×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2016-07-28

Groźny mit: plecy muszą być elastyczne

Dr Stuart McGill, specjalista od kręgosłupa na Uniwersytecie w Waterloo, w Kanadzie, walczy ze stereotypami na temat pleców.

Jego zdaniem, najgroźniejszym mitem jest to, że bezwzględnie trzeba mieć elastyczne plecy.

Tłumaczy, że osoby o najbardziej elastycznych plecach narażają się na więcej kłopotów z kręgosłupem w późniejszym wieku.

Dr McGill wyjaśnia, że utrzymywanie sprężystości pleców wcale nie chroni przed późniejszymi kłopotami z kręgosłupem, a wręcz przeciwnie – przyczynia się do nich!

Zagubione i sfrustrowane pokolenia

Naturalna pozycja kręgosłupa to „S”. Dlatego dr McGill walczy z ćwiczeniami na wyprostowane plecy, jego zdaniem najgorszymi, ale także z okrągłym grzbietem.

Kiedy chodziłem na gimnastykę w szkole, bardzo ceniono elastyczność pleców. Nasz nauczyciel gimnastyki, pan Cruchot, wymyślił ćwiczenie na ocenę, w którym trzeba było dotknąć stóp dłońmi w pozycji stojącej i przy wyprostowanych kolanach:

  • ci, którzy dotykali zaledwie kostek, otrzymywali 0/20,

  • ci, którzy dosięgali palców u stóp, otrzymywali 5/20,

  • ci, którzy muskali podłogę, otrzymywali 10/20,

  • ci, którzy kładli dłonie płasko na podłodze, otrzymywali 15/20.

W mojej klasie był tylko jeden uczeń wyjątkowo rozciągnięty, który otrzymał 20/20. Potrafił „przykleić” głowę do kostek. Od tamtej pory przezywaliśmy go „Scooby Doo”.

Natomiast jeśli chodzi o mnie… to była dla mnie wielka trauma, otrzymałem 0/20…

Dziś nie mogę mieć pretensji do pana Cruchot, gdyż dyskusja o ćwiczeniach kręgosłupa jeszcze nie jest przesądzona. I wielu badaczy nie zgadza się z dr. McGillem.

Plecy są, by prostować całe ciało

Mięśnie ramion i nóg wykorzystujemy, by wykonywać ruchy o dużym zakresie. Mięśnie te wytwarzają siłę motoryczną na potrzeby danego ruchu (wstawanie, kucanie, chodzenie, łapanie itd.).

Natomiast mięśnie grzbietu i tułowia pełnią funkcję odwrotną. Zostały stworzone, by utrzymać wyprostowaną i nieruchomą pozycję ciała.

Choć podziwiamy ludzi o elastycznych plecach, wiele osób zdaje sobie sprawę, że konieczne jest przygotowanie swoich pleców do dźwigania.

Dobry sposób, by coś dźwignąć

Potwierdzają to specjaliści od przeprowadzek: nigdy nie wolno podnosić nic ciężkiego, zginając plecy.

Przeciwnie, należy zgiąć kolana (kucnąć) i przede wszystkim zachować proste plecy! W przeciwnym razie grozi Ci zablokowanie pleców.

Ale ten typowy poniższy obraz również jest błędny. Oczywiście, pozycja po lewej stronie jest niewłaściwa, ale pozycję po prawej stronie – także się odradza.

Lepiej jest prostować nogi w kolanach, kiedy całe stopy przylegają do podłoża, a nie jak na rysunku po prawej, kiedy tylko palce u stóp są „przyklejone” do podłoża.

Osoby o umięśnionych plecach mogą także dźwigać ciężary w inny sposób: przy prostych plecach i wyprostowanych ramionach, ciągnąc skrzynkę w górę, wzdłuż nóg i wypychając biodra do przodu.

Więcej o tym, jak wzmocnić mięśnie tułowia i zmniejszyć ryzyko urazu, znajdziesz w innym newsletterze Poczty Zdrowia: Stop brzuszkom.

A dziś na tym poprzestanę, gdyż rady te są na tyle ważne, że nie chcę osłabić ich znaczenia, zarzucając Cię innymi informacjami.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

***

Ramiona coraz mniej jędrne, a barki usztywnione? Jak to powstrzymać?

Stajesz przed lustrem, podnosisz ramiona w górę i z frustracją zauważasz, jak Twoje mięśnie trójgłowe obwisają pozbawione jakiegokolwiek napięcia.

Również Twoje barki nie funkcjonują prawidłowo. Stają się sztywne, są niszczone przez stany zapalne i dochodzi w nich do zwapnień (miejscowe złogi wapnia odkładają się w nich wskutek krwawień wewnątrz mięśni). Takie zmiany ograniczają ruchomość i powodują ból. Co więcej, nie poddają się łatwo leczeniu chirurgicznemu, gdyż nawroty i powikłania pooperacyjne są częste.

Czy da się z tym cokolwiek zrobić, jeśli szukanie pomocy u lekarza rodzinnego lub reumatologa nie przynosi już rezultatu?

Na szczęście TAK.

Terapia hormonalna i odpowiednie żywienie mogą pomóc zahamować proces starzenia się ramion i barków oraz sztywnienia tych drugich. Takie leczenie jest często skuteczniejsze od wszystkich stosowanych innych metod, a poznasz je dzięki miesięcznikowi Zdrowie, Witalność i Długowieczność. Terapie młodości dra Thierry’ego Hertoghe’a.

Jeszcze tylko do 12 lutego 2016 r., zapisując się na prenumeratę tego miesięcznika, otrzymasz aż 115,20 zł wyjątkowego rabatu oraz 2 prezentyPrzejdź tutaj

Uwaga: osoby po 50. roku życia otrzymają jeszcze więcej, bo aż 60% zniżki od ceny rocznej prenumeraty. Aby skorzystać z tej możliwości, kliknij tutaj

***

Komentarze

Adam Borysiuk 2016-07-28 07:48
Przejrzyj od czasu do czasu.
Adam 2016-07-29 06:09
Kręgosłup powinien być bardziej jak J a nie jak S. Źródło: http://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2015/06/08/412314701/lost-posture-why-indigenous-cultures-dont-have-back-pain

Adam 2016-07-29 06:12
A co do skłonów - to kwestia bardziej ruchliwości stawów i elastyczności mięśni nóg, nie pleców. Jeśli robi się skłony zginając plecy, robi się skłony nieprawidłowo ;) Trochę niedopracowany ten artykuł ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Dlaczego biały chleb jest tańszy niż ciemny?

Zwykle jest tak, że taniej można kupić produkty surowe i nieprzetworzone: ścięte drzewo jest tańsze niż deski, glina – tańsza niż cegły,... czytaj więcej

Nie kupię nowego zegarka Apple’a

Po artykule Lekarz przyszłości wielu Czytelników Poczty Zdrowia pytało mnie, co sądzę o nowym zegarku firmy Apple. Ogólnie... czytaj więcej

Nowe uspokajające badanie na temat kawy

Kawa jest jak polityka. Możesz być za, możesz być przeciw; denerwujesz się, kiedy spotykasz osobę, która ma inne zdanie. I rzadko... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.