×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2013-07-22

Warzywa: świeże, mrożone czy z puszki?

Jedzenie warzyw jest dobre dla zdrowia z wielu względów, jednak przede wszystkim z powodu wysokiej zawartości antyoksydantów.

Antyoksydanty to substancje wytwarzane przez warzywa w celu ochrony przed agresywnymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W czterech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia.

Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj

******************************************

Jedzenie warzyw chroni Cię więc przed wolnymi rodnikami, zarówno tymi wytwarzanymi przez Twój organizm, jak i pochodzącymi z zewnątrz (poprzez zanieczyszczenie środowiska, dym papierosowy i  toksyny znajdujące się w żywności).

Nadmiar wolnych rodników w organizmie (lub niewystarczająca ilość naturalnych antyoksydantów) prowadzi do niszczenia komórek, a co za tym idzie – przyspiesza starzenie i wywołuje choroby. Wolne rodniki są nawet w stanie spowodować śmierć komórek nerwowych w mózgu (neuronów). To z kolei  przyczynia się do chorób neurodegeneracyjnych (powiązanych z niszczeniem komórek nerwowych), takich jak na przykład choroba Parkinsona.

Wraz z wiekiem działanie wolnych rodników nasila się, co oznacza, że musisz wprowadzać do diety więcej antyoksydantów. Ale w jakiej formie zacząć spożywać warzywa, aby dostarczyć organizmowi ich jak najwięcej?

Oczywiście nietrudno sobie wyobrazić, że najwięcej antyoksydantów zawierają warzywa zbierane bezpośrednio jak dojrzeją. Jednak niewielu z nas może cieszyć się świeżymi warzywami prosto z własnego ogródka. Poza tym niektórych warzyw, takich jak bakłażany, fasola czy brukselka, nie można jeść na surowo.

Warto również zastanowić się nad tym, jaki wpływ na zawartość antyoksydantów w warzywach ma ich przechowywanie i gotowanie. Przedstawiam więc garść pożytecznych informacji, opublikowanych w czasopiśmie „Food Research International”1 i opartych na badaniu wpływu metod przechowywania na warzywa. Porównywano warzywa świeże z warzywami:

  • przechowywanymi w lodówce w temperaturze 4°C,
  • mrożonymi w temperaturze -20°C i
  • konserwowanymi (z terminem przydatności 18 miesięcy).

W badaniu wykorzystano podstawowe warzywa, które można kupić w supermarkecie (takie jak: marchewki, kalafiory, rzodkiewki, selery, ogórki, buraki, brokuły, brukselki, bakłażany, czosnek, fasolka szparagowa, pory, cukinie, sałaty, kukurydza, cebule, groszek, szpinak, boćwina, karczochy, szparagi, endywie, bób oraz papryka). Zwróć uwagę na to, że nie badano pomidorów oraz że nie podano koloru papryki.

Wszystkie świeże warzywa zawierają dużo antyoksydantów

Na uwagę zasługują trzy najważniejsze grupy.

Grupa pierwsza to warzywa, które posiadają silne właściwości hamujące działanie wolnych rodników (ponad 75%). Są to: buraki, szpinak, boćwina, bób, karczochy, czyli warzywa o ciemnej barwie, które zawierają dużo barwników będących antyoksydantami.

Do drugiej grupy należą warzywa, które hamują działanie wolnych rodników w zakresie od 50 do 75%. Są to: czosnek, endywia, brukselka, groszek, kukurydza, brokuły, cukinia, bakłażan, marchewka, cebula, szparagi, sałata, seler, ogórek, fasolka szparagowa i rzodkiewka.

Trzecia grupa warzyw ma najsłabsze działanie antyoksydacyjne (od 25 do 50%). Są to: kalafior, por i papryka.

Jednakże celem badania było stwierdzenie, co dzieje się z warzywami podczas ich przechowywania.

Niektórym warzywom nie szkodzi żaden sposób przechowywania

Pierwszym zaskakującym odkryciem był fakt, że niektórym warzywom nie szkodzi żaden ze sposobów przechowywania.

Niezależnie od tego, czy były one przechowywane w lodówce, czy były mrożone czy konserwowane, swoje właściwości antoksydacyjne zachowywały: karczochy, cykoria, bakłażan, cebula, rzodkiewka, papryka, i co ciekawe, sałata, której jednak nie widziałem jeszcze mrożonej ani konserwowej (chociaż nigdy nie jest za późno na eksperymentowanie...).

Co się dzieje w lodówce?

Trzymanie warzyw w lodówce ma sens pod warunkiem, że nie trzymasz ich tam dłużej niż jeden dzień, ponieważ większość z nich traci wtedy od 0,3 do 8% swoich właściwości. Wyjątkiem są ogórek i cukinia, które już w pierwszym dniu tracą odpowiednio 24% i 35% swoich właściwości antyoksydacyjnych.

Z kolei brokuły, brukselka i por tracą od 30 do 40% swoich właściwości po siedmiu dniach przechowywania w lodówce.

Mrożone warzywa

Już po jednym dniu mrożone brokuły tracą 15% swoich właściwości, boćwina – 20%, fasolka szparagowa – 23%, a groszek – 26%.

Po ośmiu miesiącach w zamrażarce szparagi tracą 40% swoich właściwości, natomiast brokuły, brukselka, szpinak i czosnek – odpowiednio 48%, 31%, 21% i 19%.

Okazuje się więc, że rzeczywiście mrożenie nie jest najlepszym sposobem przechowywania żywności, pozwalającym na zachowanie ich właściwości odżywczych. Te warzywa, które przechowujesz w zamrażarce, zjedz możliwie jak najszybciej.

Warzywa konserwowe

Puszkowanie warzyw to najgorszy z możliwych sposobów przechowywania, ponieważ powoduje on znaczną utratę ich właściwości antyoksydacyjnych.

Pomimo tego, że producenci zazwyczaj dodają do puszkowanych warzyw antyoksydanty takie jak witamina C (kwas askorbinowy) oraz kwasek cytrynowy, niektóre z warzyw (np. seler) tracą po zapuszkowaniu 100% swoich właściwości antyoksydacyjnych. Buraki tracą 64% swoich właściwości, natomiast groszek, szpinak, boćwina i bób, szparagi i fasolka szparagowa – odpowiednio 32%, 29%, 25% i 13%. Czosnek traci aż 60% właściwości.

Jedyną zaletą puszkowanych warzyw jest ich długa przydatność do spożycia.

Na zdrowie!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Jeśli do tej pory nie udawało Ci się skutecznie schudnąć,

to nie Twoja wina!

Aby schudnąć i utrzymać wymarzoną wagę, nie potrzebujesz żadnej diety! Rozwiązanie nosi nazwę Jak zdrowo stracić na wadze?

To kompleksowy program, dzięki któremu schudniesz bez uszczerbku na zdrowiu, a potem utrzymasz swoją wagę. I w rezultacie odzyskasz wigor, kondycję i przede wszystkim zdrowie – a przecież to jest główny cel.

To prosty do zastosowania, a jednocześnie skuteczny – OPARTY na WYNIKACH BADAŃ NAUKOWYCH program, dzięki któremu:

  • Stracisz zbędne kilogramy w swoim własnym tempie
  • Przestaniesz się pocić przy najmniejszym wysiłku
  • Poczujesz się lekko i młodo, jak kiedyś
  • Z łatwością znajdziesz ubrania w swoim rozmiarze
  • i przestaniesz być więźniem swojego ciała

Nie obiecuję Ci, że stracisz 5 kg w 14 dni – to byłoby kłamstwo. Gwarantuję Ci za to, że nie będziesz musiał liczyć kalorii ani drastycznie ograniczać ilości spożywanego jedzenia.

A i tak schudniesz i to zdrowo. Bo odchudzanie i zdrowie są nierozłączne.

W ramach programu dostaniesz aż 18 książek w wersji elektronicznej, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez wszystkie etapy procesu odchudzania. Znajdziesz w nich także wskazówki, wiedzę i naukowe fakty, o których nikt nigdy wcześniej Ci nie powiedział. Ich znajomość jest kluczowa do osiągnięcia trwałych efektów odchudzania.

Pierwszy raz udostępniamy ten program w Polsce ten kompleksowy program „Jak zdrowo stracić na wadze?” 

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się o nim więcej

******************************************

Źródło:

1. Vegetables antioxidant losses during industrial processing and refrigerated storage, Antonia Murcia, Antonia Ma Jiménez, Magdalena Martínez-Tomé, „Food Research International”, Volume 42, Issue 8, October 2009.

Komentarze

Halina Baran 2013-07-23 10:40
Witam czy problem związany z puszkowaniem warzyw dotyczy również ich "słoikowania"? pozdrawiam Halina
Anna 2013-07-23 13:00
A jaki wpływ na zawartość antyoksydantów ma przetworzenie warzyw: gotowanie, pieczenie, smażenie itp.?
Luxtc 2013-07-28 20:24
A co ze szkodliwym wpływem aluminium z puszek?
Dorota Skrzypczak 2013-08-25 10:29
Jestem zainteresowana odpowiedzią na pytanie Pani Haliny: co z przetworami, które robimy na zimę, a które potem z taką przyjemnością jemy w czasie, kiedy warzyw na grządkach już nie ma ?
Figula 2013-11-26 19:16
Aluminium nie ma kontaktu z warzywami, one są od środka pokryte cieniutką warstwą plastiku i coś dużo gorszego niż aluminium znajduje się w tych warzywach (BHA). Także nie polecam, sami producenci potwierdzą, że w warzywa się on znajduje. Chociaż nie wiem, jak jest z tymi w słoikach, ale ich jest dużo mniej.
Danka 2014-03-01 16:35
A jak warzywa tracą właściwości przechowywane w temperaturze pokojowej (20-23 stopnie)?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Prosty pomysł na odżywianie

Mogłoby się wydać, że już wszystko zostało powiedziane na temat żywienia i diety, postanowiłem więc nie dodawać swoich trzech groszy. Ale... czytaj więcej

Białe pieczywo - pięć powodów, dla których lepiej go nie jeść

Chleb – „owoc ziemi i pracy rąk ludzkich” – jest podstawowym pokarmem naszej cywilizacji. Nadszedł jednak czas, gdy warto... czytaj więcej

Zrzucić kilka kilogramów... ryzykując życie

Dzisiejszy newsletter został zredagowany przez mojego przyjaciela François Merciera, eksperta w dziedzinie roślin i dietetyki. Życzę... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x w celu wysyłki newslettera przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne Sp. z o.o. siedzibą w Warszawie. Zgodę można odwołać w dowolnym momencie.
x oraz materiałów marketingowo-informacyjnych od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne Sp. z o.o. siedzibą w Warszawie, na wskazany powyżej adres poczty elektronicznej. Zgodę można odwołać w dowolnym momencie.

Potrzebujemy Twojej zgody!

Zgodnie z nowymi przepisami RODO nie możemy Ci nic wysyłać mailem (nawet zamówionych publikacji), jeśli nie zaznaczysz jednocześnie obydwu zgód.

Gwarantujemy Ci oczywiście, że Twoje dane są zabezpieczone, przetwarzamy je tylko w zgodnych z prawem celach i nikomu ich nigdy nie sprzedamy. W każdej chwili, jeśli zechcesz, możesz również odwołać powyższe zgody.

*}