×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-05-24

Jajka bogate w kwasy omega- 3

W czasach, gdy kury żywiły się ślimakami...

… jajka były naturalnie bogate w omega-3. Co robić obecnie?

Omega-3 to bardzo cenne kwasy tłuszczowe. Natura produkuje je we własnym tempie, w niektórych roślinach i niektórych mikroalgach.

Małe skorupiaki żyjące w morzach zjadają te mikroalgi zawierające dużo omega-3. Następnie ryby zjadają te skorupiaki. Idąc w górę łańcucha pokarmowego, cenne kwasy tłuszczowe omega-3 gromadzą się w ciele ryb.

Dużo omega-3 znajduje się w łososiach, makrelach i śledziach.

Omega-3 w łańcuchu pokarmowym na lądzie

To samo zjawisko zachodzi na lądzie.

Niektóre dziko rosnące rośliny naturalnie zawierają omega-3. Są zjadane przez ślimaki. Kury hodowane w sposób tradycyjny, które mogą swobodnie biegać w pobliżu gospodarstwa, zjadają ślimaki. Jaja od tych kur będą w naturalny sposób bogate w omega-3.

Omega-3 znajdziemy także w mięsie dziczyzny oraz w mleku od krów, które są wypasane na naturalnych łąkach i pastwiskach wysokogórskich.

Dieta naszych dziadków była naturalnie bogata w omega-3

Dziczyzna, jaja, mleko, sery i mięso, które spożywali nasi dziadkowie, naturalnie zawierały omega-3.

Oni zatem nie musieli się martwić o suplementację.

A jaka jest obecna żywność???

Łosoś karmiony wieprzowiną

Wygląda na to, że ryby hodowlane karmione są mączką zwierzęcą z wieprzowiny i drobiu [1]. Muzułmanie i Żydzi zastanawiają się nawet, czy nadal mogą jeść takie ryby: „Opinie teologów muzułmańskich są w tej sprawie podzielone” – czytamy w „Le Point” [2].

Ale nie to jest najgorsze.

Zwierzęta, które stają się karmą dla łososi, najpierw są hodowane w systemie klatkowym. A tam są tuczone paszą z soi i z kukurydzy modyfikowanej genetycznie, uprawianej przy użyciu nawozów sztucznych i pryskanej na polach glifosatem!!!

W tym piekielnym łańcuchu, szybkim jak w pile łańcuchowej, kwasy tłuszczowe omega-3 nie mają kiedy się wytworzyć.

Niezależnie od tego, czy zjesz kukurydzę w puszce, żeberka wieprzowe lub wołowe, hodowlanego łososia lub hodowlanego okonia morskiego, jakość odżywcza będzie taka sama: katastrofalna!

Tymczasem spożywanie omega-3 nie jest czymś opcjonalnym, ale koniecznym dla naszego zdrowia.

Omega-3 niezbędne dla równowagi psychicznej

U dzieci, które mają niedobory omega-3, istnieje większe ryzyko nadpobudliwości. Dorosłym z kolei bardziej grozi schizofrenia.

Mózg, któremu brakuje omega-3, nie będzie funkcjonował prawidłowo.

Omega-3 są niezbędne, aby zapewnić płynność błonom komórek nerwowych. Umożliwiają lepszy przepływ impulsów elektrycznych w mózgu. Tak właśnie działają słynne cząsteczki DHA (kwas dokozaheksaenowy).

Jeśli brakuje DHA, w mózgu powstają „skurcze”, w wyniku których człowiek może odczuwać irracjonalny strach, panikę lub wściekłość. Można je porównać do skurczów jelit u osób cierpiących na zespół jelita drażliwego.

Omega-3 niezbędne dla kobiet w ciąży

Kobieta w ciąży potrzebuje dużo DHA, aby mogła je przekazać swojemu dziecku.

Jeśli nie dostarcza wraz z pożywieniem odpowiedniej ilości omega-3, do niedoborów może dojść w ostatnim stadium ciąży, gdy mózg dziecka najbardziej się rozwija. Wzrasta także ryzyko depresji poporodowej u matki.

DHA wpływa także na rozwój siatkówki oka. Niedobór kwasów tłuszczowych omega-3 zaburza rozwój wzroku u noworodka, co zwiększa ryzyko, że w przyszłości konieczne będzie noszenie okularów.

Kwasy tłuszczowe omega-3 EPA a układ sercowo-naczyniowy

Omega-3 pochodzenia zwierzęcego występują również w formie EPA (kwas eikozapentaenowy). Są istotne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych:

  • rozrzedzają krew i zmniejszają ryzyko powstania zakrzepów;
  • poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych, dzięki czemu obniżają ciśnienie tętnicze;
  • zmniejszają stan zapalny w organizmie, ograniczając w ten sposób powstawanie blaszki miażdżycowej (w tętnicach).

Psychoterapia nigdy nie jest niebezpieczna

Psychoterapia nigdy nie jest niebezpieczna. W najgorszym razie po prostu nic nie zmieni.

Jednak jest nadzieja, że psychoterapia pomoże doświadczać więcej pozytywnych emocji, takich jak radość, miłość, spokój, duma, wdzięczność, nadzieja, ekscytacja, zachwyt. Dlatego warto! I to nie oznacza, że masz jakiś „problem”, ale po prostu że jesteś człowiekiem.

Omega-3 a układ odpornościowy i stany zapalne

EPA jest także potrzebne do wytwarzania tzw. eikozanoidów: prostaglandyn, prostacyklin, tromboksanów i leukotrienów. Są to mediatory (przekaźniki) umożliwiające komunikację między komórkami.

Regulują stan zapalny w organizmie, co tłumaczy skuteczność omega-3 w redukcji problemów zapalnych, szczególnie w obrębie stawów (choroby zapalne stawów) i jelit.

Tu się zatrzymam, gdyż zdaję sobie sprawię, że czytanie tej listy może stać się nużące. Na pewno zadajesz sobie teraz pytanie: „Co mam zrobić, aby zapewnić odpowiednie spożycie omega-3?

Zwierzęce czy roślinne?

Jak już wiemy, nie można liczyć na to, że zjemy pierwszego lepszego łososia i zapewnimy sobie w ten sposób wysoki poziom omega-3.

Czy bezpieczniej będzie sięgnąć po roślinne omega-3?

Kwasy omega-3 występują w oleju rzepakowym, oleju lnianym, portulace, roszponce.

Problem polega na tym, że to nie są ani EPA, ani DHA. Występują tam roślinne omega-3 o nazwie ALA, które muszą zostać przekształcone przez organizm.

O ile bez większych problemów udaje się nam przekształcać je w EPA, to już przekształcanie w DHA jest trudniejsze, gdyż trzeba dołączyć aż cztery atomy węgla. Szacuje się, że tylko 1% ALA ulega przekształceniu w DHA w naszym organizmie.

Te procesy są trudne także z innego powodu: omega-3 muszą w tym łańcuchu konkurować z omega-6, które obierają ten sam szlak metaboliczny. Jeśli jesz za dużo omega-6, co jest powszechne we współczesnym odżywianiu, to one opanowują proces i blokują dostęp innym kwasom tłuszczowym. Wówczas kwasy omega-3 „stoją w korku”, jak kierowcy próbujący się wydostać się z wielkiego miasta na obwodnicę w piątek o siedemnastej!

Ważne jest zatem nie tylko spożywanie większej ilości kwasów omega-3, ale także zmniejszenie spożycia omega-6 (zawartych w takich olejach roślinnych, jak olej kukurydziany, słonecznikowy, sojowy, z kiełków pszenicy, z pestek winogron). Powinniśmy spożywać maksymalnie 5 razy więcej omega-6 niż omega-3, podczas gdy zazwyczaj ta proporcja wynosi 20 do 1.

Aby zwiększyć spożycie omega-3, jedz jaja od kur karmionych nasionami lnu, dzikie tłuste ryby, zwłaszcza małe (sardele i sardynki), dziczyznę.

Jednak trudno uzyskać odpowiedni poziom omega-3 bez dobrej jakości suplementów diety.

Olej z kryla

Bardzo łatwo już kupić omega-3 w kapsułkach, ekologiczne, oczyszczone, bez metali ciężkich. Można nawet wybierać między kapsułkami z dużą zawartością DHA (poprawiające funkcjonowanie mózgu) albo zawierające dużo EPA (korzystne dla serca i tętnic).

Ja wybieram konkretny rodzaj: omega-3 z kryla antarktycznego.

Kryl jest skorupiakiem żyjącym w zimnych wodach oceanów. Żyje w olbrzymich ławicach, w wyższych warstwach oceanu. W pojedynczej ławicy kryla może się znajdować dwa miliony ton tych skorupiaków.

Kryl odżywia się mikroalgami bogatymi w kwasy omega-3, o których pisałem na początku.

Ale ponieważ znajduje się na samym dole łańcucha pokarmowego, jest wyraźnie mało skażony przez zanieczyszczenia, w porównaniu do dużych ryb.

Wygląda na to, że populacja kryla w oceanach znacznie wzrosła. Przyczyną jest spadek liczby wielorybów, które żywią się krylem, oraz wzrost ilości azotanów w wodach. Te azotany stanowią nawóz dla planktonu, którym żywią się kryle. Dlatego nie powinien się pojawić problem nadmiernego odłowu.

Wydaje mi się, że omega-3 z oleju z kryla stanowi dobry kompromis z punktu widzenia zdrowia i ochrony środowiska. Bez problemu znajdziemy taki olej w sklepach ekologicznych. Polecam zażywanie od 1 do 3 gramów dziennie.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

(Borelioza) Ta choroba jest jak bomba zegarowa

Standardowe leczenie choroby z Lyme polega na podawaniu antybiotyku przez trzy do sześciu tygodni.

Problemem jest to, że w niektórych przypadkach, bakterie są odporne na antybiotyki i mogą powodować pogłębienie objawów.

W specjalnym dodatku do prenumeraty miesięcznika Rośliny i Zdrowie przeczytasz m.in. wywiad z doktorem Carstenem Nicolausem: Niemcy pionierami w leczeniu boreliozy.

Poznasz także historię farmaceuty, który chciał leczyć boreliozę produktem na bazie olejków eterycznych. Ten preparat stał się
głównym lekiem dla wielu pacjentów i wielu terapeutów

Zamawiając prenumeratę miesięcznika Rośliny i Zdrowie do niedzieli 26 maja, do godziny 23:59, otrzymasz aż 4 wyjątkowe prezenty:

  1. Numer specjalny miesięcznika Rośliny i Zdrowie,
  2. Oczyszczanie organizmu. 7-dniowy program detoksykacji
  3. Naturalne kosmetyki, t. 1
  4. Archiwalne wydanie Rośliny i Zdrowie, a w nim m.in.: Raport medyczny Borelioza, na co jeszcze czekają lekarze?

Najlepiej sprawdź i zamów już teraz.

---

[1] https://www.20minutes.fr/planete/1102849-20130218-farines-animales-poissons-mangent-viande-nouveau-danger-assiettes

[2] https://www.lepoint.fr/economie/exclusif-musulmans-et-juifs-peuvent-ils-manger-du-poisson-nourri-aux-farines-animales-06-03-2013-1636830_28.php

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Refleksja na temat życia

Trzy wiosny temu założyłem nowy, większy ogród. Postanowiwszy, że tym razem wszystko zrobię, jak należy, przewidziałem miejsce dla... czytaj więcej

Europa dopuszcza aspartam, a zakazuje cynamonu

Unia Europejska ogłosiła, że aspartam jest niegroźny1 i można spożywać go, ile dusza zapragnie. Chce też mocno ograniczyć dozwoloną ilość... czytaj więcej

Ulubiona roślina lekarzy starszej daty

Jeszcze dziś wielu lekarzy starszej daty radzi pacjentom spożywanie karczocha jako najskuteczniejszego środka przy... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.