×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2019-09-20

Schudnij, jedząc "po indyjsku"

Wprowadź indyjskie przyprawy do swojego menu

Tradycyjnie mieszkańcy Indii są szczupli, zwinni i bardzo zdrowi!

Na ich dietę w dużym stopniu wpływa religia, w szczególności hinduizm. Hinduizm uczy niestosowania przemocy i jednakowego szanowania wszystkich istot żywych.

Dlatego zachęca bardziej do diety laktowegetariańskiej, za to odradza jedzenie mięsa, drobiu, ryb i jajek. Laktowegetarianie spożywają produkty mleczne.

Podstawą tradycyjnego odżywiania w Indiach są:

  • ryż i inne zboża;
  • soczewica, ciecierzyca, sałatki z fasolą;
  • warzywa i owoce;
  • mleko fermentowane (lassi), z dodatkiem przypraw lub owoców, np. mango; kefir;
  • pestki i nasiona (pestki dyni, słonecznika, nasiona kopru włoskiego);
  • dobre tłuszcze, np. tłuszcz kokosowy i olej sezamowy.

Do tego koniecznie przyprawy, takie jak kurkuma, kozieradka, kolendra, imbir, kumin. Są we wszystkich tradycyjnych potrawach, nadając im bogaty aromat i potężne walory odżywcze.

Korzystne właściwości indyjskich przypraw

Kurkuma, która jest jedną z najczęściej stosowanych przypraw w Indiach, jest przyprawą bardzo pożądaną z uwagi na jej właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwnowotworowe [1].

Kurkumina, związek chemiczny naturalnie występujący w kurkumie, zwalcza stany zapalne, zmniejsza niepokój, poprawia aktywność mózgu [2] i zmniejsza czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych [3].

Kozieradka pomaga przeciwdziałać cukrzycy, imbir działa przeciwzapalnie (w zapaleniu stawów) [4] i wspomaga trawienie [5], kolendra jest dobra dla skóry [6] i kości [7], a kumin dostarcza żelaza i działa antyseptycznie [8].

W Internecie można znaleźć informacje o wielu innych walorach tych przypraw, które działają antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie i wzmacniająco.

Sekrety zdrowej, indyjskiej żywności

Mieszkańcy Indii nie jedzą masła, ale ghee (wymawiamy „gi”).

Ghee to masło klarowane, które było podgrzewane na bardzo małym ogniu, aby oddzielić tłuszcz od białek mleka (kazeiny), od cukru mlekowego (laktozy) i serwatki.

Zaletą klarowanego masła jest to, że się nie pali, dlatego można je bezpiecznie używać do smażenia i gotowania.

Nie zawiera laktozy i kazeiny, zatem istnieje mniejsze ryzyko alergii lub nietolerancji (osoby nietolerujące produktów mlecznych zazwyczaj mają problem z laktozą lub kazeiną, a nie z tłuszczem mleka).

Ghee ma zapach przypominający orzechy laskowe, przyjemniejszy niż masło. Poza tym, łatwiej je przechowywać, gdyż nie wymaga przechowywania w lodówce.

W Indiach jada się także tofu i grillowany groszek (channa).

Picie herbaty

Oprócz wody i lassi (fermentowanego mleka), mieszkańcy Indii piją duże ilości herbaty, w tym herbatę Darjeeling, którą można nazwać „szampanem” wśród czarnych herbat.

Darjeeling rośnie w regionie o tej samej nazwie, w Bengalu Zachodnim (region Indii).

Z tego samego regionu pochodzi herbata Oolong - herbata zielona, również bardzo dobrej jakości.

Istnieją także inne herbaty typowo indyjskie, równie dobre jakościowo: Assam i Nilgiri.

Są bogate w teaflawinę i tearubiginę, które zmniejszają ryzyko udaru mózgu, z uwagi na właściwości przeciwutleniające. Mają także właściwości przeciwnowotworowe. Poza tym czarna herbata zawiera dużo przeciwzapalnych tanin, które wpływają łagodząco na układ trawienny.

Tej żywności lepiej unikać

Jednak otyłość i cukrzyca uderzają w Indie bardzo dotkliwie. Nie bez powodu.

„Inwazja” napojów słodzonych, niezdrowych produktów z rafinowanego zboża i syropu glukozowego, rafinowanych olejów niskiej jakości (np. oleju sojowego, kukurydzianego, słonecznikowego i z pestek winogron), i oczywiście fast-foodów – to wszystko kompletnie zaburza metabolizm u setek milionów mieszkańców Indii.

Już 72 miliony z nich cierpi na cukrzycę, a w roku 2025 liczba ta może być dwukrotnie wyższa!!! To epidemia, która postępuje w największym tempie. Indie reprezentują 49% przypadków cukrzycy na świecie [9].

Wśród najbogatszych mieszkańców Indii ta choroba występuje trzy razy częściej niż wśród najbiedniejszych, którzy odżywiają się nadal bardziej tradycyjnie.

Umiar

Nie jest tajemnicą, że Hindusi zawsze potrafili rozwijać swoje wartości duchowe, aby nie dopuszczać do przejadania się.

To główny czynnik, którym można wyjaśnić u nich umiar w jedzeniu. A nawet ascezę, jak w przypadku joginów, specjalistów medytacji w religii hinduistycznej.

Jogini muszą przestrzegać zasady „Mitahara”, która oznacza, dosłownie, umiar w jedzeniu. Taki umiar nie przychodzi sam z siebie, ale poprzez wymagającą praktykę. Jogini są także zobowiązani do „tapas”, czyli wyrzeczeń, samodyscypliny i wytrwałości.

Nie obwiniajmy się za to, że nie przestrzegamy równie restrykcyjnej diety jak wyznawcy hinduizmu. Nasze społeczeństwo nam w tym nie pomaga. Tradycyjne struktury społeczne w Indiach są sztywne, co w dużej mierze ułatwia przestrzeganie bardzo wymagających reguł i zasad.

Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dobre indyjskie zasady odżywiania stały się dla nas inspiracją w codziennym życiu. Możemy przykładowo włączyć do naszej diety więcej przypraw o działaniu ochronnym oraz więcej zdrowych produktów.

Mam nadzieję, że ten tekst okaże się pomocny.

 

Zdrowia życzę,

Jean-Marc Dupuis

______

Uwaga! Specjalnie na prośbę Czytelników Poczty Zdrowia wydłużam promocję na zakup programu "Jak zdrowo stracić na wadze?".

Oferta jest ważna tylko do niedzieli, 22.09!

Tylko od Ciebie zależy, czy schudniesz czy nie. Jeśli tylko chcesz, to zacznij korzystać z kompleksowego, opartego na naukowych dowodach programu „Jak zdrowo stracić na wadze?” Dowiedz się więcej

______

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26528921

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4754352/

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3514766/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11710709

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18403946

[6] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1610-0387.2008.06704.x

[7] https://academic.oup.com/jxb/article/60/1/227/570418

[8] https://www.jstor.org/stable/3036683?seq=1#page_scan_tab_contents

[9] https://www.firstpost.com/india/diabetes-is-indias-fastest-growing-disease-72-million-cases-recorded-in-2017-figure-expected-to-nearly-double-by-2025-4435203.html

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Wirusy: 5 rad, jak zatrzymać oblężenie

Najlepszą obroną przed wirusami jest obrona naturalna. W jaki sposób wzmocnić nasz system obronny,... czytaj więcej

Prostata: nie martw się niepotrzebnie

Leczenie raka prostaty wymaga przede wszystkim mądrości i refleksji. Należy spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw. Zbyt duże ryzyko wiąże się... czytaj więcej

Trzy mało znane fakty na temat pobytu w szpitalu

Pobyt w szpitalu jest niekiedy niezbędny, by wyzdrowieć, jednak panujący tam hałas, wciąż włączone oświetlenie, personel przychodzący... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.