×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-01-01

Na rozgrzewkę: grog

Wieczorową zimową porą odważmy się cieszyć alkoholem, potępianym surowo przez instytucje zdrowotne.

Porozmawiajmy dziś o leczniczych właściwościach grogu, czyli mocnego napoju na bazie rumu, który tradycyjnie przygotowywano w przypadku kataru, anginy i przeziębienia.

Brak oficjalnej receptury

Nie istnieje oficjalny przepis na grog. Początkowo był on mieszaniną rumu i gorącej wody, spożywaną w XVIII wieku przez angielskich żeglarzy.

Zaobserwowano wówczas, że w przypadku kataru, anginy i przeziębienia ma on potężne działanie lecznicze.

Napój udoskonalono, dodając do niego cytrynę, miód i przyprawy.

Specjaliści medycyny naturalnej polecają następujący przepis:

Wymieszaj:

  • jedną trzecią rumu i dwie trzecie gorącej wody,
  • sok z połowy cytryny (bio) plus jeden plasterek cytryny ze skórką,
  • łyżkę miodu (ze spadzi iglastej, tymiankowego lub eukaliptusowego).

Opcjonalnie możesz dodać:

  • laskę cynamonu cejlońskiego,
  • trzy goździki,
  • anyż gwiazdkowy,
  • gałkę muszkatołową,
  • imbir.

Uważaj, aby nie dodać tych przypraw zbyt dużo. Dobieraj je według upodobań smakowych, stwórz smaczną dla siebie kompozycję. Więcej niekoniecznie oznacza lepiej.

Pamiętam, jak kiedyś, mieszkając w akademiku, zrobiłem sobie wyjątkowo mocny grog. Byłem wówczas przemęczonym studentem w trakcie sesji egzaminacyjnej. Grog był pikantny i kwaśny, bardzo ostry. Wydawało mi się, że takie działanie „uderzeniowe” jest korzystne.

Pół godziny później znalazłem się w toalecie z powodu torsji. Mój grog przypadkiem okazał się silnie wymiotny!

Dlaczego grog jest skuteczny?

Grog działa przede wszystkim dlatego, że podnosi temperaturę ciała, a to osłabia wirusy. Wirusy są wrażliwe na ciepło i tracą wtedy tzw. zjadliwość. Właśnie dlatego gorączka zwalcza infekcje.

Grog wywołuje pocenie, co umożliwia pozbywanie się toksyn.

Cytryna działa przeciwinfekcyjnie. Według opublikowanego niedawno przeglądu badań (Cochrane), miód łagodzi kaszel i ułatwia sen u chorych dzieci. Zwalcza kaszel skuteczniej niż leki przeciwhistaminowe, takie jak Salbutamol (lek stosowany w leczeniu astmy, rozszerzający drogi oddechowe) (1).

Miód łagodzi kaszel suchy i pomaga rozrzedzić śluz.

Goździki działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Cynamon działa antybakteryjnie.

Rum także ma zalety.

Właściwości rumu (lub dobrej whisky)

Alkohol działa udrożniająco, rozszerza naczynia krwionośne i pomaga błonom śluzowym pozbyć się infekcji.

Uspokaja nerwy, rozluźnia ściany tętnic, redukuje stres i pobudza krążenie krwi. Dzięki temu zawarte we krwi składniki odżywcze i tlen mogą łatwiej dotrzeć do mózgu, serca i tkanek.

Osoby pijące umiarkowane ilości alkoholu są lepiej chronione przed chorobą Alzheimera i demencją niż osoby, które w ogóle nie piją alkoholu (2).

W grogu zamiast rumu można użyć dobrej whisky, koniaku.

Ważne, aby był to alkohol wysokiej jakości, który leżakował w drewnianych beczkach. Drewno nadaje tym trunkom bursztynowy kolor oraz kwas elagowy, silny antyoksydant.

Dobrych rzeczy nie należy nadużywać: w najbardziej nasilonym okresie choroby wystarczy jeden grog dziennie. Jego działanie warto uzupełnić herbatką ziołową z tymianku i rozmarynu, z miodem i Echinaceą.

„Nadużywanie alkoholu jest niebezpieczne dla zdrowia”

Mówi się, że nadużywanie alkoholu jest niebezpieczne dla zdrowia. Dokładnie tak. Nadużywanie jest niebezpieczne, a nie sam alkohol.

Alkohol zabija. Owszem, ale za to, ile dzieci się dzięki niemu urodziło – dowcipnie odpowiedział mi kiedyś jeden z czytelników.

Wiele leczniczych preparatów ziołowych występuje w postaci ekstraktów alkoholowych (rośliny lecznicze macerowane w 90-procentowym alkoholu) lub roztworów wodno-alkoholowych (mieszaniny wody i alkoholu).

Zresztą, to zdanie nie ma większego sensu, ponieważ nadużywanie czegokolwiek jest szkodliwe dla zdrowia. Szkodzi zarówno zbyt dużo sportu, jak i zbyt dużo lenistwa. Przesada w jedzeniu, ale także przesada w dietach.

Gdy w akademiku przyrządziłem sobie grog, użyłem zbyt dużej ilości imbiru, goździków i niewątpliwie także rumu. I poniosłem konsekwencje. Nadal jednak bez wahania przygotowuję sobie grog, jeśli zauważam pierwsze objawy przeziębienia lub grypy, takie jak ból gardła, kaszel, dreszcze, zatkany nos, ból głowy, bóle stawów...

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

3 mity na temat życia po 50-tce

Mit 1: Po 50. roku życia zaczyna się proces utraty zdrowia 

Badania naukowe: 

Istnieje kilka chorób, które stają się bardziej powszechne po skończeniu 50. urodzin. Jednak nie jest to proces automatyczny, na który jesteśmy skazani. To, w jakim stopniu będziesz zdrowy, sprawny fizycznie i mentalnie, zależy przede wszystkim od Ciebie.

Wiele osób w dojrzałym wieku ma lepsze zdrowie niż niejeden czterdziesto- czy trzydziestolatek. 

– Dlaczego? 

– Bo ludzie dojrzali świadomie stosują środki zapobiegawcze, które zmniejszają ryzyko wystąpienia chronicznej choroby w podeszłym wieku.

Mit 2: Utrata pamięci jest nieodłączną częścią procesu starzenia się

Badania naukowe: 

W miarę upływu czasu możesz zauważyć, że nie pamiętasz wielu rzeczy lub przywoływanie wspomnień zajmuje więcej czasu niż kiedyś. Spokojnie, to normalny fizjologiczny proces.  

Nie jesteś skazany na utratę pamięci.

Trening mózgu to coś, co możesz robić w każdym wieku. Jeśli dodasz do tego odpowiednią dietę i odpowiednie ćwiczenia fizyczne, możesz zachować pamięć do późnej starości. Im szybciej wdrożysz tę strategię, tym szybciej zobaczysz rezultaty.

Mit 3: Nie możesz nauczyć się języka obcego ani zdobyć nowych umiejętności

Badania naukowe: 

Jednym z bardziej szkodliwych mitów na temat starzenia jest to, że w pewnym wieku po prostu nie będziesz w stanie nauczyć się nowych rzeczy.

To nieprawda.

Osoby dojrzałe są równie zdolne do uczenia się nowych rzeczy i rozwoju nowych umiejętności. Potrzebują tylko odpowiednich metod uwzględniających ich doświadczenie i zdobytą już wiedzę.

Jeśli nie możesz nauczyć się mówić w obcym języku, to winien jest Twój nauczyciel (sposób uczenia się), a nie Twój mózg. Zwróć uwagę, że coraz więcej osób w wieku powyżej 50. lat zmienia pracę, zaczyna nowe hobby i zapisuje się na różnego rodzaju zajęcia. Dotyczy to również aktywności fizycznej. Ich życie wcale się nie skończyło. Twoje też nie musi. 

Aby nie ulec wymienionym tu mitom wcale nie musisz przeprowadzać rewolucji w swoim życiu. Najważniejsza jest wiedza o tym, co Ci służy, a co nie. Co pomoże Ci wydłużyć życie, a co ewidentnie je skraca. 

Możesz nieświadomie prowadzić tryb życia, który naraża Cię na krótsze życie, nawet o tym nie wiedząc!

Dlatego skorzystaj z wiedzy popartej naukowymi badaniami. Znajdziesz ją w miesięczniku:

Zdrowie po 50-tce. Najnowsze wyniki badań naukowych

Sięgnij po niego, by poznać wskazówki, dzięki którym możesz wydłużyć życie, ale również poprawić JEGO JAKOŚĆ.

Każdy artykuł ma na celu pomóc Ci ZAPOBIEGAĆ rozwojowi chorób lub niekorzystnych dla zdrowia stanów, które do niedawna uznawane były za nieuchronne oznaki starzenia, a dziś należą do chorób cywilizacyjnych.

Tryb życia, jaki prowadzisz, ma olbrzymi wpływ na Twoje zdrowie. Mając odpowiednią wiedzę, możesz uniknąć zapalenia stawów, kłopotów z pamięcią, nadciśnienia, chorób serca czy nowotworów.  Tylko musisz mieć świadomość, co jest dla Ciebie dobre, a co działa na Twoją niekorzyść – począwszy od diety, po zwykłe czynności, takie jak pora snu, czas na pracę i odpoczynek.

W każdym wydaniu tego miesięcznika znajdziesz bardzo konkretne, jasne i praktyczne porady specjalistów, którzy przedstawiają rozwiązania zgodne z najnowszymi wynikami badań naukowych. Dzięki nim łatwiej będzie Ci utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie.

Tylko TERAZ 
oferta powitalna: 30% rabatu i prezent

Ze względu na to, że miesięcznik Zdrowie po 50-tce jest nowością wydawniczą, objęty jest specjalną ofertę powitalną.

Można zaoszczędzić aż 30% od ceny regularnej oraz otrzymać w prezencie e-book: Zgrabne i szczupłe ciało również po pięćdziesiątce – praktyczny przewodnik o tym, jak się odżywiać i jak postępować, aby na długo zachować sprawność ciała i umysłu), jeśli go teraz zaprenumerujesz).

Aby dowiedzieć się więcej, sprawdź teraz na tej stronie

--------

Źródła:

1) Waris A., Macharia M., Njeru E.K., Essajee F., « Randomised double blind study to compare effectiveness of honey, salbutamol and placebo in treatment of cough in children with common cold », East Afr. Med. J., 2014 Feb., 91 (2) : 50-56.

2) https://www.bmj.com/content/362/bmj.k2927

---

Komentarze

Mark Lech Jaworski 2019-02-01 07:14
Rum i Whisky to brudne alkohole, takie jak bimber (samogon), zawierające kwasy i aldehydy. Najzdrowsze są Wódka Wyborowa lub Gin. Proszę mi wierzyć, studiowałem żywienie przez 7 lat i dalej się tym interesuję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Rtęć – niebezpieczna neurotoksyna w Twoich zębach... i mózgu!

W 2008 roku Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) potwierdziła toksyczność plomb amalgamatowych zawierających rtęć. Mimo... czytaj więcej

Awokado – cudowny owoc przeciw starzeniu się komórek

Wiele ostatnio słyszysz o wolnych rodnikach – agresywnych cząsteczkach, które atakują nasze komórki, a nawet DNA. Przyspieszają... czytaj więcej

Co dzieje się w Twoim ciele przez 60 minut po wypiciu coli?

Słońce, upał, pragnienie... Bierzesz do ręki zimną aluminiową puszkę, pokrytą kropelkami wody. Podnosisz zawleczkę... Pssst!... co... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.