×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-08-01

Regularne spożywanie ryb

Regularne spożywanie ryb jest niezbędne dla mózgu, oczu, tętnic, serca i zmniejsza ryzyko raka oraz wielu innych chorób.

Niestety, przy obecnych cenach ryb zjedzenie świeżej ryby dwa razy w tygodniu kosztuje czteroosobową rodzinę ponad 200 złotych...

Ceny rosną przerażająco, ale to nieuniknione

W tej sprawie nie ma co szukać kozła ofiarnego: podstawowym problemem jest to, że światowy popyt na ryby rośnie lawinowo, ale oceany są już maksymalnie wyeksploatowane.

Wcześniej niemal nieobecne na tym rynku Chiny stały się w kilka lat największym eksporterem ryb i innych produktów morskich. W kilkuset fabrykach na wybrzeżach przetwarza się dorsza i morszczuka z Alaski, łososia z Chile i Rosji czy makrelę z Norwegii i Danii. Tysiące ton ryb jest krojonych na filety i zamrażanych1.

Za 10 lat ceny ryb mogą jeszcze wzrosnąć dwukrotnie i tej katastrofy nie da się uniknąć.

Oznacza to, że łosoś i dorsz już niebawem mogą kosztować 100 zł/kg, tuńczyk po 150 zł/kg, a halibut 200 zł/kg.

Już dziś osoby mieszkające daleko od wybrzeża muszą często wydać 50 zł lub więcej za kilogram hodowlanego łososia, dorsza czy morszczuka.

Mniej popularne ryby, takie jak miętus, barwena, halibut, węgorz czy dorada, rzadko kiedy kosztują mniej niż 80 zł/kg. Na rybny obiad w czteroosobowej rodzinie bez problemu można wydać 100 zł, co przy dwóch obiadach na tydzień daje ok 200 zł.

Gdy pomnożyć to przez 52 tygodnie, otrzymujemy 10 400 zł na rok, czyli kwotę znacznie przewyższającą średnią pensję Polaka.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Bielizna w miejscu sklepów rybnych

Konsekwencje znamy wszyscy: coraz mniej ludzi kupuje już świeże ryby. Często zamieniamy je na mrożone lub konserwowane – ich cena jest niższa.

Przy stoiskach rybnych w supermarketach można zobaczyć co najwyżej tych, którzy jedzą tyle co ptaszek i nie są już obciążeni kredytem hipotecznym ani kosztami wychowania dzieci.

A na bazarach sprzedawcy ryb musieli ustąpić miejsca sprzedawcom chińskich butów, okularów i bielizny.

Rozwiązanie, które niczego nie rozwiązuje

W tej sytuacji wiele osób ratuje się rybą mrożoną.

Ale ten wybór także obarczony jest pewnymi minusami:

  • tekstura, smak i wartości odżywcze ryby mrożonej są znacznie gorsze niż świeżej,
  • ceny ryb mrożonych także rosną – niedługo i one przestaną być przystępne, jak wszystkie ryby, także ryby mrożone zawierają coraz więcej toksyn: PCB, dioksyn i metali ciężkich (szczególnie rtęci), toksycznych dla układu nerwowego.

Te toksyczne związki gromadzą się w rybach i osiągają wysokie stężenie w tkankach ryb drapieżnych. Im wyżej jest dana ryba w łańcuchu pokarmowym, tym więcej zgromadziła w swoim ciele toksyn pochodzących od mniejszych ryb, które zjadła w ciągu życia.

Jeśli chodzi o rybę panierowaną, smażoną na dymiącej patelni, to z całą pewnością jest to najgorsze wyjście, ponieważ olej uwalnia toksyczne związki, które są rakotwórcze.

Dobra wiadomość

Na szczęście są jeszcze inne, dobre rozwiązania.

Pierwsza dobra wiadomość: ryby najzdrowsze dla człowieka to równocześnie te najtańsze i najmniej zanieczyszczone.

Jak na pewno wiedzą stali czytelnicy Poczty Zdrowia, do tych gatunków należą niewielkie ryby z zimnych mórz: sardela, szprot, sardynka, śledź i makrela.

Tak mało ludzi regularnie kupuje świeżą makrelę czy śledzia w rybnym.

Efekt tej tendencji jest taki, że świeżego śledzia często sprzedaje się po 15 zł/kg, a czasem jeszcze mniej – jego cena jest porównywalna do cen warzyw!

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że ceny ryb podlegają jeszcze większym wahaniom niż ceny innych produktów żywnościowych. Ponieważ rybacy nie są w stanie przewidzieć tendencji na rynku, pewne ryby bywają niedostępne lub jest ich ogromna nadwyżka. Może to wymusić ich bardzo wysokie lub niewiarygodnie niskie ceny.

A więc kiedy ryba jest w sklepie „w promocji”, nie oznacza to, że jest gorszej jakości lub jest nieświeża (co jest prawdą w przypadku wielu innych produktów). Przyczyną ostrego cięcia cen jest najczęściej duża dostawa danej ryby, a Ty możesz zrobić jej zapasy – oczywiście mrożone. Oszczędność na cenie sprawia, że zamrożenie promocyjnej ryby opłaca się.

Warto więc uważnie śledzić ceny ryb, jak krokodyl czyhający na zdobycz w nenufarach – skocz do sklepu natychmiast, kiedy nadarzy się okazja.

Dodatkowe argumenty za małymi rybami

W newsletterze Poczta Zdrowia często polecam jeść małe i tłuste ryby, ponieważ są bardzo zdrowe, a nawyk ich jedzenia jest w zaniku, szczególnie wśród młodego pokolenia.

Najczęściej ludziom wydaje się, że tłuste i małe rybki są niesmaczne, ale to dlatego, że nie znają dobrych przepisów.

Te ryby zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3, które mają niezliczone korzyści dla zdrowia. Dużo w nich również witaminy D, selenu, fosforu i białek dobrej jakości.

Małe ryby na większą inteligencję

Jedząc małe ryby, faktycznie możesz zwiększyć swoją inteligencję, ponieważ obfitują one w DHA (kwas dokozaheksaenowy) niezbędny do prawidłowego działania mózgu. Czy wiesz, że mózg w 14% składa się z kwasów omega-3, a 97% tych kwasów to DHA, uczestniczący w przekazywaniu sygnałów między neuronami?2

Kwasy omega-3 hamują również obniżanie zdolności poznawczych związanych z wiekiem. DHA przyczynia się także do działania ochronnego w chorobach neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane i wiele innych.

Ale to nie wszystko.

Małe ryby poprawiają wzrok

Wysoka zawartość DHA w organizmie obniża ryzyko związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej o 68%3.

Małe ryby to lepszy sen u dzieci

Przeprowadzone niedawno badanie przez Uniwersytet w Oxfordzie wskazuje, że wysokie stężenie kwasu tłuszczowego omega-3 i DHA można łączyć z lepszą jakością snu u dzieci. Podając ryby lub tran źle sypiającym dzieciom, uzyskasz znaczącą poprawę4.

Dzieci przyjmujące omega-3 sypiały o niemal godzinę dłużej (58 minut) i rzadziej wybudzały się w nocy w porównaniu z dziećmi przyjmującymi placebo.

Małe ryby zapobiegają chorobom cywilizacyjnym

Badania wskazują, że kwasy tłuszczowe zawarte w rybach zmniejszają ryzyko cukrzycy i zawału serca.

Ci, którzy jedzą dużo tłustych ryb bogatych w omega-3, długoterminowo obniżają u siebie ryzyko cukrzycy typu 2. Potwierdza to np. badanie z Finlandii opublikowane w „Diabetes care”, w którym porównywano stężenie omega-3 we krwi z równoczesnym występowaniem cukrzycy5.

Aby korzystać z dobroczynnego działania omega-3, trzeba tygodniowo zjadać po kilka porcji śledzi, szprotów, sardynek i makrel, co może nie spodobać się osobom nieprzepadającym zbytnio za tymi rybami.

W tym momencie możesz zastosować alternatywne rozwiązanie.

Omega-3 w kapsułce i z ryb tak samo korzystne

Świeżo opublikowane badanie, przeprowadzone na bardzo szeroką skalę w Waszyngtonie, wskazało, że kwasy omega-3 przyjmowane z pokarmem lub w formie suplementów diety zmniejszają ryzyko zgonu w takim samym stopniu co świeże ryby.

Oceniano działanie omega-3 u 70 450 osób w wieku od 50 do 76 lat. Grupę obserwowano przez 4 lata. Osoby przyjmujące wysokie dawki omega-3 miały niższe ryzyko zgonu niż pozostali uczestnicy niezażywający omega-3. Badani spożywający omega-3 również rzadziej umierali na raka, a także – na choroby sercowo-naczyniowe.

Najważniejszym wnioskiem z tego badania było to, że korzyść zdrowotna jest taka sama w przypadku spożywania zarówno omega-3 w postaci suplementów, jak i przy jedzeniu świeżych ryb.

Zaletą suplementów diety z kwasami tłuszczowymi omega-3 jest brak metali ciężkich, dioksyn i PCB, które zostały z nich odfiltrowane. Suplementy nie stwarzają więc zagrożenia toksykologicznego.

Omega-3 w miękkich kapsułkach są też po prostu wygodne – zamiast codziennych wyzwań kulinarnych związanych z przyrządzaniem rybek (które polecam zjeść obowiązkowo od czasu do czasu) bierzesz suplement. I po kłopocie!

Na zdrowie!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Źródła:

  1. Poisson sans Frontières, http://poisson-sans--frontieres.blogspot.ch/2009/01/chine-lempire-du-milieu-regne-sur-le.html
  2. Arterburn LM et al. Am J Clin Nutr 2006, 83: 1467S-76S.
  3. Souied EH, Delcourt C, Querques G, Bassols A, Merle B, Zourdani A, Smith T, Benlian P; Nutritional AMD Treatment 2 Study Group. Oral Docosahexaenoic Acid in the Prevention of Exudative Age-Related Macular Degeneration: The Nutritional AMD Treatment 2 Study. Ophthalmology. 2013 Feb 7.
  4. Higher levels of omega-3 in diet associated with better sleep, http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2014/140306.html
  5. Virtanen JK, Mursu J, Voutilainen S, Uusitupa M, Tuomainen TP. Serum omega-3 polyunsaturated Fatty acids and risk of incident type 2 diabetes in men: the kuopio ischemic heart disease risk factor study. Diabetes Care. 2014 Jan;37(1):189-96. doi: 10.2337/dc13-1504.

Komentarze

adamrp61 2014-08-01 12:36
to są ryby z mórz a tu jest polska i jest mnóstwo ryb z słodkowodnych i w czym problem, chyba to korzystne ceny ryb słodkowodnych będą konkurencyjne .
doktor Alicja 2014-08-24 08:59
Nie popieram tego artykulu. Jestem lekarzem medycyny i czlonkiem PCRM (Komitetu Lekarzy Medycyny Odpowiedzialnej). Omega-3 znajduje sie w duzych ilosciach w olejach roslinnych, a zwl. w oleju lnianym. Nalezy OGRANICZAC SPOZYCIE RYB a nie zachecac do ich spozywania. Jest wiele waznych powodow: 1) ratowanie srodowiska Do połowy stulecia może zabraknąć ryb jako żywności: http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/polowy-stulecia-moze-zabraknac-ryb-jako-zywnosci 2) ryby sa mocno zatrute rtecia i polichlorkami dwufenoli (wg artykulu pisanego przez lekarzy z PCRM): http://www.pcrm.org/health/health-topics/dont-take-the-bait-fish-is-not-a-health-food

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Uczta dla włosów

Jeśli zastosowałeś moje rady na temat olejów, na pewno używasz do smażenia już tylko oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia. Jest to... czytaj więcej

Dlaczego biały chleb jest tańszy niż ciemny?

Zwykle jest tak, że taniej można kupić produkty surowe i nieprzetworzone: ścięte drzewo jest tańsze niż deski, glina – tańsza niż cegły,... czytaj więcej

Płodność: co koniecznie należy zrobić?

Jedna para na sześć ma problemy z płodnością. Współczesna medycyna oferuje rozwiązania, które są kłopotliwe, kosztowne i nie... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.