×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-01-23

Przyczyna skurczów nóg

Skurcze nóg (w terminologii medycznej określane jako kurcze nóg) powodują bardzo osobliwy ból: bardzo intensywny, który szybko rozchodzi się na całą nogę. Wydajemy okrzyk, przygotowujemy się na straszliwe cierpienia, ale zazwyczaj ból przechodzi bez śladu po kilkudziesięciu sekundach.

Wydaje się więc, że to nic poważnego. Tylko, że skurcze często przydarzają się nocą, a u wielu pechowców nawet kilka razy w ciągu nocy.

Osoby te cierpią więc z powodu nocnych pobudek, które kończą się bezsennością lub przynajmniej nieefektywnym snem. Jedno z badań wykazało, że wśród osób w wieku ponad sześćdziesiąt lat aż 31% zgłasza, że w nocy budzą je skurcze nóg, zaś u 15% zdarza się to średnio więcej niż trzy razy w ciągu miesiąca1. Najczęściej skurcze te dotyczą łydek.

Problem polega na tym, że im gorzej sypiasz, tym więcej masz skurczów.

Co się dzieje?

Skurcze, odwieczna tajemnica dla medycyny!

Medycyna nigdy do końca nie zrozumiała mechanizmu skurczów. Wiadomo, że jest on powiązany zarówno z zaburzeniami układu nerwowego i zmęczeniem mięśni, jak i z rozregulowaniem gospodarki mineralnej w komórkach (wapń, magnez, potas i sód są elektrolitami regulującymi wymianę komórkową).

Statystycznie obserwuje się, że wiele chorób wiąże się z częstszym występowaniem skurczów: leczenie nowotworów, choroby serca, choroby wątroby, dializa nerek, niedoczynność tarczycy, zapalenie tętnic, cukrzyca, niewydolność żylna i ciąża. Mnóstwo leków może także wywoływać skurcze, na przykład statyny, pigułki antykoncepcyjne, naproksen, leki moczopędne, leki przeciwpsychotyczne i kortyzon.

Ogólnie rzecz biorąc, wszystko, co opóźnia ukrwienie mięśni, podwyższa ryzyko skurczów: mogą to być leki eliminujące lub blokujące działanie substancji odżywczych, ale także odwodnienie lub zwyczajnie długotrwałe pozostawanie w jednej pozycji, np. siedzącej ze skrzyżowanymi łydkami.

Osoby cierpiące na niewydolność żylną oczywiście są bardziej zagrożone wystąpieniem skurczów, tak jak cukrzycy, u których najcieńsze naczynia krwionośne (włosowate) ulegają zniszczeniu i źle doprowadzają krew do narządów wewnętrznych.

Nadmierna eliminacja soli mineralnych, na przykład w razie wystąpienia przedłużającej się biegunki, także może wywołać pewien deficyt w mięśniach. Występują skurcze. W takich przypadkach rozwiązanie polega na odpowiednim nawadnianiu organizmu poprzez picie wody o wysokiej zawartości soli mineralnych (na przykład wywarów z warzyw). I odwrotnie, w razie intensywnych ćwiczeń fizycznych należy czuwać, by nie pić zbyt dużo wody, gdyż wówczas stężenie składników mineralnych we krwi krwi jest zbyt niskie, co wywołuje skurcze.

Walka z toksynami

Raport opublikowany w 2017 r. dotyczący 5 563 osób w wieku od 18 do 85 lat wykazał, że podwyższony poziom pestycydów, metali ciężkich, ftalanów i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych związany jest z występowaniem skurczów nóg w czasie snu2.

Tak samo niektóre substancje występujące w pożywieniu podwyższają ryzyko wystąpienia skurczów. Są to:

  • aspartam (syntetyczny słodzik),
  • kofeina,
  • gluten,
  • glutaminian monosodowy (MSG) – dodatek do żywności bardzo często spotykany w daniach gotowych,
  • alkohol,
  • tytoń,
  • rafinowany cukier.

Badania prowadzone na Uniwersytecie Stanu Washington (Washington State University) wykazały, że u osób, u których występowały skurcze związane z fibromialgią, poprawa następowała po całkowitym wyeliminowaniu z diety aspartamu i glutaminianu sodu.

Aspartam i glutaminian sodu to tzw. ekscytotoksyny dla tkanek nerwowych, które mogą wywoływać skurcze mięśni.

Deficyt magnezu także może wywoływać skurcze nóg

Siedmiu na dziesięciu dorosłych ma niski poziom magnezu, nic o tym nie wiedząc. Klasycznymi objawami braku magnezu w organizmie są mrowienia i drżenie mięśni (mimowolne skurcze mięśni, często np. w powiece), a także skurcze.

Jak to możliwe, że brakuje nam magnezu, skoro powinien zadziałać mechanizm wewnętrznej regulacji zapewniający równowagę (wchłanianie jelitowe, resorpcja w nerkach)?

Częściowa odpowiedź jest następująca: w przypadku występowania skurczów magnezu brakuje w mięśniach, co trudno zmierzyć i zazwyczaj nie jest w ogóle brany pod uwagę.

Deficyt magnezu często określa się na podstawie badania krwi, choć tylko 1% magnezu zawartego w naszym organizmie znajduje się we krwi. Około połowy naszego zapasu znajduje się w komórkach, zaś druga połowa w kościach. Zmiany ilości na tych poziomach są bardzo płynne i trudno je interpretować. To samo w przypadku wapnia, którego mniej niż 1% znajduje się we krwi. Dlatego literatura naukowa wskazuje, że diagnostyka zbyt optymistycznie ocenia braki magnezu i wapnia.

Jakby tego było mało, zalecane dawki dzienne są zbyt niskie w porównaniu do optymalnego stanu zdrowia. Wynoszą one około 350 mg dziennie, zaś 70% osób i tak ich nie osiąga3. Piszę „około”, gdyż różnią się one w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia, a także w zależności od państwa… Dietetyka nie jest jeszcze nauką ścisłą.

Lekarze i aptekarze nie wahają się przepisywać lub wydawać magnezu w przypadku zmęczenia, apatii, podenerwowania czy stresu. Magnez jest więc jednym z najczęściej stosowanych suplementów diety, wraz z witaminą C. Ale trzeba go przyjmować w łatwo przyswajalnej postaci, gdyż w innym przypadku zostanie od razu wydalony z odchodami (jeśli nie przejdzie bariery jelitowej) lub moczem (przez nerki, jeśli nie zostanie wchłonięty przez kości i komórki organizmu).

Ale magnez występuje w wielu postaciach, które praktycznie mają ze sobą bardzo niewiele wspólnego. Przede wszystkim nie wolno mylić:

  • nieorganicznych soli magnezu (chlorków i tlenków), o bardzo przeczyszczającym działaniu po przekroczeniu pewnego stężenia;
  • organicznych soli magnezu, takich jak cytrynian, mleczan, pidolan i asparginian;
  • nowych soli rozpuszczalnych w tłuszczach, które nie przyśpieszają jego tranzytu (glicerofosforan magnezu);
  • chelatów soli (diglicynian).

Należy wybierać te dwie ostatnie postaci, gdyż są one lepiej przyswajalne.

Jakie produkty spożywcze wybierać?

W dużych ilościach magnez występuje w soczewicy i innych warzywach strączkowych, zielonych warzywach, morelach, bananach, gorzkiej czekoladzie i gryce. W niektórych wodach mineralnych jest bardzo dużo magnezu, ale zwykle jest to siarczan magnezu, o niskiej biodostępności i o działaniu przeczyszczającym – dlatego picie tej wody zaleca się w przypadku zaparć.

Rośliny kontra skurcze

Rośliny lecznicze stosowane na skurcze nazywa się przeciwskurczowymi. Określenie to oznacza, że służą one jako środek przeciw niekontrolowanym skurczom mięśni. Najbardziej znane to krwawnik pospolity, arcydzięgiel, goryczka, pokrzywa, mniszek lekarski, babka, szałwia, waleriana oraz passiflora.

Są to rośliny o działaniu odprężającym, uspokajającym. Można je stosować w postaci naparów lub jako roztwór nalewki albo zewnętrznie – na obszar, w którym występują skurcze.

Sportowcy stosują zapobiegawczo następującą mieszankę olejków aromatycznych, wmasowując w dany mięsień:

  • 1 kropla olejku aromatycznego z lawendy (o działaniu przeciwbólowym i odprężającym mięśnie),
  • 1 kropla olejku aromatycznego z goździków (przeciwskurczowy, rozgrzewa skórę),
  • 1 kropla olejku aromatycznego z liścia laurowego (o działaniu tonizującym dla mięśni i drenującym).

Kładą oni również nacisk na znaczenie rozgrzewki i rozciągania, w trakcie których zwłaszcza mięsień, w którym występują skurcze, jest stopniowo rozciągany. Trzeba przy tym unikać wszelkiej przesady, która mogłaby prowadzić do urazów.

Uwaga: jestem absolutnie świadomy, że być może nie znajdziesz w tym artykule rozwiązania swojego problemu związanego ze skurczami. Powtarzam: choć to zjawisko banalne, to nie w pełni zrozumiałe przez medycynę, a bez wątpienia niewystarczająco zbadane.

Jeśli poodwiedzasz fora internetowe, znajdziesz ogromną ilość mniej lub bardziej wiarygodnych środków i sztuczek. Niektórzy zarzekają się, że kilka kryształów soli pod język przynosi im bardzo szybką poprawę; inni – że to chlorek magnezu (choć słabo przyswajalny) jest najlepszym lekiem na skurcze. Bardzo popularne są także środki homeopatyczne.

Zachęcam do przeprowadzenia Twojego własnego dochodzenia, gdyż z pewnością znajdziesz produkty, które zadziałają właśnie u Ciebie. Ale jak zwykle w przypadku nieco tajemniczych kwestii, związanych z wieloma przyczynami, to na Tobie, a nie na Twoim terapeucie czy lekarzu, spocznie prawdopodobnie odpowiedzialność – i zaszczyt! – znalezienia skutecznego dla Ciebie rozwiązania.

Nie wahaj się podzielić się z nami, co zadziałało w Twoim przypadku. Niech skorzystają z tego także inni Czytelnicy Poczty Zdrowia.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

--------------

Tajemnice bycia młodym do późnej starości:

Dlaczego niektóre osoby są sprawne fizycznie nawet w wieku 100 lat, a inne nie mogą podnieść się z fotela czy łóżka jeszcze przed siedemdziesiątką?

Niesamowity jest obecny postęp w dziedzinie medycyny przeciwstarzeniowej! Teraz możesz korzystać z tych osiągnięć, stosując się do porad dra Thierry’ego Hertoghe’a, założyciela Światowego Stowarzyszenia Medycyny Anti-Aging oraz innych ekspertów medycyny przeciwstarzeniowej. Przejdź tutaj

--------------

Źródła:

1) Maisonneuve H., Chambe J., Delacour C., at all «Prevalence of cramps in patients over the age of 60 in primary care: a cross sectional study». BMC Fam. Pract., 2016 Aug. 12, 17 (1): 111. PubMed PMID: 27520635.
2) Shiue I. «Urinary arsenic, pesticides, heavy metals, phthalates, polyaromatic hydrocarbons, and polyfluoroalkyl compounds are associated with sleep troubles in adults: USA NHANES, 2005-2006». Environ. Sci. Pollut. Res. Int., 2017 Jan., 24 (3): 3108-3116. PubMed PMID: 27858272.
3) Les besoins en magnésium et les excès. http://www.guide-vitamines.org/mineraux/magnesium/besoins-magnesium-exces.html

Komentarze

Starsza 2018-01-23 08:49
Problemem po roku 50 w życiu jest rozpad współpracy systemu nerwowego z systemem krwionośnym i systemem kostnym. Ten problem pokonuje wit B12. Dlatego należy prosić lekarza o zastrzyki ********.
Leszek 2018-01-23 09:01
Szanowny Panie!

Mam od lat wypróbowany i skuteczny sposób na skurcze. Chodzi o doraźne wyjście ze skurczu w chwili jego wystąpienia. Należy rozciągnąć mięsień, w którym występuje skurcz. Np. w przypadku skurczu w łydce należy mocno podnieść przednią część stopy do góry. Skurcz mija natychmiast. Podobnie w przypadku innych skurczów. Trzeba poszukać sposobów rozciągnięcia danego mięśnia. W przypadku skurczu w górnej części stopy pomaga również lekkie masowanie tej części stopy.

Z poważaniem

Leszek
Anna 2018-01-23 09:58
Z dużym zainteresowaniem przeczytałam artykuł i nasunelo mi się pytanie. Kiedyś przeczytałam w jakimś opracowaniu, że magnez powinien być dostarczany systematycznie w małych dawkach i jako pewne rozwiązanie podawania magnezu było zaproponowane przez skórę np. moczenie nóg w soli *****. Ciekawa jestem Pana opinii w tej sprawie.
BH 2018-01-23 10:50
Warto wspomniec o magnezie przyswajanym przez skore podczas kapieli solankowych (n.p. sole *****) lub po uzyciu sprayu (olej magnezowy).
Zan. Ch. 2018-01-23 13:45
Z arytmia i Skórczu dodatkowymi walczę od 30 lat a skorcze mięśni doczepily się ok 12 lat temu. Mam bardzo niski poziom magnezu i próbowałam wszystkiego by z tym walczyć i podnieść go na gorna granicę normy. Nic nie działało a magnez w różnych postaciach brałam garściami!!! Niedawno wynalazkami pozna starszy artykuły w sieci o magnesie właśnie i okazuje się ,że zakwaszenie organizmu powoduje ucieczkę magnezu. Od 30 lat jem więcej mięsa aby schudnąć lub nie tyć . Wszystko się zgadza bo wtedy właśnie zaczęły się pierwsze problemy z sercem ( z braku magnezu) i zaczęłam brać beta blokery ( chyba wszystkie już przeliczyłam ) i nic mi nie pomagało! Ciśnienie skacze , więc biorę leki ,leki powoduje stłuszczenie wątroby i ucieczkę magnezu z diuretykami. Koło się zamknęło i tak się kręciło! Raz lepiej ,raz gorzej. Małe dawki magnezu czesto przyjmowane nic nie wnosiły,duże dawki częstomocz ujmowane na trochę polepszały stan,ale wystarczyło,że się spociłem i już skorcze przychodziły i to nie tylko w nocy! Pisał Pan o tym,że wszystkie chlorki magnezu pobierają z komórek magnez by zneutralizować zakwaszony organizm. Magnez brałam i nocą i w dzień.przestałam jeść mięso i słodycze oraz zakupiłam JABLCZAN magnezu . Widzę poprawę i to duża,dziękuję !
Vanda 2018-01-23 19:36
Ja suplementuje regularnie magnez. Kiedy zlapal mnie pierwszy skurcz, pare lat temu, poradzono mi w aptece magnez. Od tej pory lapie mnie skurcz jak skonczylam jedna porcje magnezu i zapomnialam kupic nastepna.
rm 2018-01-23 21:52
moje skórcze łydek szcególnie lewej były od kilku lat coraz bajdziej nasilone -zwłaszcza po alkoholu. po wykryciu u mnie boreliozy i długiej antybiotykoterapii skórcze mineły i wreszcie zacząłem sie wysypiać .
Małgorzata 2018-01-24 00:30
Na skurcze nóg mnie pomógł przepisany przez lekarza flebologa (od żył) lek ******* o składzie: Witamina B1-100mg, witamina B6-200mg, witamina B12-0,20 mg=200g. Początkowo przyjmowałam 2 x dziennie jak kazał lekarz (małe opakowanie). Potem pokazawszy lek diabetologowi przepisał mi duże opakowanie i zażywałam 1 x dziennie wieczorem. Teraz od czasu do czasu robię przerwę bo są to duże dawki. Należy jednak podkreślić, że od 2013 roku w związku ze stwierdzeniem u mnie cukrzycy typu 2 w chwili obecnej 3x dziennie zażywam lek ***********. Ma on w swoim składzie 780 mg metforminy, która po jakimś czasie prowadzi w organizmie diabetyka do deficytu Witaminy B12 oraz do innych skutków ubocznych. Lek ******** jest na receptę i jego stosownie i czasookres jego przyjmowania należy uzgodnić z którymś z lekarzy prowadzących leczenie w danej jednostce chorobowej.
Ewa 2018-01-24 17:52
Z moich obserwacji wynika, że 2-3 banany tygodniowo zapobiegają skurczom łydek, więc jak mam dłuższą przerwę i taki skurcz obudzi mnie w nocy, to staję na równe nogi. Po kilku oddechach dyskomfort mija a rano sięgam po banana lub dwa i następną noc już przesypiam spokojnie.
ŁUCJA 2018-01-24 18:40
Wystarczy wziąć sobie do łóżka magnez ale nie w tabletkach tylko metalowy magnez ze starego głośnika z radia i przyłożyć do miejsca w którym występują skurcze zawinąć bandażem i tak spać gwarantuję 100% pomoc

Leszek Zioeliński 2018-01-24 19:03
"I odwrotnie, w razie intensywnych ćwiczeń fizycznych należy czuwać, by nie pić zbyt dużo wody, gdyż wówczas stężenie składników mineralnych we krwi krwi jest zbyt niskie, co wywołuje skurcze."- jest to wierutna bzdura, jak można wypisywać takie głupoty!!!
Anna 2018-01-25 12:07
Skurcze, przeważnie w obrębie nóg, spowodowane są złą gospodarką minerałami. Ze swego doświadczenia, pracuję ze skurczami w sposób świadomy od kilkunastu lat ćwicząc asany, wyciągam następujący wniosek - nie uzupełnianie minerałów a praca z mięśniami, zwiększanie ich sprawności, by pobierały z pożywienia konieczne ciału minerały, jest najbardziej skutecznym remedium na skurcze.

A na koniec. Skurcz jest, wbrew powszechnej opinii, pozytywnym objawem a nie powodem do obaw. Oznaką uruchomienia pracy w mięśniu, który zapomniał jak powinien pracować.

Proponuję solidnie przeciągać się w najróżniejszy sposób, aż do pojawiania się skurczy. Jak napisano w artykule skurcze tylko bolą i nic po nich nie dzieje się niebezpiecznego.

Powodzenia
witold 2018-01-30 18:08
halo, skurcze - biore lata magnezjum a teraz magnezjum + calium. jak zapomne mam czesto skurcze najczesciej lydek.

to pomaga mi nie zapominac o lykaniu. ale moi kochani ja mam 130 kg i dochodze powoli do wieku debu bartek, bylismy, podziwialismy, czy jeszcze trwa on ? Zdrowia bez skurczow zyczy wt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Złamania: rady eksperta w dziedzinie medycyny integracyjnej

Doktor Erika Bradshaw jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów w dziedzinie medycyny integracyjnej (czyli takiej, która... czytaj więcej

Kuchenka mikrofalowa: na śmietnik czy do kuchni?

Wielu ekspertów medycyny naturalnej od lat wzywa, aby pozbywać się kuchenek mikrofalowych. Przypominają oni, że kuchenki mikrofalowe... czytaj więcej

Wygramy

Dziennik New York Times ogłosił prawdziwe trzęsienie ziemi w zakresie zwyczajów żywieniowych ludzi1. Sprzedaż napojów... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.