×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Pomarańcze: dobre czy złe?

Opublikowano dnia: 2020-07-10

Nie mylmy pomarańczy z sokiem pomarańczowym.

Dostaję pytania czy pomarańcze są dobre dla zdrowia.

Tak, pomarańcze to owoce bogate w witaminę C, o czym wszyscy wiedzą, a także w błonnik, tiaminę (witaminę B1), foliany (witaminę B9) i antyoksydanty.

Pomarańcze są dobre dla zdrowia. Zawierają hesperydynę (flawonoid), która chroni układ sercowo-naczyniowy [1]. Badania kliniczne przeprowadzone wśród ludzi wykazały, że po 4. tygodniach spożywania znacznie obniża się ciśnienie tętnicze.

Zawierają kwas cytrynowy i cytryniany, które zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych. Pacjenci cierpiący na kamicę nerkową często w ramach leczenia otrzymują cytrynian potasu. Okazuje się, że pomarańcze mogą dawać podobne efekty.

Dzięki zawartości witaminy C pomarańcze ułatwiają wchłanianie żelaza i pomagają przeciwdziałać niedokrwistości oraz oczywiście szkorbutowi.

Możesz zatem z czystym sumieniem jeść pomarańcze, mniej więcej tyle, ile chcesz.

Pomarańcze nie mają wad, jakie ma sok pomarańczowy.

Rozumiem dlaczego niektóre osoby pytają mnie czy pomarańcze są dobre dla zdrowia.

Pomarańcze są słodkie, a ja rekomenduję, aby unikać cukru. W szczególności polecam, aby w trakcie śniadania nie pić soku pomarańczowego, który jest równie słodki jak Coca-Cola.

Jednak jedzenie owocu zawsze jest o wiele lepsze niż picie soku z tego owocu.

  • W szklance soku pomarańczowego jest dwa razy więcej cukru niż w jednej pomarańczy (25,5 g vs 15 g)!
  • Szklanka soku pomarańczowego dostarcza dwa razy więcej kalorii niż jedna cała pomarańcza (110 vs 62).
  • W szklance soku pomarańczowego jest sześć razy mniej błonnika niż w owocu (0,5 g vs 3 g)!
  • I co najważniejsze, indeks glikemiczny (szybkość przedostawania się glukozy do krwi) soku pomarańczowego jest trzy razy wyższy niż pomarańczy (95 vs 35)!

Ponadto, sok pomarańczowy zwiększa podatność na refluks (cofanie się kwaśnej treści żołądkowej). Osoby cierpiące na refluks żołądkowo-przełykowy lub przepuklinę rozworu przełykowego powinny unikać tego soku.

Dlatego po wypiciu dużej ilości soku pomarańczowego można czuć się „dziwnie”.

Czy pomarańcze GMO to bomby cukru?

Pomarańcze dostępne obecnie w sprzedaży są coraz większe, coraz słodsze i coraz bardziej soczyste! Są naprawdę pyszne, ale gdy je zjadamy, zaczynamy się zastanawiać, ponieważ mamy trochę wrażenie, jakbyśmy jedli cukierki!

Producenci pomarańczy rzeczywiście nieustannie ulepszają uprawiane gatunki, poprzez krzyżowanie i hybrydyzację. Pomarańcza, która pierwotnie w stanie dzikim była owocem kwaśnym, gorzkim i prawie niejadalnym, bardzo się zmieniła.

Jednak czy to powód do niepokoju i czy powinniśmy jeść wyłącznie małe, czerwone i czarne owoce, mało słodkie i zawierające więcej antyoksydantów (czyli np. czarne porzeczki, czerwone porzeczki, jagody, maliny)?

Wydaje mi się to trudno wykonalne. Po pierwsze dlatego, że te owoce są bardzo sezonowe. Sezon porzeczek czarnych i czerwonych trwa zaledwie dwa tygodnie w lipcu. Maliny i jagody mamy trochę dłużej (dwa miesiące). Po drugie, są bardzo drogie. Jeszcze droższe są poza sezonem, ponieważ wówczas pochodzą z upraw hydroponicznych lub, co okropne z ekologicznego punktu widzenia, pochodzą z półkuli południowej.

Pozostaje możliwość jedzenia tych owoców jako mrożonki lub przetwory, ale w tym przypadku także problemem pozostaje cena.

Nawet ja, mimo iż mam duży ogród warzywny i wiele krzewów malin, czarnej i czerwonej porzeczki, jeżyny, a nawet malinojeżyny (krzyżówka jeżyny z maliną, pyszna), nie mam możliwości, aby te owoce jeść codziennie przez cały rok.

Dlatego w mojej kuchni zawsze stoi piękna miska pełna pomarańczy. Kiedy czuję lekki głód, sięgam po pomarańczę. Moje dzieci robią to samo. Wygląda na to, że to się dobrze sprawdza.

Nie zapominajmy, że istnieje wiele odmian pomarańczy: czerwone Sanguinello, Navel, Salustiana, różnego rodzaju krzyżówki z mandarynkami, cytrynami i inne.

Czy może być coś lepszego niż sałatka z pomarańczy z dodatkiem cynamonu, daktyli i kilku kropli wody z kwiatów pomarańczy?

Zdrowia życzę,

Jean-Marc Dupuis


Dlaczego współczesna medycyna wciąż nie docenia wpływu hormonów na Twoje zdrowie?

A przecież to one są odpowiedzialne za Twoje samopoczucie i poziom energii!

O tym, jak brak równowagi hormonalnej wpływa na Twój organizm, przeczytasz w miesięczniku Zdrowie Witalność i Długowieczność. Terapie młodości - medycyna anti-aging

Sprawdź


[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21068346

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Co zrobić z nadmiarem potu?

To niesprawiedliwe! Po takim samym wysiłku fizycznym: niektórzy spływają potem jak lód z trzech gałek porzucony na parkingu... czytaj więcej

Cuda wokół nas

Jedną z rzeczy, których najbardziej nie lubię w dzisiejszym świecie, jest uznawanie wszystkiego za zwyczajne. Komunikujemy się dzięki... czytaj więcej

10 największych kłamstw o odżywianiu

Oficjalne zalecenia żywieniowe rozpowszechniane w szkołach, szpitalach i mediach są nierzetelne i sprzeczne. Stworzyłem listę... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.