologicznym, które miały na celu jego zredukowanie we krwi pacjentów (aby tym samym zmniejszyć ich śmiertelność) zakończyły się niepowodzeniem. Zostało to potwierdzone naukowo3.

Niemniej jednak istnieje dieta, która pozwala na znaczne obniżenie ryzyka wystąpienia zawału serca.

W latach 90. we Francji przeprowadzono najbardziej rygorystyczne i najbardziej miarodajne badania w tej kwestii, które niezbicie potwierdziły pozytywny wpływ odpowiedniej diety na zmniejszenie śmiertelności wśród osób o słabym zdrowiu, cierpiących na choroby serca i tętnic.

Badanie pod nazwą Lyon Diet Heart Study (z ang. „lyońskie badanie nad wpływem diety na serce”) przeprowadzono pod kierunkiem dra Michela de Lorgerila i Serge’a Renaudina. Jego wyniki, opublikowane w 1999 roku w szanowanym czasopiśmie medycznych „The Lancet”, wykazały, że tradycyjna dieta śródziemnomorska w przypadku pacjentów po zawale mięśnia sercowego zmniejsza ryzyko wystąpienia kolejnych powikłań sercowo-naczyniowych o 50–70% i zwiększa szanse przeżycia o 50%.

Żaden wcześniej znany sposób leczenia nie jest aż tak skuteczny.

Co więcej, w badaniu wzięło udział wiele osób o bardzo słabym stanie zdrowia i nie wszyscy badani zastosowali się w stu procentach do zaleceń w ramach tej diety. Nie poproszono ich na przykład o wykonanie określonych ćwiczeń fizycznych.

Wyniki badania byłyby prawdopodobnie jeszcze bardziej spektakularne, gdyby wszystkie zalecenia były ściślej egzekwowane.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Dr Michel de Lorgeril w swojej książce pod tytułem „Cholestérol, Mensonge et Propagande” („Cholesterol, kłamstwo i propaganda”) opisuje dietę śródziemnomorską, wskazując na to, co dokładnie pozwoliło na osiągnięcie wyników badania:

„Dieta śródziemnomorska jest bogata w nierafinowane zboża, przede wszystkim pszenicę spożywaną pod postacią pieczywa i makaronów, kaszę kuskus, jak również świeże, sezonowe owoce i warzywa.

Warzywa liściaste powinno się spożywać podczas każdego posiłku. Dieta polega także na spożywaniu warzyw suchych: fasoli, bobu, grochu, ciecierzycy i soczewicy. Mieszkańcy regionu śródziemnomorskiego jedzą dużo orzechów (włoskich, laskowych, migdałów), a w czasie zimy również suszonych owoców takich jak słynne rodzynki korynckie, figi czy morele.

Z kolei jaja, ryby i mięso (w niektórych partiach tego regionu przede wszystkim drób i króliki) spożywają w umiarkowanych ilościach.

Jeśli chodzi o wyroby mleczne, sięgają tylko po produkty przetworzone (sery, jogurty), zwłaszcza na bazie mleka owczego i koziego w małych lub umiarkowanych ilościach.

Do przyrządzania posiłków stosuje się wyłącznie oliwę z oliwek. Masła oraz oleju słonecznikowego i kukurydzianego nie używa się w ogóle.

W kuchni wykorzystuje się ponadto aromatyczne zioła (rozmaryn, tymianek, oregano), czosnek, cebulę, sok z cytryny i z innych cytrusów”3.

Należy także podkreślić, że dieta śródziemnomorska jest bogata w kwasy omega-3. Oliwę z oliwek można uzupełnić olejem rzepakowym, w którym zawartość kwasów omega-3 jest wysoka. Najczęściej spożywane ryby w tej diecie to sardynki i anchois, również bogate w te właśnie kwasy. Podczas badania Lyon Diet Heart Study uczestnicy otrzymywali nieodpłatnie specjalną margarynę na bazie oleju rzepakowego. W przypadku osób pijących alkohol zaleca się picie jednego kieliszka (100 ml) dobrej jakości czerwonego wina, które, dzięki wysokiej zawartości polifenoli (antyoksydantów), chroni tętnice.

Wszystkie szczegóły na temat diety śródziemnomorskiej można znaleźć w książce Michela de Lorgerila „Prévenir l’infarctus et l’accident vasculaire cérébral” („Zapobieganie zawałom i udarom mózgu”) w której dwanaście rozdziałów poświęconych jest właśnie tej diecie. Książka jest napisana w języku francuskim.

Sekret diety śródziemnomorskiej

Cóż to za zbieg okoliczności, że dokładnie w momencie, kiedy piszę ten list, dwóch naukowców postanowiło ogłosić, że odkryło sekret diety śródziemnomorskiej4.

Według nich nienasycone kwasy tłuszczowe (oliwa z oliwek, orzechy itp.) preferowane w diecie śródziemnomorskiej w stosunku do nasyconych (produkty pochodzenia zwierzęcego, produkty przemysłowe), wchodzą w reakcję z nitratami i nitrytami występującymi w warzywach, stanowiących jeden z podstawowych typów pokarmu zalecanego w ramach tej diety.

Reakcja chemiczna między nienasyconymi kwasami tłuszczowymi a nitratami i nitrytami prowadzi do powstania kwasów tłuszczowych „nitro”, które hamują enzym biorący udział w regulacji ciśnienia krwi.

Chodzi o eksperyment przeprowadzony na myszach.

Moim zdaniem ciężko jest, o ile w ogóle jest to możliwe, zidentyfikować jeden główny efekt diety śródziemnomorskiej tak jakby była ona środkiem farmakologicznym.

W rzeczywistości dieta ta jest sztuką zdrowego trybu życia i jest korzystna dla zdrowia, ponieważ odpowiada naturalnym potrzebom organizmu.

Jaką rolę odrywa w tym wszystkim gluten?

Nietrudno zauważyć, że dieta śródziemnomorska opiera się w dużej części na zbożach, zwłaszcza na pszenicy o wysokiej zawartości glutenu. Dr de Lorgeril opublikował wyniki badań w czasopiśmie „Food, Sceinces & Nutrition”, które potwierdzają szkodliwość współczesnych zbóż poddanych hybrydyzacji. Ich modyfikacja jest głównym powodem występowania nietolerancji glutenu u ludzi5.

Osoby, które nie tolerują glutenu lub cierpią na choroby związane ze współczesnymi zbożami, powinny zastąpić produkty pełnoziarniste brązowym ryżem, który charakteryzuje się również niskim indeksem glikemicznym.

Nie można również zapomnieć o roślinach strączkowych, które z natury nie zawierają glutenu (soczewica, czerwona i biała fasola, groch, ciecierzyca).

Stawianie sobie realnych celów

Badania dra Michela de Lorgerila dotyczyły pacjentów dotkniętych zawałem. Zamieszkiwali oni Lyon lub okolice, a dieta większości z nich była prawdopodobnie bogata w wędliny, wyroby cukiernicze oraz mięsa w sosach. Nie były to osoby zorientowane na zdrowy styl życia, a wręcz przeciwnie.

Porady dotyczące odżywiania muszą być wykonalne i praktyczne dla osób, które mają się do nich stosować. Lekarze leczą ludzi, a nie maszyny.

Zdaję więc sobie sprawę z tego, że wprowadzanie zmian w sposobie odżywiania nie powinno polegać na zastosowaniu wszystkich zaleceń natychmiastowo. Powinno raczej stopniowo, w miarę sił zmierzać we właściwym kierunku.

Mam nadzieję, że niniejszy list pomoże osobom cierpiącym na problemy z tętnicami podjąć decyzję o przestawieniu się na zdrowszy styl jedzenia i na aktywność fizyczną.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

 

Suplementy diety potrzebne bardziej niż kiedykolwiek

Szacuje się, że niedługo trzeba będzie zjeść 50 owoców i warzyw dziennie, aby pokryć zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne.

Nasi praprzodkowie znakomicie radzili sobie bez suplementów diety. Ale... uprawa roślin przebiegała wolniej, co sprawiało, że zawartość niezbędnych składników odżywczych w produktach była dużo wyższa.

Poza tym, dawniej spożywano tylko owoce i warzywa z lokalnego rynku.  Nie było środków pozwalających na dalekie przewożenie czy długotrwałe przechowywanie żywności.

Zanieczyszczenia, stres, wszechobecne fale elektromagnetyczne, spędzanie czasu w pomieszczeniach z klimatyzacją, przed ekranem komputera, zbyt rzadkie korzystanie ze słońca. To wszystko jest szczególnie szkodliwe dla organizmu i sprawia, że potrzebuje on dużo więcej niezbędnych składników odżywczych.

Chcąc kompletnie wyplenić tę wiedzę naszych przodków i zastąpić ją „nowoczesnymi” lekami, wywołano totalny chaos. Skandalem jest wyciszanie nowych sukcesów w nutriterapii (leczeniu poprzez odpowiednie odżywianie się), w ziołolecznictwie i w dekodowaniu biologicznym. W ten sposób skazuje się setki tysięcy pacjentów na cierpienie, podczas gdy możliwe, że istnieje naturalne rozwiązanie ich problemów zdrowotnych – i to dostępne na wyciągnięcie ręki.

Tego typu porady znajdziesz w miesięczniku Naturalnie Zdrowym Być. Zaprenumeruj go do niedzieli 19 marca, aby otrzymać: rabat (który w wersji elektronicznej wynosi 52 zł) oraz aż 2 wyjątkowe publikacje:

1. E-book Rak – wszystkie naturalne rozwiązania,
2. E-book Stop Artrozie – jak skutecznie leczyć chorobę zwyrodnieniową stawów.

Kliknij tutaj, aby zdążyć zaprenumerować miesięcznik Naturalnie Zdrowym Być w specjalnej ofercie powitalnej.

******************************************

Źródła:

1. „Modifiable Etiological Factors and the Burden of Stroke from the Rotterdam Study: A Population-Based Cohort Study” badanie opublikowane w kwietniu 2014 roku.

2. Szwedzkie badanie opublikowane w czerwcu 2013 r. w czasopiśmie naukowym „PlosOne”.

3. Michel de Lorgeril, Cholestérol, Mensonges et Propagande, książka wydawnictwa Thierry Souccar, wydanie pierwsze 2007.

4. Charles R.L. et coll., PNAS, April 24, 2014; http://www.pnas.org/content/111/22/8167.abstract

5. De Lorgeril M. Salen P. Gluten and wheat intolerance today: are modern wheat strains involved ? Int J Food Sci Nutr, luty 2014.

Komentarze

Steve Deren 2014-11-04 19:03
RE: Dieta odmładzajaca żyły. W artykule pominiete jest kilka faktow: 1. Dunskie, 8 letnie badania nad zawałami łacza je scisle z poziomem zelaza w organizmie - wyzszy poziom zelaza - wyzsze prawdopodobienswo problemow (zwroc uwage na 2 rodzaje zelaza hemoferro i nonhemoferro). Zawały u kobiet (ktore nie pala) jest nizsza niz u mezczyzn ze wzgledy m.in. na utrate zelaza menstruacyjnego. 2. Pszenica i wszystkie jej produkty (jak zuwazono w artykule re. diety srodziemnomorskiej) sa szkodliwe ze wzgledu na jej hybrydowy charakter od lat 40tych (?). Pszenica "wspolczesna" ma 42 chromosomy a z lat 30-tych miała 18. Jej fatalny wpływ na zdrowie to nie tylko gluten ale rowniez wysoki glycemic factor. Odsyłam do swietnej ksiazki Bozeny Przyjemskiej - "Niebezpieczne Zboża" (a takze, Wheat Belly). 3. "Odczyszczanie zył/tetnic moze byc dokonane w trojaki sposob nie wspomniany w artykule: a) - uzycie witaminy K2 (KN7 type) + Niacin + D3 b) - 1.chelacja (chelation) na bazie EDTA plus (!) co jest rzadko praktykowane - na bazie extra-virgin oliwy z oliwek (intra v). Efekty jednak przyjda dopiero po ok. 30 zabiegach (droga metoda). - 2.chelacja na bazie programu opracowanego przez dr. Rolanda (z Kanady) VCL (vascular CLeanser) lub FWL II. Nalezy uzywac przez tyle miesiecy ile ma sie dziesiatek lat zycia (np. 70 lat - 7 miesiecy). Jest to metoda doustna w postaci tabletek. c) - uzycie NO (Nitrogen Oxide - tlenku azotu - metoda jest nowa i efektywna ale nie mam doswiadczenia jej stosowania 4. Obnizanie poziomu chlesterolu, jak artykuł zauwaza jest nieskuteczne ale wrecz szkodliwe - szczegolnie dla dzieci. Poziom cholesterolu ustalony jako krytyczny na 200 stanowi super szwindel systemu farmaceutycznego jest jednak efektywny jedynie jako metoda prania mózgu spoleczenstwa. 5. Cwiczenia fizyczne nie maja jednak wielkiego znaczenia by utrzymac zyły w czystosci. Jest jednak wielce pomocne przy uruchomieniu układu limfatycznego i jest nieodzowne przy problemach z insulina. Najlepsze cwiczenie to chodzenie - problem ze potrzebujemy ok 3 godz dziennie i jest ono "obowiazkowe" dla wszystkich powyzej 40-tki (dlatego wlasciciele psow sa zdrowsi...). "Prawo Savanny" mowi - jezeli przestaniesz sie ruszac to przestaniesz sie ruszac. Chodzenie to tez cwiczenie miesnia sercowego = musi on pracowac wtedy gdy nie jest to konieczne by moc pracowac wtedy kiedy musi. Steve Deren, Canada
Tobiasz Duda 2015-01-27 22:13
Artykuł mądrze napisany. Rady biorę dla siebie i na pewno będę wprowadzał w życie. Tym bardziej, że jestem młody, a więc wszystko przede mną. Jednym z takich najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na utrzymanie odpowiedniej kondycji naszych tętnic jest witamina C. Jej regularne uzupełnianie utrzymuje naczynia krwionośne w odpowiedniej formie. Miażdżyca powstaje w wyniku niedoboru tej witaminy, gdyż wtedy tętnice pękają i powstają zakrzepy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Obowiązek pamięci

W tym roku obchodzimy stulecie bitwy pod Verdun. Z tego powodu przeczytałem refleksję amerykańskiego pisarza Walta Whitmana, który napisał, że... czytaj więcej

14 problemów zdrowotnych, które zasygnalizują Ci... Twoje stopy

Obserwacja stóp może być bardzo pomocna w ogólnej ocenie Twojego stanu zdrowia. Stanowią one jedną czwartą kości człowieka.... czytaj więcej

Wreszcie czekoladowa pasta do zębów!

Podczas corocznego kongresu Amerykańskiego Stowarzyszenia Stomatologów (American Dental Association – ADA) w 2013 roku zaprezentowano... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.