×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-08-23

Fińska metoda na obniżenie o 60% ryzyka udaru mózgu i choroby Alzheimera

Fińscy naukowcy twierdzą, że wykazali, iż osoby, które codziennie korzystają z sauny, o 65% obniżają ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera (1), zaś o 61% ryzyko udaru mózgu (2).

Badaniem tym objęto 1600 osób w wieku od 53 do 74 lat, w okresie 15 lat.

Można by pomyśleć, że skrajne gorąco (do 95°C) ma działanie wzmacniające. Prawdą jest, że sauna wywołuje pocenie się i przyśpiesza rytm pracy serca, tak jak sport.

sauna

W Finlandii sauna to „sport” narodowy!

Ale być może jest na to jeszcze inne wytłumaczenie:

Korzyści płynące z kąpieli w morzu po wyjściu z sauny

Dobrodziejstwa sauny w Finlandii mogłyby być związane czymś zupełnie innym niż gorąco, a dokładnie rzecz biorąc:

z kąpielami w lodowatych wodach Bałtyku, tradycyjnie następującymi po seansie w łaźni!

Tradycją jest bowiem wskoczyć do lodowatej wody po wyjściu z sauny, w której temperatura mogła sięgać nawet 95°C.

Osoby, które robią to dzień po dniu przez całe życie oczywiście robią samym sobie ogromną przysługę.

Co się dzieje w czasie lodowatej kąpieli?

Lodowata kąpiel następująca po wyjściu z sauny to nie jest prosty sposób na ochłodzenie ciała.

Człowiek zna i praktykuje terapię zimnem od tysięcy lat.

Z jej zalet korzystają między innymi himalajscy jogini i tybetańscy mnisi wspinający się na górskie szczyty, by medytować w śniegu i zamarzniętych jeziorach górskich.

W Indiach leczniczy zimny prysznic nosi nazwę ishnaan. Dosłownie oznacza to moment, w którym organizm zaczyna podwyższać swoją wewnętrzną temperaturę, by dostosować się do zimna.

Sauna wywołuje rozszerzenie naczyń krwionośnych i otwarcie porów skóry, co umożliwia pocenie się.

Ale kiedy po wyjściu z sauny zanurzasz się w lodowatej wodzie:

  • Naczynia krwionośne kurczą się nagle (działanie obkurczające): to wywołuje napływ krwi do najważniejszych narządów wewnętrznych i gruczołów, co umożliwia ich oczyszczenie poprzez detoksykację i intensywne ukrwienie o działaniu regeneracyjnym.
  • Zimno wywołuje wyrzut adrenaliny i endorfin, które działają jako naturalne środki przeciwbólowe, na sposób zbliżony do działania morfiny. To właśnie to wywołuje poczucie przyjemności i rozluźnienia po wyjściu z sauny.
  • Zimnu przypisuje się także inne zalety: wzmocnienie organizmu poprzez mechanizm hormezy (organizm „się hartuje”), przywrócenie równowagi hormonalnej, szybszy powrót do sprawności po uprawianiu aktywności fizycznej, walka z bólem i stanem zapalnym (na skręcenia przykłada się lód).
  • No i na koniec – samo pływanie jest bardzo zdrowe: jestem przekonany, że Finowie mają mnóstwo przyjemności z codziennego pływania w morzu aż do późnego wieku.

Korzyści płynące z lodowatych kąpieli

  • Funkcje poznawcze: regeneracja synaps i komórek nerwowych, co przyśpiesza funkcje poznawcze i zapobiega chorobom degeneracyjnym mózgu.
  • Utrata wagi: kąpiele w zimnej wodzie sprzyjają pojawieniu się brązowego tłuszczu (brunatna tkanka tłuszczowa), który spala kalorie i dzięki czemu może prowadzić do utraty wagi.
  • Stany zapalne: zmniejszają stan zapalny, wpływając na wytwarzanie cytokin, co ma potencjalnie korzystne działanie w chorobach zapalnych i autoimmunologicznych.
  • Odporność: podwyższają wytwarzanie limfocytów, poprawiając odporność.
  • Samopoczucie: zwiększają wytwarzanie tzw. hormonów szczęścia, tj. dopamina i noradrenalina, co pomaga w walce z depresją.

Mistrz tenisowy, Andy Murray, znany jest z tego, że zażywa lodowatych kąpieli po treningu. Zresztą, wielu sportowców też tak robi. Naukowcy wykazali, że zakwasy zmniejszają się o 20%, jeśli zamiast po prostu odpocząć – zażyjemy zimnej kąpieli (3). Wygląda więc na to, że zimne kąpiele dobrze działają na włókna mięśniowe.

Jak długo? W jakiej temperaturze?

W omawianych badaniach były to dwudziestominutowe kąpiele w wodzie o temperaturze od 10 do 15°C.

To jest skrajnie zimna woda, jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni.

I to tu właśnie ma miejsce dobroczynne działanie sauny albo intensywnej aktywności fizycznej.

O wiele łatwiej jest wejść do zimnej wody po pobycie w saunie

Kiedy wychodzisz z sauny, nie tylko jesteś w stanie zanurzyć się w zimnej wodzie. Potrzebujesz tego.

To ulga i przyjemność poczuć mocno zimną wodę na skórze.

Twój organizm czekał na tę chwilę jak na nagrodę za doświadczenie gorąca, tak jak marzy się o szklance zimnej wody po przejściu przez pustynię.

Sauna jest więc doskonałym sposobem na przyzwyczajenie się do tej nieco ekstremalnej kuracji, której zawdzięczasz ochotę na życie i energię.

Więc jeśli masz okazję na wizytę w saunie w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania, spróbuj to wykorzystać.

Sposób na udany seans w saunie

Po porządnym prysznicu wchodzisz do sauny z ręcznikiem, na którym usiądziesz, żeby Twój pot nie wsiąkał w drewno.

Pozostań, dopóki będziesz mógł wytrzymać gorącą temperaturę. Początkujący mają poczucie, że mają już dość po 5 minutach. Osoby przyzwyczajone wytrzymują 15 minut, w zależności od temperatury i stopnia wilgotności.

Wychodząc, wejdź pod letni prysznic i stopniowo zmniejszaj temperaturę wody, aż do całkiem zimnej.

Po tym możesz wziąć zimną kąpiel (lub kąpiel w morzu, jeśli masz możliwość wykąpać się w Bałtyku). Kiedy wychodzisz z wody, osusz się i odpocznij kwadrans.

Powtórz trzykrotnie cały cykl sauna – prysznic – zimna kąpiel.

Będziesz miał dziwne wrażenie, że jesteś zarazem głęboko czysty, wypoczęty, a nawet młodszy, jednocześnie, będąc tak zrelaksowanym, że będziesz zasypiać na stojąco.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

--------------------------------

Już wkrótce:

  • Wyleczenie z cukrzycy typu 2 to żaden mit!  

  • Na konkretny problem określony sport 

  • Temat miesiąca: Uspokoić niespokojne nogi

  • Rak żołądka: co może pomóc Bernardowi Tapie  

  • Chromatoterapia: wysoka medycyna napełniona kolorami

Te i innego typu porady znajdziesz już w najnowszym wydaniu  miesięcznika Naturalnie Zdrowym Być – niezależnego czasopisma, które o problemach zdrowotnych mówi  bezkompromisowo.

Zaprenumeruj go TERAZ, aby otrzymać: 3 prezenty:

Prezent 1. Ponad 30% RABAT na zakup prenumeraty Naturalnie Zdrowym Być,

Prezent 2. E-book Rak – wszystkie naturalne rozwiązania,

Prezent 3. E-book Stop Artrozie – jak skutecznie leczyć chorobę zwyrodnieniową stawów.

Aby skorzystać ze specjalnej oferty powitalnej dla nowych prenumeratorów miesięcznika Naturalnie Zdrowym Byćkliknij tutaj

--------------------------------

Źródła:

1) https://www.yahoo.com/news/sweating-sauna-might-help-keep-brain-healthy-finnish-153944861–finance.html
2) https://www.vanguardngr.com/2018/05/frequent-sauna-use-may-cut-stroke-risk-study/
3) https://www.reuters.com/article/us-coldwater-baths/cold-water-baths-may-soothe-aches-risks-idUSTRE81J0T220120220

 

Komentarze

Darek 2018-08-16 16:59
Wydaje mi się że bardzo istotne w saunie jest żeby wchodzić do zimnej wody po nagrzaniu. To powoduje że "straszymy" nasz organizm, informujemy go że coś się dzieje niezwykłego co powoduje przechodzenie w stan alarmowy, wydzielanie przeciwciał. Mówi się że sauna daje odporność przeziębieniową na 7 dni. Po prawidlowo wykonanej saunie właśnie tak długo utrzymuje się podwyższona gotowaść bojowa naszego organizmu. Zdrowia życzę ;P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Gluten: absurdalna kampania

Pisałem jakiś czas temu o pladze tzw. fake news, czyli fałszywych wiadomości pojawiających się w Internecie. To wiadomości z gatunku... czytaj więcej

Nigdy nie idź do szpitala im. Georgesa Pompidou

szpital im. Georgesa Pompidou to monstrualny budynek wybudowany w XV dzielnicy Paryża. Dobrze go znam, gdyż w czasie jego budowy... czytaj więcej

Leki antycholesterolowe: ważna aktualizacja

Jakiś czas temu słynne czasopismo medyczne The Lancet opublikowało największe badanie kiedykolwiek przeprowadzone na temat statyn... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.