×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2015-10-09

Skąd wzięła się moda na olej kokosowy?

Olej kokosowy długo był niedoceniany ze względu na wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Obecnie bez trudu znajdziesz go w ofercie sklepów z żywnością ekologiczną, a nawet supermarketów.

Sprzedaż oleju kokosowego gwałtownie rośnie. Znajduje się on obecnie w wielu produktach spożywczych. Niektórzy twierdzą, że ma on same zalety i pomaga zarówno schudnąć, jak i spowolnić postępy choroby Alzheimera.

Składniki odżywcze oleju kokosowego

Olej z orzechów kokosa nie zawiera białka, węglowodanów, minerałów i prawie żadnych witamin. To czysty tłuszcz z odrobiną witaminy E.

Jedna łyżka stołowa tego oleju (13,6 g) to 117 kcal (dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla kobiet to około 1800 kcal).

Olej kokosowy składa się niemal wyłącznie z nasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak w odróżnieniu od tłuszczów zwierzęcych, równie bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe, zawiera on także niezwykle dużo trójglicerydów o średniej długości łańcuchów kwasów tłuszczowych (MCT).

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Kiedy spożywasz MCT, trafiają one do wątroby i są metabolizowane w celu wytwarzania energii lub przetwarzane na ciała ketonowe, które mogą mieć leczniczy wpływ na mózg (w przypadku padaczki i choroby Alzheimera).

Organizm nie umie odkładać MCT jako rezerw tłuszczowych (na udach, pośladkach, brzuchu, ramionach czy klatce piersiowej).

Można schudnąć, zastępując masło i inne nasycone kwasy tłuszczowe olejem kokosowym. Podczas jednego z badań stwierdzono, że od 15 do 30 gramów MCT dziennie zwiększa zużycie energii o 5%, co odpowiada 120 kcal dziennie1.

Ponadto najnowsze zakrojone na szeroką skalę badania wykazały, że nie istnieje związek pomiędzy spożywaniem nasyconych kwasów tłuszczowych a ryzykiem zawału serca lub udaru mózgu2.

Osoby jedzące olej kokosowy są zdrowe

Dla nas olej kokosowy jest produktem egzotycznym, ale należy pamiętać, że jest on podstawą diety plemion w wielu krajach tropikalnych.

Okazuje się, że w przypadku zachowania tradycyjnego stylu życia, ludność ta cieszy się bardzo dobrym zdrowiem.

Najlepszym przykładem są mieszkańcy Tokelau z południowego Pacyfiku. Spożywane przez nich kalorie to w 56% tłuszcze, z których aż 90% stanowi olej kokosowy, co czyni ich największymi konsumentami tego oleju na świecie.

Mimo to stężenie lipidów we krwi jest u nich umiarkowane i rzadko cierpią na choroby układu sercowo-naczyniowego3.

Naukowcy stwierdzili zresztą, że takie samo zjawisko (brak zawałów i udarów) występuje wśród innego plemienia jedzącego dużo oleju kokosowego: Kitava z Melanezji4.

Wybieraj olej kokosowy z pierwszego tłoczenia

Zachowaj jednak ostrożność, ponieważ działa to tylko w przypadku prawdziwego oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia. Jest on tłoczony na zimno z dojrzałych i świeżych orzechów kokosowych, bez podgrzewania ani stosowania substancji chemicznych.

Uznaje się go za nierafinowany. Łatwo go rozpoznać, ponieważ ma delikatny zapach kokosa, w przeciwieństwie do uwodornionego lub rafinowanego i perfumowanego oleju, który jest znacznie tańszy, ale też znacznie mniej zdrowy.

Potencjalne zalety oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia

Dieta bogata w MCT (stanowiących 65% składu oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia) zwiększa tolerancję glukozy i poprawia wrażliwość na insulinę, jak stwierdzono podczas badań na szczurach5.

W ramach przeprowadzonego w 2009 roku badania wykazano, że zastąpienie oleju sojowego taką samą ilością oleju kokosowego pozwala schudnąć (co prawda w niewielkim stopniu) kobietom z otyłością brzuszną6.

W czasopiśmie Journal of Alzheimer opublikowano niedawno wyniki badania in vitro, w ramach którego stwierdzono, że podawanie oleju kokosowego chroni neurony w korze mózgowej7.

Podczas badania przeprowadzonego w 2006 roku stwierdzono, że spożycie trójglicerydów o średnim łańcuchu cząsteczkowym prowadzi do natychmiastowej poprawy czynności mózgu u pacjentów cierpiących na umiarkowaną postać choroby Alzheimera8.

Olej kokosowy składa się w 50% z kwasu laurynowego, który jest w stanie zabijać szkodliwe drobnoustroje (będące źródłem chorób), takie jak bakterie, wirusy i grzyby9, na przykład gronkowca złocistego i Candida albicans.

Olej kokosowy z pierwszego tłoczenia nie wydziela toksycznych związków w wysokich temperaturach. Dlatego można go wybierać do gotowania.

Co więcej, w temperaturze pokojowej ma on postać stałą, co czyni go doskonałą alternatywą dla masła i oleju palmowego dodawanego do pieczenia ciast: nadaje tartom, ciastom i ciastkom bogatej, gładkiej konsystencji.

Dzięki właściwościom antybakteryjnym olej kokosowy jest doskonały dla skóry10, włosów11 i zębów. Zmniejsza uszkodzenia spowodowane działaniem promieni słonecznych, blokując około 20% promieniowania ultrafioletowego12, co czyni go swego rodzaju kremem przeciwsłonecznym do stosowania przy średniej ekspozycji na słońce.

Niektóre badania wykazały, że włączenie oleju kokosowego do diety wspomaga odchudzanie13.

Zatem, aby wykorzystać jego wszystkie właściwości zdrowotne, lepiej jest zastąpić nim inne, niezdrowe, tłuszcze.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Zapraszam do śledzenia Poczty Zdrowia na Twitterze: https://twitter.com/PocztaZdrowia i na Facebooku: www.facebook.com/PocztaZdrowia

******************************************

Źródła:

1) Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8654328

2) Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease; http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

3) Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau island studies; http://ajcn.nutrition.org/content/34/8/1552.short

4) Apparent absence of stroke and ischaemic heart disease in a traditional Melanesian island: a clinical study in Kitava; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8450295

5) Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment ofthe metabolic syndrome, Koji Nagao, Teruyoshi Yanagita. Laboratory of Nutrition Biochemistry, Department of Applied Biochemistry and Food Science, Saga University, Honjo-1, Saga 840-8502, Japan, accessed 12 September 2014; http://www.meltorganic.com/wp-content/uploads/2011/06/Medium-chain-fatty-acids-Functional-lipids-for-the-prevention-and-treatment-of-the-metabolic-syndrome.pdf

6) Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058

7) Nafar F, Mearow KM, „Coconut oil attenuates the effects of amyloid-β on cortical neurons in vitro”, J Alzheimers Dis. 2014;39(2):233-7. doi: 10.3233/JAD-131436.

8) Effects of beta-hydroxybutyrate on cognition in memory-impaired adults; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15123336

9) Fatty Acids and Derivatives as Antimicrobial Agents; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC444260/

10) A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15724344

11) Effect of mineral oil, sunflower oil, and coconut oil on prevention of hair damage; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12715094

12) Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22279374

13) An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3226242/

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Metoda Butejki

Konstantyn Pawłowicz Butejko to naukowiec, o którym bez wątpienia muszę Ci dzisiaj napisać. Nigdy wcześniej o tym nie wspominałem,... czytaj więcej

Lekcje życia w moim ogródku

Uprawianie ogródka dobrze robi na zdrowie i na samopoczucie. Jest również korzystne dla środowiska (jeśli stosujesz alternatywne... czytaj więcej

Gdy Twój organizm atakuje samego siebie

Częstość występowania chorób autoimmunologicznych, podczas których nasz organizm atakuje sam siebie, w ciągu ostatnich... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.