×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-07-25

FODMAP – dieta, o której nikt nie chce mówić

Zapoczątkowana w Australii dieta o niskiej zawartości składników FODMAP stanowi obecnie jedną z najpopularniejszych diet świata.

Jednak w Polsce rzadko kto ośmiela się o niej mówić otwarcie, ponieważ chodzi o zapobieganie gazom i wzdęciom.

Temat ten nie pasuje najlepiej poczytnym magazynom o zdrowiu. Trudno wyobrazić sobie celebrytki pozujące na okładce i mówiące o tym, jak żyją bez wzdęć i zaparć.

Niemniej jednak dieta FODMAP odniosła ogromny sukces z prostego powodu – stanowi skuteczne rozwiązanie bardzo powszechnego problemu. W Niemczech, Australii, Nowej Zelandii, Anglii, Stanach Zjednoczonych, Danii, Norwegii, Malezji ludzie rozmawiają o niej z dużą swobodą i otwartością. Bez wątpienia jest to prawdopodobnie różnica kulturowa.

Dieta zalecana w przypadkach zespołu jelita drażliwego

We wszystkich wyżej wymienionych krajach lekarze zalecają tę dietę w przypadku zespołu jelita drażliwego (ZJD lub ang. IBS) jeszcze przed rozpoczęciem jakiegokolwiek rodzaju leczenia czy przyjmowaniem leków1.

Wielu ludzi, zarówno kobiet, jak i mężczyzn w każdym wieku, cierpi na tę chorobę. Pierwsze objawy to: wzmożona produkcja gazów, nadęty, niekiedy nawet obolały brzuch, kał o bardzo nieprzyjemnym zapachu, często o płynnej konsystencji (biegunkowy) oraz nieregularne wypróżnianie2.

Problem jest dość kłopotliwy nie tylko dla samych osób cierpiących na zespół jelita drażliwego, ale także dla ich otoczenia. Jeszcze do niedawna medycyna nie oferowała żadnego skutecznego rozwiązania.

Obecnie udowodniono, że dieta FODMAP łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego w 75% przypadków3.

Składniki FODMAP

FODMAP to grupa cukrów, których organizm nie jest w stanie prawidłowo wchłonąć w jelicie cienkim (pierwszym odcinku jelita). (Zjawisko to dotyka wiele osób).

W rezultacie cukry te dostają się do jelita grubego, co przyczynia się do namnażania niektórych bakterii chorobotwórczych. Wspomniane cukry stanowią smaczną pożywkę dla tych bakterii, które dzięki temu mnożą się w bardzo szybkim tempie. Powodują one fermentację węglowodanów, podczas której wydzielane są duże ilości gazów. To z kolei oznacza, że cukry FODMAP wywołują szybkie obrzmienie jelita4.

Pochodzący z języka angielskiego akronim FODMAP oznacza:

  • F jak fermentacja – cukry fermentują (są trawione) dzięki bakteriom flory bakteryjnej jelita grubego;
  • O jak oligosacharydy – oligos po grecku oznacza kilka, a sacharydy to cukry. Są to krótkie łańcuchy cukrowe, w których skład mogą wchodzić fruktany i galaktoligosacharydy. Ich źródło stanowią: pszenica, jęczmień, żyto, cebula, por, czosnek, szalotki, karczochy, buraki, koper, groch, cykoria, pistacje, orzechy nerkowca, rośliny strączkowe, soczewica i ciecierzyca;
  • D jak disacharydy – dwucukry takie jak laktoza (cukier występujący w mleku). Można je znaleźć również w twarogach i innych nieprzetworzonych serach;
  • M jak monosacharydy – cukry proste, na przykład fruktoza. Fruktoza nie jest prawidłowo przyswajana tylko wtedy, kiedy występuje w pokarmach w większej ilości niż glukoza. Tak jest w przypadku następujących pokarmów: jabłek, mango, wiśni, arbuzów, cukru stołowego, grochu, miodu i syropu glukozowo-fruktozowego;
  • A jak „and”, co po angielsku oznacza „i”;
  • P jak poliole, czyli alkohole polihydroksylowe – alkohole cukrowe takie jak sorbitol, mannitol, ksylitol i maltitol. Występują one w: jabłkach, gruszkach, wiśniach, nektarynkach, brzoskwiniach, śliwkach, arbuzach, grzybach, kalafiorze i wielu innych pokarmach wspomagających odchudzanie.

Jak widzisz, FODMAP można znaleźć w owocach, warzywach, zbożach, orzechach, roślinach strączkowych i innych produktach. Pełną listę produktów zawierających FODMAP znajdziesz np. tu: http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/ (strona w języku angielskim).

Spokojna głowa

Dieta o niskim FODMAP może zdawać się na pozór bardzo restrykcyjna, jednak te obawy są nieuzasadnione.

Po pierwsze pamiętaj, że mówimy o diecie ubogiej w FODMAP, a nie o diecie, w której składniki FODMAP trzeba zupełnie wykluczyć. Oznacza to, że w czasie diety można jeść zawierające je produkty. Co więcej, można nawet spożywać pokarmy bogate w FODMAP, jednak w małych ilościach.

Celem nie jest zupełne wykluczenie fruktozy pod każdą postacią, a wykluczenie pokarmów zawierających nadmiar fruktozy, to znaczy takich, w których jest jej więcej niż glukozy.

FODMAP występują we wszystkich owocach. Jednak w niektórych w większym stopniu niż w innych, co pozostawia szeroki wybór do skomponowania smacznego jadłospisu.

Z pewnością znajdziesz też produkty z FODMAP, które nie będą wywoływać u Ciebie niepożądanej reakcji.

Niemniej jednak osoby dotknięte zespołem jelita drażliwego będą początkowo zmuszone do wykluczenia wszystkich produktów z FODMAP w celu zmniejszenia objawów chorobowych.

Po 6–8 tygodniach stosowania diety ubogiej w FODMAP możesz stopniowo wprowadzać kolejne rodzaje cukrów i obserwować reakcję swojego organizmu. Dzięki temu sprawdzisz, które z nich wywołują niepożądane reakcje, a które możesz jeść bez ograniczeń.

Niemniej jednak istnieje wiele pokarmów, w których składniki FODMAP nie występują w ogóle lub występują w śladowej ilości. W krajach anglosaskich sklepy oferują całe linie produktów o niskiej zawartości FODMAP. Miejmy nadzieję, że wkrótce podobny trend dotrze także do Polski.

Czy dieta FODMAP wyklucza gluten?

Dieta ta w istocie jest bardzo podobna do diety bezglutenowej, ponieważ podejmując się jej, należy zupełnie zrezygnować ze spożywania pszenicy, jęczmienia i żyta.

Powodem takiego ograniczenia nie jest jednak gluten. Chodzi raczej o zawarte w zbożach fruktany, czyli węglowodany, które łatwo ulegają fermentacji i wywołują wzdęcia.

Zdrowia życzę!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Problemy z brzuchem – zbyt lekceważone

Wiele osób uskarża się na dolegliwości dotyczące brzucha, a mimo to problemy te często są lekceważone i nieleczone. Refluks, niestrawność, wzdęcia, uczucie ciężkości w żołądku, zaparcia, biegunki…

To jeszcze nie wszystko. Na przykład zapalenie błony śluzowej żołądka i zakażenie bakterią Helicobacter pylori może przyczynić się do powstawania nowotworu złośliwego żołądka.

Dlatego dr Jean-Paul Curtay przygotował specjalnie dla Czytelników raportów z cyklu Dossier Naturalnych Terapii najbardziej kompletny i praktyczny zbiór naturalnych i skutecznych metod na bóle brzucha i problemy trawienne. Opracował je na podstawie wyników najnowszych badań naukowych.

W nowym wydaniu Dossier zawarł między innymi zarówno informacje o najnowszych metodach pomagających w pozbyciu się aerofagii, jak i o sposobach na najgroźniejsze konsekwencje refluksu żołądkowo-przełykowego.

Wskazał, że niezbędne może być zażywanie suplementów diety. Ale nie mogą to być przypadkowo wybrane suplementy. Dr Curtay zaproponuje Ci kluczową kurację uderzeniową”. Pamiętaj jednak, aby dokładnie zastosować się do podanych wskazówek.

Aby zamówić egzemplarz i otrzymać grudniowy numer Dossier Naturalnych Terapii, pozostało już tylko kilka dni. W nowym numerze Dossier znajdziesz naturalne i skuteczne metody na przywrócenie prawidłowego trawienia, a także dowiesz się, co najbardziej zaburza florę jelitową.

Zamówienia możesz składać do 30 listopada do północy, klikając w ten link.

 

******************************************

 

Już wkrótce, 1 grudnia:

  • Ziołowa herbatka miesiąca: Wszystko na kaszel
  • Raport medyczny: Kobiety, zatrzymajcie rozwój zjadliwego grzyba XXI wieku: Candida
  • Szybko sprawdź równowagę kwasowo-zasadową!
  • Naturopatia: Zmęczenie, bóle stawów, rozdrażnienie…
  • Historia roślin: Wszystko na temat esencji karmelitańskiej
  • Najlepsza roślina na budzenie się w nocy
  • Oleje roślinne pomocne na cellulit!
  • Moje roślinne kosmetyki – Tonizuj skórę, to łatwe

Te i wiele innych porad, jak zastosować rośliny w leczeniu wielu dolegliwości i dbaniu o siebie, znajdziesz już wkrótce w najnowszym numerze miesięcznika Rośliny i Zdrowie.

Aby zaprenumerować lub sprawdzić warunki jego prenumeraty, kliknij tutaj.

Uwaga: Przez do końca miesiąca prenumeratę Rośliny i Zdrowie możesz otrzymać ze specjalnym rabatem dla Czytelników Poczty Zdrowia (ważnym tylko do 30 listopada br.). Sprawdź tutaj.

******************************************

Źródła:

  1. Halmos EP, Power VA, Shepherd SJ, Gibson PR, Muir JG. A Diet Low in FODMAPs Reduces Symptoms of Irritable Bowel Syndrome. Gastroenterology. 2014 Jan;146(1):67-75.e5.
  2. Gibson PR, Shepherd SJ. Evidence-based dietary management of functional gastrointestinal symptoms: The FODMAP approach. J Gastroenterol Hepatol. 2010 Feb;25(2):252-8.
  3. Shepherd SJ, Parker FC, Muir JG, Gibson PR. Dietary triggers of abdominal symptoms in patients with irritable bowel syndrome: randomized placebo-controlled evidence. Clin Gastroenterol Hepatol. 2008 Jul;6(7):765-71.
  4. Barrett JS, Gearry RB, Muir JG, Irving PM, Rose R, Rosella O, Haines ML, Shepherd SJ, Gibson PR. Dietary poorly absorbed, short-chain carbohydrates increase delivery of water and fermentable substrates to the proximal colon. Aliment Pharmacol Ther. 2010 Apr;31(8):874-82.

Komentarze

Andrzej Kwiatkowski 2014-07-25 08:35
Na zespól jelita drażliwego wystarczy zastosować wszyskie razem tanie przyprawy po płaskiej łyżeczce plastykowej każda (napar) i popijać 2 razy dziennie. Drugi raz wieczorem prze snem. Przecież przyprawy można stosować nie tylko w kuchni, ale również leczniczo (to też ziółka). po dwóch miesącach zauważycie że jelita i wątroba dobrze działają. Można też jeszcze brać osropest plamisty (ziarno samemu mielić) 2xdz. 5g.
Beata 2014-07-25 09:30
Witam, Chce tylko dodac skoro mowa o diecie niskoweglowodanowej dlaczego nie powie Pan o diecie J. Kwasniewskiego ktora jest znana w Polsce juz od 30 lat i dzieki ktorej odzyskalo zdrowie przeszlo milion Ludzi czemu opisujecie jakies doswiadczenia nie nazywajac ich ...np. Art. O tluszczacz....ja jestem fanem naturoterapii juz od ponad 30 lat stosuje tylko odpowiednia diete i zadnych Lekow mam 50 i czuje sie swietnie dieta kwasniewskiego pomogla mi sie od problemow ze stawami i uciazliwymi gazami polece Rowniez diete W. Lutz ktora jest oparta rowniez niskoweglowodanowa Pozdrawiam...i prosze o wiecej szczerych informacji Beata
Terapia Sokami 2014-07-25 12:22
Polecam sok z młodej lucerny. O własciwościach lucerny można przeczytać na:
Jan 2014-07-27 22:10
Takie cudeńka wymyśla się dla zespołu jelita drażliwego , a tak naprawdę problem nie tkwi w układzie pokarmowym lecz w układzie nerwowym , Wystarczy odblokować nerw błędny rozluźniając przeponę , dołożyć do tego np. błonnik i problem znika . Trzeba tu bardziej położyć nacisk na walkę ze stresem który jest sprawcą tych dolegliwości a nie z rozwolnieniem .
pszenka 2014-08-04 13:00
Dieta Kwaśniewskiego jest znana i oklepana we wszystkich pismach i gdzie się da. I po co zarzut , że nie ma akurat w tym artykule mowy o diecie Kwaśniewskiego skoro ten artykuł omawia zupełnie inną dietę. Po drugie : artykuły pocztazdrowia,pl są uporządkowane i wnoszą wiele wiedzy od ręki. Komentarze są po to , by powymieniać się swoimi doświadczeniami a internet, by sięgnąć po jeszcze więcej wiedzy. Zarzut Beata nie na miejscu.
Krysia 2014-08-06 16:37
Witam ,czy moze Pan napisać o jakich przyprawach myślał pisząc i podając jako receptę . Dziekuje ,będę wdzięczna . Krysia
Stylistka 2014-09-02 19:54
Wychowanie robi swoje - wypada, nie wypada. A człowiek choruje. Jelita, to mózg emocjonalny. Jednak, aby naprawdę pozbyć się chorób, należałoby sięgnąć po Totalną Biologię i historię własnego rodu. I dopiero z tą wiedzą, popracować nad sobą. Dieta w tym wypadku jest tylko dodatkiem.
Arths 2016-05-16 12:08
Jan 2014-07-27 22:10

Mylisz się, duża część IBS jest spowodowana infekcjami lub skutkami poinfekcyjnymi jelit, w wyniku czego dochodzi np. do przerostu szkodliwej flory bakteryjnej jelit (stąd te gazy). Wrzucanie wszystkich do jednego worka o nazwie "nerwica" jest krzywdzące. Oczywiście, że ze względu na przewlekłe, trwające latami objawy, może rozwinąć się depresja czy nerwica, ale jest to skutek choroby, a nie przyczyna...
Justa 2016-09-29 21:08
Z racji tego, że od pewnego czasu cierpię na zespół jelita drażliwego, staram się uważać na to co jem i stosować zalecenia diety fodmap. Pomaga mi w tym prowadzenie dziennika na (....)l, który ma analizę produktów z dużą zawartością fodmap, niewskazanych dla osób z zespołem jelita drażliwego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Białe pieczywo - pięć powodów, dla których lepiej go nie jeść

Chleb – „owoc ziemi i pracy rąk ludzkich” – jest podstawowym pokarmem naszej cywilizacji. Nadszedł jednak czas, gdy warto... czytaj więcej

2015 najlepszym rokiem wszech czasów?

W 1990 roku ONZ ogłosiła, że jej głównym celem na trzecie tysiąclecie będzie zmniejszenie o połowę liczby osób żyjących w... czytaj więcej

Warto kupić miód Manuka (jeśli tylko możesz sobie na to pozwolić)

Nie posiadam uli ani nie sprzedaję miodu. Podobnie jak Ty za słoik miodu Manuka muszę płacić zawrotną sumę pieniędzy. We Francji co najmniej 30 euro,... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.