×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-01-25

Masło orzechowe czy pasta migdałowa

Polecam dziś między innymi praktyczne porównanie masła orzechowego i pasty migdałowej przygotowane przez Erica Müllera w newsletterze Nutriterapie.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli chciałbyś zapisać się na ten newsletter poświęcony najnowszym odkryciom dotyczącym terapii odżywczych i suplementacji, kliknij tutaj

---

newsletter nutriterapie

Masło z fistaszków: niedoceniane

Jakiś czas temu nasza znajoma wpadła do nas na śniadanie. Wróciła ze Stanów Zjednoczonych, więc przywiozła nam masło orzechowe.

Słoiczek od niej zajął miejsce obok pasty migdałowej. I bardzo szybko zadano mi pytanie, co sądzę o maśle orzechowym i paście z migdałów.

Otóż, i fistaszki, i migdały to dwa świetne źródła tłuszczu i białka roślinnego. Mają tę szczególną właściwość, że dobrze współgrają z tahini, tajską sałatką czy kanapką…

A mimo to migdały są dwa razy droższe niż orzeszki ziemne.

Nie zapominając o tym, że „masło orzechowe” rymuje się z „jedzenie śmieciowe”. Podczas gdy „pasta migdałowa” rymuje się z „dieta pełna zdrowia”.

Czy migdały są warte swojej ceny?

A co, jeśli orzeszki ziemne są równie zdrowe?

Fistaszek: fałszywy orzech

Fistaszki przypominają wyglądem rośliny oleiste, ale jest to roślina strączkowa (jak bób).

obrazek1

Fistaszek rośnie w ziemi, zaś migdał na drzewie

Fistaszki pochodzą z Ameryki Południowej, zaś uprawia się je w strefie tropikalnej i podzwrotnikowej (aż po Hiszpanię).

„Zrabowali mój ładunek migdałów”

Migdałowiec to drzewo rosnące w basenie Morza Śródziemnego, ale 82% światowej produkcji pochodzi z Kalifornii1, potem jest długo długo nic, a dopiero potem Hiszpania – produkcja 8 razy mniejsza.

Produkcja migdałów jest skomplikowana

Na przykład kwiaty migdałowca muszą zostać zapylone (przez pszczoły). W Kalifornii produkcja migdałów wymaga 1,4 milionów rojów pszczół2! Sprowadza się je zewsząd. A jednocześnie liczne roje są dziesiątkowane przez agresywne pestycydy.

Natomiast kwiaty arachidowe zapylają się we własnym zakresie.

Następnie powstały migdałowiec wymaga 4 litrów wody3! A w regionach, w których rośnie, wody jest mało.

No i wreszcie eksplodował światowy popyt. Obecnie Amerykanie zjadają 10 razy więcej migdałów niż w 1965 roku!

Jest kilka tego powodów. Oto one:

  • Badania wykazały, że migdały są zdrowe (serce, skóra, włosy).
  • Migdały sprawdzają się w przypadku wykrycia nietolerancji na produkty mleczne oraz na gluten.
  • Powszechna awersja do mięsa i soi GMO.
  • Migdały wykorzystuje się do produkcji kosmetyków.
  • Wiele osób zastępuje mąkę pszenną mąką migdałową.

W Wielkiej Brytanii w 2013 r. sprzedaż mleka migdałowego wzrosła o 79%.

W ciągu 5 lat cena migdałów się podwoiła.

To szaleństwo!

Są wartościowe w takim stopniu, że przestępcy zabierają się już za kradzież przewożących migdały ciężarówek, ponieważ ich ładunek może być warty nawet 135 000 euro!

Odkryty składnik masła orzechowego

Dobre masło orzechowe zawiera tylko jeden składnik: prażone orzeszki ziemne.

Kiedy orzechy są bardzo drobno zmielone, wypływa z nich tłuszcz. Tłuszcz ten miesza się z proszkiem z orzechów, tworząc gęstą pastę.

W jaki sposób rozpoznać, czy masło orzechowe nie zawiera dodatków? Jeśli przez kilka tygodni nie ruszasz słoika, tłuszcz oddziela się od pasty. Jednolitą konsystencję można przywrócić od nowa, mieszając olej i pastę.

Jeśli w spoczynku tłuszcz nie oddziela się od pasty… to oznacza, że producent dodał jakiś ukryty składnik: niewyczuwalny w smaku tłuszcz o stałej konsystencji w temperaturze pokojowej. Czasem będzie to olej palmowy, a najczęściej jest to utwardzony (a zatem w stanie stałym) i rafinowany (w celu neutralizacji smaku) tłuszcz roślinny:

  • utwardzony olej sojowy,
  • utwardzony olej rzepakowy,
  • utwardzony olej bawełniany4.

To najgorsze tłuszcze, które sobie można wyobrazić.

Dla poprawy smaku producenci dodają również soli i cukru. Do Ciebie należy czytać etykiety.

Pastę migdałową przygotowuje się w dokładnie taki sam sposób. I charakteryzuje ją ta sama niewygodna cecha – oddzielanie się oleju od pasty. Jedyna różnica polega na tym, że migdałów nie trzeba prażyć, żeby otrzymać dobrze smakującą pastę.

Więc który produkt jest lepszy?

Poniżej przedstawiam porównanie5 na jedną łyżkę czystego produktu (bez cukru, bez soli, bez dodatku tłuszczu), czyli na 16 g:

  Masło orzechowe Pasta migdałowa
Kalorie 99,5 kcal 106,5 kcal
Węglowodany 2 g 0,8 g
Błonnik 1,2 g 1,9 g
Białko 4,5 g 3,5 g
Tłuszcze ogółem 7,8 g 9,4 g
Tłuszcze jednonienasycone 4,1 g 6,4 g
Tłuszcze wielonienasycone 2,4 g (98% omega-6) 2,2 g (95% omega-6)
Tłuszcze nasycone 1,3 g 0,8 g

Różnica nie jest powalająca.

Masło orzechowe zawiera więcej białka, węglowodanów i tłuszczów nasyconych. Natomiast pasta migdałowa zawiera więcej tłuszczów jednonienasyconych i podstawowych substancji odżywczych.

A zatem pasta migdałowa jest lepsza – ale niewiele…

Substancje antyodżywcze w fistaszkach?

Wiele osób unika orzechów ziemnych, gdyż zawierają one substancje antyodżywcze (np. kwas fitynowy) hamujące wchłanianie minerałów. Prawda jest jednak taka, że tego rodzaju substancje występują również w migdałach6.

Ponadto istnieją badania, które wykazały, że substancje antyodżywcze nie mają samych wad. Na przykład kwas fitynowy podobno ma także działanie przeciwutleniające chroniące przed nowotworami7.

Zatęchłe fistaszki?

Niektórzy przeczytali gdzieś, że fistaszki są gorsze gdyż zawierają aflatoksyny (toksyczne substancje wytwarzane przez pleśnie w surowych owocach). W rzeczywistości tyle samo aflatoksyn występuje w migdałach8.

Czy migdały są dla snobów?

Ustaliliśmy właśnie, że fistaszki i migdały nie różnią się aż tak bardzo.

Ale migdały to zdrowe życie. A fistaszki to „najgorszy z orzechów”, fałszywy orzech… a wręcz śmieciowe jedzenie.

Ale znasz mnie... zawsze mam w sobie sympatię dla uciskanego.

Moim zdaniem, migdały cieszą się lepszą reputacją przede wszystkim dlatego, że są dwa razy droższe od fistaszków.

A to można nazwać... snobizmem. Podsumowując, migdał to orzech dla szych… A fistaszek, to orzech dla proletariatu.

Nie zrozum mnie źle: migdał ma oczywiście swoje miejsce w nugacie, marcepanie i makaronikach. Ale masło orzechowe i tak pozostanie smaczniejsze niż pasta migdałowa. Bezapelacyjnie.

A jeśli chcesz zwiększyć ilość spożywanego błonnika, wybieraj masła orzechowe z kawałkami orzechów, tzw. crunchy.

Z poważaniem,
Eric Müller

PS Jeśli otrzymałeś ten newsletter od znajomego, a chciałbyś go otrzymywać (bezpłatnie!), kliknij tutaj.

-------------

Aż 90% nowotworów bezpośrednio wiąże się
z trybem życia:

nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie: nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Skutki uboczne zażywania leków i interakcje lekowe są jedną z głównych przyczyn zgonów!

A przecież są dla nich bezpieczne i skuteczne naturalne alternatywy.

Jak naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia?

Sprawdź w Kronikach Poczty Zdrowia

---

Źródła

1, 2, 3) Almond Demon Nuts (the Atlantic). https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/08/almonds-demon-nuts/379244/
4) Gofitu - Praising peanut butter. http://gofitu.com/praising-peanut-butter-get-the-low-down-on-your-favorite-spread/
5) Jeanherve.fr. http://www.jeanherve.fr/fr/puree-arachide-bio/226-puree-d-arachide-bio-3390390000153.html
6, 7) Healthline. https://www.healthline.com/nutrition/almond-vs-peanut-butter#section5
8) FoodSafetyWatch. http://www.foodsafetywatch.org/factsheets/aflatoxins/

Komentarze

Anna 2018-01-25 20:32
Ale przeciez maslo orzechowe to nie tylko maslo z fistaszkow czyli "peanut butter". Ja tez jadam maslo z innych orzechow, jak np laskowych i nerkowca. I to sa prawdziwe masla orzechowe, bo fistaszki to nie orzechy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Nuggetsy z kurczaka: zwariowana historia

Przez długi czas można było oglądać w internecie film o tym, że nuggetsy z kurczaka z McDonalds produkowane są z różowej,... czytaj więcej

Leki antycholesterolowe: ważna aktualizacja

Jakiś czas temu słynne czasopismo medyczne The Lancet opublikowało największe badanie kiedykolwiek przeprowadzone na temat statyn... czytaj więcej

Brak związku pomiędzy naszymi cechami w wieku dojrzewania i w wieku 77 lat

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie w Edynburgu, najdłużej dotąd trwającym badaniu poświęconym ludzkiemu charakterowi, wykazano, że nasze cechy... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.