×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2018-09-13

Wyspa magicznej fasoli czyli sekret długowieczności Greków

Grecka wyspa Ikaria od zawsze była ulubionym celem sanatoryjnym: już 25 stuleci temu Grecy z kontynentu przyjeżdżali tu na kąpiele w źródłach w pobliżu Thermy (stąd nazwa „źródła termalne”).

Oto, co w XVII w. biskup Joseph Georgirenes mówił o tej legendarnej wyspie: Najlepsze na tej wyspie jest powietrze i woda, jedno i drugie tak zdrowe, że ludzie żyją tu bardzo długo; to zwyczajne widzieć tu stulatków (1).

Ta legenda do dziś pozostaje rzeczywistością:

Dwa i pół razy więcej mieszkańców Ikarii niż Amerykanów dożywa wieku 90 lat. Rzadziej cierpią oni na depresję, zaś wskaźnik demencji starczej jest cztery razy niższy niż w Ameryce!

Zdaniem doktora Leriadisa, który mieszka na Ikarii i leczy jej mieszkańców, swój dobry stan zdrowia zawdzięczają trybowi życia i dobrym relacjom społecznym istniejącym między mieszkańcami.

Ale piją oni także swego rodzaju napar, tzw. „górską herbatę”, robioną z lokalnych ziół. Wszystkie rośliny wchodzące w skład tego naparu mają uznane działanie lecznicze:

  • Dziką miętę stosuje się  przeciw zapaleniu dziąseł i problemom żołądkowo-jelitowym.
  • Rozmaryn to środek przeciw podagrze.
  • Piołun poprawia krążenie krwi.
  • Szałwia łagodzi menopauzalne uderzenia gorąca. Podobno może także zapobiegać chorobie Alzheimera, stymulując pamięć.
  • Majeranek skutecznie działa w przypadku zaburzeń snu i stresu.
  • Liście mniszka lekarskiego zapobiegają dysfunkcjom moczowym i wątrobowym oraz oczyszczają wątrobę.

Napar ten jest cennym  źródłem polifenoli i ma silne działanie przeciwutleniające. Większość wyżej wymienionych roślin działa lekko moczopędne, co jest korzystne w przypadku nadciśnienia.

Mieszkańcy Ikarii zaczynają dzień od śniadania: mleko kozie, wino, napar z szałwii lub kawa, pieczywo i miód.

Na obiad jadają soczewicę lub fasolę, ziemniaki, sałatkę z mniszka lekarskiego, z fenkułów i z lokalnej rośliny przypominającej szpinak, zwanej horta, oraz sezonowe warzywa z ogródka – wszystko podlane oliwą z oliwek.

Kolacja składa się z pieczywa i koziego mleka.

Doktor Christina Chrysohou, kardiolog z Wydziału Medycyny Uniwersytetu Ateńskiego zbadała dietę 673 mieszkańców Ikarii i stwierdziła, że jedzą oni sześć razy więcej warzyw strączkowych (fasoli, soczewicy, grochu) niż Amerykanie.

Zaś warzywa strączkowe to niewiarygodnie bogate źródło substancji odżywczych.

Magiczna fasola z niebieskich stref

Jeśli czytałeś kiedyś mój artykuł o cudownej wodzie z Nicoya, znasz już niezliczone zalety magnezu.

Warzywa strączkowe zawierają go mnóstwo.

Stanowią również naturalne źródło prebiotyków, paliwa dla zdrowych bakterii tworzących Twoją florę jelitową. Sprzyjają również wzmocnieniu układu odpornościowego, ułatwieniu wchłaniania substancji odżywczych oraz zwalczaniu stanów chorobowych w jelitach.

Warzywa strączkowe są bardzo bogate w witaminy i składniki mineralne: wspomniałam już o magnezie, ale zawierają również żelazo, cynk, potas oraz prowitaminę A, witaminę B9 i witaminę C.

Na zakończenie, błonnik występujący w dużych ilościach w warzywach strączkowych (stanowiący do 25% ich masy), pozwala:

  • zwalczać zaparcia,
  • zmniejszyć ryzyko otyłości,
  • ograniczyć choroby kardiologiczne,
  • zwalczać cukrzycę typu 2,
  • obniżyć ciśnienie tętnicze.

Zgodnie z badaniem Harvard School of Public Health (2), którym objęto 90 630 kobiet w wieku od 26 do 46 lat, kobiety spożywające fasolę lub soczewicę przynajmniej dwa razy w tygodniu mają o 25% mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi niż kobiety, które spożywają je jedynie raz w miesiącu.

Ponadto, rośliny strączkowe nie zawierają glutenu i są doskonałym zamiennikiem produktów zbożowych dla osób nietolerujących gluten. Zawierają bardzo dużo białka, więc skutecznie zastępują mięso.

Tymczasem udział roślin strączkowych w naszej diecie stopniowo maleje.

Natomiast, przyglądając się zwyczajowej diecie mieszkańców niebieskich stref, badacze stwierdzili, że warzywa strączkowe są częścią składową prawie wszystkich posiłków:

  • Mieszkańcy regionu Nicoya na Kostaryce co rano zjadają talerz czerwonej fasoli z ryżem.
  • Mieszkańcy wyspy Okinawa codziennie jedzą soję, która także jest rośliną strączkową.
  • Wyspiarze z Ikarii spożywają soczewicę, ciecierzycę i groch prawie z każdym posiłkiem.
  • Sardyńczycy codziennie jedzą ciecierzycę lub bób.

Pomimo swoich nadzwyczajnych wartości odżywczych, warzywa strączkowe wymagają szczególnego przygotowania, aby nie stać się toksyczne. Zawierają one bowiem także substancję antyodżywczą, kwas fitynowy, który koniecznie trzeba unieszkodliwić, stosując kilka prostych rad.

Uwaga na substancje antyodżywcze

Z góry proszę, wybacz mi, Szanowny Czytelniku, kilka poniższych wyjaśnień technicznych – są one niezbędne, by pokazać, jak ważny jest sposób przygotowania warzyw strączkowych.

Wróćmy zatem do kwasu fitynowego.

Występuje on w warzywach strączkowych w stanie naturalnym: w procesie chemicznym, zwanym chelatacją, wiąże składniki mineralne i mikroelementy zawarte w roślinie, przekształcając się w nierozpuszczalne sole zwane fitynianami.

Fityniany umożliwiają roślinie zachowanie składników mineralnych, by uwolnić je dopiero w fazie wzrostu.

Problem polega na tym, że kwas fitynowy w naszym organizmie działa tak samo jak w roślinie:

  • Nie dopuszcza do wchłaniania soli mineralnych i mikroelementów z pożywienia (wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź).
  • Prowadzi zatem do deficytów i wywołuje poważną demineralizację.
  • Tym samym wywołuje ogólną kwasicę.

Ostatecznie tego rodzaju deficyty mogą prowadzić do zaburzeń kardiologicznych, osteoporozy, anemii, cukrzycy… itp. Więc dlaczego mieszkańcy Ikarii i innych stref niebieskich zapadają na nie rzadziej niż my?

Zwyczajnie – dlatego, że odziedziczyli kulinarne tradycje po przodkach, które chronią ich przed tym niezdrowym działaniem. A oto, jak postępują.

Jak przygotować warzywa strączkowe?

Aby ograniczyć działanie substancji antyodżywczych, musisz namoczyć warzywa strączkowe na przynajmniej osiem godzin w czystej wodzie z odrobiną soku z cytryny.

Takie namoczenie wywołuje wstępny etap kiełkowania, podczas którego warzywa strączkowe uwalniają fitazę, czyli enzym umożliwiający unieszkodliwienie fitynianów i uwolnienie składników mineralnych. Proces ten przyspiesza zawarta w wodzie cytryna.

Następnie wylej wodę z moczenia i obficie wypłucz rośliny strączkowe wodą, nawet kilka razy. Płukanie pozwoli Ci pozbyć się węglowodanów i innych cukrów złożonych odpowiadających za wzdęcia. Sprzyja to także trawieniu.

Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do jedzenia warzyw strączkowych, wprowadzaj je do diety stopniowo.

Opowiedziałem dziś o najważniejszej substancji antyodżywczej występującej w warzywach strączkowych.

Ale rośliny zawierają także inne substancje antyodżywcze, takie jak lektyny, saponiny oraz inhibitory enzymów. Najważniejsze to mieć świadomość, że istnieją, oraz wiedzieć, jak je unieszkodliwić podczas przygotowania posiłków.

Do napisania niebawem!
Elisabeth Honoré

---

Odbuduj swoją odporność, zanim nadejdą jesienne chłody 

Zwiększenie przewidywanej długości życia można osiągnąć nie tylko poprzez walkę z rakiem i chorobami układu krążenia, ale także poprzez unikanie śmierci na skutek grypy czy chorób płuc – układ odpornościowy także się starzeje i obniża się jego skuteczność.

Ile lat ma Twój układ odpornościowy?

Wzmocnienie układu odpornościowego jest kwestią priorytetową, aby nie być na łasce pierwszego wirusa, który znajdzie się w okolicy!

Dlatego już teraz w najnowszym wydaniu miesięcznika Zdrowie, Witalność i Długowieczność. Terapie młodości – medycyna anti-aging dowiesz się, jak wzmocnić Twój układ odpornościowy, poznasz  najnowsze strategie w immunożywieniu, a także dowiesz się o tym, że zawał serca: choroba źle diagnozowana i nieodpowiednio leczona u kobiet.

Zamów prenumeratę miesięcznika terazTo wyjątkowa okazja, bo jeszcze tylko TERAZ możesz to zrobić z niezwykle wysoką zniżką: aż 60% RABATEM!

Ponadto otrzymasz aż 3 publikacje w prezencie:

» e-book: Naturalne substancja kluczem do miłości i szczęścia
» raport: Rak – jak go uniknąć lub łatwiej pokonać,
» raport: Zmarszczki. Jak je wygładzić i wyeliminować?

Aby zdążyć skorzystać z tej możliwości, skorzystaj teraz ze specjalnego formularza

---

 

Źródła:

1) https://www.nytimes.com/2012/10/28/magazine/the-island-where-people-forget-to-die.html?_r=1

2) www.hsph.harvard.edu/

---

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Ulubiona roślina lekarzy starszej daty

Jeszcze dziś wielu lekarzy starszej daty radzi pacjentom spożywanie karczocha jako najskuteczniejszego środka przy... czytaj więcej

Średniowieczny eliksir silniejszy niż antybiotyki

Oto sensacyjne doniesienia z pierwszych stron gazet: badaczka z Uniwersytetu Nottingham w Anglii odkryła w księdze sprzed tysiąca lat przepis na... czytaj więcej

Jak jeść zdrowo i nie pójść z torbami?

Z roku na rok ceny żywności rosną, ale to nie powinno być powodem, żeby źle się odżywiać. Po pierwsze dlatego, że jeśli faktycznie grozi Ci... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.