×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2015-04-10

Rzuć się na szparagi!

Szparag kształtem przypomina mi oszczep. Niebezpieczną broń, która mogłaby stać się dobrym symbolem szczególnej walki: walki ze starzeniem się i chorobą.

  1. Szparagi zawierają mnóstwo niezbędnych składników odżywczych: są źródłem witamin A, C, E i K oraz chromu. Chrom to pierwiastek śladowy, który zwiększa zdolność insuliny do przekazywania komórkom ich paliwa, czyli glukozy.
  2. Wielokrotnie zwiększają naturalne zdolności antyoksydacyjne: dzięki temu, że dostarczają pochodne cysteiny, zwiększają naturalną produkcję glutationu w organizmie. Glutation to związek o wielkiej mocy antyoksydacyjnej i oczyszczania z toksyn. Pomaga niszczyć związki kancerogenne, takie jak wolne rodniki czy inaktywować toksyczne metabolity leków, np. paracetamolu1. Dlatego szparagi mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje raka, w tym raka kości, piersi, jelita grubego, krtani i płuc. To warzywo warto spożywać także w trakcie leczenia nowotworów, z uwagi na działanie ochronne na wątrobę.                                                                                                                                                                                                                                                  Spośród 43 warzyw, szparagi mają największe działanie antyoksydacyjne. Stąd ich wyjątkowe właściwości przeciwstarzeniowe.

 

Szparagi dobre na wszystko

Szparagi zawierają dużo potasu, co jest korzystne dla osób z nadciśnieniem. Mają także dużo żelaza i rutyny (450 mg w 1 kg świeżych białych szparagów), czyli flawonoidu o właściwościach przeciwzapalnych2 i przeciwnowotworowych3,4.

Połowę wartości kalorycznej szparagów stanowi białko. Dzięki temu szparagi pozwalają zmniejszyć głód, a także zwiększyć masę mięśniową, co jest istotne, jeśli uprawiasz sport.

Szparagi mogą także wspomagać mózg i ograniczać związany z wiekiem  spadek zdolności umysłowych. Tak jak warzywa zielonolistne, szparagi zawierają dużo folianów,  działających razem z witaminą B12. Dzięki temu zapobiegają utracie pamięci i problemom z koncentracją. Witaminę B12 znajdziesz głównie w:

  • rybach,
  • drobiu,
  • czerwonym mięsie i
  • nabiale.

W Stanach Zjednoczonych na Uniwersytecie w Tufts przeprowadzono badanie, w którym wykazano, że osoby starsze, które miały wysoki poziom folianów i witaminy B12, lepiej wykonywały testy na szybkość i elastyczność myślenia.

Oprócz tego szparagi zawierają duże ilości asparaginy, aminokwasu o działaniu diuretycznym (moczopędnym). Asparagina wspomaga organizm w usuwaniu nadmiaru soli, co jest bardzo korzystne dla osób cierpiących na nadciśnienie i obrzęki (gromadzenie się płynu w tkankach, np. opuchnięte nogi i stopy).

Bio czy nie bio?

Warto wiedzieć, że szparagi należą do warzyw mało zanieczyszczonych pestycydami. Dotyczy to również szparagów uprawianych konwencjonalnie (5). Oczywiście jak zawsze lepiej jest kupować ekologiczne, ponieważ takie uprawy są bardziej przyjazne dla środowiska. Jednak z punktu widzenia konsumpcyjnego, różnice między bio i „nie bio” są niewielkie, a w portfelu zostanie więcej pieniędzy.

Gotowanie na parze

Jeśli będziesz gotować szparagi przez 20 minut, a tak zaleca wiele książek kucharskich, to oczywiście utracisz większość cennych składników.

Aby zachować właściwości szparagów:

  • ugotuj na parze albo
  • usmaż na patelni na małym ogniu na niewielkiej ilości oleju kokosowego.

Możesz je jeść z dobrym sosem holenderskim (składniki: żółtko jaja bio, masło bio, sok z cytryny, sól, pieprz).

Pyszne!

Smacznego!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Już wkrótce:

  • Raport medyczny: Gdy rośliny stają się fontannami młodości
  • Historia roślin: Piękny mak zrodzony z chaosu
  • Homeopatia: Nux vomica, śmiertelna trucizna, która stała się niezbędnym lekarstwem 
  • Wywiad: Perfumiarz, który pozwala roślinom mówić
  • Fitoterapia na talerzu: Jeśli sądzisz, że o kwasach omega-3 wiesz już wszystko, zapraszamy do lektury
  • Ziołowa herbatka miesiącaStres, to Ty decydujesz!
  • Niespokojne nogi: co robić, gdy nasze nogi są ciągle w ruchu?
  • Moje roślinne kosmetyki: 4 hydrolaty, aby pozbyć się „worków” pod oczami
  • O tym się mówi: Pod moim drzewem... Korzyści z medytacji na łonie natury
  • Ostropest plamisty, ależ roślina! Wspaniały przyjaciel Twojej wątroby
  • Rośliny z drugiego końca świata: W sercu Etiopii, kolebki świata

Te i wiele innych porad znajdziesz już wkrótce w najnowszym numerze miesięcznika Rośliny i Zdrowie. Zaprenumeruj go do niedzieli 30 kwietnia, aby otrzymać: rabat (który w wersji elektronicznej wynosi 52 zł) oraz aż 3 wyjątkowe publikacje:

1. Wydanie specjalne miesięcznika Rośliny i Zdrowie
2. Oczyszczanie organizmu. 7-dniowy program detoksykacji
3. Naturalne kosmetyki (t 1).

Kliknij tutaj, aby zdążyć zaprenumerować miesięcznik Rośliny i Zdrowie w specjalnej ofercie powitalnej.

******************************************

Źródła:

1) Hewawasam RP, Jayatilaka KA, Pathirana C. Effect of Asparagus falcatus on acetaminophen toxicity in mice: a comparison of antioxidative effect with N-acetyl cysteine. J Diet Suppl. 2008;5(1):1-19.

2) Guardia T, Rotelli AE, Juarez AO, Pelzer LE, «Anti-inflammatory properties of plant flavonoids. Effects of rutin, quercetin and hesperidin on adjuvant arthritis in rat.», Farmaco, vol. 56, 2001, p. 683-7

3) Deschner EE, Ruperto JF,WongGY, et al, «The effect of dietary quercetin and rutin on AOM-induced acute colonic epithelial abnormalities in mice fed a high-fat diet», Nutr Cancer, vol. 20, 1993, p. 199-204

4) Jing-Pin Lina, Jai-Sing Yangb, Chi-Cheng Luc, Jo-Hua Chiangc, Chang-LinWud, Jen-Jyh Line, Hui-Lu Linf, Mei-Due Yangg, Kuo-Ching Liuh, Tsan-Hung Chiui, Jing-Gung Chungd, «Rutin inhibits the proliferation of murine leukemia WEHI-3 cells in vivo and promotes immune response in vivo», Leukemia Research, 2008 [[doi:10.1016/j.leukres.2008.09.032 texte intégral]]

5) Environmental Working Group's Shopper's Guide, 2013.

Komentarze

Marzena Sowińska 2015-04-12 10:00
Witam. Szparagi są rzeczywiście zdrowe, polecam. Co do nadciśnienia i napuchniętych nóg to nie należy myśleć o pozbyciu się nadmiaru wody, bo to błędne koło. Zachowanie gospodarki solno wodnej jest bardzo ważne. Lekarze przy napuchniętych nogach i podwyższonym ciśnieniu przepisują leki na odwodnienie i ta praktyka stosowana jest na co dzień, dopiero kiedy podwyższona jest kreatynina chorzy kierowani są do Szpitala i dobrze, bo w Szpitalu wiedzą, że organizm trzeba nawodnić oczywiście również z dodatkiem soli nawet do 9 gr na 60 ml, a takich 60 ml podają nawet do 6 na dobę, ba, nawet każą jeszcze pić dużo wody. Lekarze jakoś mało na wodę "życia" zwracają uwagę, słyszymy, musi Pan/Pani dużo pić , ale ile ?, tego już nie wiedzą lub są ignorantami. Znam wiele przypadków kiedy to po odpowiednim nawodnieniu organizmu ciśnienie wraca do normy, a nogi nie są napuchnięte, przez kamienie nerkowe najwięcej ludzi zgłasza się po okresie letnim, ale co piją ?, napoje, które odwadniają, praktycznie nie słyszę, że ktoś nawadnia organizm wodą z odrobiną soli. Masz problem , może będę mogła pomóc odpisując na maila marzenabiomag@op.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Nocne skurcze nóg

Czy zdarza Ci się budzić w nocy z powodu skurczu nogi, nawet jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś? Czy masz więcej niż 40 lat? Czy... czytaj więcej

Naturalne terapie na „ciężkie nogi“

Leki na niewydolność żylną, nawet te przepisane przez lekarza, nie są refundowane przez system ubezpieczeń zdrowotnych ani w Polsce, ani... czytaj więcej

Mammografia przesiewowa – dopiero po pięćdziesiątce!

Po wpisaniu słowa „mammografia” w Google otrzymasz dziesiątki odnośników do informacji naukowych, mniej lub... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.