×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2013-02-22

Kiedy dopada Cię bezsenność...

Jest 2.30 w nocy. Przed pójściem spać zastosowałeś wszystkie środki zapobiegawcze.

To miała być dobra noc. Przecież wieczorem padałeś z nóg i przespanie całej nocy wydawało się błahostką. Po planowanych dziewięciu godzinach odpoczynku miałeś obudzić się świeży i wypoczęty.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Wyjąłeś nawet baterie z budzika, aby jego monotonne tykanie nie zakłócało Twojego snu. Zadbałeś o to, by nie było Ci ani za gorąco, ani za zimno, wyłączyłeś wszystkie urządzenia elektryczne, zaciągnąłeś zasłony, zamknąłeś okiennice, włożyłeś stopery do uszu.

Jednak po dwóch godzinach głębokiego snu Twoja świadomość powróciła… Spodziewając się katastrofy, starałeś się ignorować zdradzieckie myśli i ponownie zagłębić w słodkiej niepamięci. Ale natrętne myśli wracały i wyrywały Cię z objęć Morfeusza. Po 10 minutach nie dało się już dłużej udawać: byłeś całkowicie rozbudzony!

Zaczyna się oczekiwanie...

Przez pierwszych pięć minut po przebudzeniu wciąż czuć senną błogość. Jednak bardzo szybko pojawia się uczucie niepokoju. Sam wiesz z doświadczenia, że ten okres czuwania może trwać dwie – trzy godziny, a nawet jeszcze dłużej! W najgorszym wypadku uda Ci się ponownie zasnąć dopiero około szóstej rano – aby obudzić się zaledwie po godzinie kiepskiego snu i nadal być wyczerpanym. Do tego dochodzi przekonanie, że rozpoczynający się dzień będzie prawdziwą drogą przez mękę. Zapominanie słów, gubienie kluczy czy innych przedmiotów i tysiąc bezsensownych czynności, które wykonasz tylko po to, by je po chwili porzucić… A na dodatek ból głowy i nieodparta chęć położenia się spać, pogrążenia się w niebycie, zapomnienia, zniknięcia...

Może jednak coś Cię pocieszy. Opisane tu męki nie są jedynie Twoim udziałem. A doświadczenia innych osób, które borykały się z podobnymi problemami, być może do czegoś Ci się przydadzą. Twoje udręki stały się też przedmiotem zainteresowania naukowców, którzy przebadali tę kwestię w laboratoriach. A oto wnioski, do których doszli:

Nie zostawaj w łóżku zbyt długo

Jeśli obudzisz się w środku nocy i przez 15–30 minut nie udaje Ci się ponownie zasnąć, podejmij stanowczą decyzję.

Jeśli masz ciężkie powieki, czujesz głębokie odprężenie, a Twoje ciało wypełnia przyjemne uczucie ciepła, zapowiadające sen, wówczas możesz liczyć na to, że uda Ci się ponownie zasnąć. Jeśli jednak Twój mózg pracuje tak jak w ciągu dnia, a otwieranie i zamykanie oczu nie zmienia w żaden sposób stanu Twojej świadomości, jeśli bez przerwy przewracasz się z boku na bok, to pozostaje Ci tylko jedno: wstać z łóżka.

Tak, zdecydowanie wstać. Bo pozostawanie w łóżku niczemu nie służy, może natomiast pogorszyć sytuację. Zaczną Cię ścigać mroczne myśli, a przede wszystkim ogarnie Cię złość, że nie możesz spać. A to tylko utrudni ponowne zaśnięcie.

Wyjdź z pokoju

Kiedy już wstaniesz, przejdź do innego pomieszczenia. Osoby cierpiące na bezsenność powinny przeznaczać sypialnię tylko na spanie… no może z wyjątkiem jeszcze jednej aktywności, o której rodzice na ogół nie mówią swoim dzieciom.

Dlatego lepiej jest nie mieć w sypialni biurka, sprzętu do ćwiczeń ani telewizora. Odradza się nawet czytanie w łóżku, zwłaszcza jeśli lubisz opowieści z dreszczykiem.

Chodzi o to, by w Twoim mózgu zaistniało skojarzenie: sypialnia = spanie, a nie sypialnia = praca, uprawianie sportu czy oglądanie filmów z Brucem Willisem, w których bez przerwy wydaje się, że nasza planeta lada moment wyleci w powietrze.

Czym możesz się zająć?

Po przejściu do innego pomieszczenia znajdź sobie jakieś relaksujące zajęcie.

Na przykład możesz poczytać – najlepiej sięgnij po poezję, dzieło filozoficzne czy inną książkę, która nie będzie działać pobudzająco. Do lektury włącz lampkę dającą przytłumione światło.

Innym sposobem jest oddanie się medytacji lub posłuchanie muzyki. Ważne jest to, że możesz to robić bez włączania światła, dzięki czemu nie rozregulujesz swojego biologicznego zegara i łatwiej powrócisz do fazy snu.

Podobnie jak przy wyborze lektury, tak i przy doborze muzyki zasada jest ta sama: wybierz coś spokojnego. W środku nocy nie włączaj współczesnej muzyki o jednostajnym rytmie, ponieważ ciągły, dudniący dźwięk basów sprzyja produkcji adrenaliny w mózgu, co działa bardzo pobudzająco. A na marginesie – podobnie dzieje się w przypadku stałych bywalców imprez, którzy godzinami skaczą do upadłego, czy kierowców nastawiających głośno muzykę, co sprawia, że zaczynają prowadzić samochód w sposób ryzykowny, na jaki nigdy nie zdecydowaliby się bez takiego stymulatora…

Nie wychodź z domu

W żadnym wypadku nie wychodź na spacer. Wysiłek fizyczny, przyspieszenie akcji serca i czujność, której wymaga podjęcie takiej aktywności, sprawią, że rozbudzisz się jeszcze bardziej.

Nawet jeśli w naszej kulturze to zjawisko wciąż jest obce, warto o nim wspomnieć: w niektórych krajach, jak na przykład w Stanach Zjednoczonych, osoby cierpiące na bezsenność mają możliwość wyjścia w nocy na zakupy, pójścia do restauracji i znalezienia innych rozrywek. Oczywiście, takie działania oznaczają prawdziwą katastrofę dla rytmu, w którym normalnie funkcjonuje Twój organizm, czyli naprzemiennych faz czuwania i snu.

Zauważ, że różne zdroworozsądkowe porady, które tutaj przedstawiam, zostały „naukowo potwierdzone” w 2006 r. w ramach badania przeprowadzonego przez amerykańskie laboratorium badawcze1.

Gadżety, które podtrzymują Twój stan czuwania, nawet jeśli są wyłączone

Telewizor, komputer, smartfon oraz oczywiście gry wideo, to najwięksi wrogowie osób mających problemy ze spaniem: światło, które z nich dociera do oka, miganie i inne animacje elektroniczne mają silne działanie pobudzające. Nic dziwnego, że młodzi fani gier wideo są w stanie grać przez całą noc, a nawet przez wiele nocy z rzędu.

Najgorsze jest to, że efekt tych urządzeń utrzymuje się jeszcze przez długo po ich wyłączeniu. Przeprowadzone niedawno badanie wykazało, że iPad wydziela błękitne światło hamujące wydzielanie melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za sen.

W czasie eksperymentu, którego opis zamieszczono w przeglądzie Applied Ergonomics, grupa ochotników przez dwie godziny grała na iPadzie. Inna grupa robiła dokładnie to samo, ale została wyposażona w pomarańczowe soczewki niwelujące błękitne światło. U osób, które korzystały z iPada bez soczewek filtrujących, produkcja melatoniny okazała się mniejsza o 23%.

Zjedz trochę cukru

Według dra Richarda Wurtmana, specjalisty od melatoniny, w czasie bezsennej nocy warto zjeść ciastko, ponieważ cukier ułatwia doprowadzenie tryptofanu do mózgu.

Tryptofan umożliwia syntezę serotoniny, która jest chemicznym przekaźnikiem w układzie nerwowym i nie tylko powoduje rozprężenie organizmu, ale też przyczynia się do produkcji melatoniny.

Serotonina i melatonina mogą przyspieszyć ponowne zapadnięcie w sen2.

Zjadłeś zatem ciasteczko, przeczytałeś kilka stron Victora Hugo albo posłuchałeś w ciemności sonaty Mozarta… Spróbuj maksymalnie wykorzystać tę właśnie chwilę.

Przestań myśleć o tym, że przeżywasz tragedię, bo nie udaje Ci się zasnąć. Postaraj się raczej cieszyć tym, że oto w spokoju nocy przeżywasz miłe chwile, że żyjesz w czasach, gdy w swoim domu możesz spędzić noc bez poczucia zagrożenia. Przecież przez setki tysięcy lat ludzie nocowali w norach przykrytych gałęziami, w najlepszym wypadku byli wystawieni na pastwę węży, skorpionów i komarów; w najgorszym – zasypiali, nie wiedząc, czy w nocy nie zaatakuje ich jakiś drapieżnik, aby odgryźć im rękę lub nogę.

Uśmiechnij się, zamknij oczy... i spokojnie czekaj na moment, w którym poczujesz, że pora wracać do łóżka.

Życzę zdrowia!

Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Źródła:

1. Kushida CA. Countermeasures for sleep loss and deprivation. Curr Treat Options Neurol. 2006 Sep;8(5):361-6. PubMed PMID: 16901375, cité par lanutrition.fr

2. Etude citée par lanutrition.fr : Wurtman RJ, Wurtman JJ, Regan MM, McDermott JM, Tasay RH, Breu JJ. Effect of normal meals rich in carbohydrates or proteins on plasma tryptophan and tyrosine ratios. Am J Clin Nutr 2003;77:128–32.

Komentarze

Wielisława Buchalik 2013-02-26 14:46
Świetna jest Poczta Zdrowia. A co do zakłóceń snu , wszystko to słuszne, ale warto zadbać o zdrowie psychiczne w dzień. To stress pozbawia nas wartościowych minerałów i witamin, które mają ogromny wpływ na funkcje organizmu. Magnez w chelacie z wit. B6, wapno (nigdy razem, chyba że w proporcji 2:1 ) . Zadbać o ciągłą dostawę witamin z grupy B, ale wyłącznie naturalnych, nie tych z Apteki... Mają zbawienny wpływ na nerwy, a są rozpuszczalne w wodzie, więc nadmiar nie jest szkodliwy . Bez wit. C nie jesteśmy zdolni odczuwać radości... Nie zapominajmy, że wyizolowane składniki nie działają, a więc uzupełnianie diety w dobry zestaw witamin i minerałów (w tym, co jemy jest więcej sztucznych wypełniaczy niż pożywnych składników) - to podstawa dla nas, nawet gdy czujemy sie zdrowi.... A wracając do bezsenności: spróbujcie z tym magnezem !....Pozdrawiam , Wila
Zdziwiona 2013-06-05 14:50
Jestem w okresie menopauzy i mialam problemy ze snem ale zauwazylam ze jak pije tran to one znikaja i spie jak przyslowiowy susel. Nie rozumiem tego tak naprawde. Kilka razy skonczyl mi sie tran i zanim go znow kupilam spanie bylo znow rwane i lekkie. Budzilam sie zmeczona i niedospana wczesnie rano. Teraz pilnuje aby pic tran i znow mam zdrowy sen ok 8 godz; czuje sie wspaniale; nie mam rowniez zadnej depresji ani udezen goraca. Nie biore nic na menopauze. Dla ruchu praca w ogrodzie i spacerki i to tyle. Czy mozna to jakos wytlumaczyc logicznie tj.wplyw tranu na mnie?
iss 2013-09-05 09:41
z tranem racja + sprawne stawy, któr już nie boją, pogoda ducha itp. POLECAM - TRAN REWELACJA!!!
Zofia 2014-03-04 23:52
Jak radzić sobie z bezsennością? W walce z bezsennością stosowane są różne metody leczenia. Im wcześniej zostaną tu podjęte odpowiednie kroki – tym lepiej dla pacjenta. Głównym celem leczenia może być usuniecie przyczyny bezsenności (a zazwyczaj jest to stres lub nieprawidłowy tryb życia) oraz wzmocnienie tych procesów, które są odpowiedzialne za sen człowieka. Ważny jest tu m.in. odpowiedni rytm okołodobowy oraz zwiększanie aktywności fizycznej. Za pomocą odpowiednich terapii można nauczyć się regulować zarówno długość, jak i głębokość snu, co pozwala rozwiązać wiele problemów związanych z bezsennością. polecam www***
irena 2014-08-11 15:06
mam pytanie ,czy tran to inaczej tzw.kwasy omega 3?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Sport – nie przesadzaj!

Choć w modzie jest propagowanie ruchu fizycznego, to warto pamiętać, że ćwiczenia fizyczne mogą Ci wyrządzić więcej złego niż... czytaj więcej

Choroba zwyrodnieniowa stawów – sposoby na uniknięcie wózka inwalidzkiego

Najczęstszą dolegliwością związaną ze stawami występującą po pięćdziesiątce jest choroba zwyrodnieniowa stawów1. Pewnego ranka,... czytaj więcej

Zwyrodnienie stawów: spróbuj glukozaminy i chondroityny

Na problemy ze stawami wiele sklepów internetowych poleca glukozaminę i chondroitynę. Obie te nazwy odstraszają, ponieważ... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.