×
Dołącz do ponad 100 000 Czytelników
bezpłatnego newslettera Poczty Zdrowia!

Dwa razy w tygodniu będziesz dostawać do swojej skrzynki mailowej porady dotyczące najskuteczniejszych metod naturalnego leczenia chorób i dolegliwości.

A już dziś pobierz bezpłatny raport "Rośliny lecznicze",
w którym znajdziesz informacje:
- jakie rośliny i zioła pomagają w różnych dolegliwościach,
- czym różni się działanie ziół na Twój organizm
od działania leków.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczty Zdrowia, kliknij tutaj.

Poznaj mity żywieniowe. Pobierz bezpłatny raport: "10 największych kłamstw o odżywianiu"!

Sprawdź:

  • czy Twoje śniadanie rzeczywiście da Ci energię na cały dzień?
  • co pomoże Ci kontrolować apetyt i ograniczyć podjadanie?
  • jaki produkt jest najgorszym sładnikiem współczesnych diet?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Opublikowano dnia: 2017-11-14

Żeby mniej jeść

Św. Jan Kasjan był mistrzem duchowym, specjalistą od postu i odmawiania sobie posiłków. Żył w Prowansji w IV wieku.

Był założycielem opactwa świętego Wiktora w Marsylii i to on uczył mnichów, jak sobie odmawiać posiłków. Dziś nazwalibyśmy to ograniczeniami żywieniowymi.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że w tamtych czasach mnisi żyli w niewyobrażalnie (dla nas) surowych warunkach. Św. Jan Kasjan był uczniem cenobitów żyjących na pustyniach Palestyny i Egiptu. Byli oni mnichami, którzy żywili się owadami i dzikim miodem, kiedy go znaleźli. Niewiele pili, pomimo gorąca, i narzucali sobie skrajną ascezę uważaną za niezbędną drogę do wzrostu duchowego.

Czytając w Internecie artykuł o bardzo chrześcijańskiej diecie św. Jana Kasjana1, zorientowałem się, że jego rady są jak najbardziej aktualne, aby móc oprzeć się jedzeniu śmieciowemu. To także metoda, która wydaje się realnie prowadzić do zmiany trybu życia na zdrowy.

Rada nr 1: Dieta musi się zmieniać w zależności od stanu zdrowia

Św. Jan Kasjan zaczyna od wyjaśnienia, że każdy musi uwzględniać swój stan zdrowia:

Energia woli nie wystarczy. Trzeba także, żeby zdrowie na to pozwoliło. Według tradycji, czas posiłku, ilość i rodzaj żywności powinny zależeć od stanu zdrowia, wieku i płci.

Ta pierwsza rada jest oczywista.

Nowoczesne diety, które ograniczają liczbę kalorii lub zalecają jedzenie wyłącznie pewnych pokarmów, a nie biorą pod uwagę Twojej płci, wieku czy stanu zdrowia, nie są poważne.

Rada nr 2: Nie wszyscy mogą pościć, nawet tylko przez jeden dzień

Św. Jan Kasjan uściśla, że bardzo restrykcyjne diety nie są dla wszystkich:

Nie wszyscy mogą pościć przez cały tydzień czy nawet przez dwa – trzy dni. Ze względu na chorobę lub starszy wiek niektórzy nie mogliby bez cierpienia czekać do zachodu słońca na posiłek. Nie wszyscy mogą się zadowolić kilkoma warzywami z wodą, kilkoma nieprzyprawionymi roślinami czy suchym chlebem.

Uciekaj więc przed zaleceniami, które wydadzą Ci się nierealistyczne i niewykonalne w Twoim konkretnym przypadku.

Rada nr 3: Skończ jeść, zanim będziesz pełny

Św. Jan Kasjan zaleca umiarkowanie. Trzeba przestać jeść, zanim będziesz kompletnie nasycony.

Szczególnie przestrzega przed nadmiarem pieczywa, które uważa za bardziej niebezpieczne od alkoholu.

Ta całkowicie sprzeczna ze współczesnymi oficjalnymi zaleceniami zdrowotnymi rada jest jednak zgodna z najnowszymi wnioskami z badań w zakresie dietetyki.

Pieczywo to „bomba cukrowa”. Zawiera bardzo dużo szybko przyswajalnych węglowodanów i pustych kalorii, podczas gdy wino zawierające mnóstwo polifenoli o działaniu przeciwutleniającym chroni Twoje tętnice:

Bez względu na rodzaj pożywienia, ich obfitość to zawsze fundament nieczystości (…). Nie tylko wino w nadmiarze odurza; każda inna przesada w jedzeniu zaciemnia spojrzenie duszy, pozbawiając ją szczęścia kontemplacji. To nie wino, lecz pieczywo było przyczyną zbrodni i zburzenia Sodomy. (…) Regułą jest jeść to, co wystarczy do życia, a nie to wszystko, czego żąda nasz apetyt.

Należy wiedzieć, że Sodoma, miasto w Mezopotamii, została według Biblii zburzona przez gniew Boży z powodu grzechów jej mieszkańców. Natomiast Mezopotamia to kolebka rolnictwa: Tam właśnie pojawiły się pierwsze wielkie uprawy zbóż. To tam zatem człowiek po raz pierwszy jadł pieczywo w wielkich ilościach.

Bardzo interesujący, żeby nie powiedzieć: zdumiewający, jest fakt, że św. Jan Kasjan całkiem jak nasi współcześni specjaliści od diety paleo przestrzegający przed zagrożeniami ze strony produktów zbożowych i glutenu, pisze, że to pieczywo było głęboką przyczyną upadku. Według wizji tradycyjnej, upadek fizyczny i upadek moralny idą w parze, co tłumaczy to zadziwiające spostrzeżenie.

Rada nr 4: Błąd, którego musisz unikać na koniec postu

Dobrze jest pościć, ale ważne jest również, żeby uniknąć jednego poważnego błędu: "napchania się" na koniec.

To rozpoczyna cykl, w którym je się więcej niż to nakazuje rozsądek (co nazywa się grzechem łakomstwa).

Jeśli nie można oprzeć się tej pokusie, lepiej jeść po trochu a regularnie, niż zbyt długo pościć.

Ci, którzy zbyt wiele jedzą po ścisłych postach, łatwiej ulegają grzechowi łakomstwa. Lepiej byłoby zjeść codziennie rozsądny posiłek, zamiast pościć długo i w nadmiarze. Nadmierna abstynencja nie tylko osłabia ducha, ale uniemożliwia nam modlitwę poprzez wyczerpanie organizmu.

Rada nr 5: Nic pomiędzy posiłkami!

Zdaniem Św. Jana Kasjana, wewnętrzną walkę z pokarmową przesadą wygrasz tylko wtedy, kiedy – przekładając to na współczesne realia – nie ulegniesz swojej lodówce czy opakowaniu z ciastkami. Szczególnie nie wolno nigdy wstawać na jedzenie w nocy!

Duchowny chcący rozpocząć tę wewnętrzną walkę powinien przede wszystkim zacząć od narzucenia sobie zasady, by nigdy nie ulegać przyjemności picia i jedzenia, i nigdy nic nie wynosić z refektarza, poza porami posiłków wspólnoty. Niech tę samą regułę stosuje w porze przeznaczonej na sen.

Rada nr 6: Unikaj jedzenia zbyt wcześnie, zbyt obficie i „podejścia smakosza”

Św. Jan Kasjan zaleca ustalenie stałej pory posiłków i niejedzenie, dopóki godzina posiłku nie wybije. Przy stole należy także unikać nadmiaru jedzenia i stawiania zbyt smacznych pokarmów, którym trudniej się oprzeć:

Są trzy rodzaje łakomstwa (których należy unikać). Pierwsze sprawia, że przyśpieszamy porę posiłku wyznaczoną regułą; drugie sprawia, że jemy zbyt dużo wszystkiego; wreszcie trzecie każe nam poszukiwać potraw delikatniejszych i bardziej odżywczych.

Rada nr 7: Nie przesadzaj

Zauważa z humorem, że najwięksi asceci niekoniecznie stanowią najlepszy przykład:

Spostrzegliśmy natomiast, że ci, którzy przekraczali regułę, odmawiając sobie pieczywa, by jeść wyłącznie owoce i warzywa, nie byli najbardziej godnymi polecenia duchownymi i nie otrzymali daru wiedzy i dyskrecji.

Podsumowanie

A oto ikona przedstawiająca św. Jana Kasjana. Ma surową, lecz dobrą twarz. Jego spojrzenie jest szczere, lecz jednocześnie łagodne, pełne troski… i inteligencji:

obrazek

Mnich Św. Jan Kasjan żyjący w IV w. był jednym z największych specjalistów ograniczania jedzenia w duchowej tradycji chrześcijańskiej

Ta troska i inteligencja są niezbędne, kiedy wchodzimy na drogę zmiany.

I odwrotnie, miejmy odwagę przyznać, że my, wiecznie śpieszący się Europejczycy XXI wieku, nie jesteśmy zbyt racjonalni, co może tłumaczyć nasze trudności z prostym ograniczeniem spożycia słodyczy (i nawet nie mówię tu, oczywiście, o przekształceniu nas w mnichów żyjących na pustyni!).

Francuski socjolog Jean Baudrillard zauważył w swojej słynnej książce „Społeczeństwo konsumpcyjne” (1970), że żyjemy w epoce, która lubuje się w torturowaniu własnego ciała, zwłaszcza od kiedy zdobyło ono fałszywą wolność.

Nieustająco jesteśmy bombardowani sloganami, obrazami, których celem jest wzbudzenie w nas pragnienia dorównania pewnym wzorcom piękna. Pragnienia te, równie nieodparte, co nierealistyczne, powodują, że ludzie nie wahają się przed narzucaniem sobie restrykcyjnych diet, noszeniem absurdalnych ubiorów czy wręcz kładzeniem się na stół operacyjny, aby upodobnić się do tych wzorców, co oczywiście bywa nieosiągalne.

Do Ciebie należy zachowanie rozsądku, umiaru, by znaleźć drogę ku zdrowiu poprzez zdrowe życie, bez ulegania zbiorowemu szaleństwu.

Mądrość ojców pustyni przychodzi w tym z pomocą…

A jeśli masz już za sobą 50 lat życia, warto byś zwrócił też uwagę na zebrane w jednym z miesięczników naszego wydawnictwa ciekawe wskazówki i porady oparte na wynikach najnowszych badań naukowych prowadzonych na całym świecie.

Znajdziesz w nim o wszystkim, o czym powinieneś wiedzieć, aby wydłużyć swoje życie w dobrym zdrowiu.

Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj

 

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

---

Wyzdrowiej. Odzyskaj siły.
Bądź znowu sobą

Dożycie w dobrym zdrowiu setnych urodzin jest bardzo realne. Nawet jeśli Twoi bliscy zmarli młodo... Nawet jeśli jesteś w grupie ryzyka wielu chorób przewlekłych... Nadal masz ogromną szansę żyć ponad 100 lat.

Ale musisz wiedzieć na co jesteś podatny… i jakich konkretnie błędów powinieneś unikać.

Wbrew pozorom uzyskanie takich informacji nie jest tak łatwe. Jak rozpoznać prawdziwą wiedzę naukową i rzeczywiście przełomowe odkrycia od pseudomedycznego bełkotu marketingowego.

Zdrowie stało się obecnie modnym tematem, którym zajmuje się niemal każdy. Jesteśmy zasypywani setkami mniej lub bardziej rozsądnych porad, jak uniknąć zachorowań i jak się leczyć.

Część ich jest całkowicie wyssana z palca. Część to powtarzanie nieprawdziwych mitów medycznych. Ogromna część to kryptoreklama leków i suplementów produkowanych przez firmy farmaceutyczne. W tym całym chaosie informacyjnym bardzo trudno jest zorientować się, co jest prawdą, a co mrzonką.

NOWOŚĆ!

Miesięcznik: Zdrowie po 50-tce.
Najnowsze wyniki badań naukowych

Dlatego powstał nowy miesięcznik przeznaczony specjalnie dla osób po 50. roku życia oparty tylko i wyłącznie na wynikach najnowszych badań naukowych prowadzonych na całym świecie.

Przeczytasz w nim o wszystkim, o czym powinieneś wiedzieć, aby wydłużyć swoje życie w dobrym zdrowiu, pozbyć się istniejących dolegliwości i zapobiec pojawieniu się kolejnych.

Tylko do niedzieli
oferta powitalna: 30% rabatu i prezent

Ze względu na to, że miesięcznik Zdrowie po 50-tce jest nowością wydawniczą, objęty jest specjalną ofertę powitalną.

Można zaoszczędzić aż 30% od ceny regularnej oraz otrzymać w prezencie e-book: Zgrabne i szczupłe ciało również po pięćdziesiątce praktyczny przewodnik o tym, jak się odżywiać i jak postępować, aby na długo zachować sprawność ciała i umysłu), jeśli zaprenumerujesz go do 19 listopada do godziny 23:59). Sprawdź teraz

---

Źródła:

1) https://nicolasbonnal.wordpress.com/2017/09/24/cassien-et-le-regime-
alimentaire-tres-chretien-au-complet/

---

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Zwyrodnienie stawów: spróbuj glukozaminy i chondroityny

Na problemy ze stawami wiele sklepów internetowych poleca glukozaminę i chondroitynę. Obie te nazwy odstraszają, ponieważ... czytaj więcej

Najbardziej przestarzała z witamin

Moja mama nie kupowała gazowanych napojów. Cóż więc to była za ekscytacja, kiedy któregoś dnia zawołała: Jean-Marc, przyjdź... czytaj więcej

Dziesięć minut wcześniej wszystko było w porządku…

Pamiętam, że informacje o tym tragicznym zdarzeniu trafiły na pierwsze strony gazet. W nocy z 17 na 18 października 2014 roku młody... czytaj więcej
×
Zanim wyjdziesz... nie zapomnij zapisać się
na swój bezpłatny newsletter Poczta Zdrowia!
  • Będziesz BEZPŁATNIE otrzymywać e-mailem informacje o najskuteczniejszych naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom.
  • Na końcu każdego newslettera znajdziesz przypisy podające źródła naukowe podawanych informacji. Będziesz mógł sam je sprawdzić, a także porozmawiać na ich temat ze swoim lekarzem.
  • Te informacje mogą mieć decydujące znaczenie dla Twojego zdrowia!
  • Gwarancja bezpieczeństwa. Twój adres email jest bezpieczny i nigdy nie będzie przekazany osobom trzecim.
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania bezpłatnego newslettera.
Aby otrzymywać bezpłatnie newsletter
Poczta Zdrowia, po prostu wpisz poniżej swój
adres e-mail i kliknij „Zapisz mnie!”.
Tu wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (więcej)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o rabatach i aktualnej ofercie (więcej)

Jeśli już otrzymujesz newsletter Poczta Zdrowia, kliknij tutaj
x przez Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450, która będzie administratorem Twoich danych osobowych. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akceptuję Regulamin i Politykę Prywatności
x handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres elektroniczny (e-mail) od Niezależne Wydawnictwo Informacyjne sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie KRS nr 0000445450.

Aby zapisać się na bezpłatny newsletter wymagana jest akceptacja regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych.