×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

W jakich temperaturach przyrządzać potrawy?

Opublikowano dnia: 2018-04-12

Zanim rozpocznie się czas grillowania, warto zapoznać się z tym artykułem Erica Müllera.

Zdrowia życzę
Jean-Marc Dupuis

---

W jakich temperaturach przyrządzać potrawy?

Gotowanie postrzega się trochę jak sztukę:

Sztukę stworzenia harmonii smaków… i podania potrawy w taki sposób, by wywołało to ochotę jej spożycia.

Nie jestem uzdolniony w tym kierunku. I podziwiam ludzi, którzy mają taki talent.

Natomiast lepiej sobie radzę w wymiarze... chemicznym gotowania.

Otóż gotowanie wymaga znajomości chemii stosowanej, aby:

  • ubić na sztywno pianę z białek,
  • utrzymać właściwą temperaturę, by udał się sos waniliowy, zwany crème anglaise,
  • wykorzystać reakcję Maillarda do nadania grillowanym mięsom ich kuszącego smaku,
  • otrzymać ocet w postaci emulsji,
  • otrzymać galaretkę z porzeczek,
  • stymulować wzrost bakterii fermentacyjnych, by ukisić kapustę,
  • zamarynować mięso w taki sposób, by było kruche i smaczne,
  • wykorzystać drożdże do wyrośnięcia ciasta drożdżowego.

Dziś chciałbym Ci opowiedzieć o błędach w gotowaniu.

Niewłaściwe przyrządzanie potraw odbiera im smak i jest katastrofalne dla zdrowia.

Najgorsze tłuszcze do gotowania

Gotowanie w wysokich temperaturach może zmienić strukturę chemiczną pokarmów, wytwarzając nowe, potencjalnie toksyczne substancje.

Dlatego tak ważny jest wybór tłuszczu, który będzie odporny na temperaturę, oraz nieprzekraczanie jego „temperatury dymienia”.

Poniżej zestawienie temperatur dymienia popularnych tłuszczów1, 2:

Tłuszcz Temperatura dymienia
Olej z otrębów ryżowych 271°C
Olej z awokado 254°C
Olej palmowy 235°C
Olej z orzechów laskowych 221°C
Olej rzepakowy 220°C
Olej migdałowy 216°C
Olej z nasion bawełny 216°C
Olej z pestek winogron 216°C
Olej z orzechów makadamia 210°C
Łój – tłuszcz wołowy 210°C
Oliwa z oliwek extra virgin (virgin) 191°C (216°C)
Smalec – tłuszcz wieprzowy 182°C
Roślinny tłuszcz spożywczy 182°C
Olej kokosowy nierafinowany (rafinowany) 177°C (232°C)
Olej sezamowy 177°C
Olej z konopii 165°C
Olej kukurydziany (rafinowany) 160°C (232°C)
Olej arachidowy (rafinowany) 160°C (232°C)
Olej sojowy (rafinowany) 160°C (232°C)
Olej z orzechów włoskich 160°C
Masło (klarowane) 130°C (252°C)
Olej lniany 107°C
Olej słonecznikowy nierafinowany (rafinowany) 107°C (232°C)
Olej z nasion krokosza (rafinowany) 107°C (266°C)

A oto szczegółowe informacje na temat temperatur zwyczajowo stosowanych w kuchni:

W restauracji pizzę piecze się w temperaturze ponad 400°C. W domowym piekarniku pieczemy ją w temperaturze 250-300°C, co stanowi maksymalną osiągalną temperaturę.

Temperatura oleju podczas smażenia nie przekracza 200°C. Idealnie przygotowane frytki najpierw smaży się w temperaturze 130°C (środek), a następnie w 190°C (aby zarumienić je na powierzchni bez spalenia).

Steki smaży się na tzw. dużym ogniu, to jest w okolicy 180°C. A jeśli chodzi o kurczaka, to lepiej smażyć go w 160°C (średnio duży ogień).

Aby podsmażyć cebulkę, temperatura wynosi pomiędzy 100 i 150°C. To jest tak zwany średni ogień3.

Duszenie wymaga temperatury poniżej 100°C – na tzw. wolnym ogniu.

Jeśli chodzi o odsłonięty płomień, jego barwa zmienia się w zależności od temperatury:

  • niebieski: 2 000°C,
  • żółty i czerwony: 1 000°C.

Teraz sam możesz rozpoznać tłuszcze, których nie wolno używać do gotowania w wysokiej temperaturze.

Na przykład masło dymi w temperaturze 130°C. Nie nadaje się zatem do smażenia na dużym ogniu.

Ogólnie rzecz biorąc, oleje rafinowane mają wyższą temperaturę dymienia niż oleje nierafinowane, ale są mniej zdrowe.

Najgorsze tłuszcze do gotowania to tłuszcze rafinowane, wybielane i pozbawione zapachu. Jasne, że są bardzo wytrzymałe na temperaturę, ale przyśpieszają przedwczesne starzenie się organizmu. I nie zapominaj, że są masowo stosowane w przemyśle rolno-spożywczym do produkcji przetworzonej żywności i potraw gotowych.

Nie przesadzaj z grillowaniem

Grill stał się filarem naszej coraz bardziej zamerykanizowanej kultury. Jest wektorem naszych relacji społecznych.

Ale problem grillowania polega na tym, że na dłuższą metę jest ono katastrofalne dla zdrowia.

Tak naprawdę, tak zwane „dobrze wysmażone” mięso często jest zbyt mocno wysmażone.

Natomiast w bardzo wysokich temperaturach na jego powierzchni powstają dwa rodzaje rakotwórczych substancji: wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne oraz aminokwasy heterocykliczne. Ryzyko jest ograniczone i, jak w przypadku masła, znaczenie będzie miała częstotliwość spożywania.

Jak przetrwać grillowanie?

Podstawowym środkiem ostrożności jest unikanie kontaktu pomiędzy mięsem a płomieniem. Dlatego zawsze mocuj ruszt w najwyższej pozycji.

Inny trik polega na nakładaniu na talerz dwóch porcji warzyw na każdą porcję mięsa.

Ogólnie rzecz biorąc, łagodne gotowanie pozwala zachować wszystkie wartości odżywcze pokarmów.

A „łagodne gotowanie” rozumiem jako przygotowywanie potraw na parze, duszenie pod przykryciem, w folii, w piekarniku lub na wolnym ogniu…

Z poważaniem,
Eric Müller

******************************************

Jeśli do tej pory nie udawało Ci się skutecznie schudnąć,

to nie Twoja wina!

Aby schudnąć i utrzymać wymarzoną wagę, nie potrzebujesz żadnej diety! Rozwiązanie nosi nazwę Jak zdrowo stracić na wadze?

To kompleksowy program, dzięki któremu schudniesz bez uszczerbku na zdrowiu, a potem utrzymasz swoją wagę. I w rezultacie odzyskasz wigor, kondycję i przede wszystkim zdrowie – a przecież to jest główny cel.

To prosty do zastosowania, a jednocześnie skuteczny – OPARTY na WYNIKACH BADAŃ NAUKOWYCH program, dzięki któremu:

  • Stracisz zbędne kilogramy w swoim własnym tempie
  • Przestaniesz się pocić przy najmniejszym wysiłku
  • Poczujesz się lekko i młodo, jak kiedyś
  • Z łatwością znajdziesz ubrania w swoim rozmiarze
  • i przestaniesz być więźniem swojego ciała

Nie obiecuję Ci, że stracisz 5 kg w 14 dni – to byłoby kłamstwo. Gwarantuję Ci za to, że nie będziesz musiał liczyć kalorii ani drastycznie ograniczać ilości spożywanego jedzenia.

A i tak schudniesz i to zdrowo. Bo odchudzanie i zdrowie są nierozłączne.

W ramach programu dostaniesz aż 18 książek w wersji elektronicznej, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez wszystkie etapy procesu odchudzania. Znajdziesz w nich także wskazówki, wiedzę i naukowe fakty, o których nikt nigdy wcześniej Ci nie powiedział. Ich znajomość jest kluczowa do osiągnięcia trwałych efektów odchudzania.

Pierwszy raz udostępniamy ten program w Polsce ten kompleksowy program „Jak zdrowo stracić na wadze?” 

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się o nim więcej

******************************************

Źródła

1) Smoke Point. https://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point

2) Point de fumée. https://fr.wikipedia.org/wiki/Point_de_fum

3) Hunker.com. https://www.hunker.com/13408107/temperature-of-a-stove-top-burner

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Zadbaj, aby w Twoim domu były rośliny oczyszczające powietrze

Rośliny doniczkowe są na tyle drogie, że stają się towarem luksusowym, na który nie wszyscy mogą sobie pozwolić w dobie kryzysu. To... czytaj więcej

Czy popełniasz ten błąd, przechowując jajka?

W Europie zakazano przechowywania jajek w lodówce przed ich sprzedażą. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji WE 589/2008 z 23... czytaj więcej

Groźna epidemia fomo

Choroba zaczyna się nagle, przypływem zazdrości. Uścisk w gardle. Napięcie schodzi do żołądka, zaciska jelita. Czujesz się stłamszony,... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Direct Media sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.