×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-08-23

Fińska metoda na obniżenie o 60% ryzyka udaru mózgu i choroby Alzheimera

Fińscy naukowcy twierdzą, że wykazali, iż osoby, które codziennie korzystają z sauny, o 65% obniżają ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera (1), zaś o 61% ryzyko udaru mózgu (2).

Badaniem tym objęto 1600 osób w wieku od 53 do 74 lat, w okresie 15 lat.

Można by pomyśleć, że skrajne gorąco (do 95°C) ma działanie wzmacniające. Prawdą jest, że sauna wywołuje pocenie się i przyśpiesza rytm pracy serca, tak jak sport.

sauna

W Finlandii sauna to „sport” narodowy!

Ale być może jest na to jeszcze inne wytłumaczenie:

Korzyści płynące z kąpieli w morzu po wyjściu z sauny

Dobrodziejstwa sauny w Finlandii mogłyby być związane czymś zupełnie innym niż gorąco, a dokładnie rzecz biorąc:

z kąpielami w lodowatych wodach Bałtyku, tradycyjnie następującymi po seansie w łaźni!

Tradycją jest bowiem wskoczyć do lodowatej wody po wyjściu z sauny, w której temperatura mogła sięgać nawet 95°C.

Osoby, które robią to dzień po dniu przez całe życie oczywiście robią samym sobie ogromną przysługę.

Co się dzieje w czasie lodowatej kąpieli?

Lodowata kąpiel następująca po wyjściu z sauny to nie jest prosty sposób na ochłodzenie ciała.

Człowiek zna i praktykuje terapię zimnem od tysięcy lat.

Z jej zalet korzystają między innymi himalajscy jogini i tybetańscy mnisi wspinający się na górskie szczyty, by medytować w śniegu i zamarzniętych jeziorach górskich.

W Indiach leczniczy zimny prysznic nosi nazwę ishnaan. Dosłownie oznacza to moment, w którym organizm zaczyna podwyższać swoją wewnętrzną temperaturę, by dostosować się do zimna.

Sauna wywołuje rozszerzenie naczyń krwionośnych i otwarcie porów skóry, co umożliwia pocenie się.

Ale kiedy po wyjściu z sauny zanurzasz się w lodowatej wodzie:

  • Naczynia krwionośne kurczą się nagle (działanie obkurczające): to wywołuje napływ krwi do najważniejszych narządów wewnętrznych i gruczołów, co umożliwia ich oczyszczenie poprzez detoksykację i intensywne ukrwienie o działaniu regeneracyjnym.
  • Zimno wywołuje wyrzut adrenaliny i endorfin, które działają jako naturalne środki przeciwbólowe, na sposób zbliżony do działania morfiny. To właśnie to wywołuje poczucie przyjemności i rozluźnienia po wyjściu z sauny.
  • Zimnu przypisuje się także inne zalety: wzmocnienie organizmu poprzez mechanizm hormezy (organizm „się hartuje”), przywrócenie równowagi hormonalnej, szybszy powrót do sprawności po uprawianiu aktywności fizycznej, walka z bólem i stanem zapalnym (na skręcenia przykłada się lód).
  • No i na koniec – samo pływanie jest bardzo zdrowe: jestem przekonany, że Finowie mają mnóstwo przyjemności z codziennego pływania w morzu aż do późnego wieku.

Korzyści płynące z lodowatych kąpieli

  • Funkcje poznawcze: regeneracja synaps i komórek nerwowych, co przyśpiesza funkcje poznawcze i zapobiega chorobom degeneracyjnym mózgu.
  • Utrata wagi: kąpiele w zimnej wodzie sprzyjają pojawieniu się brązowego tłuszczu (brunatna tkanka tłuszczowa), który spala kalorie i dzięki czemu może prowadzić do utraty wagi.
  • Stany zapalne: zmniejszają stan zapalny, wpływając na wytwarzanie cytokin, co ma potencjalnie korzystne działanie w chorobach zapalnych i autoimmunologicznych.
  • Odporność: podwyższają wytwarzanie limfocytów, poprawiając odporność.
  • Samopoczucie: zwiększają wytwarzanie tzw. hormonów szczęścia, tj. dopamina i noradrenalina, co pomaga w walce z depresją.

Mistrz tenisowy, Andy Murray, znany jest z tego, że zażywa lodowatych kąpieli po treningu. Zresztą, wielu sportowców też tak robi. Naukowcy wykazali, że zakwasy zmniejszają się o 20%, jeśli zamiast po prostu odpocząć – zażyjemy zimnej kąpieli (3). Wygląda więc na to, że zimne kąpiele dobrze działają na włókna mięśniowe.

Jak długo? W jakiej temperaturze?

W omawianych badaniach były to dwudziestominutowe kąpiele w wodzie o temperaturze od 10 do 15°C.

To jest skrajnie zimna woda, jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni.

I to tu właśnie ma miejsce dobroczynne działanie sauny albo intensywnej aktywności fizycznej.

O wiele łatwiej jest wejść do zimnej wody po pobycie w saunie

Kiedy wychodzisz z sauny, nie tylko jesteś w stanie zanurzyć się w zimnej wodzie. Potrzebujesz tego.

To ulga i przyjemność poczuć mocno zimną wodę na skórze.

Twój organizm czekał na tę chwilę jak na nagrodę za doświadczenie gorąca, tak jak marzy się o szklance zimnej wody po przejściu przez pustynię.

Sauna jest więc doskonałym sposobem na przyzwyczajenie się do tej nieco ekstremalnej kuracji, której zawdzięczasz ochotę na życie i energię.

Więc jeśli masz okazję na wizytę w saunie w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania, spróbuj to wykorzystać.

Sposób na udany seans w saunie

Po porządnym prysznicu wchodzisz do sauny z ręcznikiem, na którym usiądziesz, żeby Twój pot nie wsiąkał w drewno.

Pozostań, dopóki będziesz mógł wytrzymać gorącą temperaturę. Początkujący mają poczucie, że mają już dość po 5 minutach. Osoby przyzwyczajone wytrzymują 15 minut, w zależności od temperatury i stopnia wilgotności.

Wychodząc, wejdź pod letni prysznic i stopniowo zmniejszaj temperaturę wody, aż do całkiem zimnej.

Po tym możesz wziąć zimną kąpiel (lub kąpiel w morzu, jeśli masz możliwość wykąpać się w Bałtyku). Kiedy wychodzisz z wody, osusz się i odpocznij kwadrans.

Powtórz trzykrotnie cały cykl sauna – prysznic – zimna kąpiel.

Będziesz miał dziwne wrażenie, że jesteś zarazem głęboko czysty, wypoczęty, a nawet młodszy, jednocześnie, będąc tak zrelaksowanym, że będziesz zasypiać na stojąco.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

--------------------------------

Już wkrótce:

  • Wyleczenie z cukrzycy typu 2 to żaden mit!  

  • Na konkretny problem określony sport 

  • Temat miesiąca: Uspokoić niespokojne nogi

  • Rak żołądka: co może pomóc Bernardowi Tapie  

  • Chromatoterapia: wysoka medycyna napełniona kolorami

Te i innego typu porady znajdziesz już w najnowszym wydaniu  miesięcznika Naturalnie Zdrowym Być – niezależnego czasopisma, które o problemach zdrowotnych mówi  bezkompromisowo.

Zaprenumeruj go TERAZ, aby otrzymać: 3 prezenty:

Prezent 1. Ponad 30% RABAT na zakup prenumeraty Naturalnie Zdrowym Być,

Prezent 2. E-book Rak – wszystkie naturalne rozwiązania,

Prezent 3. E-book Stop Artrozie – jak skutecznie leczyć chorobę zwyrodnieniową stawów.

Aby skorzystać ze specjalnej oferty powitalnej dla nowych prenumeratorów miesięcznika Naturalnie Zdrowym Byćkliknij tutaj

--------------------------------

Źródła:

1) https://www.yahoo.com/news/sweating-sauna-might-help-keep-brain-healthy-finnish-153944861–finance.html
2) https://www.vanguardngr.com/2018/05/frequent-sauna-use-may-cut-stroke-risk-study/
3) https://www.reuters.com/article/us-coldwater-baths/cold-water-baths-may-soothe-aches-risks-idUSTRE81J0T220120220

 

Komentarze

Darek 2018-08-16 16:59
Wydaje mi się że bardzo istotne w saunie jest żeby wchodzić do zimnej wody po nagrzaniu. To powoduje że "straszymy" nasz organizm, informujemy go że coś się dzieje niezwykłego co powoduje przechodzenie w stan alarmowy, wydzielanie przeciwciał. Mówi się że sauna daje odporność przeziębieniową na 7 dni. Po prawidlowo wykonanej saunie właśnie tak długo utrzymuje się podwyższona gotowaść bojowa naszego organizmu. Zdrowia życzę ;P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Śmiech przywraca zdrowie

„Pewnego dnia miałem bose stopy, a butów nie miałem skąd wziąć. Poszedłem do władcy Kufy, czując się wielce nędznym. Na... czytaj więcej

Czy widziałeś kogoś czyszczącego wózek sklepowy?

Kiedy siadasz do stołu, ostatnią rzeczą, jakiej możesz sobie życzyć, są chorobotwórcze zarazki lub wirusy na dłoniach. To właśnie... czytaj więcej

Mammografia przesiewowa – dopiero po pięćdziesiątce!

Po wpisaniu słowa „mammografia” w Google otrzymasz dziesiątki odnośników do informacji naukowych, mniej lub... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.