×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2016-04-21

Najlepsze i najgorsze warzywa

Nie ulega wątpliwości, że dieta bogata w warzywa – świeże, dobrej jakości, w miarę możliwości uprawiane ekologicznie i lokalnie, spożywane najlepiej na surowo lub lekko podgotowane – niesie ze sobą same korzyści zdrowotne.

Jestem przekonany, że dieta bogata w warzywa jest fundamentem rozwoju i aktywnego życia. Jeżeli chodzi o jej wartość odżywczą, to ma ogromny wpływ na długość i jakość życia, szczególnie, jeżeli warzywa spożywane są pod postacią świeżo wyciśniętego soku.

Jednak, warzywo warzywu nierówne, a współcześni rolnicy i handlowcy robią z nimi wiele zagadkowych rzeczy.

Jak oni to robią?

Zawsze miałem kawałek ziemi, przeznaczony do uprawy warzyw. Jednak, aby wyżywić całą rodzinę, musimy  z żoną kupować warzywa także w supermarkecie.

Na tyle, na ile pozwala nam budżet, wybieram warzywa z upraw ekologicznych, niemniej jednak zawsze szokują mnie różnice pomiędzy produktami z mojego ogródka warzywnego a tymi ze sklepu:

Objętość, kształt, wygląd: w moim ogródku warzywa rosną we wszystkich kształtach i rozmiarach. Niektóre marchewki są ogromne, inne miniaturowe, a wiele z nich ma dwa lub trzy korzenie. I nawet po dokładnym umyciu wodą zachowują się gdzieniegdzie ślady ziemi i korzonków. Zwyczajnie nie rozumiem, jak „oni” to robią, że wszystkie sklepowe marchewki są jednakowe, regularne i błyszczące, jakby z plastiku. To samo dotyczy pomidorów, ziemniaków, jabłek i wielu innych warzyw czy owoców;

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Przechowywanie: nie wyolbrzymiając, moje warzywa, raz zerwane, nie zachowują świeżości dłużej niż przez kilka dni, jeżeli nie godzin, nawet wtedy, gdy niezwłocznie po zerwaniu włożę je do lodówki. Sałata, szpinak i burak liściowy więdną prawie natychmiast po zerwaniu. Nie wyobrażam sobie nawet, w jakim stanie by skończyły, gdybym włożył je do skrzyni, w której pojechałyby ciężarówką do Niemiec czy Anglii. Warzywa w supermarketach wyglądają często nieskazitelnie, a po przyniesieniu do domu zachowują ten wygląd przez wiele dni. To graniczy z cudem…

Smak, zapach, konsystencja: jak oni to robią, że produkują warzywa bez smaku? Nie mam najmniejszego pojęcia, co musiałbym zrobić, żeby pozbawić moje pomidory zapachu, osłabić smak moich marchewek czy dać moim ziemniakom i sałacie konsystencję równie wodnistą, co w produktach sklepowych. Wydaje mi się, że nie robię nic prócz zakopania ziaren w ziemi, plewienia ich, podlewania… i czekania, aż natura zrobi swoje. Dlaczego warzywa, które rosną na mojej ziemi, są nieporównywalnie lepsze od sklepowych? Nawet warzywa z upraw ekologicznych nie dorastają tym z mojego ogródka do pięt.

Byłem tak zaintrygowany tym zjawiskiem, że zdecydowałem się robić systematyczne testy warzyw, których nasiona czy sadzonki znalazłem w sklepie ogrodniczym.

W rezultacie, poczynając od brukselki, poprzez pietruszkę, szparagi, rabarbar, paprykę, cebulę, bakłażana i melona, nie znalazłem ani jednego owocu czy warzywa ogrodowego, nierozpoznawalnego natychmiast po smaku, wyglądzie czy zapachu.

Nie wszyscy mają możliwość uprawy na własnej ziemi, a zatem oczy i nos okażą się bardzo pomocne przy okazji następnych zakupów w supermarkecie.

Kontroluj stan Twoich warzyw, ponieważ wiele z nich, jak seler naciowy, czerwone buraki, szparagi czy ogórek tracą świeżość, a zatem i swoją wartość odżywczą wkrótce po zerwaniu.

Może więc dojść do sytuacji, w której świeże warzywo z przemysłowej uprawy będzie bardziej wartościowe od podstarzałego warzywa z uprawy ekologicznej.

A pestycydy?

Dobry wybór warzyw ma na celu również uniknięcie ryzyka pochłaniania:

  • pestycydów,
  • zbóż zanieczyszczonych chemikaliami/przetworzonych,
  • GMO (genetycznie modyfikowanych organizmów),
  • żywności (z)jonizowanej lub napromieniowanej,
  • metali ciężkich.

Według Agencji Ochrony Środowiska, 60% herbicydów (środków chwastobójczych), 90% fungicydów (środków grzybobójczych) i 30% insektycydów (środków owadobójczych) to substancje rakotwórcze, a większość z nich jest również szkodliwa dla układu nerwowego.

Te produkty wiąże się również z genezą choroby Parkinsona, poronień, problemów z płodnością, neurotoksycznością oraz zaburzeniami hormonalnymi.

A zatem wybór warzyw pochodzących z upraw ekologicznych, mimo iż nawet one nie dają nigdy stuprocentowej gwarancji, wydaje się oparty na najzdrowszym rozsądku. Ale kwestia finansowa sprawia, ze tylko niewiele osób może sobie pozwolić na żywienie się jedynie produktami z upraw ekologicznych.

Na „szczęście”, wszystkie warzywa są równie ryzykowne.

Najbardziej i najmniej zanieczyszczone warzywa

Do owoców i warzyw najbardziej skażonych pestycydami, które najlepiej kupować tylko z ekologicznych upraw, należą:

brzoskwinie, jabłka, seler, czereśnie, gruszki, nektarynki, sałata, szpinak, truskawki, winogrona, ziemniaki i papryka.

Do owoców i warzyw najmniej skażonych pestycydami zaliczamy:

brokuły, kapustę, cebulę, zielony groszek (mrożony), kukurydzę cukrową, szparagi, kiwi, mango, awokado, banany i ananasy (1).

Najzdrowsze warzywa

Niekoniecznie jest tak, że warzywa najmniej zanieczyszczone pestycydami są najzdrowsze.

W rzeczywistości, powinno się sięgać po kolorowe warzywa, szczególnie zielone i liściaste, bogate w przeciwutleniacze, witaminy i składniki mineralne.

Unikać należy ziemniaków, ze względu na ich indeks glikemiczny: składają się one prawie wyłącznie z samej skrobi. Po obróbce termicznej skrobia przekształca się w czystą glukozę, po której spożyciu już w momencie dotknięcia języka poziom cukru we krwi podnosi się szybciej niż po zjedzeniu kostki cukru.

Nie tyle co sam olej, w którym smaży się frytki, a właśnie wysoki indeks glikemiczny ziemniaków wpływa na ich tuczące właściwości. Do tego stopnia, że we frytkach to nie olej, w którym się je smaży, jest niezdrowy, jak to się często mówi, lecz sam ziemniak, ponieważ jest przesmażony, a zwłaszcza wierzchnia jego warstwa.

Nie należy zatem nadużywać warzyw o wysokim indeksie glikemicznym, do których zaliczamy również:

buraki, marchew, bakłażana i dynię.

Z drugiej strony, nie ma potrzeby ograniczania spożycia pozostałych warzyw:

szparagów, awokado, botwinki, brokułów, selera, cykorii, ogórków, cukinii, szpinaku, cebuli, batatów, pietruszki, papryki, rzodkiewki, sałaty, pomidorów i wszystkich warzyw kapustowatych, w tym kalafiora, kapusty pekińskiej, kalarepy i brukselki.

Wręcz przeciwnie! Powinny one na stałe zagościć w Twojej kuchni.

Regularnie spożywając wyżej wymienione warzywa na surowo lub lekko ugotowane, dostarczasz swojemu organizmowi składników odżywczych, niezbędnych do życia, rozwoju i regeneracji.

Bo faktem jest, że naukowcy w gruncie rzeczy nie wiedzą wiele na temat składników odżywczych, a stosowanie ich w formie wyizolowanej, w formie suplementów nie zawsze jest dobrym pomysłem. Najlepiej dostarczać je sobie, jedząc warzywa w całości, świeże i w miarę możliwości pochodzące z upraw ekologicznych. Zalecam, by przynajmniej jedną trzecią żywności ogółem spożywać na surowo, a najlepszym sposobem na zrealizowanie tego celu jest wyciskanie soków ze świeżych warzyw.

Ale najważniejsze to jeść warzywa, nieważne w jakiej postaci, więc nie zniechęcaj się, jeśli sok z warzyw możesz zrobić tylko raz czy dwa w tygodniu. Nawet jeśli zaczniesz powoli, to szybko zaobserwujesz korzystne zmiany, które same Cię zachęcą do coraz częstszych powrotów do tego zdrowego przyzwyczajenia.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

NOWOŚĆ. Tajemnice bycia młodym do późnej starości: niesamowity jest obecny postęp w dziedzinie medycyny przeciwstarzeniowej (Anti-Aging)! Teraz możesz korzystać z tych osiągnięć, stosując się do porad dra Thierry’ego Hertoghe’a, założyciela Światowego Stowarzyszenia Medycyny Anti-Aging. Przejdź tutaj.

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Zapraszam do śledzenia Poczty Zdrowia na Twitterze: http://twitter.com/PocztaZdrowia i na Facebooku: www.facebook.com/PocztaZdrowia

******************************************

Źródła:

1) Données présentées dans le Shoppers’ Guide to Pesticides in Produce, Environmental Working Group, 2013.

---

Komentarze

czujny 2016-04-22 07:40
Zabrakło NIE w: Na „szczęście”, wszystkie warzywa są równie ryzykowne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Fake newsy na temat odry

Odpowiadamy na nie, aby nie ulegać medialnej dezinformacji na temat odry Chciałbym Cię ostrzec przed rozpowszechnianymi obecnie przez media... czytaj więcej

Nasze dzieci traktowane gorzej niż więźniowie

Oglądałem kiedyś pewien film reklamowy, w nim więźniów za kratami. Wysłuchałem ich świadectwa o cierpieniu z powodu... czytaj więcej

W jakich temperaturach przyrządzać potrawy?

Zanim rozpocznie się czas grillowania, warto zapoznać się z tym artykułem Erica Müllera. Zdrowia życzę Jean-Marc Dupuis --- W... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.