×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-11-11

Jak delektować się jedzeniem bez glutenu?

Zanim przejdę do tematu dzisiejszego newslettera, chciałbym tylko pokrótce przypomnieć, że Poczta Zdrowia to bezpłatne źródło informacji na temat medycyny naturalnej i ochrony zdrowia, do którego możesz sięgać tak często, jak tylko masz na to ochotę.

Dzieląc się z Tobą, Szanowny Czytelniku, jak największą ilością informacji, staram się przy tym posługiwać uogólnieniami, aby nie zanudzać Cię szczegółami na temat problemu, który bezpośrednio Ciebie nie dotyczy.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Natomiast, gdy zagadnienie, o którym piszę, dotyczy bezpośrednio życia Twojego lub Twoich bliskich, odczuwasz zapewne niedosyt. Być może odnosisz nawet wrażenie, że to zaledwie namiastka informacji ważnych, fundamentalnych. Co gorsze, Twój wpływ na bliskie Ci osoby w kwestiach zdrowotnych może okazać się niewłaściwy lub możesz pozostawiać je z niekompletnym, a tym samym niebezpiecznym zestawem informacji.

Spróbuj więc pójść o krok dalej i zajrzeć do czasopism specjalistycznych czy nawet do biblioteki. Większość tematów, o których piszę, jest również poruszana przez specjalistów w periodykach i w książkach. Znajdziesz w nich o wiele więcej szczegółowych wiadomości niż w moich listach.

Na przykład w kwestii glutenu jest jeszcze mnóstwo do powiedzenia. Dlatego zainteresowanych odsyłam między innymi do publikacji dietetyka Juliena Venessona „Gluten, comment le blé moderne nous intoxique” (Gluten – współczesne zboża nas zatruwają) (książka wydana w jęz. francuskim).

Julien Venesson to specjalista do spraw glutenu, którego opinię już kilka razy przywoływałem w Poczcie Zdrowia (jest on również autorem licznych artykułów ukazujących się w czasopiśmie Naturalnie Zdrowym Być). Jego najnowsza książka zawiera ważne informacje na temat badań i testów na wykrycie wrażliwości na gluten, nietolerancji pokarmowych, chorób związanych z glutenem (również dotyczących zdrowia psychicznego) oraz ich leczenia.

Długa lista zakazanych składników

Gluten znajduje się w zbożach:

  • pszenicy,
  • owsie (ze względu na powszechne zanieczyszczenie upraw owsa pszenicą),
  • jęczmieniu i
  • życie,

co łatwo zapamiętać, gdyż są to cztery najbardziej popularne zboża tak we Francji, jak i w Polsce. Do grupy zbóż o wysokiej zawartości glutenu należy także pszenżyto.

Gluten występuje w:

  • pieczywie,
  • mące,
  • ciastkach,
  • ciastach i innych wyrobach cukierniczych,
  • makaronie,
  • hamburgerach,
  • pizzy,
  • panierowanych mięsach i rybach,
  • krokietach ziemniaczanych,
  • kiełbasach,
  • sosach,
  • kostkach bulionowych,
  • przyprawach,
  • occie słodowym,
  • środkach zagęszczających zawierających mąkę lub skrobię, co w zasadzie oznacza prawie wszystkie z nich.

W praktyce oznacza to zrezygnowanie nie tylko z wyżej wymienionych pokarmów, ale także z:

  • dań smażonych i
  • gotowanych na parze warzyw z puszki,

gdyż prawie zawsze zawierają one gluten lub jego śladowe ilości.

Patrząc na długą listę produktów, których należy unikać, nasuwa się więc oczywiste pytanie: „Co w takim razie wolno jeść?!”

Jak delektować się jedzeniem, unikając glutenu?

Odpowiedź jest prosta – kawior, foie gras (pasztet strasburski), homary, wędzonego łososia i skorupiaki rano, w południe i wieczorem. Wszystko to zakropione szampanem lub dobrej jakości winem z regionu Bordeaux.

Żartuję, oczywiście. Chciałem jedynie zwrócić Twoją uwagę na to, że wyrafinowane produkty o pełnym i wyrazistym smaku najczęściej w ogóle nie zawierają glutenu. To wspaniałe wieści, które mam nadzieję zainspirują jak największą liczbę Czytelników do podjęcia się tymczasowej (12-tygodniowej) diety bezglutenowej. Pozwoli to im sprawdzić, czy w wyniku jej zastosowania poprawi się ogólny stan zdrowia i wzrośnie poziom energii (co z pewnością nastąpi w większości przypadków).

Prawda jest taka, że mąka i skrobia same w sobie nie mają smaku. Inne produkty o wysokiej zawartości glutenu też nie charakteryzują się żadnymi walorami smakowymi. Tym, co nadaje im smak, jest dodawany do nich cukier oraz proces przygotowania posiłku (tostowanie, smażenie, grillowanie, wędzenie, karmelizacja itp.).

W jednym z moich newsletterów zwracałem już Twoją uwagę na to, że grillowy posmak oznacza obecność glikowanych białek. Te z kolei są bardzo szkodliwe dla zdrowia, ponieważ przyspieszają starzenie skóry, tętnic i kluczowych narządów (oczu, nerek itp.).

Odżywanie się pokarmami bezglutenowymi oznacza dietę opartą na:

  • świeżych owocach i warzywach,
  • najlepiej domowej roboty mięsach i wędlinach,
  • jajach, rybach,
  • owocach morza,
  • olejach,
  • suszonych owocach oraz
  • orzechach (włoskich, laskowych, brazylijskich, ziemnych, migdałach i innych w zależności od tego, na które z nich pozwalają ewentualne alergie),
  • maśle,
  • serach.

Z pewnością obecnie spożywasz wszystkie wyżej wymienione produkty wraz z pokarmami zawierającymi gluten. Jednak moje doświadczenie pokazuje, że możliwe jest jedzenie mięsa z sałatką lub fasolką szparagową zamiast makaronu czy sera i wędlin bez pieczywa.

Z drugiej strony istnieje wiele produktów bezglutenowych, a sycących z uwagi na dużą zawartość węglowodanów, które często stanowią dodatek do posiłku (ziemniaki, ryż, kukurydza itd.).

Jednak tych pokarmów również nie polecam, gdyż ich indeks glikemiczny jest dość wysoki (przez to ich spożywanie równa się w zasadzie przegryzaniu kostek cukru – w tak szybkim tempie przetwarzane są one w żołądku i powodują skok poziomu cukru we krwi).

Jeśli mimo to zdecydujesz się na jedzenie tego typu produktów, sięgnij po brązowy ryż basmanti, słodkie ziemniaki i kaszę gryczaną, zalecane zwłaszcza dla osób regularnie uprawiających sport.

Masz do dyspozycji całą gamę niecodziennych składników, głównie kupowanych przez osoby będące na diecie bezglutenowej. Najpopularniejsze z nich to:

  • komosa ryżowa (zwana także quinoą),
  • kasza jaglana,
  • kasza gryczana,
  • produkty na bazie soi.

Jednak trzeba uważać, żeby nie wpaść w tendencyjną pułapkę zastępowania zwykłego pieczywa pieczywem bezglutenowym, makaronu makaronem bezglutenowym, ciastek ich bezglutenowymi odpowiednikami itp. Zmiana musi sięgać głębiej.

Częsty, kosztowny i godny pożałowania błąd

Mowa tu o błędzie często popełnianym przez osoby, które dopiero zaczynają dietę bezglutenową. Gluten, jak wyjaśniłem powyżej, to białka które sprawiają, że chleb, bułki i ciasta są miękkie, puszyste i chrupkie. To właśnie dzięki glutenowi chleb jest tak przyjemny w jedzeniu.

Chleb, wyroby cukiernicze i ciastka bezglutenowe dostępne w sprzedaży są niesmaczne i bardzo drogie. Moim zdaniem graniczy to z oszustwem. Pierwszy krok do rozpoczęcia diety bezglutenowej polega na przekonaniu siebie, że pieczywo, makaron, ciasta i ciasteczka wcale nie są niezbędne do życia.

Pokarmy bogate w podstawowe substancje odżywcze, korzystne dla zdrowia i pełne smaku, zazwyczaj nie zawierają glutenu. To prawda, że istnieje ogólna głęboko zakorzeniona w przyzwyczajeniach przekazywanych z pokolenia na pokolenie tendencja do zastawiania stołu daniami pełnymi glutenu. W rzeczywistości nie jest to w ogóle konieczne. Przestawienie się na dietę bezglutenową jest więc kwestią zmiany sposobu myślenia, sposobu postrzegania życia i odżywiania.

Dowód jest następujący: wielu ludzi uważa, że najlepsze śniadanie pod względem walorów smakowych składa się ze słodkiej bułki i kawy z mlekiem lub płatków z mlekiem i szklanki soku pomarańczowego albo miseczki Nesquika w przypadku dzieci.

Jednak z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że Ty i Twoja rodzina nie tylko będziecie mieć większą możliwość delektowania się smakiem, ale i poczujecie się o wiele lepiej, jeśli Wasz pierwszy posiłek w ciągu dnia będzie się składał z:

  • połówki awokado zakropionej oliwą z oliwek, sokiem z cytryny z odrobiną soli i pieprzu;
  • dwóch jaj na twardo;
  • zielonej herbaty;

a jeśli wciąż będziecie odczuwać głód, posiłek można dopełnić:

  • orzechami, migdałami, suszonymi śliwkami lub gorzką czekoladą.

Ja sam idę o krok dalej i sięgam po bardziej nietypowe produkty, na śniadanie zazwyczaj jedząc:

  • doprawione plastry pomidora z mozzarellą, bazylią, olejem rzepakowym, oliwą z oliwek i octem balsamicznym;
  • oliwki;
  • plaster surowej szynki;
  • wędzone ryby (śledzie, makrele itp.);
  • łyżeczkę miodu lub masła z orzeszków ziemnych;
  • bakłażany lub paprykę z olejem;
  • omlety z grzybami, cebulą, boczkiem i papryką.

Powinienem jednak wspomnieć, że dużo pracuję, na co również zużywam dużo energii. Często również bywam w zimnych i deszczowych regionach, gdzie naturalnie je się więcej. Z drugiej strony wszędzie jeżdżę rowerem, a moim hobby jest chodzenie pieszo, zwłaszcza w górach (kiedy mam ku temu sposobność).

Mówiąc to wszystko, chciałbym zwrócić Twoją uwagę na to, że pierwszą rzeczą, jaką zauważysz po rozpoczęciu diety bezglutenowej, oprócz ogólnej poprawy samopoczucia, będzie to, że Twoje posiłki staną się smaczniejsze i bardziej zróżnicowane.

Mam nadzieję, że niniejszym listem zdołałem przekonać Cię do spróbowania.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Komentarze

giezeta 2014-11-11 10:31
A co ma jeść w Polsce samotna stara emerytka? Chora na zespół złego wchłaniania z nietolerancją laktozy. Orzechy są zakazane, awokado jest niedostępne, po kaszy gryczanej dostaje rozwolnienia. I kto ma jej przyrządzać tak pracochłonne posiłki? Możecie odpowiedzieć?
Henryk 2014-11-11 14:59
Giezeta Proszę się zaznajomić z dietą optymalną dr Kwaśniewskiego. W internecie można znalezć darmowe e-booki i filmiki na youtub. Sposób żywienia który proponuje jest prosty i tani. Wszystko pochodzi z Polski. Dowie się Pani z materiałów internetowych i książek, z jak ciężkich chorób powychodzili chorzy, często przekreśleni przez akademicką medycynę, przechodząc właśnie na ten model żywienia. Potwierdzają to nawet lekarze, którzy zetknęli się z tą dietą. Serdecznie polecam.
szumwiatru 2014-11-12 10:09
prawdopodobnie cierpi przerosniecie flory bakteryzjnej jelit , czyli po prostu grzybice , proponuje bezwglednie odstawic cukier i make szczegolnie biala , cukier mozna zastapic np stewia , ktora jest duzo slodsza od cukru i sama w sobie ma dzialanie przeciwbakteryjne ,przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze , zaczac jesc olej kokosowy , ktory dziala podobnie do stewii zabezpieczajax nas dodatkowo przed demencja czy alzheimerem,zadbac o watrobe i nerki bo to sa nasze wewnetrzne fabryki oczyszczajace i najwazniejsze ...immunologia
Marzena 2014-11-13 18:42
Witam. Jajka na twardo są ciężkostrawne, na trzustkę źle wpływaja , proponuje na miękko. Pani giezeta ma za mało laktazy i również musi zrezygnować z mleka. Też stawiam na zagrzybienie organizmu, trzeba odkwasić organizm. Dieta o jakiej napisał autor, dobrze wpłynie na Pani dolegliwości. Popieram szumwiatru. Pani giezet powinna kupić sobie srebro koloidalne , selen w płynie i siarkę organiczną. Na grzyby dobrze działa czosnek, ale jest zbyt agresywny dla żołądka , a przy grzybach mogą również być nadżerki w żołądku. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Cholesterolowa afera

Kilka tygodni temu wywołałem mały skandal, pisząc czarno na białym, że leki obniżające stężenie cholesterolu we krwi (statyny) wywołują... czytaj więcej

Nocne skurcze nóg

Czy zdarza Ci się budzić w nocy z powodu skurczu nogi, nawet jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś? Czy masz więcej niż 40 lat? Czy... czytaj więcej

Warzywa: świeże, mrożone czy z puszki?

Jedzenie warzyw jest dobre dla zdrowia z wielu względów, jednak przede wszystkim z powodu wysokiej... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.