×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2015-07-31

Dziewięć powodów, dla których warto jeść jajka (a trzeci jest moim ulubionym)

Jajko zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne do przeobrażenia pojedynczej komórki w pisklę.

kompletne, żywe kurczątko, które ma szkielet, organy wewnętrzne, ślepia, krew, a nawet pióra i dziób! Bez żadnego udziału zewnętrznego, nie licząc odrobiny tlenu, który przenika przez skorupkę.

Nie do wiary, prawda? Jak się dokonuje ten cud natury? Tylko białko i żółtko jednego jaja, które równie dobrze mogłoby skończyć na patelni jako sadzone? Zachwycam się tym nieustannie i wciąż nie mogę w to uwierzyć.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Ale jeśli zapytasz dietetyka, on wyjaśni Ci, że nie jest to aż tak zaskakujące, jakby się mogło wydawać. Ponieważ jajo naprawdę jest najbardziej kompletnym pokarmem, jaki istnieje.

1. Wszystkie proteiny

Jajko jest uważane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) za produkt doskonały, jeśli chodzi o zawartość białka (protein).

Występują w nim w idealnych proporcjach wszystkie najważniejsze aminokwasy. Oznacza to, że można zachować doskonałe zdrowie, spożywając jajka jako jedyne źródło protein.

I nie ponosi się żadnego ryzyka niedoboru.

Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości białka może wspomóc zwiększenie masy mięśniowej1, zredukować masę tłuszczową2, obniżyć ciśnienie krwi3 i poprawić stan kości.4

2. Deszcz witamin

Jajko zawiera witaminę A, B2, B5, B6, B9, B12, D, E oraz K.

To jeden z pokarmów najbardziej kompletnych, jeśli chodzi o zawartość witamin.

3. Dużo choliny

Jedno żółtko zawiera 100 mg choliny.

Cholina jest absolutnie niezbędnym, a przy tym słabo znanym ogółowi społeczeństwa składnikiem odżywczym.

Odgrywa ona zasadniczą rolę biologiczną jako tzw. dawca grup metylowych i prekursor S-adenozylometioniny (substancji często stosowanej w leczeniu artrozy).

Zdecydowana większość populacji spożywa cholinę w niewystarczających ilościach. Specjalista Steven Zeisel alarmuje:

Najnowsza analiza badań NHANES (Narodowe Badania Zdrowia i Żywienia) 2003-2004 wykazała, że średnie spożycie choliny wśród dzieci (z wyjątkiem tych najmłodszych), mężczyzn i kobiet (w tym kobiet w ciąży) jest na znacznie niższym poziomie niż zalecany.5

Spożywanie jaj umożliwia wyrównanie tego niedoboru.

4. Dobre tłuszcze

Jedno duże jajko zawiera 5 gramów dobrych tłuszczów.

Oczywiście, powiedzmy to uczciwie, jakość tych tłuszczów zależy przede wszystkim od tego, z jakiego chowu pochodzą kury i czym są karmione.

Dziś większość mieszkańców miast uważa, że zdrowa kura powinna być karmiona ziarnem, zwłaszcza kukurydzą.

To herezja.

Kura jest wszystkożerna: mimo że nie ma zębów, to nie jest tajemnicą, że uwielbia mięso, robaki, wszelkiego rodzaju owady. Zje wszystko, co znajdzie w glebie, pod warunkiem, że pozwoli się jej wolno biegać na świeżym powietrzu. Będzie również jeść trawę i liście.

Takiego rodzaju chów i dieta przyczynią się do powstawania dobrych tłuszczów w jajku, kwasów tłuszczowych omega-3 i jeszcze wielu innych składników, ale pod warunkiem, że hodowca wpadnie na dobry pomysł, żeby dawać swoim kurom siemię lniane lub olej z ryb. Wówczas jaja będą jeszcze bogatsze w kwasy omega-3.

Badania wskazują, że spożywanie jaj bogatych w kwasy omega-3 jest bardzo skutecznym sposobem obniżenia poziomu trójglicerydów we krwi6. Trójglicerydy są dobrze znanym faktorem chorób serca7.

5. Luteina i zeaksantyna na zdrowe oczy

Jedną z konsekwencji starzenia się jest pogorszenie wzroku. Istnieje wiele składników odżywczych, które pomagają przeciwdziałać procesowi degeneracji Twoich oczu.

Wśród nich najbardziej godne uwagi są luteina i zeaksantyna – silne przeciwutleniacze, które mają tendencję do gromadzenia się w siatkówce oka8.

Badania wykazują, że dostarczenie odpowiedniej ilości tych składników może znacznie zmniejszyć ryzyko dolegliwości związanych z wiekiem: zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej9.

Żółtko zawiera duże ilości luteiny i zeaksantyny.

W badaniu naukowym opublikowanym w American Society for Clinical Nutrition przeanalizowano wpływ dodania żółtka jaja do diety osób, których 20% dziennego zapotrzebowania kalorycznego pochodziło z tłuszczu wołowego lub oleju kukurydzianego. Badanie wykazało, że zwykłe dodanie 1,3 żółtka jaja kurzego dziennie przez 4 i pół tygodnia spowodowało podwyższenie poziomu luteiny o 28%-54%, a zeaksantyny o 114%-142% w surowicy10.

6. Jaja nie podnoszą poziomu cholesterolu

Jaja padły ofiarą poważnego zniesławienia – równie głupiego, co niesłusznego.

Oskarżono je o podwyższanie poziomu cholesterolu, przez co utrzymuje się, że nie powinno się jeść więcej niż 3 – 4 jajek tygodniowo11. Co odważniejsi zalecają spożycie do 6 na tydzień12.

A ja powiem tak: jedz tyle, ile chcesz, nawet 3 dziennie. Chyba, że cierpisz na genetyczną hipercholesterolemię rodzinną.

Prawdą jest, że jajko zawiera 212 mg cholesterolu, czyli więcej niż połowę zalecanej dziennej dawki cholesterolu (300 mg).

Ale należy pamiętać, że cholesterol pokarmowy ma niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

80% cholesterolu we krwi jest produkowane przez wątrobę.

Ponadto reakcja na cholesterol znacznie różni się u poszczególnych osób:

  • u 70% osób jaja nie zwiększają poziomu cholesterolu w ogóle;
  • u innych mogą nieco zwiększyć poziom cholesterolu HDL.

Może to wydawać się niepokojące, jeśli zaliczasz się do tych 30%.

Ale tak naprawdę, to wcale takie nie jest: wśród osób, które mają wysoki poziom cholesterolu HDL, ryzyko chorób serca, udaru mózgu i innych problemów zdrowotnych jest niższe13.

Codzienne spożywanie jaj przez osoby cierpiące na zespół metaboliczny (cukrzyca, otyłość) spowodowało polepszenie profilu lipidowego krwi i poprawę wrażliwości na insulinę14.

7.   Jajka są tanie

Jaja nie są drogie. Jeśli przeliczymy ich cenę za kilogram, to okazuje się ona niższa niż większości mięs i ryb.

8.   Jaja dają poczucie sytości

Jaja pozwalają na uzyskanie satysfakcjonującego uczucia sytości.

Badanie z udziałem 30 kobiet z nadwagą wykazało, że spożywanie jajek na śniadanie ułatwiało im kontrolowanie głodu.

W porównaniu do kobiet spożywających chleb, u kobiet jedzących jajka bez żadnego wysiłku automatycznie, w ciągu 36 godzin, zmniejszała się ilość spożywanych pokarmów15.

9.   Jajka są smaczne!

Jaja są pyszne same w sobie i dobrze wypadają jako składnik różnych dań.

Zawarte w nich dobre tłuszcze sprawiają, że jajka łatwo chłoną wszystkie smaki, z którymi połączysz je podczas gotowania: z grzybami, cebulą, boczkiem, grillowaną papryką, pieprzem.

Ważne jest, żeby umieć się delektować. Teraz już wiesz, że możesz to robić bez najmniejszych obaw.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Źródła:

1) Dietary protein to maximize resistance training: a review and examination of protein spread and change theories; http://www.jissn.com/content/9/1/42/abstract

2) Protein intake and energy balance; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18448177

3) Dietary protein and blood pressure: a systematic review; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21102327

4) Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21102327

5) Bidulescu A, Chambless LE, Siega-Riz AM, Zeisel SH, Heiss G, «Repeatability and measurement error in the assessment of choline and betaine dietary intake: the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study», Nutrition Journal, vol. 8, no 1,‎ 2009, p. 14 (PMID 19232103, PMCID 2654540, DOI 10.1186/1475-2891-8-14)

6) Effects of omega-3 fatty acids on serum markers of cardiovascular disease risk: A systematic review; http://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150%2806%2900069-4/abstract

7) Effects of omega-3 fatty acids on serum markers of cardiovascular disease risk: A systematic review; http://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150%2806%2900069-4/abstract

8) Identification of lutein and zeaxanthin oxidation products in human and monkey retinas; http://www.iovs.org/content/38/9/1802.short

9) Plasma Lutein and Zeaxanthin and Other Carotenoids as Modifiable Risk Factors for Age-Related Maculopathy and Cataract: The POLA Study; www.iovs.org/content/47/6/2329.short

10) Lutein and zeaxanthin concentrations in plasma after dietary supplementation with egg yolk; http://ajcn.nutrition.org/content/70/2/247.short

11) Combien d’oeufs pouvons-nous manger dans la semaine? http://amelioretasante.com/combien-doeufs-pouvons-nous-manger-dans-la-semaine/

12) Peut-on manger des oeufs ? http://www.e-sante.fr/peut-on-manger-oeufs/actualite/1645

13) High-density lipoprotein cholesterol as an independent risk factor in cardiovascular disease: assessing the data from Framingham to the Veterans Affairs High–Density Lipoprotein Intervention Trial; http://europepmc.org/abstract/MED/11374850

14) Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23021013

15) Short-term effect of eggs on satiety in overweight and obese subjects; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373948

Komentarze

Olek Polanski 2015-07-31 08:24
1. "W kompletne, żywe kurczątko, które ma szkielet, organy wewnętrzne, ślepia, krew, a nawet pióra i dziób! Bez żadnego udziału zewnętrznego, nie licząc odrobiny tlenu, który przenika przez skorupkę. Nie do wiary, prawda? Jak się dokonuje ten cud natury? Tylko białko i żółtko jednego jaja, które równie dobrze mogłoby skończyć na patelni jako sadzone? Zachwycam się tym nieustannie i wciąż nie mogę w to uwierzyć." W zrozumieniu tego fenomenu wiara nie pomaga, raczej wiedza. Informacja która uruchamia proces kreacji życia w jajku pochodzi z umysłu wszechświata (ten jest dookoła w nas i w każdej cząstce wszechświata w postaci energii kreacji (zapoznaj się z energią tachionu - to pomoże). Zdrowia!
Anna 2015-11-05 19:53
Wszystko pięknie, ładnie, jajko jest cudem natury albo jego przekleństwem. Jajko zawiera lizyne która zabija zły cholesterol a pozostawia ten dobry dlatego jajkiem można zbijać podwyższony cholesterol. Ale lizyna ginie w temp 82 stopni dlatego powinnismy jesc jajka na miękko albo gotowane, jeśli nie pęknie skorupka wtedy temp jajka wewnątrz nie przekracza tych 82 stopni. Jajecznica juz nie jest dobrym rozwiązaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Czy wiesz, jakie są sygnały ostrzegawcze raka pęcherza moczowego?

Nowotwór to nieprawidłowy rozrost komórek w organizmie. Rak pęcherza moczowego zaczyna się zazwyczaj rozwijać po jego... czytaj więcej

Unikaj produktów 0%

Ze względu na powszechność występowania nadwagi, nadciśnienia i cukrzycy zaczęliśmy się obawiać zbyt pożywnych i zbyt kalorycznych... czytaj więcej

Zagrożenie dla miłości i dla zdrowia

Sport, gry, miłość, wszystkim tym można zajmować się już na komputerze lub telefonie – taniej, łatwiej i ponosząc mniejsze... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.