×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2017-07-18

Napój sezonowy: kwas z buraków

Kwas z buraków to napój na bazie buraków po fermentacji mlekowej.

Jest to napój o wysokiej zawartości enzymów, bardzo zdrowy. Jego zapach przypomina nieco zapach świeżej kiszonej kapusty. Można go pić w stanie nierozrzedzonym lub po rozrzedzeniu wodą.

Czerwone buraki i sok z surowych buraków należy zasadniczo spożywać z umiarem ze względu na ich wysoką zawartość cukru.

Natomiast po sfermentowaniu buraki należą do najzdrowszych warzyw. Cukier w większości zostaje pochłonięty przez dobre bakterie, natomiast składniki odżywcze pozostają nietknięte.

Sfermentowane pokarmy dostarczą Ci mnóstwo dobrej jakości „probiotyków”, czyli dobrych bakterii. Wiele badań wykazało, że równowaga i różnorodność bakterii wchodzących w skład flory jelitowej to podstawa dobrego stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

Ale sok z kiszonych buraków posiada także mnóstwo innych zalet, oprócz zawartości probiotyków.

Surowe buraki są zdrowe

Wykazano, że surowe buraki spożywane w ilościach umiarkowanych obniżają ciśnienie krwi o średnio 4–5 mm Hg w ciągu kilku godzin1. Działanie to zawdzięczają występowaniu naturalnych azotanów w burakach, które w organizmie ulegają przekształceniu w tlenek azotu2.

Tlenek azotu to gaz, który krąży w tętnicach i ma za zadanie rozluźniać i rozszerzać naczynia krwionośne, poprawiając w ten sposób przepływ krwi i zmniejszając ciśnienie tętnicze. Substancję tę wykorzystuje się również w medycynie w leczeniu dusznicy bolesnej (dolegliwości bólowe wywołane zwężeniem się tętnic wieńcowych, doprowadzających krew do mięśnia sercowego) oraz niewydolności serca.

Badania wykazują, że szklanka soku ze świeżych buraków działa tak samo jak azotany przepisane na receptę3.

Inne zalety zdrowotne soku z buraków

Czerwony, rubinowy kolor buraka to pierwsza wskazówka wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Wskazuje on na skrajnie wysoką zawartość w tym warzywie różnych karotenów, z których najbardziej znana jest witamina A.

Ale oprócz karotenów i azotanów, w burakach występuje również mnóstwo:

  • błonnika (rodzaj błonnika szczególnie zdrowy dla układu pokarmowego, prawdopodobnie zapobiegający nowotworowi okrężnicy oraz działający korzystnie dla funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego)4,
  • folianów (witamina B9)5,
  • manganu,
  • potasu,
  • miedzi,
  • magnezu,
  • witaminy C,
  • żelaza.

W czerwonych burakach występuje również prekursor glutationu, głównego czynnika odtruwającego w wątrobie, którego działanie polega na usuwaniu z organizmu toksyn leżących u podłoża wielu chorób, w tym nowotworu okrężnicy.

Po co kisić buraki?

Kwas z buraków, czyli sok z kiszonych buraków, to stary tradycyjny napój znany w Rosji, w Polsce i na Ukrainie. Służy do przygotowania zup, ale był także stosowany wewnętrznie jako leczniczy „tonik”.

Zgodnie z tradycją, stosowano go do podwyższenia odporności organizmu, „oczyszczenia krwi”, walki ze zmęczeniem, leczenia kamieni nerkowych, alergii oraz zaburzeń trawienia.

Niedawne badania prowadzone na zwierzętach potwierdziły zalety soku z poddanych fermentacji mlekowej buraków dla układu pokarmowego, wykazując poprawę mikrobioty i metabolizmu6.

Jego spożywanie zaczynaj od niewielkich ilości, gdyż sok z kiszonych buraków ma silne właściwości oczyszczające. Picie go w nadmiarze mogłoby wywołać zbytnie obciążenie organizmu usuwaniem toksyn i objawiać bólami głowy, wzdęciami, zaparciami i/lub objawami grypy.

Ogólnie zaleca się zaczynać od jednej łyżki dziennie, aby stopniowo dojść do ilości 200 ml dziennie (1 szklanka).

Prosty przepis na kwas z buraków

Przygotuj:

  • 1 główka czosnku,
  • 1 kawałek kurkumy (większy lub mniejszy, do smaku),
  • 1 kawałek imbiru,
  • 1 małą ostrą papryczkę przeciętą na połowę (opcjonalnie),
  • 1 buraka, pokrojonego na jak najcieńsze plastry,
  • osoloną wodę.

Do czystego słoja wrzuć przekrojoną na pół główkę czosnku, oczyszczone i pokrojone na duże kawałki imbir i kurkumę oraz przekrojoną na pół papryczkę.

Napełnij słój osoloną wodą do połowy wysokości.

Oczyść buraki i pokrój je na cienkie plasterki bez obierania. Włóż je do słoja na wierzch, starannie upychając.

Plasterki buraka muszą być przykryte osoloną wodą. Obciąż je odważnikiem, zamknij słój hermetycznie i odstaw go w miejsce o umiarkowanej temperaturze (ale poniżej 20°C) i w miarę możliwości ciemne na kilka dni.

Od czasu do czasu możesz odkręcić słój i skontrolować zawartość. Mieszanina nie może się zepsuć, powinna zachować przyjemny zapach.

Po dwóch do pięciu dni na powierzchni zacznie się zbierać piana – znak, że rozpoczęła się fermentacja.

Możesz wtedy zacząć go pić jako sok lub dodawać jako bazę do zupy czy sosu winegret. Możesz również oczywiście wyjeść ze słoja warzywa (jest to nawet zalecane).

Uważaj na kwas dostępny w sprzedaży

Kwas z buraków sprzedawany w sklepach w Polsce i w Rosji to najczęściej falsyfikat. Jest to woda z barwnikami, karmelem i octem, tylko sprawiająca wrażenie sfermentowanego soku.

Prawdziwy kwas z buraków nie jest słodki. Nie każdy lubi ten smak. Ale to jeszcze jeden powód, by robić go samodzielnie. Wtedy masz gwarancję, że wiesz, co jest w środku.

Do jego przygotowania wybieraj buraki z uprawy ekologicznej. Jeszcze lepiej: sam je wyhoduj, jeśli masz choć skrawek warzywnika lub tylko skrzynkę na balkonie. To bardzo proste.

Nie zapominaj, że liście buraków także są jadalne. Burak jest w rzeczywistości korzeniem botwiny (tak samo jak seler czy kalarepa). Możesz je ugotować, a następnie dodusić w garnku z sosem mięsnym lub wymieszać je z białym sosem, jak szpinak, a nawet je zapiec. Można z nich również robić soki, jeśli masz sokowirówkę.

Dzięki wysokiej zawartości witaminy K, liście buraka mają właściwości koagulujące: zapobiegają osteoporozie, wzmacniają twardość kości poprzez poprawę wchłaniania wapnia i być może również mogłyby pomóc zapobiegać chorobie Alzheimera. Liście buraka zawierają więcej żelaza niż szpinak i ogólnie zawierają więcej składników odżywczych.

W razie problemów kardiologicznych

Jak widzisz, buraki mają cały wachlarz zalet. Jeśli cierpisz na nadciśnienie lub niewydolność serca, możesz wypróbować sok z surowych buraków lub kwas, obserwując ich działanie. Jeśli stwierdzisz poprawę ciśnienia krwi i więcej energii po ich spożyciu, to mogłoby oznaczać ciekawy kierunek.

Natomiast, jeśli masz cukrzycę lub insulinooporność, uważnie obserwuj, w jaki sposób sok z buraka wpływa na Twój ogólny stan zdrowia i uwzględniaj to w sposobie i częstotliwości jego spożywania.

W takim przypadku znacznie ciekawszą opcją jest kwas z buraków, ponieważ cukier usuwany jest w procesie fermentacji. Jako źródło probiotyków (dobrych bakterii) napój ten może mieć również zbawienny wpływ w walce z cukrzycą i wszelkie inne problemy zdrowotne, poczynając od zaburzeń pokarmowych aż po depresję. Lista jest długa, gdyż bardzo trudno zachować zdrowie, jeśli zaburzona jest mikrobiota.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

*****************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

*****************************

Źródła:

1) Effect of beetroot juice on lowering blood pressure in free-living, disease-free adults: a randomized, placebo-controlled trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23231777
2) Health benefits of beet juice & beet kvass. http://essentialstuff.org/index.php/2014/04/28/Cat/health-benefits-of-beet-juice-beet-kvass/
3) Beets, Beets -- the Magical Root: Root Juice Vs. Prescription Blood Pressure Meds. http://bodyecology.com/articles/beets-magical-root-juice-vs-prescription-blood-pressure-meds.php
4) What's New and Beneficial About Beets. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=49
5) Należy zwrócić uwagę, że foliany są naturalną formą witaminy B9; kwas foliowy jest formą najbardziej stabilną, stosowaną w suplementach diety. Aczkolwiek kwas foliowy jest nieaktywny dopóki nie zostanie przekonwertowany do folianu poprzez proces metylacji. Niektórzy nie potrafią przemienić kwasu foliowego w folian, ponieważ mają zmutowaną formę enzymu katalizującego tę reakcję – reduktazy metylenotetrahydrofolianu. Enzym ten, nie działa poprawnie, i osoby obciążone jego mutacją muszą znaleźć źródło folianów bezpośrednio w pożywieniu. Foliany są niezbędne, aby zapobiec deformacji w rozwoju niemowląt.
6) Effects of Lactofermented Beetroot Juice Alone or with N-nitroso-N-methylurea on Selected Metabolic Parameters, Composition of the Microbiota Adhering to the Gut Epithelium and Antioxidant Status of Rats. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4517037/

---

Komentarze

Małgorzata Komorowska 2017-07-18 10:34
Kwas z buraka - tak nieprecyzyjny, że uniemożliwia bezpieczne wykonanie. Główka czosnku - 6-12 ząbków czosnku. Myślę, że duży ząbek przekrojony na pół. To samo imbir, kurkuma(?).

Ile osolonej wody w zamyśle? Jeden burak? Chyba wiele buraków....Takie przepisy nie mają sensu, choć tkną mądrością!...
Jan Kopyt 2017-07-20 19:14
trochę to tajemniczy przepis ile wody? ile kilogramów buraków , np. główka czosnku na 1 l. wody i główka na 5l. wody? trochę brak precyzji...pozdrawiam J. Kopyt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Pozwól gorączce rosnąć

Pierwszą reakcją większości lekarzy, rodziców i chorych jest chęć zbicia gorączki, gdy przekracza 38°C. W przypadku infekcji... czytaj więcej

Insulina a cukrzyca typu 2: kto miał rację?

1 lipca 2014 roku „Medical News Today” – jeden z większych dzienników medycyny konwencjonalnej w USA –... czytaj więcej

Aby zmniejszyć cierpienia

Dążymy do zdrowego i ekologicznego trybu życia, bez medycyny opartej na syntetycznych lekach. I zazwyczaj jesteśmy zaskoczeni, że tak wolno... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.