×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2013-06-27

Precz z 5 porcjami warzyw, owoców lub soku dziennie!

Część z naszych podatków przeznaczana jest przez instytucje rządowe między innymi na to, by za wszelką cenę nam wmówić, że powinniśmy dziennie spożywać pięć porcji owoców, warzyw lub soku1.

Już nieraz pisałem, że moim zdaniem pięć porcji owoców lub warzyw to za mało i że trzeba ich spożywać przynajmniej osiem, co zresztą nie jest żadnym problemem, jeśli tylko zachowamy rozsądek podczas wypełniania sklepowego wózka.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W czterech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia.

Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj

******************************************

Jednak to nie jest mój jedyny zarzut względem tego sloganu: korzyści ze spożywania owoców i warzyw są diametralnie różne.

Tak naprawdę w dużych ilościach powinieneś jeść tylko warzywa. Owoce są znacznie mniej wartościowe, a jeśli będziesz spożywać ich zbyt wiele, mogą Ci nawet szkodzić.

Nadmiar niektórych owoców i warzyw jest szkodliwy dla Twojego zdrowia

Uważaj na owoce zawierające duże ilości fruktozy – cukru z trudem metabolizowanego przez organizm, który po przekształceniu wywołuje podniesienie glikemii (poziomu cukru we krwi) i odkładanie niezdrowych tłuszczów w Twoich komórkach.

Należy do nich ananas, ale przede wszystkim pomarańcze, banany i winogrona. Od czasu do czasu możesz je jeść, jednak w niewielkich ilościach, zwłaszcza jeśli są bardzo dojrzałe.

A jeśli chodzi o warzywa, ogranicz spożycie produktów bogatych w skrobię: ziemniaków, ryżu, warzyw strączkowych (grochu, fasoli, bobu, soczewicy), produktów zbożowych. Zawarta w nich skrobia nie jest niczym innym niż łańcuchem cząsteczek glukozy, które Twój układ trawienny błyskawicznie rozbija (już w kontakcie ze śliną skrobia zmienia się w glukozę).

Dobre owoce i warzywa

Natomiast wszystkie małe czerwone i czarne owoce – od czerwonych i czarnych porzeczek po truskawki, maliny, jagody i jeżyny – zawierają mało fruktozy i powinny być spożywane regularnie.

Zapobiegają one wielu chorobom, ponieważ są naszpikowane przeciwutleniaczami – związkami chroniącymi Twoje komórki i DNA przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Jeśli chodzi o warzywa, wybieraj te kolorowe. Również one zawierają glukozę, w tej czy innej postaci (skrobia, sacharoza), jednak duża zawartość przeciwutleniaczy i błonnika przesądza o ich dobroczynnym wpływie na zdrowie.

Dobre dla zdrowia są wszystkie „warzywa”, które tak naprawdę są… owocami, tj. pomidor, cukinia, papryka czy bakłażan. Nazywamy je „warzywami” właśnie dlatego, że zawierają mało lub nie zawierają zupełnie fruktozy.

Soki owocowe: fałszywi przyjaciele

Soki owocowe, zwłaszcza pomarańczowy i winogronowy to prawdziwe bomby cukrowe, które gwałtownie podnoszą pozom cukru we krwi.

Dość powszechnym zwyczajem, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, stało się ostatnio wypijanie szklanki soku pomarańczowego na śniadanie. Moda ta dotarła do Europy ze Stanów Zjednoczonych.

Tymczasem, istnieje podejrzenie, że tak wysokie spożycie soku pomarańczowego przyczynia się do wielu epidemii, m.in. otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia, a nawet raka skóry (czerniaka złośliwego, śmiertelnego w 50% przypadków w ciągu 10 lat).

W bardzo poważnym badaniu przeprowadzonym przez dermatologów z Uniwersytetu Memphis, USA, stwierdzono, że sok pomarańczowy jest bogaty w różne furanokumaryny, zwłaszcza psoralen, które są wysoce rakotwórcze dla skóry w kontakcie ze światłem słonecznym2. Zresztą już od dwudziestu lat zakazane są kremy przeciwsłoneczne zawierające bergamotę, ponieważ jest to owoc bogaty w psoralen.

W większości jadłospisów śniadaniowych oferowanych w barach i hotelach proponuje się sok pomarańczowy. Idealne śniadanie prezentowane dzieciom na opakowaniu płatków Kellogg’s składa się z porcji płatków i szklanki soku pomarańczowego.

Jednak, czy zauważyłeś, jak reaguje Twój organizm, gdy śniadanie zakończysz sokiem owocowym?

Bynajmniej nie czujesz się syty i pełny energii. Zamiast tego, w ustach masz nieprzyjemny posmak, a nawet zdarza się, że do przełyku cofają się kwasy żołądkowe. Jeśli tuż przed wypiciem soku pomarańczowego spożyłeś pieczywo z czekoladą i kawę z mlekiem, Twój żołądek odpowie pojawieniem się baniek powietrza i gazów oraz bekaniem, o których to z pewnością nie można powiedzieć, by były oznaką zdrowego odżywiania.

Jeśli pół godziny później odczuwasz zmęczenie, nic dziwnego: poziom cukru we krwi właśnie gwałtownie się podnosi, a trzustka pełną parą produkuje insulinę – hormon zmieniający cukier w tłuszcz, który odkłada się w wątrobie i komórkach.

Mit witaminy C

Media zrobiły nam pranie mózgu, by przekonać nas, że sok pomarańczowy jest zdrowy, ponieważ zawiera dużo witaminy C.

Tymczasem w 200 ml świeżego soku z pomarańczy jest jej tylko 60 mg.

To zaledwie jedna dziesiąta naszego dziennego zapotrzebowania. Najwięksi na świecie specjaliści w dziedzinie witaminy C z Instytutu Paulinga (uniwersytet stanu Oregon) zalecają przyjmowanie jej w dawce przynajmniej od 400 do 600 mg, co można osiągnąć jedynie dzięki produktom naprawdę bogatym w witaminę C.

Surowa czerwona papryka zawiera jej 180 mg na 100 g, czarna rzepa 150 mg na 100 g, a zielona pietruszka i czarna porzeczka 200 mg na 100 g. Istnieją także „superowoce”, głównie egzotyczne jagody, które zawierają jeszcze więcej witaminy C: świeże jagody goji (2500 mg/100 g), acerola (1000 do 2000 mg/100 g), amazońskie jagody camu camu (2000 do 3000 mg/100 g).

Jeśli zatem chcesz poprawić zdrowie swoje i swoich bliskich, przestań kupować sok pomarańczowy, ogranicz spożycie słodkich owoców oraz warzyw bogatych w skrobię, a zastąp je jagodami i warzywami zielonymi, liściastymi, korzeniowymi oraz kolorowymi – zarówno warzywami, jak i owocami.

Zapamiętaj też, że od picia soku pomarańczowego zawsze lepsze będzie zjedzenie pomarańczy, ponieważ zawierają one więcej błonnika, który spowalnia przyswajanie fruktozy przez organizm.

Życzę zdrowia!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Jeśli do tej pory nie udawało Ci się skutecznie schudnąć,

to nie Twoja wina!

Aby schudnąć i utrzymać wymarzoną wagę, nie potrzebujesz żadnej diety! Rozwiązanie nosi nazwę Jak zdrowo stracić na wadze?

To kompleksowy program, dzięki któremu schudniesz bez uszczerbku na zdrowiu, a potem utrzymasz swoją wagę. I w rezultacie odzyskasz wigor, kondycję i przede wszystkim zdrowie – a przecież to jest główny cel.

To prosty do zastosowania, a jednocześnie skuteczny – OPARTY na WYNIKACH BADAŃ NAUKOWYCH program, dzięki któremu:

  • Stracisz zbędne kilogramy w swoim własnym tempie
  • Przestaniesz się pocić przy najmniejszym wysiłku
  • Poczujesz się lekko i młodo, jak kiedyś
  • Z łatwością znajdziesz ubrania w swoim rozmiarze
  • i przestaniesz być więźniem swojego ciała

Nie obiecuję Ci, że stracisz 5 kg w 14 dni – to byłoby kłamstwo. Gwarantuję Ci za to, że nie będziesz musiał liczyć kalorii ani drastycznie ograniczać ilości spożywanego jedzenia.

A i tak schudniesz i to zdrowo. Bo odchudzanie i zdrowie są nierozłączne.

W ramach programu dostaniesz aż 18 książek w wersji elektronicznej, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez wszystkie etapy procesu odchudzania. Znajdziesz w nich także wskazówki, wiedzę i naukowe fakty, o których nikt nigdy wcześniej Ci nie powiedział. Ich znajomość jest kluczowa do osiągnięcia trwałych efektów odchudzania.

Pierwszy raz udostępniamy ten program w Polsce ten kompleksowy program „Jak zdrowo stracić na wadze?” 

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się o nim więcej

******************************************

Źródła:

1. Projekt „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prowadzony jest jednocześnie na terenie Polski i Rumunii. Kampania ta finansowana jest ze środków Unii Europejskiej, Rzeczpospolitej Polskiej oraz z budżetu Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Natomiast jego inicjatorem jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Więcej informacji na http://www.5porcji.pl/resources/media/Instytucje_zaangazowane_w_kampanie
_5_porcji_warzyw_owocow_lub_soku.pdf

2. Sayre R. M. Dowdy J. C., „The increase in melanoma: are dietary furocoumarins responsible?”, Med Hypothesis, 2008, 70 (4), p. 855-859.

Przeczytaj również te artykuły:

1. Soki, które leczą...

2. Jak jeść zdrowo i nie pójść z torbami

 

Komentarze

Jacek 2013-06-28 09:08
Czy w artykule jest mowa o sokach owocowych, pomarańczowyc szczególnie kupowanych w kartonikach czy również świerzo wyciskanych? Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze sok swierzo wycisniety w dobrej jakosci wyciskarce zawiera cala mase cząstek owocowych, ktore zapewne obnizaja przyswajalnosc glukozy w odroznieniu od sokow produkowanych przemyslowo i pasteryzowanych najczescie 2 razy. Prosze o wyrazne odroznienie tych 2 rodzajow soków lub wskazanie zrodeł z ktorych wynika, ze ich wartosc jest analogiczna.
Marzena Sowińska 2013-06-28 19:23
Niestety, ale tu autor ma rację , a w kartonie to już trucizna , tam jest mało soku w soku, reszta to dodatki smakowe, chemia toksyczna. Te owoce, o których napisał autor, ale dodam jeszcze kiwi, zakwasza organizm i nic nie ma z normalnej diety. Ciemne owoce tak, ciemne warzywa tak, ale nie gotowane , bo nasz organizm odczytuje je jako wróg. Surowe i jeszcze raz surowe, a szczególnie w chorobach. Marchewka np. uwalnia glukozę po ugotowaniu. Ja osobiście robię soki z ciemnych warzyw , ale nie teraz , bo są jeszcze niedojrzałe, to tak zwane nowalijki. Soki robię z marchwi, selera,buraka, trochę jabłka, kapusta. Z kapustą nie jest aż taki smaczny i bez pomarańczy itp., ale za to syty i zdrowy. Ja robię różne kompozycje sokowe, to zależy co mi wpadnie do głowy podczas zakupów, nie mam problemu z żadną chorobą , a młodsi ode mnie mają różne przypadłości. Pozdrawiam i zdrowego odżywiania życzę.
wera moda 2013-11-28 08:19
moze nalezy jesc wszystko z umiarem .Organizm sam sie czesto dopomina o to co niezbedne.
Eeee 2016-08-11 07:06
Większość to stek bzdur tzw. Urban legend nawet szkoda dyskutować. Wydaje sie, że wywody autora mają sens ale to wiedza powierzchowna jaką można znaleźć na setkach powielanych stron chociaż autor sie stara przełamać powszechne mity sam je powiela bo nie zgłębił tematu głębiej i popełnia merytoryczne błędy.
Ewa 2016-09-08 12:53
Sceptyków zachęcam do sprawdzenia KIM SĄ AUTORZY Poczty Zdrowia. Wystarczy wpisać link i przeczytać treść... /www.pocztazdrowia.pl/o-poczcie-zdrowia
Gabriela 2018-07-27 13:11
Co prawda nie piję soków codziennie ale nawet raz czy dwa razy w tygodniu daje wyraźny efekt. Piję soki które sama wyciskam wg. wskazówek ***********************. Zauważyłam, że po takich sokach głownie warzywnych zdrowie mi się polepszyło i mam więcej energii. Także zatoki mi się oczyściły chyba za sprawą buraka. Jednym słowem warto pić soki, bo to witaminy które nie tylko są zdrowe ale też poprawiają wygląd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Witamina, którą polecam mojej mamie

- Jean-Marc, powiedz mi, co tak naprawdę muszę zażywać? Tobie i każdemu, kto zadaje mi to pytanie (a więc i mojej Mamie),... czytaj więcej

3 szalone pomysły dotyczące snu

Niewyspanie jest przyczyną wielu – niekiedy bardzo poważnych – problemów. Z powodu niewyspania popełniasz więcej błędów... czytaj więcej

Światowej sławy czarodziej roślin

Młodzi już o nim nie pamiętają, ale mieliśmy we Francji w Langwedocji w latach siedemdziesiątych znanego na całym świecie zbieracza... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.