×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Rwa kulszowa i przepuklina kręgosłupa

Opublikowano dnia: 2020-05-01

8 błędnych przekonań na temat rwy kulszowej i przepukliny kręgosłupa (przemieszczenia krążka międzykręgowego)

Rwa kulszowa to potworny ból, który schodzi w dół do pośladka i uda. Jego przyczyną jest uciskanie nerwu przez przesunięty krążek międzykręgowy.

Krążki międzykręgowe to rodzaj poduszeczek zbudowanych z chrząstki, które znajdują się między kręgami.

Problemy z krążkami międzykręgowymi występują bardzo często. Doświadcza ich 90% osób powyżej 50. roku życia.

Istnieje jednak wiele nieporozumień na ten temat i warto je sprostować.

Chciałbym zaprezentować informacje z tego zakresu, zebrane podczas interdyscyplinarnego sympozjum kształcenia ustawicznego na temat kręgosłupa, przeprowadzonego dla lekarzy w dniu 7 marca 2019 r., w szpitalu Hôpital de La Tour [1].

Błędne przekonanie nr 1: „Przepuklina kręgosłupa zawsze wymaga operacji”

Nie zawsze. W wielu przypadkach lepiej się powstrzymać od operacji. Warto pamiętać, że pacjenci z przepukliną kręgosłupa bez operacji w 60 - 80% przypadków czują się lepiej po trzech miesiącach.

Po roku 90% pacjentów wraca do zdrowia.

Błędne przekonanie nr 2: „Przepuklina kręgosłupa boli”

To nieprawda. Większość przypadków przepukliny kręgosłupa nie powoduje żadnego bólu. Pacjent niczego nie zauważa.

Ogromnym problemem jest to, iż u pacjenta z bólem pleców często wykonuje się tomografię komputerową, w wyniku której wykrywana jest przepuklina kręgosłupa. Uznaje się ją wtedy za przyczynę bólu pleców i zleca operację.

W rzeczywistości jednak w wielu przypadkach przyczyna bólu pleców pozostaje nieznana, nierozpoznana przez medycynę. Przepuklina zostaje zoperowana, ale skoro nie ona była przyczyną, operacja nie rozwiązuje problemu.

Za to pacjent ponosi ryzyko (w przypadku operacji tego typu jest to duże ryzyko) zakażenia szpitalnego, w szczególności gronkowcem złocistym. Ta bakteria może się zagnieździć między kręgami, powodując bardzo poważne powikłania.

Błędne przekonanie nr 3: „Przyczyną przepukliny kręgosłupa jest wysiłek”

To nieprawda. Wręcz przeciwnie, krążki międzykręgowe lubią wysiłek.

Na przykład, gdy biegamy, poprawiamy stan nawodnienia krążków międzykręgowych, które dzięki temu stają się mocniejsze. Przypomnijmy, że te krążki zbudowane są z chrząstki i nie dopływa do nich krew. Są jak gąbki, które muszą być uciskane i rozluźniane, aby mógł krążyć odżywiający je płyn rdzeniowy.

Poza tym aktywność fizyczna zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe, ponieważ mięśnie działają na kręgosłup jak „liny podpierające”. To zmniejsza nacisk na krążki.

Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie pleców, co pozwala lepiej odciążyć kręgosłup.

Z kolei gdy siedzimy, mięśnie pleców rozluźniają się i nacisk na krążki jest maksymalny. Wówczas krążki ulegają zwyrodnieniu i mogą ostatecznie tworzyć przepukliny.

Stąd częste problemy z krążkami międzykręgowymi wśród pracowników biurowych.

Błędne przekonanie nr 4: „W trakcie pracy manualnej, psujemy sobie plecy”

Podobnie jak w poprzednim punkcie, to nieprawda.

Aktywność fizyczna, również ta wykonywana w ramach pracy zawodowej, nie nasila przepukliny kręgosłupa.

Wymagająca praca fizyczna nie wywołuje zaburzeń zwyrodnieniowych.

Jest przeciwnie: jeśli ktoś z powodu braku aktywności ma problem z dolnym odcinkiem kręgosłupa i uszkodzone krążki międzykręgowe, wówczas przenoszenie ciężkich przedmiotów wywołuje ból.

Błędne przekonanie nr 5: „Rwa kulszowa to wystarczający powód do leczenia chirurgicznego”

W 80% przypadków to nieprawda.

Przyczyną bólu w rwie kulszowej (i udowej) jest stan zapalny, którego przejawem jest uwalnianie się cytokin, głównie w nocy.

Gdy ta faza mija, a dzieje się tak zazwyczaj w ciągu 6 - 8 tygodni, ból ustępuje.

Po 3 miesiącach ból ustępuje samoistnie u 80% pacjentów. Po roku 90% pacjentów czuje się już dobrze.

Błędne przekonanie nr 6: „Duża przepuklina bardziej boli”

Fałsz. Wielkość przepukliny nie ma wpływu na wielkość bólu.

Ważny jest kształt przepukliny i jej rozmieszczenie: czy uciska korzeń nerwu czy go omija?

To jest ważne.

Błędne przekonanie nr 7: „Trzeba brać środki przeciwbólowe”

Niestety w przypadku rwy kulszowej skuteczność środków przeciwbólowych jest bardzo ograniczona:

  • paracetamolu nie testowano w badaniach;
  • morfina nie ma zbyt dużej, udowodnionej skuteczności;
  • kortyzon nie pomaga.

Błędne przekonanie nr 8: „Konieczny jest odpoczynek”

Nieprawda. Wręcz przeciwnie!

Odpoczynek wydłuża czas trwania rwy kulszowej. Aktywność fizyczna ten czas skraca.

Z kolei zabiegi kinezyterapeutyczne i wyciągi nie są skuteczne.

Osteopata pomoże rozluźnić mięśnie, a to może zmniejszyć ból. Przezskórna stymulacja nerwów także.

Aby złagodzić ból pleców

Aby złagodzić ból pleców, trzeba zadbać o odpowiednią postawę ciała: sposób stania, chodzenia, siadania na fotel, wstawania z fotela, wstawania z łóżka, itd.

Zdrowia życzę,

Jean-Marc Dupuis

________________________

Dłuższe życie to tylko połowa sukcesu

Nawet, jeśli jesteś już po pięćdziesiątce i obecnie prowadzisz siedzący tryb życia, możesz odzyskać swoją formę z czasów młodości. A także radość życia, witalność i dobre samopoczucie, które się z nią wiążą.

Nie chodzi przecież TYLKO o to, żeby żyć dłużej. Potrzebujemy cieszyć się dobrym zdrowiem, energią i radością.

Miesięcznik Zdrowie po 50-tce przeznaczony jest specjalnie dla osób po 50. roku życia i oparty tylko i wyłącznie na wynikach najnowszych badań naukowych prowadzonych na całym świecie.

Przeczytasz w nim o wszystkim, o czym powinieneś wiedzieć, aby wydłużyć swoje życie w dobrym zdrowiu, pozbyć się istniejących dolegliwości i zapobiec pojawieniu się kolejnych.

W majowym numerze miesięcznika Zdrowie po 50-tce przeczytasz m.in:

  • Witaminowy duet 
  • Rak prostaty - czy potrafisz zachować zdrowy rozsądek?
  • Czy śmiech powoduje zmarszczki?
  • Rozszyfruj sygnały wysyłane przez Twoje jelita
  • Suche oczy - wykonaj te 4 prosteć ćwiczenia
  • Wsparcie dla osób towarzyszących chorym na Alzheimera
  • Czym jest ocena sił witalnych?
  • Artroza - cena za siedzący tryb życia

Tylko TERAZ wyjątkowa promocja na majówkę!

Prenumerata miesięcznika Zdrowie po 50-tce w cenie 92,40zł. To aż 30% rabatu od ceny standardowej. 

Uwaga: ta propozycja jest ograniczona czasowo. Skorzystasz z niej, jeśli zaprenumerujesz Zdrowie po 50-tce najpóźniej do piątku 1. maja. Sprawdź teraz

[1]  https://www.amge.ch/site/wp-content/uploads/formidable/9/31-134_LA-TOUR_Flyer-Rachis_7mars.pdf

Komentarze

Lucja 2020-07-01 11:21
Niby nie jest tak, że zawsze wymaga operacji, ale jest tak bardzo często. Tak jak na przykład u mojej mamy, niestety była konieczność. Czasem też po prostu warto, to lepsze niż męczarnie. Polecam sobie poczytać o temacie na portalu ********************, tam jest sporo fachowych informacji na ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Lekcje życia w moim ogródku

Uprawianie ogródka dobrze robi na zdrowie i na samopoczucie. Jest również korzystne dla środowiska (jeśli stosujesz alternatywne... czytaj więcej

Teraz Cię skontrolują, czy zażywasz leki

Wiele się mówi o nowych spółkach mających swój początek w Kalifornii, takich jak Google, Facebook, Twitter czy... czytaj więcej

Bez telefonu komórkowego można żyć

Po newsletterze Poczty Zdrowia na temat fal elektromagnetycznych, wielu Czytelników napisało do mnie, że nie mogą żyć bez... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.