×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2016-05-12

Jak spano przed stu laty?

Dziś trudno sobie wyobrazić życie naszych przodków przed stu laty.

Większość nie używała jeszcze elektryczności. W jaki sposób poruszali się nocą, bez oświetlenia dróg, bez latarek? Co robili, kiedy zapadała ciemność?

Prawie nic o tym nie wiemy.

Ale angielscy neuronaukowcy (specjaliści w dziedzinie mózgu) i antropolodzy (specjaliści w dziedzinie człowieka) pokusili się o zrozumienie przynajmniej tego, w jaki sposób spali nasi przodkowie.

I udało się im! W naukowym czasopiśmie Current Biology opublikowali fascynujące badanie na ten temat1.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

U kresu Amazonii

W tym celu dokładnie przyjrzano się zwyczajom rzadkich już obecnie ludów niekorzystających z elektryczności: plemienia Hadza w Tanzanii, plemienia San w Namibii i plemienia Tsimane w dżungli amazońskiej.

One wcale nie kładą się spać o zachodzie słońca!

Wręcz przeciwnie, zbierają się wokół ognia i przy świetle księżyca. Jedzą, snują opowieści, śpiewają, tańczą.

W sen zapadają dopiero po upływie średnio trzech godzin i kwadransa, kiedy noc jest już w pełnym rozkwicie.

Wstają natomiast o wschodzie słońca, średnio 7 godzin i 45 minut później. W międzyczasie około godziny i dwudziestu minut spędzają na nogach, wykonując przeróżne zadania: pełniąc wartę, odstraszając dzikie zwierzęta, podsycając ogień.

Łącznie śpią zatem zwykle 6 godzin i 25 minut.

Ogólnie rzecz biorąc, śpią więc krócej niż mieszkańcy państw rozwiniętych, u których średnia długość snu wynosi między 7 godzin a 7 godzin 30 minut.

Temperatura ciała zmienia się wraz z cyklem słonecznym

Drugie odkrycie wspomnianych badaczy dotyczyło tego, że naturalny rytm snu zależy od temperatury ciała. Gdyż członkowie tych plemion zasypiają, kiedy temperatura ich ciała spada.

W rzeczywistości temperatura wewnątrz organizmu człowieka zmienia się w cyklu dobowym.

Ponieważ jesteśmy gatunkiem dziennym, tzn. w naturalnych warunkach żyjącym w ciągu dnia i śpiącym nocą, cykl temperatury ciała ma tendencje do synchronizacji z cyklem słonecznym.

Mechanizm ten jest pożyteczny pod względem życiowym. Musimy oszczędzać energię.

Ponieważ w dzień jest cieplej niż nocą, to fakt, że Twoja temperatura także jest wyższa za dnia niż nocą, pozwala Ci oszczędzać energię. Dzięki temu mniej energii poświęcasz na regulację temperatury. Tak jak w termostacie, kiedy przykręcasz ogrzewanie na noc, by uniknąć większego rachunku za prąd.

Prawdą jest, że cena kalorii pochodzących z żywności jest obecnie tak niewielka, że nie musimy się przejmować oszczędnościami w tym zakresie.

Często mamy ich w nadmiarze. Chcielibyśmy więcej spalać. Nie tak było przez miliony lat. Pozbądź się wszelkich wątpliwości w tym zakresie: to właśnie tym specyficznym subtelnościom w organizmie, o których w większości nie mamy bladego pojęcia, zawdzięczamy przetrwanie naszych przodków, dzięki któremu teraz żyjemy i my.

Co zrobiliśmy z naszym naturalnym rytmem snu?

Zacznijmy od tego, że pora wschodu i zachodu słońca nie ma już dla nas znaczenia. Właściwie to nie wiemy, jak wyglądałby nasz „naturalny” cykl snu.

Jasne, większość z nas ciągle kładzie się wieczorem, kiedy zegarek pokazuje godzinę jedenastą lub północ.

Ale według wszelkiego prawdopodobieństwa, nasze wnuki, które będą żyły w 2100 roku uznają to za interesujące, a nawet trudne do uwierzenia, że ludzkość jeszcze za naszych czasów chodziła spać wieczorem, podczas gdy nie była w żaden sposób do tego zmuszona.

Oni z pewnością będą mogli stworzyć swój własny rytm czuwania–snu, każdy swój własny.

W rzeczywistości, dzięki e-learningowi i telepracy bez wątpienia nie będą już potrzebowali dostosowywać się do godzin pracy biura czy szkoły!

Będą żyć w rytmie wyznaczanym przez giełdę papierów wartościowych i Internet, które, jak wiemy, nie znają przerw. Niektórzy będą robili zakupy o trzeciej nad ranem, inni będą jeść śniadanie o szóstej po południu.

Wielu mieszkańców Nowego Jorku, Las Vegas czy Hong Kongu już żyje w ten sposób.

Nasz tryb życia może wydawać się im przestarzały, anachroniczny. Będą się dziwić, czytając książki historyczne. Albo nawet i nie, bo książki historyczne też wyjdą z mody…

Ale to nie jest do końca pewne.

Pamiętaj o swojej naturze

Prawdziwej natury nie oszukasz

Niebezpieczne jest zapominać, że jesteśmy ludźmi, że nasz organizm jest ekosystemem nieskończenie subtelnym i skomplikowanym.

Już dziś podejrzewa się istnienie związku pomiędzy depresją, chorobami umysłowymi, przedwczesnym zachorowaniem na chorobę Alzheimera oraz kłopotami ze snem, zbyt często zwalczanymi zażywaniem leków nasennych.

Jestem przekonany, że człowiek nie będzie mógł wiecznie zapominać o tym, że jest „gatunkiem dziennym”, co narzuca mu pewne ograniczenia, jak na przykład sen nocą.

Jeśli masz problem z zaśnięciem, nie wahaj się zajrzeć do moich newsletterów, w których poruszałem ten temat. Poświęciłem sprawie snu wiele pracy, spędziłem nad tym tak wiele czasu. (Poniżej, w źródłach, znajdziesz odpowiednie linki)2.

I odwrotnie, wiele Czytelników pisało do mnie, że moje rady im pomogły. A czasem nawet przemieniły ich życie. Więc nie pozbawiaj się ich, są bezpłatne.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

NOWOŚĆ. Tajemnice bycia młodym do późnej starości: niesamowity jest obecny postęp w dziedzinie medycyny przeciwstarzeniowej (Anti-Aging)! Teraz możesz korzystać z tych osiągnięć, stosując się do porad dra Thierry’ego Hertoghe’a, założyciela Światowego Stowarzyszenia Medycyny Anti-Aging. Przejdź tutaj.

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Zapraszam do śledzenia Poczty Zdrowia na Twitterze: http://twitter.com/PocztaZdrowia i na Facebooku: www.facebook.com/PocztaZdrowia

******************************************

Źródła:

  1. Yetish, G. et al. Curr. Biol. Natural Sleep and Its Seasonal Variations in Three Pre-industrial Societies (2015).
  2. Na temat snu pisałem również w takich newsletterach Poczty Zdrowia:

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/zmiana-czasu-5-sposobow-na-unikniecie-problemow-ze-snem

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/kiedy-dopada-cie-bezsennosc

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/melatonina-naturalny-srodek-nasenny

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/zegnaj-sennosci-po-posilku

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/sen-dobry-dla-urody

https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/3-szalone-pomysly-dotyczace-snu

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Buzdyganek – cudowny suplement dla mężczyzn?

Newsletter o buzdyganku przygotował Eric Müller, dziennikarz naukowy, który przedstawia całą prawdę na temat najbardziej znanego... czytaj więcej

Śmiech przywraca zdrowie

„Pewnego dnia miałem bose stopy, a butów nie miałem skąd wziąć. Poszedłem do władcy Kufy, czując się wielce nędznym. Na... czytaj więcej

Koniecznie przeczytaj przed angioplastyką

Dzisiejszy newsletter napisał Eric Müller, dziennikarz naukowy, który odkryje przed Tobą niekontrolowane nadużycia związane z... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.