×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-02-13

Tych postaci magnezu bezwzględnie unikaj

Ponad 70% Europejczyków i Amerykanów ma niedobory magnezu, zaś niektórzy bardziej niż inni w związku z uwarunkowaniami genetycznymi1.

Taki przewlekły deficyt wywołuje błędne koło nadwrażliwości na stres. Stres wywołuje bowiem podwyższenie poziomu niektórych hormonów we krwi (kortyzolu, adrenaliny). Aby powrócić do normy, organizm musi sięgnąć po zapasy magnezu znajdujące się w komórkach i kościach.

W razie braku magnezu, poziom stresu wzrasta, ale nie jesteśmy w stanie powrócić do normy, co dalej podwyższa poziom stresu i zwiększa deficyt. Ponadto, niski poziom magnezu stanowi czynnik podwyższający ryzyko chorób serca, skurczów, mrowień oraz oczywiście zwiększa kruchość kości.

Słusznie zatem suplementy magnezu znajdują się wśród najpopularniejszych suplementów diety. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak ważne jest, w jakiej postaci chemicznej przyjmujemy magnez: pidolan magnezu, cytrynian magnezu, diglicynian magnezu, glicerofosforan magnezu… Te skomplikowane nazwy zniechęcają wiele osób, nie pozwalając im szukać głębiej.

A jednak te różne postacie nie mają ze sobą absolutnie nic wspólnego. Stosowanie suplementów w nieodpowiednich formach nie tylko oznacza stratę czasu (i pieniędzy), ale także narzucanie sobie ograniczającego, zbędnego i nieprzyjemnego rytuału, kiedy trzeba przy śniadaniu połknąć jedną z tych kapsułek o mdłym smaku i obrzydliwym smaku.

Tych postaci magnezu bezwzględnie unikaj!

Na przykład pidolan magnezu to jedna z tych szczególnych postaci chemicznych zawierających niewiele magnezu (8,7% całkowitej wagi). Natomiast pozostałe 91,3% są z dietetycznego punktu widzenia całkowicie bezużyteczne.

I tak, jakkolwiek niewiarygodne się to wydaje, w 1500 mg znajdujących się w ampułce preparatu z pidolanem magnezu otrzymujesz tylko 122 mg magnezu, czyli mniej niż niezbędne minimum. Nie dziwi więc, że w tych okolicznościach producenci zalecają stosowanie nie mniej niż 3 do 4 ampułek dziennie! A zatem wielkie opakowanie wystarczy Ci zaledwie na trochę ponad tydzień…

Jeszcze gorsze są preparaty zawierajacą kwas mlekowy (pod nazwą mleczanu magnezu), substancję, która w stanie zmęczenia gromadzi się w mięśniach, wywołuje zakwasy, a ponadto może również wywoływać stany niepokoju.

Magnez jest także często sprzedawany w postaci asparaginianu magnezu. Asparaginian to niebezpieczna dla komórek nerwowych pobudzająca neurotoksyna, szczyt wszystkiego w przypadku tabletek przyjmowanych po to, by się wyciszyć!

Niektórzy producenci nie wahają się sprzedawać tlenku i wodorotlenku magnezu po najniższych cenach, twierdząc, że zawierają one cztery do sześciu razy więcej magnezu niż preparaty z pidolanem magnezu (po co przepłacać?)2. Zapominają jednak powiedzieć, że tlenek i wodorotlenek magnezu charakteryzują się bardzo niską biodostępnością (słaba przyswajalność przez organizm).

Nie wystarczy zwiększyć dawki, gdyż wywoła to skutek odwrotny: im więcej będziesz przyjmować magnezu w tych postaciach, tym mniej go będzie wchłaniał Twój organizm i tym większe będzie ryzyko wystąpienia biegunki.

Co myśleć o chlorku magnezu?

Chlorek magnezu jest bardzo popularny, zwłaszcza w celu zwalczania infekcji. Zaleca się go osobom, których żołądek nie wytwarza wystarczającej ilości kwasu chlorowodorowego, albo tym, w których organizmie poziom chloru i magnezu jest niezwykle niski.

A mimo to, w porównaniu z innymi związkami magnezu, zawartość magnezu (12%) i biodostępność są na średnim poziomie.

Wiadomo jednak, że chlorek magnezu ma działanie zakwaszające. I to jemu zawdzięcza skuteczność w przypadku stanów zapalnych: mikroby także nie lubią kwasu. Tylko, że nasza dieta jest już z założenia zbyt zakwaszająca. Jest to zwłaszcza kłopot dla osób w starszym wieku, u których buforowe układy krwi nie są już w stanie przywrócić równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Należy również wiedzieć, że chlorek magnezu ma działanie przeczyszczające.

Najlepsze postacie magnezu

Pogłębione badanie przeprowadzone przez zespół naukowców z LaNutrition.fr umieszcza cytrynian i diglicynian magnezu na samym szczycie klasyfikacji różnych postaci magnezu dostępnych w suplementach diety3.

Proporcjonalnie zawierają dwa razy więcej magnezu niż inne postacie (jak np. pidolan magnezu), a ponadto mają wyższą biodostępność (czyli lepiej wchłaniają się w organizmie – zarówno w układzie pokarmowym, jak i na poziomie komórkowym).

Niezbędne substancje towarzyszące magnezowi

Prawdę powiedziawszy, szkoda byłoby przyjmować tylko sam magnez, wiedząc, że w towarzystwie właściwych kofaktorów będzie on lepiej wchłaniany i lepiej wykorzystany przez organizm.

Te kofaktory to:

  • Witamina B6: podwaja wchłanianie magnezu przez organizm4. Ponadto uczestniczy w syntezie serotoniny (hormonu relaksu)5.
  • Tauryna: to pochodna aminokwasu zawierającego siarkę. Poprawia przenikanie magnezu na poziomie komórkowym. Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu6.

Idealnie byłoby znaleźć preparat, w którego składzie znajdą się te trzy substancje. Innymi słowy: witamina B6, tauryna i magnez w dobrze przyswajalnej postaci, np. jako cytrynian magnezu albo diglicynian magnezu.

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

--------------

Teraz możesz żyć pełnią życia

Jak to możliwe?

Dzięki wyeliminowaniu albo przynajmniej ograniczeniu błędów, które wywołują choroby i skracają życie. Zamiast...

...faszerować się lekami o groźnych działaniach ubocznych, które dokonają nieodwracalnego spustoszenia w Twoim organizmie,

...rujnować się na rozmaite cudowne kuracje czy odmładzające zastrzyki,

chcę Cię przekonać do pewnej idei: idei unikania błędów oraz sięgania po naturalne rozwiązania.

To nie wymaga od Ciebie specjalnych inwestycji, a jedynie wiedzy i konsekwentnego postępowania.

Informacje, których nie znajdziesz nigdzie indziej

Mowa o nowym miesięczniku przeznaczonym specjalnie dla osób po 50. roku życia Zdrowie po pięćdziesiątce. Jest on niezależnym czasopismem, w którym nie znajdziesz żadnych komercyjnych reklam, a jedynie porady, które, jak możesz się przekonać, są niezbędne w codziennym życiu.

Oparty jest on tylko i wyłącznie na wynikach najnowszych badań naukowych prowadzonych na całym świecie.

Znajdziesz w nim o wszystkim, o czym powinieneś wiedzieć, aby wydłużyć swoje życie w jak najlepszym zdrowiu.

Aby dowiedzieć się więcej, zapraszam na tę stronę

--------------

Źródła:

1) Etude Su.Vi.Max
2) Driessens F.C.M.; Boltong M.G.; Planell J.A. On formulas for daily oral magnesium supplementation and some of their side effects. Magnesium, Bulletin 1993, vol. 15, no1, pp. 10-12.
3) Quel magnesium choisir. https://www.lanutrition.fr/bien-dans-sa-sante/les-complements-alimentaires/les-principaux-complements-alimentaires/les-complements-correcteurs-de-l-alimentation/le-magnesium/quel-magnesium-choisir
4) Eisinger J, Dagorn J. Vitamin B6 and magnesium, Magnesium, 1986.
5) Serotonin: What Does Serotonin Do? https://www.medicalnewstoday.com/kc/serotonin-facts-232248
6) Eisinger J, Dagorn J. Vitamin B6 and magnesium, Magnesium, 1986.

---

Komentarze

Jędrzej Fijałkowski 2018-02-13 10:36
Ciekawe, w jakim suplemencie magnezowym można dostać diglicynian magnezu. Poza tym zapomnieli Państwo o taurynianie magnezu, który po cytrynianie ma największą wchłanialność magnezu. Pozdrawiam. Jędrzej Fijałkowski
Leszek 2018-02-13 12:46
A kąpiele w solach magnezu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Najbardziej przestarzała z witamin

Moja mama nie kupowała gazowanych napojów. Cóż więc to była za ekscytacja, kiedy któregoś dnia zawołała: Jean-Marc, przyjdź... czytaj więcej

Wyznanie kardiologa – polecane diety są złe!

My, lekarze, przy całym naszym doświadczeniu i autorytecie, często stajemy się zarozumiali i z trudem zauważamy, że nie mamy racji. Więc teraz... czytaj więcej

Olejek aromatyczny – symbol hippisowskiej miłości

Zapomnieliśmy już o tym, ale snujące się po wielkich paryskich bulwarach w XIX w. "elegantki" miały swój sekret, jak... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.