×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Groźny mit: plecy muszą być elastyczne

Opublikowano dnia: 2016-07-28

Dr Stuart McGill, specjalista od kręgosłupa na Uniwersytecie w Waterloo, w Kanadzie, walczy ze stereotypami na temat pleców.

Jego zdaniem, najgroźniejszym mitem jest to, że bezwzględnie trzeba mieć elastyczne plecy.

Tłumaczy, że osoby o najbardziej elastycznych plecach narażają się na więcej kłopotów z kręgosłupem w późniejszym wieku.

Dr McGill wyjaśnia, że utrzymywanie sprężystości pleców wcale nie chroni przed późniejszymi kłopotami z kręgosłupem, a wręcz przeciwnie – przyczynia się do nich!

Zagubione i sfrustrowane pokolenia

Naturalna pozycja kręgosłupa to „S”. Dlatego dr McGill walczy z ćwiczeniami na wyprostowane plecy, jego zdaniem najgorszymi, ale także z okrągłym grzbietem.

Kiedy chodziłem na gimnastykę w szkole, bardzo ceniono elastyczność pleców. Nasz nauczyciel gimnastyki, pan Cruchot, wymyślił ćwiczenie na ocenę, w którym trzeba było dotknąć stóp dłońmi w pozycji stojącej i przy wyprostowanych kolanach:

  • ci, którzy dotykali zaledwie kostek, otrzymywali 0/20,

  • ci, którzy dosięgali palców u stóp, otrzymywali 5/20,

  • ci, którzy muskali podłogę, otrzymywali 10/20,

  • ci, którzy kładli dłonie płasko na podłodze, otrzymywali 15/20.

W mojej klasie był tylko jeden uczeń wyjątkowo rozciągnięty, który otrzymał 20/20. Potrafił „przykleić” głowę do kostek. Od tamtej pory przezywaliśmy go „Scooby Doo”.

Natomiast jeśli chodzi o mnie… to była dla mnie wielka trauma, otrzymałem 0/20…

Dziś nie mogę mieć pretensji do pana Cruchot, gdyż dyskusja o ćwiczeniach kręgosłupa jeszcze nie jest przesądzona. I wielu badaczy nie zgadza się z dr. McGillem.

Plecy są, by prostować całe ciało

Mięśnie ramion i nóg wykorzystujemy, by wykonywać ruchy o dużym zakresie. Mięśnie te wytwarzają siłę motoryczną na potrzeby danego ruchu (wstawanie, kucanie, chodzenie, łapanie itd.).

Natomiast mięśnie grzbietu i tułowia pełnią funkcję odwrotną. Zostały stworzone, by utrzymać wyprostowaną i nieruchomą pozycję ciała.

Choć podziwiamy ludzi o elastycznych plecach, wiele osób zdaje sobie sprawę, że konieczne jest przygotowanie swoich pleców do dźwigania.

Dobry sposób, by coś dźwignąć

Potwierdzają to specjaliści od przeprowadzek: nigdy nie wolno podnosić nic ciężkiego, zginając plecy.

Przeciwnie, należy zgiąć kolana (kucnąć) i przede wszystkim zachować proste plecy! W przeciwnym razie grozi Ci zablokowanie pleców.

Ale ten typowy poniższy obraz również jest błędny. Oczywiście, pozycja po lewej stronie jest niewłaściwa, ale pozycję po prawej stronie – także się odradza.

Lepiej jest prostować nogi w kolanach, kiedy całe stopy przylegają do podłoża, a nie jak na rysunku po prawej, kiedy tylko palce u stóp są „przyklejone” do podłoża.

Osoby o umięśnionych plecach mogą także dźwigać ciężary w inny sposób: przy prostych plecach i wyprostowanych ramionach, ciągnąc skrzynkę w górę, wzdłuż nóg i wypychając biodra do przodu.

Więcej o tym, jak wzmocnić mięśnie tułowia i zmniejszyć ryzyko urazu, znajdziesz w innym newsletterze Poczty Zdrowia: Stop brzuszkom.

A dziś na tym poprzestanę, gdyż rady te są na tyle ważne, że nie chcę osłabić ich znaczenia, zarzucając Cię innymi informacjami.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

***

Ramiona coraz mniej jędrne, a barki usztywnione? Jak to powstrzymać?

Stajesz przed lustrem, podnosisz ramiona w górę i z frustracją zauważasz, jak Twoje mięśnie trójgłowe obwisają pozbawione jakiegokolwiek napięcia.

Również Twoje barki nie funkcjonują prawidłowo. Stają się sztywne, są niszczone przez stany zapalne i dochodzi w nich do zwapnień (miejscowe złogi wapnia odkładają się w nich wskutek krwawień wewnątrz mięśni). Takie zmiany ograniczają ruchomość i powodują ból. Co więcej, nie poddają się łatwo leczeniu chirurgicznemu, gdyż nawroty i powikłania pooperacyjne są częste.

Czy da się z tym cokolwiek zrobić, jeśli szukanie pomocy u lekarza rodzinnego lub reumatologa nie przynosi już rezultatu?

Na szczęście TAK.

Terapia hormonalna i odpowiednie żywienie mogą pomóc zahamować proces starzenia się ramion i barków oraz sztywnienia tych drugich. Takie leczenie jest często skuteczniejsze od wszystkich stosowanych innych metod, a poznasz je dzięki miesięcznikowi Zdrowie, Witalność i Długowieczność. Terapie młodości dra Thierry’ego Hertoghe’a.

Jeszcze tylko do 12 lutego 2016 r., zapisując się na prenumeratę tego miesięcznika, otrzymasz aż 115,20 zł wyjątkowego rabatu oraz 2 prezentyPrzejdź tutaj

Uwaga: osoby po 50. roku życia otrzymają jeszcze więcej, bo aż 60% zniżki od ceny rocznej prenumeraty. Aby skorzystać z tej możliwości, kliknij tutaj

***

Komentarze

Adam Borysiuk 2016-07-28 07:48
Przejrzyj od czasu do czasu.
Adam 2016-07-29 06:09
Kręgosłup powinien być bardziej jak J a nie jak S. Źródło: http://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2015/06/08/412314701/lost-posture-why-indigenous-cultures-dont-have-back-pain

Adam 2016-07-29 06:12
A co do skłonów - to kwestia bardziej ruchliwości stawów i elastyczności mięśni nóg, nie pleców. Jeśli robi się skłony zginając plecy, robi się skłony nieprawidłowo ;) Trochę niedopracowany ten artykuł ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Robot wywołujący koszmary

Amerykańska firma Boston Dynamics, własność Google’a, opublikowała filmy o swoim nowym robocie. Możesz go zobaczyć w akcji, odwiedzając... czytaj więcej

Zalety siarki w walce z...

Siarka jest bardzo ważnym pierwiastkiem w organizmie. Dostarczasz ją sobie prawie wyłącznie za pośrednictwem spożywanego białka. Istnieje... czytaj więcej

Przez 30 lat mi się to nie zdarzyło…

To zdarzyło się we wtorek, 31 marca. Awaria akumulatora. Otwieram drzwi samochodu, cofam o kilka metrów i łup! Trafiam nimi w... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.