×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2015-07-20

Jedenaście naturalnych sposobów na zapalenie stawów

Hakorośl (łac. Harpagophytum, zwana też czarcim pazurem), glukozamina, chondroityna, metylosulfonylometan (tzw. MSM) i kwasy omega-3 to najbardziej popularne suplementy przeciw zapaleniu stawów. 

Suplementy te, wytaczane niczym ciężka artyleria do walki z artretyzmem, sprzedawane są w sklepach niemal tonami każdemu, kto cierpi z powodu problemów ze stawami.

Jeśli Ciebie to też dotyka, poniżej znajdziesz sposoby mniej znane, ale równie skuteczne.

Oto 11 naturalnych sposobów na zapalenie stawów:

1. Starożytne chińskie zioła

Uwaga, nazwa tej rośliny jest skomplikowana: Tripterygium wilfordii Hook F. Dla uproszczenia nazywa się ją „TwHF” lub „winoroślą boga piorunów” (od ang. Thunder God Vine).

W tradycyjnej medycynie chińskiej stosuje się ją od ponad 400 lat w leczeniu bólów, obrzęków i stanów zapalnych. To bardzo trująca roślina – tak bardzo, że w medycynie ludowej nazywa się ją: Siedem kroków do śmierci1.

Jest bardziej skuteczna w leczeniu bólu związanego z reumatoidalnym zapaleniem stawów niż zawierające metotreksat najpopularniejsze leki przeciwko tej chorobie.

Wyniki badań na ten temat ukazały się w kwietniu 2014 r. w czasopiśmie medycznym British American Journal. Po 24 tygodniach leczenia stan 55% pacjentów przyjmujących TwHF uległ poprawie, a u pacjentów przyjmujących metotreksat poprawa nastąpiła aż u 45,6% spośród nich. Należy jednak odnotować, że u pacjentów przyjmujących obydwa specyfiki poprawę stanu zadeklarowało 77%2.

Lekarz może wskazać Ci, jak przyjmować te zioła, nie narażając się przy tym na żadne niebezpieczeństwo.

2. Leczniczy krem piekący jak papryka

Możesz stosować na skórę krem zawierający kapsaicynę.

Kapsaicyna znajduje się w pieprzu Cayenne. Jest substancją odpowiedzialną między innymi za uczucie pieczenia po jego spożyciu. Uczucie to po chwili ustępuje, pozostawiając efekt znieczulenia. Dzieje się to poprzez blokowanie syntezy substancji P, neuropeptydu biorącego udział w przekazywaniu przez nerwy uczucia bólu3.

Kremy zawierające kapsaicynę są bardzo powszechne w Ameryce Północnej i dostępne tam bez recepty. Znacznie trudnej dostać je w Europie. Osobiście więc sam robię sobie krem z małych, bardzo piekących czerwonych ziarenek, które można kupić w sklepie.

Możesz stosować taki krem, nakładając go na bolące miejsca do 4 razy dziennie. Efekty odczuwalne są po 2–3 dniach. Nie ma żadnych skutków ubocznych.

3. Maść tygrysia

Maść tygrysią stosują Chińczycy na skórę w celu złagodzenia bólu mięśni i kości. Jest także stosowana w walce z bólem stawów4.

Wiele osób myśli, że maść tygrysia zawiera pieprz lub papryczkę (ze względu na jej czerwony kolor), ale tak nie jest. Składa się z rozcieńczonych w parafinie olejków eterycznych z mięty, goździków, cynamonu, kamfory i olejku kajeputowego.

Maść tygrysia doskonale nadaje się na bóle stawów.

4. Phytodolor: osika, jesion europejski i nawłoć

Phytodolor to powszechnie znany produkt pochodzący z Niemiec. Produkowany jest z roślin. Stosuje się go w walce z bólem stawów.

W jego skład wchodzi osika, jesion europejski i nawłoć. Nalewkę wytwarza się na bazie alkoholu, w którym maceruje się rośliny w celu wydobycia aktywnych składników.

Produkt przebadano dziesięciokrotnie. Badania potwierdziły, że jest on równie skuteczny jak powszechnie zalecane przy chorobie zwyrodnieniowej stawów niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) mające na celu zmniejszenie stanu zapalnego i bólu.

Rozpuść 20 do 30 kropli w dowolnym napoju i przyjmuj trzy do czterech razy dziennie. W przypadku silnego bólu zażyj 40 kropli5.

5. Olej z ogórecznika i olej z wiesiołka

Oleje z ogórecznika i z wiesiołka są bardzo bogate w kwas gamma-linolenowy (tzw. GLA).

Małe dawki nie są skuteczne, ale wydaje się, że dawka 1400 mg na dzień lub więcej może złagodzić objawy reumatoidalnego zapalenia stawów6.

Odpowiada to 5–6 g oleju z ogórecznika albo wiesiołka dziennie.

6. Ogień i lód

Miejscowe bóle związane z zapaleniem stawów można zredukować, stosując lód lub ciepłe kompresy.

To bardzo indywidualna kwestia. Niektóre osoby będą lepiej reagować na zimno, inne – na ciepło, a jeszcze inne zauważą poprawę w obu przypadkach.

Ciepło (gorące okłady, gorące kąpiele, sauna) rozszerza naczynia krwionośne, pobudza krążenie krwi, redukuje skurcze mięśni.

Zimno natomiast jest skuteczne w walce z obrzękami stawów, obkurcza naczynia krwionośne i w przypadku silnego bólu wywołuje efekt znieczulenia.

Możesz stosować terapię „ognia lub lodu” dwa razy dziennie.

Według American College of Rheumatology masowanie bolących stawów lodem przez 5–10 minut może łagodzić ból w ciągu pierwszych 48 godzin. Gdy ból trwa dłużej niż 48 godzin, gorący okład będzie bardziej skuteczny7.

7. Ultradźwięki

Według przeglądu systematycznego badań naukowych przeprowadzonego przez Cochrane Collaboration bóle związane z chorobą zwyrodnieniową stawów mogą być łagodzone przez terapie ultradźwiękowe.

Jest to bardzo prosta terapia. Nieznane są jakiekolwiek efekty uboczne8.

Ultradźwięki często stosowane są przez fizjoterapeutów.

8. Elektroterapia

Również energia elektryczna jest na różne sposoby wykorzystywana przez fizjoterapeutów do łagodzenia bólu stawów.

Najczęściej stosowana jest tzw. elektrostymulacja TENS, czyli przezskórna stymulacja elektryczna, która polega na umieszczeniu elektrod wokół bolącego miejsca i generowaniu lekkich wstrząsów elektromagnetycznych.

Niektórzy fizjoterapeuci stosują także elektroakupunkturę: w celu zredukowania bólu stawów umieszczają igły w ściśle określonych przez akupunkturę punktach.

Ale ciekawostką jest to, że igły podłączone do są elektrod, które wytwarzają lekkie wstrząsy elektryczne, mające na celu zwiększenie skuteczności leczenia.

9. Picie alkoholu

Badanie opublikowane w British Medical Journal (BMJ) sugeruje, że umiarkowane spożycie alkoholu wiąże się z 50% zmniejszeniem ryzyka reumatoidalnego zapalenia stawów!

Efekty te zaobserwowano u kobiet, które spożywały co najmniej 4 porcje alkoholu tygodniowo (1 porcja = 15 g etanolu), przez okres co najmniej dziesięciu lat9.

10. Aktywność fizyczna

Wiele osób cierpiących na bóle stawów unika ruchu w obawie przed zaostrzeniem choroby.

Tymczasem właściwie wykonywane ćwiczenia fizyczne przynoszą odwrotny efekt. Nie tylko pomagają wzmacniać stawy, ale są też niezbędne do utrzymania optymalnej wagi.

W przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów katastrofalne skutki ma nadwaga. Dodatkowy ucisk na chrząstki dodatkowo zaostrza stan zapalny.

Zwyczajowo uznaje się, że każdy „zrzucony” kilogram zmniejsza nacisk na kolana o 4 kg i o 6 kg na biodra.

Bardzo ważna jest rozgrzewka przed ćwiczeniami. Gimnastyka polegająca na lekkim wzruszaniu ramionami, skrętach głowy, krążeniu rąk, delikatnych skłonach do przodu i na boki jest doskonałą rozgrzewką. Powtarzaj każdy ruch 3 do 5 razy.

Szczególnie wskazany w walce z bólem stawów jest tzw. stretching, polegający na rozciąganiu wszystkich części ciała.

11. Odpowiednio urządzony dom

I wreszcie zoptymalizuj organizację swojego mieszkania tak, aby unikać bolesnych ruchów.

W zależności od tego, które z Twoich stawów są najbardziej dotknięte chorobą (nadgarstki, kolana, biodra, kręgosłup), zastosuj odpowiednie urządzenia, które wspomogą Cię w Twoich codziennych obowiązkach. W ten sposób unikniesz bolesnego naprężania stawów.

Jeśli zajmujesz się dziećmi lub wnukami, to może Ci się wydawać przerażające, że nie będziesz w stanie aktywnie funkcjonować. Osoby z chorobą zwyrodnieniową stawów muszą jednak pamiętać, że samo bycie z dzieckiem jest dla malucha o wiele ważniejsze niż bycie superaktywnym rodzicem lub dziadkiem.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

 

Już wkrótce w niezależnym czasopiśmie, które o problemach zdrowotnych mówi bezkompromisowo, między innymi:

  • O medycynie, która niszczy! Od przediagnozowania do przeleczenia. 
  • Kiedy narażasz się na niedobór witaminy B12 mimo spożywania mięsa?
  • Odchudzanie: dlaczego dieta znowu nie przyniosła efektów?
  • Pozycja siedząca: dobre nawyki, które pozwolą pozbyć się bólu
  • Mężczyzna, który od 7 lat je tylko surowe mięso
  • Jakiej patelni używać w kuchni?

a także

  • Ciśnienie wewnątrzgałkowe: możliwy wpływ metali ciężkich
  • Testowałem „dziką gastronomię
  • Ajurwedyjska roślina skutecznie pomaga w kontroli masy ciała

Tego typu porady znajdziesz w miesięczniku Naturalnie Zdrowym Być. Zaprenumeruj go do niedzieli 14 maja, aby otrzymać: rabat (który wynosi do 52 zł) oraz aż 2 wyjątkowe publikacje:

1. E-book Rak – wszystkie naturalne rozwiązania,
2. E-book Stop Artrozie – jak skutecznie leczyć chorobę zwyrodnieniową stawów.

Kliknij tutaj, aby zdążyć zaprenumerować miesięcznik Naturalnie Zdrowym Być w specjalnej ofercie powitalnej.

Źródła:

1) La médecine empirique dans la science et la recherche;

http://com.rme.ch/newsletter/3115372175/RME_Une_plante_chinoise_po

ur_soulager_les_rhumatismes.pdf

2) Comparison of Tripterygium wilfordii Hook F with methotrexate in the

treatment of active rheumatoid arthritis (TRIFRA): a randomised,

controlled clinical trial;

http://ard.bmj.com/content/early/2014/08/17/annrheumdis-2013-204807

3) Capsaïcine crème 0,025 %;

http://www.magistralrezepturen.ch/index.asp?

stSpr=F&stMenu=rezepturen&stSubMenu=mitw&stTitel=&iPraepNr=350

4) Baume du tigre . un remède tarditionnel venu d’Asie; http://www.e-

sante.fr/baume-tigre-remede-traditionnel-venu-asie/actualite/987

5) Phytodolor®; http://www.steigerwald.de/produkte/verschreibungsfreie-

arzneimittel/phytodolor-tinktur/

6) Evening primrose oil and borage oil in rheumatologic conditions;

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10617996?dopt=Abstract

7) Heat and Cold Therapy for Arthritis Pain;

http://www.webmd.com/arthritis/heat-and-cold-therapy-for-arthritis-pain?

page=2

8) Therapeutic ultrasound for osteoarthritis;

http://www.cochrane.org//CD003132/MUSKEL_therapeutic-ultrasound-

for-osteoarthritis

9) Four Drinks A Week May Keep Rheumatoid Arthritis Away;

http://www.medicalnewstoday.com/articles/247726.php

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Białe pieczywo - pięć powodów, dla których lepiej go nie jeść

Chleb – „owoc ziemi i pracy rąk ludzkich” – jest podstawowym pokarmem naszej cywilizacji. Nadszedł jednak czas, gdy warto... czytaj więcej

Najgorszy skutek uboczny paracetamolu

W świecie medycznym zagrzmiało. Badanie przeprowadzone w Oksfordzie1, które ukazało się w czasopiśmie Social Cognitive and... czytaj więcej

Jak jeść zdrowo i nie pójść z torbami?

Z roku na rok ceny żywności rosną, ale to nie powinno być powodem, żeby źle się odżywiać. Po pierwsze dlatego, że jeśli faktycznie grozi Ci... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.