×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2017-08-03

Móżdżek - jedyne biodostępne źródło fosfatydyloseryny

Móżdżek to jedna z tych potraw, których już prawie nikt nie jada.

Już same wspomnienie o nim wywołuje nudności. Spożywanie go przywodzi na myśl jakiś plemiennych kanibali zjadających móżdżek swoich wrogów, by przejąć ich ducha.

A wracając do móżdżku zwierzęcego – nawet nie umielibyśmy dziś go przygotować. To się gotuje? (odpowiedź: tak, 5 minut we wrzącej wodzie).

Nikogo nie zmuszę do jedzenia go.

Jedyne biodostępne źródło fosfatydyloseryny

Mimo to należy wiedzieć, że móżdżek ssaków to jedyne znane biodostępne źródło ważnego fosfolipidu: fosfatydyloseryny1.

Fosfolipidy to związki, z których w dużej mierze składa się błona komórkowa w komórkach ludzkiego organizmu, a zwłaszcza w neuronach. Fosfatydyloseryna mózgowa (występująca w mózgu) składa się z długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu może przenikać przez barierę krew-mózg i zagnieździć się w mózgu, a dokładnie – w błonie komórkowej neuronów.

U starszych osób spadek poziomu fosfatydyloseryny w mózgu wiąże się z pogorszeniem funkcji poznawczych i pamięci, a także z depresją. W rzeczywistości, wraz z wiekiem, Twojemu organizmowi coraz trudniej samodzielnie wytworzyć fosfatydyloserynę.

Dobrym zwyczajem na starość byłoby zatem regularne spożywanie móżdżka cielęcego lub jagnięcego.

Móżdżek kontra choroba Alzheimera i inne formy demencji starczej

Fosfatydyloserynie poświęcono liczne badania.

Włoscy naukowcy przeprowadzili badanie kliniczne z podwójnie ślepą próbą w 1993 r.2 Obserwowali oni starsze osoby cierpiące na poważne lub umiarkowane pogorszenie funkcji poznawczych. Badanie to wykazało, że podawanie 300 mg dziennie fosfatydyloseryny przez sześć miesięcy umożliwiało poprawę funkcji poznawczych i zachowanie chorych. Nie pozwalało natomiast na odwrócenie postępów choroby, co po sześciu miesiącach znosiło skutki działania fosfatydyloseryny.

Prowadzono także inne badania kliniczne w związku z funkcjami poznawczymi u osób w podeszłym wieku, ale także w związku z depresją.

Naukowcy stwierdzili, że podawanie 100 mg fosfatydyloseryny trzy razy dziennie przez trzy miesiące może poprawić wyniki uzyskiwane na testach neuropsychologicznych3.

Zaobserwowano również poprawę nastroju u badanych osób4, 5.

Podawana ilość wynosiła niezmiennie 300 mg dziennie, w postaci suplementu diety.

Nadzwyczajne wartości odżywcze

Tym niemniej, zalecam raczej spożywanie móżdżku, który ma nadzwyczajne wartości odżywcze:

  • Stosunek omega-6 do omega-3: w móżdżku jest 2,5 razy więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż omega-6. To rzadka i wielka zaleta, ponieważ współczesna żywność charakteryzuje się raczej kompletnym rozregulowaniem zmierzającym w przeciwnym kierunku (zbyt mało omega-3 i nadmiar omega-6). Te prawidłowe proporcje gwarantują lepszą ochronę przed depresją, chorobami układu krążenia, nowotworami oraz przed stanami zapalnymi w narządach, co oznacza również: mniej chorób dotykających stawy.
  • Wskaźnik glikemiczny bliski zeru. Jedzenie móżdżku w żaden sposób nie podwyższa poziomu cukru we krwi. Wartość glikemiczna wynosi zero.
  • Wskaźnik sycenia: wynosi 5, tj. maksimum. To oznacza, że móżdżek należy do potraw, które najszybciej sycą w stosunku do zjedzonej ilości.
  • Gęstość odżywcza: gęstość odżywcza wynosi 31,7, a to wysoki poziom. Znaczy to, że móżdżek zawiera mnóstwo substancji odżywczych.
  • Poziom przeciwutleniaczy: średni. Móżdżek zawiera umiarkowane ilości przeciwutleniaczy.

Jedyną słabą stroną móżdżku jest indeks PRAL, wskazujący kwasowość pożywienia: sytuuje się on na poziomie 18,3, w skali od -35 do +35, co oznacza, że ma silne właściwości zakwaszające6.

Teraz mogę zrozumieć, że małe plastikowe opakowania z móżdżkiem jagnięcym na wystawie u rzeźnika wywołują dreszcze wzdłuż kręgosłupa.

Zrobiliśmy się przewrażliwieni. W dawnych czasach, kiedy zabijano zwierzę, móżdżek był jednym z pierwszych części, na które się rzucano! Bez wątpienia ludzie instynktownie zdawali sobie sprawę z niebywałej obfitości występowania w móżdżku drogocennych długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Ale nie wybiera się czasów, w których przychodzi nam żyć… Już nie instynkt wyznacza nam kierunek w życiu, i czasem to dobrze, a czasem źle.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

Źródła:

1) http://www.passeportsante.net/fr/Solutions/PlantesSupplements/Fiche.aspx?doc=phosphatidylserine_ps

2) Cenacchi T, Bertoldin T, et al. Cognitive decline in the elderly: a double-blind, placebo-controlled multicenter study on efficacy of phosphatidylserine administration. Aging (Milano). 1993 Apr;5(2):123-33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8323999?dopt=Abstract

3) Crook TH, Tinklenberg J, et al. Effects of phosphatidylserine in age-associated memory impairment.Neurology. 1991 May;41(5):644-9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2027477?dopt=Abstract

4) Maggioni M, Picotti GB, et al. Effects of phosphatidylserine therapy in geriatric patients with depressive disorders.Acta Psychiatr Scand. 1990 Mar;81(3):265-70. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1693032?dopt=Abstract

5) Dupuis G, Kennedy E, et al. Effets du Léritone Sénior sur les humeurs (dépression fatigue et anxiété) et sur les fonctions cognitives de mémoire, d'attention et de concentration. Département de psychologie, UQAM, Canada, 1997. (Non publié).

6) Cervelle d'agneau. https://www.lanutrition.fr/cervelle-d-agneau

---

Komentarze

Ja 2017-08-04 00:15
No to pozamiatane
Havranek 2017-08-22 12:12
Nie dajmy się zwariować !!!
Karina 2019-01-29 09:04
Dzien dobry!! Wlascie pierwszy raz w zyciu zjadlam jajecznice z mozdzkiem po staropolsku! Musialam sie pozbyc uprzedzen i warto bylo. Mozdzek jest niezwykle delinatny, rozpuszcza sie w ustach. Polecam !!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Piękny, sławny i bogaty

W ostatnim czasie częściej piszę o psychologii i otrzymuję prośby o porady z zakresu „rozwoju osobistego”. Przepraszam, że być... czytaj więcej

Chroń swoje płuca

Organ najbardziej atakowany przez współczesny styl życia Kampanie antynikotynowe prezentowane są jako alfa i omega w walce z rakiem... czytaj więcej

Zmiana czasu: 5 sposobów na uniknięcie problemów ze snem

Niektórzy z nas mają problemy z zasypianiem, inni – ze wstawaniem rano. Są osoby, które mają niespokojny sen, i takie,... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.