×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-04-18

Sekret smacznego jajka na miękko

Oto mój przepis na wyjątkowo smaczne jajko na miękko:

1. Używaj świeżych jajek bio (klasa „0”).

2. Włóż jajko do rondla z zimną wodą. W 99% przepisów znajdziesz zalecenie, żeby wkładać jajko od razu do wrzątku, ale to zły pomysł. Po pierwsze, każdy pewnie widział, jak szok termiczny powoduje pękanie skorupki. Po drugie wysoka temperatura (jajko zaczyna się ścinać już od 80°C) powoduje zbyt gwałtowne ugotowanie białka.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

3. Podgrzewaj na średnim ogniu (na kuchence indukcyjnej lub ceramicznej – moc 7) i od czasu do czasu mieszaj, aby jajko gotowało się równomiernie.

4. Kiedy na dnie rondla pojawiają się pęcherzyki i już nie znikają po zamieszaniu łyżką, odlicz 30 sekund i wyjmij jajko z wody (woda ma wtedy ok. 85°C).

5. Odłóż jajko na kilka minut, aby skończyło się ścinać i przestygło.

6. Kiedy jajko już nie parzy Cię w palce, włóż je do kieliszka grubszym końcem do góry.

7. Odetnij „czapeczkę” nożem. Napoczęcie jajka od grubszej strony daje większy obszar do manewrowania małą łyżeczką. Wtedy też jajko rzadziej wycieka do kieliszka albo na talerz.

Ciepły i półpłynny jajeczny przysmak

Naszym celem jest ugotowanie takiego jajka na miękko, które ma równomiernie półpłynną konsystencję. Białko powinno być ścięte, ale nie gumowate, a żółtko rozgrzane, ale nie twarde.

Od święta, oprócz soli, kładę na jajko odrobinę kremu z białej trufli (tartuffo bianco). Ale nawet bez tego dodatku dobrze ugotowane jajko na miękko jest przepyszne.

Wskazówka

Mój przepis niestety nie gwarantuje sukcesu za każdym razem. Jajka na miękko udają mi się mniej więcej dwa razy na trzy podejścia.

Faktycznie niezwykle trudna jest ocena, jakie jajko jest w środku, bez jego naruszania. Zwróć uwagę, że czas gotowania zależy od:

  • wielkości jajka: małe gotuje się szybciej niż duże;
  • temperatury jajka: jeśli wyjmujesz jajko z lodówki, w samym środku jest prawie zamarznięte i gotuje się dłużej;
  • temperatury wody w momencie włożenia jajka.

Dobre dla zdrowia

Jajko na miękko ma szczególne korzyści zdrowotne, ponieważ jest gotowane w niskiej temperaturze (poniżej 100°C) i nie traci wartości odżywczych. Proporcje aminokwasów w jajku są tak dobrze dobrane, że posłużyły za wzorzec dla FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa) i WHO (Światowej Organizacji Zdrowia). Wykorzystuje się je jako wzór do pomiaru zawartości aminokwasów w innych produktach.

Białko w jajku dostarcza aminokwasów w optymalnych proporcjach, zaspokajając potrzeby organizmu. Tylko uważaj, zbyt mocne gotowanie może doprowadzić białko do tzw. glikacji (nieenzymatyczne przyłączanie cukrów do białek).

Żółtko jajka z kolei zawiera dużo tłuszczów (ok. 5,5 g na 60-gramowe jajko), których dużą część (ok. 15%) stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym słynne omega-3. Organizm nie jest w stanie sam ich wyprodukować, a ich dostarczanie jest niezbędne do dobrego funkcjonowania organizmu.

W jajku znajdziemy również mnóstwo minerałów i pierwiastków pożytecznych dla organizmu, a także wysokie stężenia witamin A, D i E, które odgrywają ważną rolę w metabolizmie wapnia i mają właściwości przeciwutleniające. Na dodatek jajko nie jest kaloryczne – ma ok. 90 kcal, z czego 80% tej wartości pochodzi z żółtka. To wszystko czyni z jajka dobry jakościowo i niedrogi produkt spożywczy.

Dietetycy długo zarzucali jajkom za dużą zawartość cholesterolu, ale było to niesłuszne oskarżenie. To prawda, że żółtko zawiera sporo cholesterolu (około 200 mg), ale przecież cholesterol nie jest trucizną, a jego wpływ na choroby krążenia jest dziś podawany w wątpliwość. Co więcej, to przecież wątroba wytwarza większość cholesterolu obecnego we krwi. Zatem cholesterol przyjmowany z jakimkolwiek pożywieniem ma dla Ciebie znikome znaczenie. Jedzenie jajek nie może więc być winowajcą wysokiego „złego” poziomu cholesterolu we krwi – o ile w ogóle cholesterol jest „zły”.

Bez wyrzutów sumienia możesz jadać 7 jajek tygodniowo, a jeśli cieszysz się dobrym zdrowiem, to nawet więcej.

Kilka środków ostrożności

Jajka należy przechowywać w lodówce. Nie powinno się ich jednak myć „na zapas”, gdyż woda usuwa ochronną warstwę zapobiegającą zakażeniu jajka bakteriami. Mycie jaj może powodować wniknięcie drobnoustrojów do ich wnętrza przez minimalne pory w skorupce.

Ta higieniczna czynność sprawia też, że jaja szybko się psują. Jeśli już myć, to tylko w gorącej wodzie tuż przed przygotowaniem potrawy. Zalecana data przydatności do spożycia jaj to 28 dni. W razie wątpliwości jajko mniej świeże można zjeść mocno ścięte.

Ciekawostka: dlaczego jajka sprzedawało się na tuziny?

Jajka kiedyś sprzedawano po 12 sztuk. Była to liczba symbolizująca równowagę i ład rodzinny. Ponieważ jajko bardzo trudno podzielić na równe części, lepiej było posiadać taką ilość, aby każdy z domowników miał tyle samo jajek na talerzu. Dzięki temu można było uniknąć wielu sprzeczek.

Nieważne, czy jesteś singlem czy w związku, czy masz jedno, dwoje czy czworo dzieci. Z 12 jajek zawsze da się uzyskać równe części:

  • 12 razy po 1 jajku,
  • 6 razy po 2 jajka,
  • 4 razy po 3 jajka,
  • 3 razy po 4 jajka,
  • 2 razy po 6 jajek.

W tym kontekście z wielkim niepokojem przyjąłem pojawienie się ostatnio w sklepach opakowań z 10 jajkami.

Dość łatwo domyślić się celu, jaki w tym mieli handlowcy: sprzedanie 10 jajek zamiast 12 pozwala stosować iluzję, że cena jajka z pudełka 10-sztukowego jest niższa od ceny jajka z większego opakowania. Szczególnie, jeśli klient kiepsko liczy w pamięci i nie zawraca sobie głowy ceną produktu za sztukę.

Problem w tym, że opakowanie o pojemności dziesięciu jajek może skłócić nam rodziny! Wyjątkiem może być rodzina, w której jest dwoje rodziców i trójka dzieci – ci zjedzą sobie łącznie pięć jajek na dwa razy. Ale żadna inna kombinacja już się nie uda!

Smacznego jajka i wszystkiego dobrego z okazji nadchodzących Świąt!

Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Komentarze

Basia P 2014-04-18 10:28
Uwielbiam jajka i bardzo się cieszę ,że można ich zjadać do woli. Polecam jajeczka z hodowli wiejskiej.Kurki zbierają sobie smakołyki po zagrodzie i to jajko jest na pewno zdrowe. A skorupki (nie ugotowane) sparzyć gorącą wodą na 5 minut,osuszyć i zmielić. W okresie zimowym ,listopad,styczeń zjadać po jednej łyżeczce w jogurtem,maślanką lub kefirem.Ten rodzaj wapna jest doskonały i zdrowy.
kruszyna115 2014-04-19 02:27
Toż nie wiedziałem, że można napisać "prawie pracę doktorską" na temat gotowania jaj na miękko. Do tego trufle. Koniecznie białe! Świat nie dość, że zdurniał to jeszcze oszalał. Pozdrawiam świątecznie z ... Beskidów
Marzena Sowińska 2014-04-26 20:06
Pochłaniam jajka, cholesterol spadł , czyli jestem zdrowa. Jajka jem na surowo lub na miękko , uwielbiam żółtka.
ankuranamun 2014-04-29 14:11
autor przewiduje ze je sie po jednym jajku na posilek/dzien, jak mam jesc na raz mniej niz 5 jajek to mi sie nawet nie chce ich robic
haneczka 2014-09-17 10:35
Niestety, jajka od kur utrzymywanych na wolnym wybiegu zawierają kilkakrotnie dopuszczone normy dioksyn/ wygrzebują je z ziemi zanieczyszczonej dioksynami / Jaja od kur utrzymywanych w hodowlach kontrolowanych- w zamkniętych pomieszczeniach, nie zawierają dioksyn. Bardzo lubię jajka od kur z wolnych wybiegów, bo są bardzo smaczne, i mimo wszystko takie jajka kupuję.
Hannalucja 2015-01-10 00:18
No kurcze, a ja mam kuchenkę gazową, i co teraz?
yenju 2015-11-15 10:50
Przepis na jajka na miękko NIE DZIAŁĄ. Na indukcji - poziom 7, zanim pojawią się bąbelki mija jakieś 15 minut, a do tego czasu jajka już są na twardo!! Nie polecam. Pozdro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Zwyrodnienie stawów: spróbuj glukozaminy i chondroityny

Na problemy ze stawami wiele sklepów internetowych poleca glukozaminę i chondroitynę. Obie te nazwy odstraszają, ponieważ... czytaj więcej

Żywność wybielająca zęby

Efekty nawet najbardziej agresywnych terapii wybielających zęby nie utrzymują się dłużej niż sześć miesięcy. Ponadto są one bardzo drogie i... czytaj więcej

List do osób towarzyszących chorym na Alzheimera

 Jean-Marc, mówię Ci, nie jest się na to gotowym, nie ma, jak się na to przygotować! To słowa mojego dobrego przyjaciela, u... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.