×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newsletera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Pobierz bezpłatnie świąteczny raport: Cynamon - przyprawa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Dowiesz się:

  • jakie właściwości lecznicze ma cynamon,
  • jaki rodzaj cynamonu wybrać i w jakiej postaci,
  • do jakich potraw stosować tę przyprawę, aby wzbogacić smak i nie stracić jej cennych właściwości.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji (więcej)

x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.
Opublikowano dnia: 2014-08-15

Wstań zamiast siedzieć

„Przed trzema wiekami w Stanach Zjednoczonych, Thomas Jefferson pracował na stojąco przy swoim biurku. Taka moda powraca do kraju, w którym coraz więcej ekspertów alarmuje, że siedzenie cały dzień przy biurku poważnie szkodzi zdrowiu. Bóle pleców, degeneracja mięśni, choroby układu krążenia, cukrzyca, rak jelita grubego, a nawet przedwczesna śmierć, to tylko niektóre z zagrożeń, jakie niesie za sobą siedzący tryb pracy.” – ostatnio taki fragment artykułu przeczytałem w „Le Monde”1.

******************************************

Aż w 80% Twój stan zdrowia zależy od...

sposobu Twojego odżywania, tego, jak sypiasz, poziomu Twojego stresu oraz od stanu środowiska, w którym żyjesz

90% nowotworów bezpośrednio wiąże się z trybem życia: nieodpowiednim odżywianiem, paleniem tytoniu, brakiem ruchu i zanieczyszczeniem środowiska!

Nieodpowiednia dieta ma wpływ na powstawanie nowotworów, cukrzycy typu 2, osteoporozy, chorób serca czy nawet zwyrodnieniowego zapalenia stawów (artroza)!

Jak w naturalny sposób skutecznie walczyć z chorobami wynikającymi ze złego stylu życia - przeczytasz w Kronikach Poczty Zdrowia

W trzech tomach zebrano najważniejsze artykuły Jeana-Marca Dupuis, publikowane w newsletterze Poczta Zdrowia. Aby zyskać więcej informacji, kliknij tutaj.

******************************************

Pewnie powiesz, że marudzę. Jednak przydałoby się minimum dokładności historycznej w tak znanym dzienniku francuskim: trzy wieki temu Thomasa Jeffersona jeszcze nie było na świecie. Jego matka urodziła się dopiero w 17202!

Ponadto, o ile prawdą jest, że Jefferson pracował, stojąc przy pulpicie3, to nie zgodzę się z tym, że to on wylansował modę na pracę przy biurku na stojąco.

Ale praca na stojąco nie jest modą. Od początku powstania pisma, człowiek pisał i czytał na stojąco. Choćby dlatego, że nośniki pisma (skały z hieroglifami, cenne papirusy, a potem nieporęczne pergaminy) zupełnie nie pasowały do pozycji siedzącej.

Jeśli człowiek wówczas siadał, to nie na krześle przed biurkiem, ale po turecku, w pozycji zbliżonej do pozycji lotosu. Tak jak przedstawia to posąg siedzącego skryby w Muzeum Luwru4.

Również Grecy zajęcia umysłowe wykonywali na stojąco; ciekawe przedstawienie tego znajdziesz w Willi Kerylos w Beaulieu-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu. Willę tę uczony Théodor Reinach zbudował w 1908 roku i urządził na wzór antycznej willi z II wieku p.n.e. Bibliotekę w tym domu wyposażył między innymi w „dwa pulpity, które służyły Théodorowi Reinachowi do czytania i do pracy na stojąco, wedle antycznego zwyczaju” – taki opis znajduje się na stronie internetowej5.  Skierowana na wschód biblioteka pozwalała mu uczyć się od rana, w świetle wschodzącego słońca. Popołudnia zaś spędzał na ćwiczeniach fizycznych, jak robili to Grecy, którzy udawali się na stadion uprawiać lekkoatletykę.

Do dziś zachowały się też wizerunki mnichów kopistów z czasów średniowiecznych, którzy tworzyli iluminacje książek, stojąc przy pulpitach. Tak jak malarze, którzy również pracowali, przeważnie stojąc przy sztaludze. W trakcie nauki zawodu notariusza, aż do końca XIX wieku, skrybowie pracowali na stojąco przez większość czasu.

Tak naprawdę w całej historii wszyscy mężczyźni jeszcze do niedawna większość czasu spędzali, stojąc nawet w trakcie nauki czy pracy przy biurku.

Dodajmy, że Grecy zajmujący się filozofią preferowali uprawianie filozofii, chodząc. Szkoła założona przez Arystotelesa w 335 p.n.e. zwana była szkołą „perypatetycką”, od greckiego słowa „przechadzać się”.

Nowoczesne fotele to katastrofa

Co takiego się stało, że nagle zaczęliśmy spędzać całe godziny, siedząc lub wręcz rozkładając się w fotelach?

Można winę zrzucić na reformy oświaty Potockiego, Kołłątaja i Poniatowskiego, która całemu pokoleniu dzieci narzuciła pozycję siedzącą przez całe dnie, aż do wieku dorosłego. A potem na telewizję, na komputer itd.

Jednak moim zdaniem jest jeszcze inny problem, całkiem nowy. Chodzi o upowszechnienie bardzo głębokich i wygodnych foteli i kanap.

Pamiętasz krzesła i fotele na przykład naszych babć? Zbudowane były z kilku kawałków drewna i niewielkiej ilości słomy, a siedziało się w nich tylko z grzeczności. W bardziej zamożnych rodzinach fotele i kanapy były co prawda bogato rzeźbione i zdobione, ale wcale nie były wygodne. Dzieci uczyły się siedzenia z prostymi placami, a opieranie się uznawano już za złe wychowanie.

A dzisiaj... Jak nie oprzeć się pokusie relaksu na fotelu? Za kilkadziesiąt złotych w pierwszym lepszym komisie możesz kupić ogromny i miękki fotel, w którym bez problemu spędzisz całą sobotę i… niedzielę!

Jak odeprzeć atak?

Kiedy uświadomiłem sobie, jak bardzo pozycja siedząca przed komputerem jest szkodliwa dla mięśni, kręgów szyjnych, krążków międzykręgowych w odcinku lędźwiowym, nerwu kulszowego czy krążenia krwi w nogach, kupiłem sobie biurko elektryczne na teleskopowych nogach. Naciskasz przycisk, a blat podnosi się albo obniża, nie powodując przy tym przewrócenia się rzeczy na nim się znajdujących.

To pozwala mi siadać tylko wtedy, gdy gdy potrzebuję odpocząć. Pozostawanie cały dzień w pozycji stojącej również nie jest idealne, o czym wiedzą sprzedawcy w sklepach czy pracownicy przy taśmach produkcyjnych.

Niedługo po nabyciu takiego elektrycznego biurka, osoby z mojego otoczenia same chciały kupić takie samo. Wydaje się, że firmy Google i Facebook idą w podobnym kierunku6, ponieważ ich pracownicy mają „standing desks”, czyli tradycyjne biurka podwyższone, umożliwiające pracę na stojąco, ale na siedząco już nie.

Pewna firma w Waszyngtonie proponuje biurka wyposażone w ruchomą bieżnię.  Można więc pracować przy komputerze, maszerując(film video znajduje się na dole artykułu). Obawiam się jednak, że jest to tylko gadżet, którym użytkownicy szybko się znudzą. To taki rodzaj sprzętów, które wstawia się tymczasowo do sal konferencyjnych, a które trzy lata później stoją tam nadal, pokryte kurzem.

Kiedy potrzebuję siedzieć, zamiast krzesła wykorzystuję piłkę do fitnessu8, czyli napompowaną ogromną piłkę wymuszającą spinanie mięśni brzucha, kręgosłupa i nóg. Dzięki temu siedzię z wyprostowanym kręgosłupem i płasko ustawionymi stopami, a uda i brzuch utrzymują jedną czwartą mojej masy ciała.

Ćwiczenia, które możesz dyskretnie wykonywać w biurze

Za każdym razem, jeśli Twoja praca Ci na to pozwala, wstań i przejdź się. Jeśli masz telefon bezprzewodowy, postarać się rozmawiać na stojąco oraz chodząc, o ile oczywiście masz wystarczająco miejsca. Podobnie rób, gdy masz raport do przeczytania.

Przed zebraniem

Przechyl łagodnie głowę do prawego barku, następnie do lewego. Powtórz 5 razy.

Wykonaj krążenia ramion w przód i w tył, 10 razy.

Podnieś stopę i wyprostuj nogę, zegnij w kostce jednocześnie wyprostowując palce stóp ku górze, potem ku dołowi. Powtórz 10 razy. Zrób to samo lewą nogą. Następnie zataczaj kółka palcami stóp, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, a potem w przeciwnym kierunku. To samo zrób drugą nogą.

Zanim zaczniesz pisać na komputerze

Wyciągnij rękę, trzymając otwartą dłoń skierowaną do dołu. Wyciągnij drugą rękę, kierując wyprostowane palce w dół. Utrzymaj w tej pozycji 3 sekundy, następnie skieruj wyprostowane palce ku górze na 3 sekundy. Powtórz drugą ręką. Całość powtórz 3 razy.

Przy kserokopiarce

Gdy kserokopiarka pracuje, oprzyj się delikatnie o blat, unoś nogę do tyłu i do boku, utrzymując ją wyprostowaną. Powoli opadaj w dół. To samo powtórz drugą nogą.

Zostając w tej samej pozycji, zegnij nogę w kolanie i odchylaj nogę do tyłu i do przodu przez 30 sekund. Powtórz to samo drugą nogą.

Czytając raport

Twoi współpracownicy zobaczą, jak jesteś skoncentrowany na czytaniu raportu z poprzedniego zebrania. Ale nie zobaczą, że właśnie wzmacniasz mięśnie brzucha i rozluźniasz mięśnie nóg.

Siedząc w pozycji wyprostowanej, stopy płasko na podłodze, napnij mięśnie brzucha i podnieś jedną nogę poziomo tak wysoko jak potrafisz, do wysokości bioder. Utrzymaj pozycję przez 10 sekund i opuść nogę. Powtórz 15 razy, a następnie zrób to samo drugą nogą.

Możesz również pozostać w tej pozycji, podnosząc dwie nogi jednocześnie, aż do zmęczenia mięśni.

Za każdym razem, gdy wstajesz, możesz oprzeć się o biurko i przez kilka sekund utrzymać się na wyprostowanych rękach, pozostawiając nogi w zwisie (rozciąganie kręgosłupa).

Kiedy ktoś mówi do Ciebie, znajdując się naprzeciwko Twojego biurka, możesz w tym czasie usiąść prosto i napinać mięśnie pośladków na kilka sekund, a potem rozluźniać. Powtarzaj tyle razy, ile możesz.

Zdrowia życzę!
Jean-Marc Dupuis

PS Jeśli myślisz, że te informacje mogą zainteresować kogoś znajomego, śmiało mu je prześlij. A jeśli jeszcze nie jesteś prenumeratorem Poczty Zdrowia, a również chciałbyś otrzymywać ten newsletter bezpłatnie, możesz podać swój adres e-mail tutaj.

******************************************

Twoja naturalna apteka: Odkryj na nowo zapomnianą moc roślin leczniczych. Sporządź skuteczne mieszanki olejków, napary, nalewki, okłady i maści. Tajniki ziołolecznictwa poznasz, przechodząc tutaj.

Leczenie bez skutków ubocznych: Jednym z problemów dzisiejszej medycyny jest fakt, że lekarze o wiele za rzadko proponują pacjentom terapie naturalne. A przecież doskonale wiadomo, że są one bardzo skuteczne, jeśli chodzi o leczenie bólu i wielu chorób! Nie mają groźnych skutków ubocznych, ani nie są tak kosztowne, jak większość leków syntetycznych. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak stosować. Tutaj znajdziesz informacje na ten temat.

Zapobieganie chorobom: Już od 13 lat nasi Czytelnicy są świadomi prawdziwego zagrożenia dla zdrowia, które wiąże się ze stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych. Od 6 lat wiedzą o niebezpieczeństwie wynikającym z przyjmowania leków obniżających cholesterol (statyn) oraz o szkodliwym oddziaływaniu adjuwantów znajdujących się w szczepionkach. Znają też naturalne alternatywy dla powszechnie stosowanych leków, których skuteczność jest dowiedziona naukowo. Poznaj i Ty miesięcznik o naturalnych metodach ochrony zdrowia, który służy Czytelnikom w Europie już od kilkunastu lat. W 100% wiarygodny, wolny od jakichkolwiek nacisków lub wpływów.

******************************************

Źródła:

  1. Aux Etats-Unis, de plus en plus de salariés incités à travailler debout au bureau, http://www.lemonde.fr/vous/article/2014/05/30/aux-etats-unis-de-plus-en-plus-d-employes-sont-incites-a-travailler-debout_4428974_3238.html
  2. Jane Randolph Jefferson, http://fr.wikipedia.org/wiki/Jane_Randolph_Jefferson
  3. Miał też genialny systemem potrójnych piór połączonych ze sobą, co pozwoliło mu tworzyć teksty w trzech egzemplarzach. Jego dzieła pisane w ten sposób nadal znajdują się w rodzinnej posiadłości w Monticello w Wirginii. Kalka została wynaleziona dopiero w 1806 roku.
  4. Siedzący skryba, http://pl.wikipedia.org/wiki/Siedz%C4%85cy_skryba
  5. Grecka Willa Kerylos, http://www.villa-kerylos.com/fr/decouverte-lieux/pieces-sorganisant-autour-peristyle/bibliotheque
  6. Standing Desks Are on the Rise, http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424053111904199404576541011003270644???mg=reno64-wsj&url=http://online.wsj.com/article/SB10001424053111904199404576541011003270644.html
  7. Video: We Tried A Treadmill Desk Because Sitting At Work Is Killing Us, http://www.youtube.com/watch?v=6Jcd5XV4VL8
  8. Link do zdjęcia: http://www.20minutes.fr/mode/1209391-20130812-teste-ballon-muscleur-bureau

Komentarze

Andrzej Kwiatkowski 2014-08-15 08:15
Cwiczenia plus Vit. D dopiero przyniosa nam korzysc. Powod jest prosty jezeli chodi o Vit.D, przebywamy przez wiekszosc czasu w pomieszczeniach zamknietych (brak UVB) i to jest przyczyna naszych chorob.
Lola 2014-08-15 13:12
Chyba autor tego artykułu nigdy nie miał pracy stojącej, że tak wychwala zalety przymusowego stania (vide dbający o zdrowie swoich pracowników łaskawcy z gugla i pejsbuka, którzy nie pozwalają siadać swoim pracownikom). Ja tam wolę siedzieć w pracy niż stać czy chodzić przez 8+ godzin, od tego jest czas wolny, żeby go sobie zagospodarować wedle uznania, w tym na czynny odpoczynek. Co to w ogóle za pomysły, żeby ludzi w pracy zmuszać do stania? Sadyzm i głupota. Poza tym od stania robią się żylaki i inne "atrakcje". Pewnie, jak kogoś stać na podnoszone biurko, to czemu nie, niech sobie takie sprawi i stoi jak ma na to ochotę, ale zwalanie całego zła na siedzenie w pracy nie brzmi zbyt wiarygodnie.
Marzena Sowińska 2014-08-15 13:25
Witam. Stań w lekkim rozkroku, połóż ręce na miednicy, na plecach, całym ciałem odchylaj się do tyłu (parę sekund), do pięciu razy, rano i wieczorem (przy siedzącej pracy, parę razy dziennie). Tak siedzenie to katastrofa dla kręgosłupa, to parę ton nacisku na kręgosłup, tak, parę ton, dlatego ja ograniczam się do siedzenia, nieraz słyszę, czego stoisz ?, siadaj. Jak siedzę, to często wstaję po błahostkę, tylko dlatego żeby się poruszać , bo wiem, że to na zdrowie. Często słyszę, "pół godzinki dla słoninki" , tuż po jedzeniu ludzie kładą się, to błąd, należy chodzić, bo pobudza się jelita do pracy. Tak, stanie, chodzenie, ale czasami kładę się i chwilę odpoczywam. Ruch to zdrowie, każdy Polak Ci to powie. Pozdrawiam.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz 2014-08-15 15:55
Czemu mają służyć przykłady z Egiptu? Egipski skryba http://www.wsp.krakow.pl/whk/s_skryba.html siedzi (czyli nie stoi przy pulpicie), średniowieczni zaś http://www.antoranz.net/CURIOSA/ZBIOR4/C0407/03-QZD01075_skryby.HTM wyraźnie siedzą i to nie po turecku. Oto attycka waza z V wieku BC ze zbiorów Staatliche Museum w Berlinie - nauka czytania i pisania http://i57.tinypic.com/xnc2ti.jpg na dolnym obrazku uczeń siedzi i to garbiąc się (to co trzyma wygląda jak laptop z ekranem dotykowym obsługiwanym rysikiem, ale to inna sprawa). Kołłątaj wymieniony jednym tchem z komputerem. Tomasz Jefferson przy wszystkich swych zaletach (przeciwnik mieszania religii z polityką; potępiał handel ludźmi w czasach gdy Konstytucja USA na takowy zezwalała) był dość naiwnym (kierując się względami pacyfistyczno-obywatelsko-oszczędnościowymi nakłonił np. Kongres do ograniczenia wydatków na zbrojenia zwłaszcza morskie, co zemściło się w wojnie z Wielką Brytanią w 1812 brakiem dostatecznie silnej floty, zaś zainicjowana przez niego Ustawa o embargu z 1807 roku - mająca pogodzić strony walczące w Europie a przynajmniej zmusić je do szanowania amerykańskiej neutralności - okazała się fiaskiem zarówno dyplomatycznym jak i ekonomicznym), jego autorytet niekoniecznie dowodzi czegokolwiek.
urban83 2014-08-27 10:40
Lola ja też w pracy wolę siedzieć niż stać. A w domu wolę leżeć niż siedzieć. I wolę wcinać słodycze, dużo mięsa, pić piwo i palić fajki. Po co pracować na stojąco, zdrowo się odżywiać i odmawiać sobie używek skoro to przyjemne. To co zdrowe to z reguły nie jest przyjemne - i odwrotnie. Chwila zastanowienia się nad artykułem i pomyślenia nad sensownym postem też nie jest przyjemna. Nawet może boleć. Ale za to skrytykowanie jest łatwe. I przyjemne.
Ika 2016-04-11 13:36
Jak siedzę zbyt długo np.30-40 minut,to mam problemy ze wstawaniem Najbardziej lubię chodzić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Gdy Twój organizm atakuje samego siebie

Częstość występowania chorób autoimmunologicznych, podczas których nasz organizm atakuje sam siebie, w ciągu ostatnich... czytaj więcej

Jelita napompowane jak pompką do roweru!

„Gdziekolwiek się nie ruszysz, spotykasz ludzi, którzy mają wzdęcia! W firmach, ministerstwach, szpitalach, na wakacjach i w... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Akceptuję regulamin, politykę prywatności i politykę plików cookies (więcej)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych oraz na otrzymywanie powiadomień e-mail (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.