×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2013-07-04

Nie trać pieniędzy na syrop z agawy

Syrop z agawy powinien otrzymać główną nagrodę za największy sukces marketingowy przemysłu spożywczego. Ignorowany przez opinię publiczną (a także przez wielu ekspertów), zaczął pojawiać się w sklepach ze zdrową żywnością około dziesięciu lat temu, a następnie podbił rynek supermarketów. Można go dziś znaleźć niemal wszędzie. Polubiły go miliony ludzi. Dlaczego?

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Specjaliści od marketingu, którzy wprowadzili syrop z agawy na rynek, wpadli na pomysł reklamowania go jako całkowicie nowej substancji słodzącej: lepszej od cukru, nie podnoszącej stężenia glukozy we krwi, niemalże takiej jak aspartam (sztuczny słodzik), a więc takiej, która może być zalecana cukrzykom. Ponadto syrop z agawy reklamowany jest jako całkowicie „naturalny” i „ekologiczny”.

Co więcej, podczas kampanii informacyjnych dotyczących syropu z agawy podawano, że jest on tradycyjnym produktem używanym od lat w Meksyku. Dzięki temu konsumentom łatwiej przełknąć wysoką cenę syropu i namówić ich do kupowania nowych linii wyrobów zawierających ten składnik. Obecnie syrop z agawy dodaje się do napojów, batoników zbożowych, deserów i innych produktów, które można znaleźć w dziale ze zdrową żywnością lub produktami dietetycznymi.

Jednakże tak naprawdę syrop z agawy nie jest ani tradycyjnym wyrobem, ani zdrowym produktem.

Jego indeks glikemiczny (IG), który określa wpływ spożycia danego produktu na poposiłkowe stężenie glukozy we krwi, może być nawet nieco wyższy niż IG czystej glukozy. Nie jest on zalecany do spożycia przez cukrzyków oraz osoby, które chcą schudnąć lub stosować zrównoważoną dietę.

Czym jest agawa?

Agawa jest rośliną, która rośnie głównie w Meksyku, jednakże można ją znaleźć we wszystkich gorących i suchych regionach, a także w krajach śródziemnomorskich. Do niedawna znana była tylko jako główny składnik tequili. Gdy roślina osiągnie wiek dziesięciu lat, obcina się jej liście i wydobywa serce, które wygląda jak duży ananas i waży od 25 do 75 kilogramów. Następnie zbiera się ukryty w jego wnętrzu sok, z którego poprzez kilkugodzinne gotowanie, czyli w sposób podobny do wytwarzania syropu klonowego w Kanadzie, produkuje się „syrop z agawy”. W ten sposób otrzymuje się inulinę o wysokiej zawartości fruktozy, która jest jednym z cukrów o najmniej korzystnym działaniu na organizm.

Błędne informacje dotyczące syropu z agawy

Konsumenci uważają często, że syrop z agawy nie zawiera kalorii. To nieprawda. Łyżeczka syropu z agawy zawiera szesnaście kalorii, czyli tyle, co zwykły cukier. Cukrzycy i osoby zagrożone cukrzycą używają syropu z agawy, myśląc, że ma on niski indeks glikemiczny i nie prowadzi do wystąpienia tzw. szczytu glikemicznego.

Uwaga: w rzeczywistości zależy to od metody produkcji syropu z agawy. W zależności od rodzaju zastosowanej metody indeks glikemiczny (IG) syropu z agawy może wynosić od 55 (jak ugotowane do miękkości spaghetti) do 90 (czyli więcej niż biały cukier), lecz informacje te zazwyczaj nie są podawane na etykiecie.

Jeżeli masz cukrzycę, musisz wiedzieć, że nie przeprowadzono do tej pory zbyt wielu badań dotyczących wpływu syropu z agawy na cukrzycę; a wszystkie badania przeprowadzone w tym zakresie były prowadzone na szczurach, a nie na ludziach.

Dlaczego fruktoza stanowi problem?

Pozwól, że wyjaśnię jedną ważną kwestię. Skoncentrowana fruktoza nie występuje naturalnie ani w owocach, ani w innych produktach. W naturze zawsze towarzyszą jej enzymy, witaminy, minerały, błonnik i pektyna, a także inne rodzaje cukrów. Skoncentrowana fruktoza jest produktem procesu rafinacji.

Kiedy spożywasz owoce zawierające fruktozę, Twój przewód pokarmowy trawi ją w tym samym czasie, co inne zawarte w nich składniki pokarmowe. Natomiast kiedy jesz skoncentrowaną lub oczyszczoną fruktozę, jest ona natychmiast wchłaniana w jelicie cienkim do krwiobiegu i trafia prosto do wątroby, gdzie jest metabolizowana.

Jeśli uważnie przeczytałeś ostatni akapit, to wiesz już, na czym polega tajemnica tego, że owoce są korzystne dla zdrowia, a fruktoza – wręcz przeciwnie.

Fruktoza, która przedostaje się bezpośrednio do wątroby, jest przekształcana w trójglicerydy i magazynowana pod postacią tłuszczu. Oznacza to, że nie jest ona przekształcana w glukozę tak jak inne cukry. Nie powoduje ona więc wzrostu ani spadku stężenia cukru we krwi. Stąd też wyciągnięto wniosek, że syrop z agawy, który zawiera bardzo dużo skoncentrowanej fruktozy, jest odpowiedni dla cukrzyków. Jednakże jest dokładnie na odwrót.

Fruktoza jest inhibitorem leptyny, czyli hormonu, który przekazuje Twojemu ciału informację o tym, że zaspokoiłeś głód. Innymi słowy, fruktoza sprawia, że ciągle jesteś głodny. Oprócz tego, że fruktoza przyczynia się do powstawania nadwagi, powoduje ona odkładanie się tłuszczu w sposób niebezpieczny dla zdrowia, czyli w okolicy najważniejszych narządów (tłuszcz trzewny) i w okolicy brzucha. Zostało to udowodnione w ramach badania, którego wyniki opublikowano w 2009 r. w czasopiśmie Journal of Clinical Investigation1.

Wniosek: syrop z agawy zawiera bardzo dużo fruktozy, a fruktoza nie jest korzystna dla naszego zdrowia. Syrop z agawy wcale nie jest tradycyjnym wyrobem ani produktem naturalnym, lecz wynikiem procesu rafinacji. Należy go więc unikać.

Co zatem należy robić?

Mogę dać Ci kilka wskazówek, jednakże muszę też dodać, że trzeba będzie przyzwyczaić się do jedzenia mniejszych ilości cukru. Polacy jedzą ok. 41 kg cukru rocznie2, to stanowczo za dużo. W zdrowej diecie nie powinno znaleźć się więcej niż osiem kilogramów cukru rocznie. Aby jednak podjąć decyzje (często radykalne), dzięki którym będzie to możliwe, należy pamiętać o kilku kwestiach.

  • Unikaj sztucznych substancji słodzących. Powodują one więcej problemów niż naturalny cukier.
  • Zastępuj cukier miodem, czyli złożonym cukrem, który jest trawiony powoli, a oprócz kalorii z cukru dostarcza Ci innych substancji o dobroczynnym wpływie na Twój układ odpornościowy, takich jak antyoksydanty, aminokwasy oraz minerały (uwaga: to wcale nie oznacza, że możesz jeść miód w dużej ilości; jak każdy cukier, również miód powinieneś spożywać z umiarem).
  • Czy próbowałeś już stewii? Stewia to naturalna substancja słodząca wykorzystywana przez Indian Guarani zamieszkujących Paragwaj i Brazylię. Może ona być stosowana w ramach diety niskowęglowodanowej oraz diety dla cukrzyków. Niestety, jest ona dosyć droga.

Na zdrowie!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Źródła:

1. Kimber L. Stanhope, Jean Marc Schwarz, Nancy L.Keim, Steven C. Griffen, et al, «Consuming fructose-sweetened, not glucose-sweetends, beverages increases visceral adiposity and lipids and decreases insulin sensitivity in overweight/obese humans», The Journal of Clinical Investigation, 2009;119(5):1322-1334.

2. Biuletyn Informacyjny Agencji Rynku Rolnego, sierpień 2006, nr 8 (182), str. 18.

Komentarze

Marzena Sowińska 2013-07-07 19:28
Też polecam Stewie , bo zawiera również minerały, pozornie jest droga, bo stosuje się jej małe ilości, trzeba przyzwyczaić się do trochę innego smaku niż ma cukier. Dla mnie przerobione produkty i jeszcze stojące na półkach, to śmiercionośna dawka, pewnie, że nie żyję bez grzeszków, czasami ciasto lub lód ,czasami i innych wyrobów nie kupuje. Dla mnie istnieją tylko producenci warzyw i też ma znaczenie skąd pochodzą, producenci drobiu czy bydła i też ma znaczenie od kogo kupuje większą ilość. Ja wiem, że trzeba mieć znajomości, ale takie można nawiązać i jeździć samemu po swoje jedzonko w miarę zdrowe. Pozdrawiam.
Teresa Para 2013-08-29 08:51
a co z ksylitolem,czy ten równiez nie jest tak "dobry"za jaki sie go przedstawia?
Danuta Malinowska 2013-08-29 19:50
Mnie również bardzo interesuje wasza wiedza na temat ksylitolu.Jest chyba dużo droższy od stewi .Używam go ponieważ nie mogłam się przyzwyczaić do smaku stewi.
Beata 2013-11-10 00:12
Kurcze a kupiłam niedawno syrop z agawy mając właśnie błędne informacje.. musze sie go pozbyć więc ;)
wera moda 2013-12-04 08:35
ksylitol leczy prochnice!
Asia Grubasia 2014-01-07 15:19
Stewia, czy D-tagatoza? Co myśleć o takim artykule: http://potreningu.pl/artykuly/2552/tagatoza--niskokaloryczny-zamiennik-cukru-o-wlasciwosciach-prozdrowotnych
jaro 2014-01-26 19:52
ale bzdury. Np. "Skoncentrowana fruktoza nie występuje". Coz, nie wystepuje tez skrobia, maka tez nie wystepuje (tylko pare procent calej rosliny to ziarno), wiec co, moze do herbaty wsadzic pol buraka albo kawal trzciny cukrowej? Szkoda mi dalej komentowac magiczne porady
Aska 2014-01-26 20:54
Stewia ma paskudny smak, jak mam już wybierać pomiędzy stawią, a niesłodzeniem- to wolę to drugie.
Wojtek 2014-02-07 13:07
Stewia ma po prostu inny smak niż popularny nam cukier biały, ale da się przyzwyczaić. Nie wierzyłem że jest tak mocno słodka więc zjadłem listek - masakra :D ksylitol też polecam, a najbardziej nie słodzenie. Z początku ciężko ale po roku, dwóch można się przyzwyczaić.
Asia 2014-02-17 08:23
Nie demonizujmy może - syrop z agawy jest na pewno lepszy niż biały cukier. Wiadomo, że jak każdy cukier trzeba go stosować z umiarem, ale główną jego zaletą jest to, że można dodać do herbaty pół łyżeczki zamiast całej cukru a będzie tak samo słodkie. Stevia, chociaż naturalna też musi zostać przetworzona, aby stać się płynem lub proszkiem. Ksylitol jest super, ale w dużej ilości może przeczyszczać. Poza tym dobrze w ciastach zastępuje syrop cukrowy albo miód (to ostatnie jest ważne dla wegan).
ola 2014-05-29 12:09
W ksiazce kuchnia bezpszenna rowniez jest informacja o zgubnym wplywie fruktozy na organizm. Calkowicie przestawilam sie na ksylitol. Fakt faktem jak sie skusilam na o jeden kawaleczek ciasta za duzo to efekt przeczyszczajacy wystąpił ale po pol roku organizm nauczyl sie trawic ksylitol i biegania do ubikacji juz nie ma. Poza tym bezpszenna kuchnia spowodowala ze nie mam apetytu na slodycze, nie jem duzo i nie odczuwal glodu. Argumenty z powyzszego artykulu jak najbardziej sa dla mnie logiczne.
anemo 2014-07-15 22:06
jest tez cukier nierafinowany no i miod ja do stewi nie przyzwyczailam sie z jednego powodu kiedy pije apucino w drodze ona niedaje kalori wiec ja nie mam sil niedoladowuje mnie ona bo ja muze te niewielko ilosc cukru dziennie zjesc bo nie jem innych weglowodanow a te 50 gr dznni9e organizm potrzebuje nie mozna wyproc sie z cukru do ciast ten brazowy nierafinowany a do slodzenia miodzik ksylit lepiej wychodzi niz stewia ..
komodo 2014-08-21 09:52
Od kilku miesięcy używam ksylitolu i ma wręcz taki sam smak jak cukier z tym, że w przeciwieństwie do niego posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Przez neta płaciłem 52zł za 2kg z przesyłką. Od tego czasu sam robię sobie dietetyczne słodycze z jego udziałem a w sklepie kupuje głównie gorzką czekoladę. Szkoda tylko, że tak późno odkryłem alternatywę dla cukru i trułem się sklepowymi słodyczami i dałem zarobić wstrętnym koncernom spożywczym. Jeszcze większym plusem robienia słodyczy i ogólnie produktów spożywczych samemu z półproduktów jest brak albo minimalna ilość jeszcze gorszych od cukru tłuszczy trans. (tłuszcze roślinę utwardzone lub częściowo utwardzone).
as 2014-08-21 10:37
To ci nowosc,. Ze syrop z agawy jest zdrowy,ja i tak cukru nie używam do niczego ,cukier nie jest zdrowy i jest wszedzie co spozywam,:D
ilois 2014-09-27 17:22
Dziwi mnie, że w artykule nie ma wzmianki o ksylitolu. A polecam go serdecznie. Nie każdy jest smaczny co prawda, bo zależy z jakiej rośliny jest zrobiony, ale już nigdy nie użyję białego cukru.
Paula 2016-01-07 18:31
Zgadzam się, średni jest ten produkt, tyle że dobrze "wypromowany". Można o tym poczytać też tutaj, zapraszam. (...)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Umrzeć w czułości

Idealna śmierć byłaby wtedy, gdyby była szybka, bezbolesna, a nawet gdyby wcześniej wcale się nie zorientować, że nadchodzi. W ten... czytaj więcej

Jak szybko zarobić miliardy?

Bank BNP Paribas został zobowiązany (przez amerykański trybunał) do zapłacenia 9 miliardów dolarów odszkodowania za rzekome... czytaj więcej

Zrzucić kilka kilogramów... ryzykując życie

Dzisiejszy newsletter został zredagowany przez mojego przyjaciela François Merciera, eksperta w dziedzinie roślin i dietetyki. Życzę... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.