×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-08-23

Dwa najważniejsze składniki odżywcze dla mózgu

Zadbaj o swój mózg

Nasz mózg jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej narażony na:

  • zanieczyszczenia, promieniowanie elektromagnetyczne i aluminium;
  • hałas: 40% osób zamieszkujących miasta powyżej 50 tysięcy mieszkańców cierpi z powodu hałasu;
  • niedobór snu: każdej nocy śpimy średnio o godzinę krócej niż nasi dziadkowie. To o 3650 GODZIN SNU MNIEJ w ciągu dziesięciu lat;
  • nieustanną „kąpiel” w hormonach stresu, co powoduje jego przedwczesne starzenie się.

Dlatego mamy do czynienia z epidemią zachorowań na otępienie starcze i chorobę Alzheimera.

Jak najszybciej zadbaj o swój mózg

Nie bagatelizuj tego, co może się stać, jeśli pewnego dnia stracisz pamięć:

W zapomnienie odchodzi wiedza, którą z takim trudem zdobywałeś w szkole, podczas studiów i przez całą swoją karierę zawodową. To jak, jakby cały dotychczasowy wysiłek poszedł na marne.

Znikają wspomnienia z podróży, z wakacji, ze świąt i innych dobrych chwil życia.

W chorobie Alzheimera człowiek przestaje rozpoznawać znajomych, przyjaciół, a nawet małżonka, dzieci, rodziców, braci i siostry.

Dlatego zachęcam Cię, abyś od dzisiaj zaczął dbać o swój mózg. Odżywiaj go, zapewnij mu dopływ krwi i trenuj go, aby utrzymać go w dobrej formie.

Dwa najważniejsze składniki odżywcze dla mózgu

Aby ochronić swój mózg, w pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednie odżywianie:

Składnikiem odżywczym, który najlepiej wpływa na mózg, jest kwas dokozaheksaenowy (DHA), rodzaj długołańcuchowego omega-3.

Znajduje się w tłustych rybach. Ale ja gorąco polecam codzienne stosowanie w postaci kapsułek, co najmniej od 1 do 2 gramów dziennie. W przeciwnym razie powstaje zbyt duże ryzyko, że nie uzyskamy nawet ilości minimalnej.

Badania naukowe wielokrotnie udowodniły jak kluczowe znaczenie ma DHA na funkcje poznawcze i na budowę mózgu [1].

Drugim najpotrzebniejszym składnikiem odżywczym dla mózgu jest witamina B9 (folian).

W norweskim badaniu wykazano, że odpowiednie spożycie folianu (witaminy B9) w połączeniu z innymi witaminami z grupy B (w szczególności z kobalaminą, czyli witaminą B12) zwiększa zdolności poznawcze u osób starszych cierpiących na otępienie [2].

Od dawna wiadomo, że foliany są niezbędne w procesie kształtowania się mózgu niemowląt. Potwierdzają to nawet oficjalne zalecenia dla kobiet w ciąży: zachęca się przyszłe mamy do stosowania suplementacji przez 4 miesiące poprzedzające zajście w ciążę, a następnie przez cały okres ciąży (400 mcg dziennie) [3].

Kolorowe warzywa i owoce

Możesz także chronić swój mózg za pomocą żywności bogatej we flawonoidy, czyli substancje określane jako „aromatyczne”, które nadają roślinom kolor i zapach.

Flawonoidy oddziałują na mózg „neuroprotekcyjnie” (chronią komórki nerwowe). Dzięki temu może zachodzić proces neurogenezy, czyli „narodzin” nowych komórek nerwowych. Flawonoidy poprawiają także dopływ krwi do mózgu.

Jeśli do mózgu dopływa więcej krwi, jest lepiej odżywiony i lepiej dotleniony. Komórki nerwowe funkcjonują wtedy szybciej oraz dłużej żyją.

Warto pamiętać, że flawonoidy mają również działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i chronią serce.

Resweratrol zawarty w winogronach i oligomeryczne proantocyjanidyny zawarte w korze sosny (sprzedawane w suplementach diety pod nazwą pycnogenol) to flawonoidy dobrze znane w medycynie naturalnej.

Flawonoidy znajdują się także w licznych warzywach, owocach i kwiatach, szczególnie tych najbardziej kolorowych i najbardziej pachnących, np. w małych owocach jagodowych, czerwonych i czarnych (borówkach, czarnej porzeczce, czerwonej porzeczce, itd.).

Jedz orzechy włoskie

Na pewno już wiesz, że orzechy włoskie są korzystne dla mózgu.

W naturopatii zauważa się zadziwiające podobieństwo między kształtem orzecha włoskiego a kształtem mózgu, podkreślając, że mózg do funkcjonowania potrzebuje orzechów.

obrazek

Kształt orzecha włoskiego i kształt mózgu są zadziwiająco podobne, co często podkreślają naturopaci.

15 listopada 2017 r. opublikowano nowe badanie amerykańskich naukowców, w którym wykazało, że orzechy wzmacniają fale mózgowe, zwiększając zdolność uczenia się, przywoływania informacji z pamięci, rozwiązywania problemów i postrzegania [4].

Doprecyzujmy, że Amerykanie nazywają „orzechami” (nuts) nie tylko orzechy włoskie, ale wszystkie nasiona oleiste. W badaniu wspomnianym powyżej mowa jest konkretnie o orzechach nerkowca, orzechach włoskich, orzechach pekan, pistacjach, orzeszkach ziemnych i migdałach.

Wszystkie te orzechy charakteryzuje wysoka zawartość flawonoidów, które są w stanie dostać się do obszarów hipokampa, odpowiedzialnych za uczenie się i pamięć (hipokamp to jeden z obszarów mózgu).

Oczywiście nie wszystkie orzechy pobudzają te same częstotliwości fal mózgowych. Na przykład pistacje wpływają najsilniej na fale gamma, które są kluczowe w procesie uczenia się, postrzegania oraz w fazie snu charakteryzującej się szybkimi ruchami gałek ocznych (pomagającej utrwalać wspomnienia).

Orzeszki ziemne są tak naprawdę roślinami strączkowymi (jak fasola), jednak uwzględniono je we wspomnianym badaniu naukowym. Wykazano, że orzeszki ziemne miały największy wpływ na fale delta, które są związane z odpornością (naturalną obroną organizmu), głębokim snem i procesami samoleczenia.

Pamiętaj więc, aby jeść różnego rodzaju orzechy.

Aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie krwi w mózgu i dotlenienie mózgu.

Ponadto, aktywność wymagająca ruchów złożonych i wymagających koordynacji wpływa na rozwój komórek nerwowych. Wiele aktywności fizycznych spełnia te warunki.

Jeśli masz okazję potańczyć, zawsze z takiej okazji korzystaj. Taniec doskonale wspomaga funkcjonowanie mózgu. Towarzyszy mu także daje przyjemność i relacje międzyludzkie, co również korzystnie wpływa na zdrowie mózgu.

Naukowo dowiedziono również, że spożywanie omega-3 typu DHA zwiększa korzystny wpływ ćwiczeń fizycznych na mózg [5].

Rozwiązuj krzyżówki

Według ekspertów z University of Exeter Medical School i King’s College London z Wielkiej Brytanii rozwiązywanie zagadek słownych pozwala „odmłodzić” mózg o 10 lat [6].

Korzystne są jednak wszystkie aktywności umysłowe (rozwiązywanie krzyżówek, gra w szachy, czytanie, zwiedzanie, udział w konferencjach, itp.). Mózg jest jak mięsień, który staje się mocniejszy, jeśli go używamy.

Śpij

I jeszcze jedno, dobrze się wysypiaj.

Wspomnienia utrwalają się w mózgu w ciągu nocy w fazach snu paradoksalnego.

Źle przespana noc sprawia, że komórki nerwowe zwalniają. Gubisz wątek, zaczynasz zapominać.

Wiele źle przespanych nocy w ciągu kolejnych miesięcy lub lat to dla mózgu katastrofa.

Jeśli masz problemy ze snem, stosuj melatoninę i zioła ułatwiające zasypianie (chmiel, lipę, werbenę, męczennicę). Zmień okiennice i zasłony na takie, aby w sypialni panowała zupełna ciemność. Najlepiej, abyś w sypialni nie był w stanie zobaczyć nawet własnej ręki po jej oddaleniu 30 cm od twarzy.

Jeśli to możliwe, w sypialni powinna być absolutna cisza i obniżona temperatura (16 - 17°C).

Gdyby ktoś nam, społeczeństwom zachodnim XXI wieku, wystawiał „ocenę za dbałość o zdrowie”, ocena za sen byłaby najniższa.

Śpimy coraz mniej, co ma oczywiście smutne konsekwencje, jeśli chodzi o nasz nastrój i pamięć. Jeśli obecnie sypiasz średnio krócej niż siedem godzin w ciągu nocy, zachęcam, abyś właśnie o sen zadbał jak najszybciej.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

---

Żródła

[1] McCann JC, Ames BN. Is docosahexaenoic acid, an n-3 long-chain polyunsaturated fatty acid, required for development of normal brain function? An overview of evidence from cognitive and behavioral tests in humans and animals. Am J Clin Nutr. 2005;82:281–295.
[2] Nilsson K, Gustafson L, Hultberg B. Improvement of cognitive functions after cobalamin/folate supplementation in elderly patients with dementia and elevated plasma homocysteine. Int J Geriatr Psychiatry. 2001;16:609–614.
[3]https://www.doctissimo.fr/html/nutrition/equilibre_plaisir/articles/nu_7463_alimentation_avant_grossesse.htm#la-vitamine-b9-avant-la-grossesse
[4] https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171115091809.htm
[5] Wu A, Ying Z, Gomez-Pinilla F. DHA dietary supplementation enhances the effects of exercise on synaptic plasticity and cognition. Neuroscience.
[6] https://www.topsante.com/medecine/troubles-neurologiques/alzheimer/les-mots-croises-contre-le-declin-cognitif-619107

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Świątecznych przygotowań czar

Jeszcze nie tak dawno mieszkałam w mieszkaniu z suszarką, wielką zmywarką, jeszcze większą lodówką, a nawet piwniczką na... czytaj więcej

Zagrożenie dla miłości i dla zdrowia

Sport, gry, miłość, wszystkim tym można zajmować się już na komputerze lub telefonie – taniej, łatwiej i ponosząc mniejsze... czytaj więcej

Prawda czy fałsz: ocet jabłkowy

Nic nie działa tak skutecznie na marketingowym rynku naturalnych metod leczniczych niż wmówienie, że jakiś prosty produkt wspaniale, cudownie... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.