×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2016-08-25

Ile jajek dziennie?

Jajka zyskały złą sławę, bo żółtko zawiera cholesterol.

Białko jaja kurzego składa się z pełnowartościowych protein najwyższej jakości, zaś w żółtku znajdują się w obfitości rzadkie i cenne substancje, takie jak cholina, luteina czy zeaksantyna (zob. niżej), oraz  – w jajach z dobrego źródła – omega-3.

Co nie umniejsza faktu, że:

średniej wielkości jajko zawiera 186 mg cholesterolu, co stanowi 62% zalecanej dawki dziennej.

Ale w rzeczywistości nie ma to znaczenia, ponieważ im więcej cholesterolu jesz, tym mniej wytwarza go Twój organizm.

Oto, jak to działa:

W jaki sposób Twój organizm reguluje poziom cholesterolu?

Ludzie sądzą, że kiedy spożywają cholesterol, to podwyższa się poziom cholesterolu w ich krwi i jest to przyczyną powstania chorób serca.

Ale w rzeczywistości, najwięcej cholesterolu wytwarzane jest w wątrobie.

Cholesterol jest tak ważny, że ludzki organizm wypracował wysublimowane mechanizmy, by nigdy go nie zabrakło. Wątroba wytwarza ciągle duże ilości cholesterolu.

Jeśli w Twoim pożywieniu znajduje się cholesterol, Twój organizm wytworzy go mniej. To wszystko. Wątroba zmniejsza produkcję. A zatem ilość spożywanego cholesterolu nie wpływa na poziom cholesterolu we krwi, a jeśli nawet – to w bardzo niewielkim stopniu i krótkotrwale.

Wiem, że trudno w to uwierzyć. To tak, jak wciąż powtarzam, że produkty zbożowe w gruncie rzeczy nie są wcale takie zdrowe.

Korzyści ze spożywania zbóż to jeden z tych mitów, które słyszymy od dzieciństwa, i bardzo trudno jest przyjąć, że nie jest to prawdą.

A mimo to, możesz zadać pytanie jakiemukolwiek specjaliście i sprawdzić źródła, które podaję na dole tego artykułu. To, co Ci powiedziałem, to naukowy fakt.

Tak czy inaczej, cholesterol nie jest niezdrowy. Wręcz przeciwnie!

Nie moglibyśmy istnieć bez cholesterolu

Cholesterol to termin, który budzi bardzo negatywne skojarzenia.

Kiedy go słyszysz, myślisz automatycznie: lekarstwo, zawał serca, przedwczesna śmierć.

A prawda jest taka, że cholesterol jest naturalną substancją niezbędną w Twoim organizmie.

Zdaniem najlepszego francuskiego specjalisty w dziedzinie cholesterolu, doktora Michela de Lorgeril’a, kardiologa zajmującego się także badaniami w CNRS (czyli we francuskim Narodowym Ośrodku Badań Naukowych):

„Cholesterol to bardzo cenna substancja w naszym organizmie. Tak cenna, że nie umiemy jej zniszczyć, a jedynie ją przekształcić, na przykład w hormony steroidowe lub w witaminę D”1.

Hormony steroidowe to głównie hormony płciowe (testosteron, estrogeny, progesteron) oraz kortyzol. A zatem bez cholesterolu nie przeżyjemy.

Cholesterol wchodzi także w skład błony komórkowej: potrzeba cholesterolu do budowy każdej z Twoich komórek. Bez cholesterolu nie moglibyśmy nawet istnieć!

Kiedy po raz pierwszy pojechałem do Stanów Zjednoczonych, zaskoczyło mnie, że większość osób wyjmowała żółtko jaja i zjadała tylko białko.

Robili tak, by uniknąć spożywania cholesterolu. Takie rady otrzymywali w szkołach, szpitalach i w telewizji.

Teraz już nie uczy się tego studentów medycyny, ale takie zalecenia żywieniowe miały jeden skutek: ogromne marnotrawstwo jedzenia (w kraju, w którym nie było potrzeby jeszcze pogarszać sprawy).

Ile jajek dziennie można zjeść bezpiecznie?

Większość lekarzy i dietetyków odpowie, że maksymalnie 6 jajek tygodniowo2, czasem nawet mniej3, tj. mniej niż jedno jajko dziennie.

Obecnie dysponujemy wynikami świetnych badań, które poukładały nam w głowach.

Badanych podzielono na dwie grupy: w pierwszej spożywano więcej jajek (do trzech dziennie), w drugiej – jedzono co innego. Następnie ludzi tych badano przez kilkanaście tygodni.

Badania te wykazały, że po zjedzeniu jajek:

Poziom cholesterolu całkowitego (HDL+LDL) praktycznie się nie zmieniał. Czasem obserwowano niewielki, ale krótkotrwały wzrost4, 5, 6, a czasem niewielki spadek.

U osób, które jedzą jajka dobrej jakości (od kur żywionych karmą ekologiczną o wysokiej zawartości omega-3), nastąpiło obniżenie poziomu trójglicerydów7, 8, który jest istotnym czynnikiem ryzyka sercowo-naczyniowego.

Poziom przeciwutleniaczy takich jak luteina czy zeaksantyna we krwi wzrasta znacząco. Często mówiłem o tych przeciwutleniaczach, które mają zbawienne działanie na oczy, gdyż zmniejszają ryzyko katarakty i zwyrodnienia plamki żółtej910.

Informacje naukowe są jednoznaczne: jedzenie do trzech jajek dziennie jest całkowicie zdrowe.

 

A więcej niż trzy jajka dziennie?

Jeśli jesz więcej niż trzy jajka dziennie?

No więc… nikt nic nie wie na ten temat.

Żadne poważne badanie naukowe nie wzięło pod lupę osób jedzących więcej niż trzy jajka dziennie. A to oznacza, że nie ma żadnych dowodów, że to jest zdrowe albo szkodliwe.

Istnieje jednak interesujący przypadek, dobrze znany, osiemdziesięcioośmiolatka, który żywił się praktycznie samymi jajkami. Jadł ich 25 dziennie!

Poziom cholesterolu miał całkowicie w normie i cieszył się doskonałym zdrowiem. Jego przypadek był badany przez lekarzy i opisany w New England Journal of Medicine11.

Jasne jest, że jeden przypadek niczego nie dowodzi. Ale mimo wszystko to ciekawe.

Interesujący jest także przypadek sportowców: ci, którzy uprawiają sporty siłowe (kulturystyka, rugby, sporty walki), twierdzą, że im więcej jedzą jajek w całości, tym lepiej regenerują się ich mięśnie i tym więcej mają siły.

W tej kwestii prowadzono badania: wykazały one, że mięśnie uszkodzone w czasie ćwiczeń dosłownie wchłaniają cholesterol z żywności, wykorzystując go do regeneracji komórek mięśniowych.

Jajko jajku nierówne

Nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie można odróżnić jajka z hodowli przemysłowej od jajka z hodowli ekologicznej, faktem jest, że różni je zawartość.

Najlepsze jajka znoszą kury wolno żyjące. (Mogą one jeść to, co lubią, czyli ślimaki, dżdżownice, listki, ziarna. Interesujące jest, że kury uwielbiają portulakę, pnący „chwast” o wysokiej zawartości omega-3).

W naturze ptactwo nigdy nie żywiło się zbożem, a zwłaszcza kukurydzą (często genetycznie modyfikowaną) o wysokiej zawartości omega-6, których w naszej diecie jest zdecydowanie za wiele.

Zresztą, zboża tak samo działają na ptactwo, jak i na ludzi: ponieważ są pełne węglowodanów trawionych zbyt szybko, powodują otyłość i choroby.

Paradoksem jest, że wielu konsumentów przyciągają etykiety typu „kurczak karmiony zbożem” lub „kurczak karmiony kukurydzą” na półkach w supermarketach. Myślą nawet, że kurczaki te są lepsze od innych i zgadzają się zapłacić za nie więcej!

To pokazuje cynizm niektórych hodowców wykorzystujących dezinformację na temat żywienia utrzymywaną przez władze sanitarne, którym nie udało się jej zaktualizować od lat 70. ubiegłego wieku.

Jajka a choroby serca

W licznych badaniach zaobserwowano związek pomiędzy spożyciem jajek a ryzykiem kardiologicznym.

Badania te wykazały w sposób powtarzalny i spójny, że nie ma zależności pomiędzy spożyciem jajek a ryzykiem zachorowania na chorobę serca. Były prowadzone na setkach tysięcy osób, mogą zatem być uważane za bardzo wiarygodne12.

Niektóre wykazały nawet obniżenie ryzyka udaru mózgu u zjadaczy jajek.

Badacze zauważyli natomiast, że im więcej jajek jedli cukrzycy, tym większe występowało u nich ryzyko zachorowania na chorobę serca13.

Jest to wyjątek, którego przyczyn nie znamy. Badania, które to wykazały, były badaniami obserwacyjnymi, poprzestającymi na obserwacji korelacji (skojarzeń) występujących pomiędzy dwoma zjawiskami. Badania obserwacyjne nie pozwalają na ustalenie związku przyczynowo-skutkowego. Być może można to zjawisko tłumaczyć tym, że diabetycy jedzący jajka mniej uwagi poświęcają swojemu zdrowiu.

Ważne jest, by jeść żółtko

Jedzenie żółtka jest tym ważniejsze, że zawiera ono przeciwutleniacze zdrowe dla oczu (luteinę i zeaksantynę), ale także bardzo zdrową substancję: cholinę.

Cholina jest niezbędna do wytwarzania dwóch substancji: acetylocholiny odgrywającej znaczącą rolę w procesie uczenia się, dla pamięci i działania mięśni, oraz lecytyny, substancji wchodzącej w skład błony komórkowej naszych neuronów i innych komórek.

A 90% ludzi ma niedobór choliny14!

A zatem, jakie szczęście, że jajka są zarazem tak smaczne i tak łatwe w przygotowaniu, zaś przeróżnych przepisów, nawet najbardziej wyrafinowanych (np. jajecznica z truflami) na ich przygotowanie jest tak dużo.

Gdyż oprócz frajdy dla naszych kubków smakowych, przynoszą również błogosławieństwo naszemu zdrowiu.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

 

NOWOŚĆ!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami?

Przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

Właśnie ukazał się 4 tom kronik z artykułami Jeana-Marca Dupuis, publikowanymi w newsletterze Poczta Zdrowia.

Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

Źródła:

1) «Cholestérol, Mensonges et Propagande», wyd. Thierry Souccar.

2) Peut-on manger des oeufs?

http://www.e-sante.fr/peut-on-manger-oeufs/actualite/1645

3) Combien d’oeufs par semaine?

http://www.manutritionniste.com/combien-doeufs-par-semaine/

4) Daily egg consumption in hyperlipidemic adults – Effects on endothelial function and cardiovascular risk

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2904713/

5) Egg consumption and endothelial function: a randomized controlled crossover trial

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15721501

6) Effect of dietary egg on human serum cholesterol and triglycerides

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/433821

7) Decrease in blood triglycerides associated with the consumption of eggs of hens fed with food supplemented with fish oil

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17134951

8) Consumption of n-3 polyunsaturated fatty acid-enriched eggs and changes in plasma lipids of human subjects

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7906572

9) Plasma Lutein and Zeaxanthin and Other Carotenoids as Modifiable Risk Factors for Age-Related Maculopathy and Cataract: The POLA Study

http://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2125160

10) Lutein and Zeaxanthin Status and Risk of Age-Related Macular Degeneration

http://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2163108

11) Normal Plasma Cholesterol in an 88-Year-Old Man Who Eats 25 Eggs a Day — Mechanisms of Adaptation

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199103283241306

12) Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539

13) A Prospective Study of Egg Consumption and Risk of Cardiovascular Disease in Men and Women

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=189529

14) Choline in the diets of the US population: NHANES, 2003–2004

http://www.fasebj.org/cgi/content/meeting_abstract/21/6/LB46-c

--

Komentarze

Andrzej 2016-08-25 10:27
Dzień Dobry,

nie jest prawdą jakoby wpływ większej ilości jaj (a najlepiej samych żółtek) nie był dotychczas badany. We wszystkich publikacjach na temat żywienia pomijane są wyniki 35lat praktyki lekarskiej lek. med. Jana Kwaśniewskiego. On wyprowadzał ludzi z wielu chorób bazując na żółtkach.

Można o tym poczytać w jego książkach i na stronie internetowej. Ludzie jedli po kilkadziesiąt żółtek dziennie...

Pozdrawiam,

Andrzej
Elżbieta 2016-08-25 10:50
Dzięki za świetny artykuł a co do kwestii jedzenia większej ilości jajek dziennie i stanu zdrowia, to odsyłam na strony "dieta optymalna" dr Kwaśniewskiego. Dużo ciekawych rzeczy można się dowiedzieć zarówno od tych co tak jedzą jak i od lekarzy którzy sami przeszli na dietę optymalną (m.in. sam dr Jan Kwaśniewski, który ma już 80 lat). Również Jerzy Zięba - znany naturopata, opowiada na you tubie na ten temat, dając za przykład siebie.

Pozdrawiam serdecznie życząc dużo zdrowia

Elżbieta z Krakowa
Andrzej II 2016-08-28 17:01
Ja stosuję od 17-tu lat bardzo tłuste żywienie optymalne wg dr. Jana Kwaśniewskiego. Tygodniowo zjadam 7 całych jajek + około 50 szt. żółtek, tzn. codziennie rano 1jajko całe i 5 żółtek z topioną słoniną i wieczorem 2 żółtka. Dr. Kwaśniewski już w latach 60-tych pisał, że jajka nie szkodzą a cholesterol to tylko straszak aby firmy farmaceutyczne zarabiały. Pozdrawiam.
Wiola 2016-09-09 11:07
Kurczę, przez całe lata nagonki na rzekomo niekorzystne działanie żółtek na stan naczyń krwionośnych, pochłaniałam dziennie dwie-trzy sztuki i w nosie miałam liczne "groźby". Bo niby jak jajo, które daje życie pisklęciu i zawiera wszystkie potrzebne mu do rozwoju substancje odżywcze, może być szkodliwe?? Toż to pogląd durniejszy od absurdu! Najgorsze, że fatalnie świadczy o społeczeństwie, które daje się na takie głupoty nabierać...
Anna 2016-09-22 19:27
Słyszałam kiedyś o szkodliwości żółtek na wątrobę i woreczek żółciowy. Ktoś wie może coś na ten temat?
aleksander 2017-06-07 19:44
ja od 5 miesiac jem 3 zoltka na surowo rano do kasza na drugie sniadanie jajecznice i czuje sie dobrze he he milego bracia i siostry
Kamil 2018-02-02 17:56
Cwicze bardzo ciezko dziennie stoje na nogach po 16h albo i wiecej , codziennie zjadam od

10-14 jajek i nic mi nie jest ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Dobre rady dla Twoich uszu

„ – Czy jest Pan muzykiem?” Tak zwykle zaczynam rozmowę, gdy jadąca obok mnie komunikacją miejską osoba na tyle głośno... czytaj więcej

Życie na Marsie (czyli czy Marsjanie istnieją?)

A więc jest woda na Marsie, a jak każdy wie – woda to życie! Cieszymy się już na wizyty nowych przyjaciół z kosmosu. Ale kto... czytaj więcej

Co dzieje się w Twoim ciele przez 60 minut po wypiciu coli?

Słońce, upał, pragnienie... Bierzesz do ręki zimną aluminiową puszkę, pokrytą kropelkami wody. Podnosisz zawleczkę... Pssst!... co... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.